Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC5 wint na verbeten strijd nipt van SHTV 3
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

DSC5 wint na verbeten strijd nipt van SHTV 3 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC5 is het seizoen - ondanks twee invallers - met een overwinning begonnen: 4,5-3,5 in de thuiswedstrijd tegen SHTV 3.

Toine Prangers en René Torenstra bleken te elfder ure niet topfit te zijn maar met Jouke van Gosliga en Rob Smits hadden we capabele vervangers (het vinden van invallers is met zo'n grote vereniging, zeker op de clubavond, natuurlijk geen probleem!).

Nadat wedstrijdleider Hugo van der Laan keurig op tijd het startsignaal had gegeven werden de eerste zetten van het seizoen 2015-6 snel op het bord gebracht. Door Corniel Nobel wellicht té snel want hij moest binnen een uur het onderspit delven - hij zal deze valse start in komende wedstrijden vast wel compenseren.

DSC5 behoort (bijvoorbeeld met Promotie 3) tot een handjevol teams dat kans maakt op het kampioenschap en dus moest er vanaf dit moment bij de anderen een schepje bovenop. Gert-Jan Baas, Willem-Jan van den Broek en Albert Kemeling leken weliswaar met klein voordeel uit de opening te komen maar Jouke van Gosliga moest secuur spelen om niet door zwart overspeeld te raken en ook Arno Wiersma had ruimtenadeel. Bij Rob Smits en Jan van de Donk stond het ongeveer gelijk.

Gelukkig liet de gelijkmaker niet lang op zich wachten: nadat eerst nog Rob remise had gegeven won Gert-Jan met een kleine combinatie een pion en nadat zijn tegenstander had verzuimd zwart's niet-gerokeerde koning aan de tand te voelen en in plaats daarvan nog een mindere zet deed was het pleit aan dit bord beslecht: 1½-1 ½. Arno werd in een voor hem toch redelijk bekende opening echter verrast door de witte pionopstoot naar a4 en wist geen sluitende aanpak tegen het witte ruimtevoordeel te vinden; toen pardoes een stuk werd verloren konden de stukken in het doosje.

Inmiddels was de situatie bij Jouke slechts licht verbeterd: de directe gevaren waren bezworen maar zwart had nog steeds meer ruimte. Willem-Jan, die vanuit de opening aanhoudende druk had uitgeoefend, stond beter maar het kostte hem tijd uit te vinden met welke manoevres dit voordeel te gelde kon worden gemaakt. Jan was in een hoopgevend middenspel de fout ingegaan en stond plots een kwaliteit achter. Daar stond tegenover dat Albert keurig had afgewikkeld naar een (enkel-)toreneindspel met twee pionnen méér (en nog wel verbonden). Al met al hoefden we niet te verliezen maar was het de vraag of nog drie bordpunten (benodigd voor de overwinning)gescoord zouden worden.

In het laatste uur boekten we een grote meevaller doordat Jan met doorzetten remise wist te bewerkstelligen. Daar stond een tegenvaller tegenover: Albert had afgewikkeld naar een eindspel met pionnen op g3 en b6 en zijn toren achter de b-pion; de zwarte toren bestreek echter de 2e rij en sneed de koning (nog steeds op de eerste rij) af. De winst was daarmee onmogelijk, zoniet studieachtig gevonden - hij moest berusten in remise, jammer van een overwegend goed gespeelde partij.



Willem-Jan tikte nu de gelijkmaker binnen: bij de verwikkelingen in het middenspel won hij na onnauwkeurig spel van zijn tegenstander een stuk (tegen vrije centrumpion van zwart) en wikkelde - min of meer à tempo - vervolgens secuur af naar een (enkel-)toreneindspel met extra loper, incasseerde zwart's pionnen en gaf op de 65e zet mat.

Bij een tussenstand van 3½-3½ waren alle ogen nu gericht op de partij van Jouke. Die had in het late middenspel in de counter de regie over kunnen nemen en had op dit moment twee pionnen geïncasseerd. Het was echter een dameeindspel en voordat je het weet is het eeuwig schaak of gaan er weer pionnen verloren. Ook hij speelde het echter secuur en nadat hij op het juiste moment dameruil had geforceerd was de eerste zege van DSC5 een feit: 4½-3½.

Gedetailleerde uitslag:

1. Gert-Jan Baas (zwart) - Meile Tamminga 1-0
2. Jouke van Gosliga - Ben Spierings 1-0
3. Arno Wiersma - Olav van Leeuwen 0-1
4. Willem-Jan van den Broek - Theo Bovenlander 1-0
5. Rob Smits - Ed Olvers remise
6. Jan van de Donk - T. Dekker remise
7. Corniel Nobel - André Wagner 0-1
8. Albert Kemeling - Ruben Wiegerink remise

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Corniel on 07-10-2015 at 12:34.

06-10-2015 00:23 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Enkele fragmenten uit mijn partij:



Willem-Jan van den Broek - Theo Bovenlander , 5 oktober 2015, stelling na 11. ... c6

Ik had hier met 12. Pxf7 een slag kunnen toedienen: 12. ... Kxf7 13. Pe4 en indien zwart nu zijn dame in veiligheid brengt volgt 14. Pg5+ en daarna 15. Pxe6 met winst. Het best is nog 13. ... Pc5 waarna de afwikkeling 14. Lxa5 Pxb3 15. Lxd8 Pxa1 16. Lxf6 Lxf6 17. Pxf6 Kxf6 18. Txa1 min of meer geforceerd is: wit staat in betere stelling een pion voor.

In plaats daarvan speelde ik 12. Tfd1 en vier zetten later stond het als volgt:



stelling na 16. ... Dc7

Hoe nu verder? Na lang nadenken koos ik voor 17. e5. Geen vanzelfsprekende zet maar ik had beoordeeld dat wit, eventueel ook met een later Ld2-g5, hiermee het beste gebruik zou kunnen maken van zwart's zwakke velden f6 en d6. Mijn computer geeft de gespeelde zet een uitroepteken. Na 17. ... Pd5 18. Pe4 en nog zes zetten ontstond de volgende stelling.



stelling na 24. ... Pe7

En daar gaat hij dan: 25. Pf6+ Lxf6. Ik kon hier door middel van 26. Lxb7 Txb7 27. dxc5 bij mooie stelling materieel in het voordeel komen maar speelde 26. exf6!? waarna met 26. ... Pc6 27. Lxh6 weliswaar een klein voordeel voor wit resteert maar niet zo groot als na de tussenzet 26. Lxb7. Klaarblijkelijk (na 26. exf6) gefixeerd door het mogelijke 27. Lxb7 beging zwart hier nu een grote fout: 26. ... Lxg2? 27. fxe7 Dxe7 28. Kxg2 en wit staat een stuk voor.

Ik moest dit nog even nauwkeurig spelen maar uiteindelijk bleek dit voordeel voldoende voor de winst!

06-10-2015 11:03 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Albert Albert is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 28-08-2002
aantal berichten: 335

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik speel een partij waar ik wel tevreden over was. Alleen kon ik de gewonnen stelling uiteindelijk niet in winst omzetten.

06-10-2015 15:40 Albert is offline Send an Email to Albert Search for Posts by Albert Add Albert to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gefeliciteerd heren! De tranen liepen mij na deze overwinning over de wangen. Ik durf niet te stellen dat er causaal verband is; ik had ook wat last van hoestaanvallen.
De overwinning maakt het in ieder geval lastig voor mij om wederom een team te laten degraderen!

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

07-10-2015 00:28 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller