Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC3 dendert verder
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Hans Stam Hans Stam is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 11-10-2015
aantal berichten: 1

DSC3 dendert verder Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Op 10 oktober werd de uitwedstrijd tegen Goes gespeeld. We traden aan met 2 invallers: Peter Lode en Pieter Goossens. Zij hadden de zware taak om Onno en Martin te vervangen. De heenreis ging probleemloos. We konden allen op tijd de eerste zet doen.

De app-discussie vooraf had als uitkomst dat Roland zijn gesloten siciliaan tegen eerstebordspeler Joey Grochal van Goes in stelling mocht brengen. De zwartspeler plaatste in een vroeg stadium, geheel passend bij deze opening, zijn paard op d4. Rond dit beest onstond een tactische strijd met mogelijke stukoffers. Roland ging daar niet op in en koos voor een afwikkeling waarbij hij uitstekend stukkenspel kreeg voor 1 pion. Na in een eindspel beland te zijn liet Roland helaas zijn toren insluiten en moest opgeven. (1-0)

Ondergetekende speelde tegen Sven Stange aan bord 2. Met zwart een Koningsindiër. Wit stond de gehele partij beter. Maar zwart liet de balans niet doorslaan (1½ -½). Op bord 3 speelde Pieter Buzing de scherpe Franse Winawer variant. Deze variant levert wit 2 pionnen op en het loperpaar. Maar zwart krijgt compensatie door de slechte pionnenstructuur van wit. Echter, Pieter wist dit om te buigen naar een eindspel toren+loper met 3 pionnen tegen toren + paard eindspel dat eenvoudig gewonnen was. (1½ - 1½)


Met het gespeelde 43. c7+ was niets mis, maar het kon ook makkelijker.


Ivar speelde met zwart aan bord 4 een gesloten systeem waarbij hij wat gedrukt kwam te staan. Wit kon dit niet goed uitbuiten. In de eindfase kwamen beide spelers in grote tijdnood. Kansen over en weer waar Ivar gelukkig aan het langste eind trok (1½ - 2½). Aan 5 en 6 kwam de Siciliaanse Najdorf op het bord . Op bord 5 met Lucien aan de witte stukken. Hij bouwde een prettige aanvalsstelling op. Zijn tegenstander verblunderde materiaal zodat we het volgende winstpunt konden bijschrijven (1½ - 3½). Bij de Najdorf aan bord 6 speelde Henrik met de zwarte stukken. Dit werd meer een positioneel spel waarbij wit het veld b6 in het zwarte kamp op het oog had. Enige tijd later had zwart met de bezetting van de b-lijn met 2 torens al de overhand. Henrik bereikte een toreneindspel met 1 pion voorsprong. Dit werden er 2 en uiteindelijk 3. Genoeg om de tegenstander op de knieen te krijgen. (1½ - 4½)

Onze invaller Peter speelde met wit tegen Rien de Böck. Zwarte plantte in het middenspel een loper op d4 die er bedreigend uitzag. Bij het volgende rondje stellingen inspecteren was de stelling veranderd in een dameeindspel met 2 pionnen achterstand voor Peter. De partij ging helaas verloren (2½ - 4½). Aan het laatste bord liet wit zich in op een snelle dameruil die zwart (Pieter) de rokade kost maar verder prima speelbaar is. Na enige manoeuvreren werd de kleine kwaliteit door Pieter geïncasseerd. Hierna kreeg wit nog gevaarlijke kansen. Er stonden 2 bedreigende witte pionnen zij aan zij op de koningsvleugel. Maar een volgende tactische grap van Pieter die een kwaliteit opleverde vloerde de tegenstander definitief. (2½ - 5½)

Met een mooie 5½ - 2½ overwinning en de koppositie in de groep zien we de volgende ronde met vertrouwen tegemoet. Bij het après-schaken moest er in Goes voetbal gekeken worden. Dit ging ten koste van de kwaliteit van het diné: patat met hamburger.

Individuele Uitslagen:
 Goes1960-DSC319862½-5½
1Joey Grochal2184-Roland ten Have20361-0
2Sven Stange2090-Hans Stam2081½-½
3Rinus Burgerhoff1968-Pieter Buzing20680-1
4Louis Nieuwehuijse1960-Ivar de Hoogt19700-1
5Remco van de Braak1917-Lucien van de Lisdonk20050-1
6Maxim le Clercq1890-Henrik Tamerus19120-1
7Rien de Böck1850-Peter Lode19191-0
8Joey van de Braak1823-Pieter Goossens18950-1

This post has been edited 4 time(s), it was last edited by Corniel on 12-10-2015 at 10:11.

10-10-2015 22:06 Hans Stam is offline Send an Email to Hans Stam Search for Posts by Hans Stam Add Hans Stam to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hieronder het verslag van de tegenstander:

Goes onderuit tegen Delft

Geschreven door Joey Grochal
zaterdag, 10 oktober 2015 19:28

Terwijl wij mochten genieten van de Arnhem Antilopes en de Racing Rollers in de naastgelegen speelzaal daar traden wij in de campingzaal aan tegen DSC Delft 3. Vorig jaar was daar betrekkelijk kansloos verloren. Helaas ging het nu ook weer mis voor ons, soort van complete, eerste team. Dit jaar viel de uitslag een halfje groter uit dan vorig jaar maar ditmaal waren er wel degelijk kansen voor het eerste. Dan moet je ze wel pakken. In tijdnood ging het helaas allemaal net mis.

Als eerste klaar was Sven tegen Hans Stam (2016 / 2081n). Met wit had hij in de Petrosian variant van het KI het betere van het spel. Zoals we dat kennen werd er veel ruimte gewonnen op de damevleugel. Schijnbaar speelde wit het allemaal niet even handig en zo kon zwart zich net staande houden. Nooit heeft zwart spel gehad op de koningsvleugel deze partij dus dat is op zich goed nieuws.

Vervolgens kwamen we op voorsprong. Uw verslaggever kreeg een verjaardagscadeau (een kwaliteit) tegen Roland ten Have (1894/2036n). Heel makkelijk ging het allemaal nu ook weer niet. De tegenstander speelde het gesloten Siciliaans en zette al zijn stukken gewoon goed. Er traden de nodige verwikkelingen in het centrum op. Ik ging voor een potentieel stukoffer tegen 3 pionnen. De opponent zag hier wijselijk vanaf want de pionnen waren minstens even sterk als het stuk (ook aldus de computer). In de partij bleef ik een pion voor maar wit had hogere activiteit en mooie aanvalskansen. Er werd nog een tweede pion geofferd en daar had YT het best lastig mee. De computer vindt het 2e pionoffer maar niets overigens. In de praktijk wist ik me staande te houden maar een fraaie winst werd helaas gemist. Nu resteerde een gelijk eindspel. Roland bood remise aan wat ik, gezien de stand op de andere borden, afsloeg. Een zet later kwam een verjaardagscadeautje toen wit even niet op lette en zijn toren insloot. Het ding had nog een veld maar dan volgde een penning en kwaliteitsverlies (of stukverlies). Wit gaf gelijk op. Een meevaller.

Hierna was het aan de bezoekers. Bij veel partijen spande het erom maar we hadden toch duidelijk slechtere stellingen bij Rinus, Maxim en JoeyB. Daar stond een mooie stelling voor Rien tegenover. Het zou dus aan gaan komen op de partijen van de 30'ers Remco en Louis (en ja dat mag ik nog zeggen gelukkig). Het ging om de tijdnoodfase dus en daar gingen helaas zowel Remco als Louis de boot in. Wedstrijd beslissend... Remco ging het schip in tegen Lucien van Lisdonk (2041/2005n). In een Scheveningen ging wit aan de slag op de koningsvleugel maar leek niet genoeg stootkracht te hebben. Zwart leek in het centrum de beste mogelijkheden te hebben en stond dus alleraardigst. Beiden gingen een zetherhaling uit de weg. Het ging aankomen op de tijdnood. Normaal is Remco daarin zo koel maar nu produceerde hij de bok Dd7? Waarom dat zo slecht was weet ik niet maar dat hoorde ik toen ik even bij de analyse stond... Effectief won wit materiaal en toen alle onderste rij 'grappen' ontweken waren was het punt binnen.

Het spektakelstuk van de dag was waarschijnlijk de pot van Louis tegen Ivar de Hoogt (-/1970n). Na een rustige opening leek Louis me wat beter te staan met zijn mooie lopers. Beiden speelden traag en hadden minder dan 2 minuten (+30 sec increment uiteraard) na een zet of 20. De strijd speelde zich af op het hele bord maar zwart gooide toch wat spul richting de witte koning. Met weinig tijd had Louis het lastig en ging in de fout. De stelling klapte in elkaar. Onnodig vermoed ik. Achter dus. Gezien de situatie op de overige borden was het daarmee klaar.

Dat Rinus ging verliezen van Pieter Buzing (2095/2068n) was al lang duidelijk. In een Franse partij offerde hij wel heel veel pionnen: 3. Er werd er eentje teruggewonnen en zwart had zeker het betere stukkenspel maar het was allemaal niet genoeg. Zeker toen de dames eraf gingen. Wit wist te consolideren en zijn pluspionnen eenvoudig te converteren. Een kansloze partij.

Ons lot werd bezegeld door JoeyB die verloor van Pieter Goossens (1942/1895n). B werd eigenlijk beet genomen want zwart ging voor d4 d6 c4 e5 of iets dergelijks (zie http://www.chess-stars.com/resources/Modern.pdf dat heb ik even gegoogled) Nu dacht B natuurlijk dat dameruil een plus voor wit is maar dat is natuurlijk niet echt zo. Tegen een oudere speler een 'saai' eindspelletje spelen is niet echt B's ding dus hij had beter 'gewoon' e3 kunnen spelen. In ieder geval werd het een manoeuvreer partij waarbij ik op een halfje rekende. Ergens werd B op het verkeerde been gezet en dat kostte 2 stukken tegen een toren. Nu was dat nog niet zo makkelijk maar uiteindelijk wist zwart de extra houtjes te gelde te maken. Matchpunten weg.

Gelukkig gaf Rien de score een dragelijker aanzien door te winnen van ? (opzoeken). Er kwam een interessante Siciliaan (?) op het bord waarbij wit vol in de aanval ging en zelfs een toren op e6 neer gooide. (een kwalteitsoffer). Rien deed alls of zijn neus bloedde en liet het ding zetten lang staan. De zwarte stukken werden steeds verder verbeterd. De witte stelling oogde dreigend maar zwart greep de controle en won een pion. Een makkelijker winst werd helaas gemist. Het dame-eindspel met pion meer was niet zo simpel maar Rien is wel handig met dames en dus was daar het punt.

Dan was daar nog Maxim. Tegen Henrik Tamerus (1916/1912n) overkwam hem weer iets wat standaard lijkt de laatste tijd. In tijdnood ging een kansrijke, of toch zeker niet slechtere stelling, verloren. In een Siciliaan kon zwart wel d5 doordrukken dus echt voordeel had wit niet. Toch werd er een aanval opgezet. Die moest wel doorslaan omdat er anders een gevalletje pacman kon optreden (en dat wil je natuurlijk niet de bizarre film Pixels in gedachten. Die heb ik overigens niet gezien maar het moment in de trailer dat het gele 'balletje' eerst stopt en dan omdraait leidde tot de slappe lach bij YT...). Enfin... Maxim zette een aanval maar zwart wist deze te neutraliseren. Het leverde Maxim een kwaliteit op... tegen 2 pionnen. En die d4 pion die zo mooi was doorgekomen beliste de partij. En de wedstrijd. Het was overigens de laatste match die klaar was.

Jammer maar helaas. Goed dat we die 2 matchpunten al hebben. Voorlopig zijn alle teams al van de 0 en zullen er nog matchpunten gescoord moeten worden. Volgende kans tegen Rokado.

11-10-2015 11:04 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Heren, gefeleciteerd! Een fantastisch resultaat, ondanks dat Onno en ik er niet bij konden zijn. Volgende keer weer 5½ bordpunt!

11-10-2015 11:07 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Pieter Buzing Pieter Buzing is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 13-12-2004
aantal berichten: 292

RE: DSC3 dendert verder Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Pieter wist dit om te buigen naar een eindspel toren+loper met 3 pionnen tegen toren + paard eindspel dat eenvoudig gewonnen was. (1½ - 1½ )

En het had nog eenvoudiger kunnen zijn. Maar voor sommige matmotieven ben ik blijkbaar blind. Met het gespeelde 43. Tc7+ was niets mis, maar het kon ook makkelijker:

11-10-2015 11:28 Pieter Buzing is offline Send an Email to Pieter Buzing Search for Posts by Pieter Buzing Add Pieter Buzing to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller