Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Regionale competitie buiten de bond om opzetten
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Question Regionale competitie buiten de bond om opzetten Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Afkomstig van Frits Berendse - Pomarfroum

Op de derde woensdag van april is een van de hot items tijdens de voorjaarsvergadering van de HSB waarschijnlijk de verhoging van de contributie door de KNSB door ledenverlies en door het verlagen van subsidies. De grootste uitgaven van de bond gaan naar begeleiding topsport, bondsbureau en mededelingenblad. Ook voor renovatie en/of nieuwbouw van het Bondsbureau zal waarschijnlijk het nodige gevraagd worden van de leden. In tegenstelling tot elke verhoging die de KNSB oplegt en die wordt doorberekend via de HSB naar de verenigingen, verhoogt de HSB echter haar tarieven niet. Zij zitten al jaren op hetzelfde niveau, en voeren eigenlijk voor een schijntje de administratie van de verenigingen. Ik heb geen informatie of de Bond bezig is met het aantrekken van sponsors om het gat te vullen, maar ik weet wel dat andere bonden inmiddels meerjaren contracten hebben afgesloten met grote sponsors.

Daarnaast zal de goedgekeurde verstevigde degradatie in de tweede en derde klas om een evenredig verdeling over 2e, 3e en 4e klasse te krijgen onder de loep moeten worden genomen. Elk jaar verdwijnen er teams door vermindering van het aantal leden. Volgend seizoen zal het geroyeerde Tijdnood (4 teams) niet meer spelen voor de competitie, maar daarnaast moet men ook rekening houden met natuurlijk verloop onder de teams. (In vier jaar tijd van 95 naar 87 teams) Bij de huidige opzet wil men een hoofdklasse (8 teams), 2 eerste klassen (16 teams), 3 tweede klassen (24 teams), 3 derde klassen (24 teams) en 2 vierde klassen (16 teams) realiseren. Daar zijn minstens 88 teams voor nodig terwijl men nu op 83 teams zit. Rekening houdend met het natuurlijk verloop van twee teams gaat men zelfs naar 81 teams.

Er gaan steeds meer stemmen op om een regionale competitie op te zetten buiten de Bond om, en ik ben benieuwd hoe de leden van de vereniging hier tegenover staan?
Als u suggesties heeft of u wilt uw mening laten horen neem dan rustig contact op met Frits, zodat wij een standpunt in kunnen nemen tijdens deze vergadering.

Bij voorbaat dank voor uw moeite.

Frits Berendse, wedstrijdleider Pomar


Dit lezende vraag ik mij het volgende af: “Steeds meer stemmen”, hoeveel stemmen zijn dat, en van wie?

En: “buiten de bond om”, bedoelen ze buiten de HSB om, of buiten de KNSB?

En zou de schrijver van dit artikel zelf niet door hebben zij (Pomar) zich door zich terug te trekken uit de HSB competitie het probleem niet oplossen, maar alleen maar vergroten?

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

09-01-2005 11:49 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Albert Albert is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 28-08-2002
aantal berichten: 335

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb dit verhaal (al een tijd geleden) ook gelezen.

Ik snap het ook niet echt. Maar ik heb er sindsdien ook niet meer over gehoord. Bij mijn laatste bezoek aan de speelzaal van Pomar heb ik ook niets gezien dat wijst op een alternatieve competitie.

Mijn vermoeden is dat het een los gedachtenspinsel is.

09-01-2005 12:51 Albert is offline Send an Email to Albert Search for Posts by Albert Add Albert to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dat idee heb ik ook. Ik weet (vanuit mijn voormalige hsb-bestuursfunctie) dat een aantal kleine verenigingen binnen de hsb tegen de contributieverhogingen aanhikken. Vooral omdat een aantal van die verenigingen door teruglopende ledenaantallen vaak in zalen zitten die daardoor relatief duur geworden zijn.

Er waren geluiden te horen van verenigingen die overwogen om buiten de hsb verder te gaan. Ik hoop dat geen waarheid blijkt te worden volgend jaar, want het zou de nekslag betekenen voor de hsb-competitie vrees ik.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Corniel on 09-01-2005 at 13:11.

09-01-2005 13:09 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Terugtrekken uit competitie tot KNSB-bestuurscrisis Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Als reactie op de oorspronkelijke tekst, voor belangstellenden en in het kort: terugtrekken van verenigingen uit de bond is een latente en serieuze dreiging.
Ik meld het onderstaand als Bondsraadlid.

Een vrij groot deel van de contributie gaat als afdracht naar de HSB en dat wordt vrijwel allemaal doorgesluisd als afdracht naar de KNSB. Vergeleken met andere sporten is schaken relatief goedkoop, en door de naar verhouding geringe eigen kosten van clubs is de afdracht relatief groot. Wat de KNSB daarvoor precies doet, is voor de meeste clubschakers ver van hun bed en niet goed zichtbaar. Dat is een.
Door het beeindigen van de overheidssubsidie aan alle sportbonden zat (ook) de KNSB met een financieel gat. Volledig doorrekenen van de vermindering van de overheidssubsidie aan de KNSB aan de clubschakers zou neerkomen op rond 10 Euro per jaar. In een zeer lange en buitengewoon moeizame Bondsraadvergadering (de Bondsraad is een soort Tweede Kamer) is destijds overeengekomen dat de afdracht in 2004 met 5 Euro per persoon per jaar omhoog zou gaan, en dat de KNSB zelf de rest van de bezuiniging zou oplossen door minder te doen. De KNSB en de leden delen de pijn, was de afspraak. Dat is twee.
Daarmee waren onze verenigingen niet tevreden... Sommige verenigingen zitten financieel niet ruim en een contributieverhoging waar niets tegenoverstaat terwijl de KNSB al veel kost is niet welkom... bij de HSB vergadering werd het HSB bestuur (waartoe ik toen hoorde) verweten zich te weinig verzet te hebben tegen de verhoging van de afdracht. Er waren sprekers die aangaven dat het mogelijk is buiten de bond competitie te spelen; zie de notulen van de HSB vergadering. (Het HSB bestuur zei dat HSB verband en KNSB verband een zijn! De HSB is aangesloten bij de KNSB. Ik heb de notulen zelf opgesteld). Dat is drie.
Nu komt de ramp. Daarna kregen de Bondsraadleden in november 2004 een KNSB begroting voor 2005 die moeilijk te begrijpen was, waarin ik niet kon aflezen waar de bezuinigingen zaten, en die anders opgezet was dan die van vorig jaar zodat we ook niet makkelijk verbanden konden leggen. Krijgen we binnenkort niet nog een verhoging? Koorevaar van de RSB heeft er veel meer aan gedaan dan de meeste anderen, hij had meer en fundamenteler bezwaren dan ik. Een aantal bonden, waaronder de HSB, heeft Koorevaar het woord laten doen tijdens die Bondsraad. Uiteindelijk behielden nogal wat Bondsraadleden, waaronder de HSB-bondsraadleden, hun grote twijfels en is de KNSB begroting voor 2005 afgestemd. Het KNSB bestuur heeft zich toen demissionair verklaard. Dat is vier.
Er wordt aan gewerkt om de situatie zo bevredigend mogelijk op te lossen. Dat is het werk van nu... en vijf!

Alls bijelkaar is de bijdrage van Berendse op de webstek dus geen onzin, maar een serieuze overpeinzing, gegrond in onvrede over de KNSB (/HSB), die door velen gevoeld wordt, en die mede verband houdt met de huidige KNSB-bestuurscrisis.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by winfvdm on 10-01-2005 at 10:29.

10-01-2005 10:26 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller