Delfts Schaakforum » DSC Forum » Interne competitie » Archief » Seizoen 2003-2004 » Interne competitie [7]
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Interne competitie [7] Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De zevende ronde van de interne competitie van DSC kende de nodige verrassingen. Zo beging koploper Michiel van Wissen een misstap en hield Joram op den Kelder Joost Michielsen op remise.


Michiel van Wissen kwam met een voordeeltje uit de opening, nadat hij zijn slechte loper had kunnen ruilen tegen Arno Wiersma's goede. Toen de stelling vervolgens open gegooid werd ging Michiel direct voor pionwinst. Dit gaf Arno echter de tijd zijn zware stukken op de zwarte koningsstelling te richten, en die tuimelde vervolgens in elkaar.

Michiel zag zijn voorsprong op de rest van het veld hierdoor danig slinken. Gert Legemaat en Arend Bosma, zij streden vorig seizoen met Michiel om de titel, profiteerden slechts ten dele doordat ze een bye hadden opgenomen. Patrick de Bas deed echter goede zaken door een overwinning op Walter Anema. Walter had naar eigen zeggen allerlei prachtige offers uitgerekend, maar geen goede gevonden. Patrick wist echter wel de weg naar de winst te vinden en staat daardoor stevig op de vierde plaats.

Richard Oranje en Kees van der Meer deelden het punt. Vanuit het middenspel had Richard een betere pionnenstructuur overgehouden, maar Kees had zijn zaakjes verdedigend prima op orde. Nadat de dames van het bord waren gegaan probeerde Richard het nog wel even, maar zonder succes.

Op het bord tussen Joram op den Kelder en Joost Michielsen vond een ware hakpartij plaats. Joram offerde zonder schroom een vol stuk voor aanval op de zwarte koning, die nog midden op het bord stond. Na de nodige afruilen bleef een eindspel over van twee torens tegen een dame, met de nodige pionnen daarbij. Dat bleek niet te winnen voor een van beide jeugdspelers.

Bart Meulemans leek tegen Joël Udden beter uit de opening te komen. In het middenspel ging het echter mis, waarna Joel een punt mocht noteren. Hetzelfde gebeurde bij Gerard Bilars en Simon Dirkse. Gerard kwam actiever uit de opening, en plaatste een vervelende, maar ook zwakke pion op d6. Simon profiteerde en mocht een punt bijschrijven.

De puntendeling van Nico 't Hoen en Jan-Willem Weenink was curieus. Een laatste poging tot winst van Jan-Willem leek gedoemd een nederlaag op te leveren, maar Nico koos voor zetherhaling.

Wederom een jeugdspeler, Roland ten Have, hakte er lustig op los tegen René Torenstra. René deed vrolijk mee, maar zag tot zijn afgrijzen meer zwarte dan witte houtjes van het bord verdwijnen. De extra houtjes waren aan Roland wel besteed, en hij boekte daarmee alweer zijn vierde overwinning.

Pieter Buzing kwam beter uit de opening, getuige de e7-f6-g6-h7 opstelling van Arnoud Bakker voor zijn koning. Toch leek de schade allemaal best mee te vallen, totdat Pieter een pionnetje verschalkte. Dat was het begin van het einde van de zwarte stelling, en Arnoud moest de vlag strijken.

Van de partij tussen Jan den Brok en Ted Barendse heb ik weinig gezien. Ze hadden zich in de filmzaal verstopt, en ik had het behoorlijk druk met mijn eigen bord. De uitslag dan maar: Ted won.

Een "kurzpartie" speelden Jaap Flohil en Mark Versteegh. Mark verzuimde een cruciaal zetje te spelen in de opening. Het kostte een vol stuk. Koert ter Veen en Henrik Tamerus speelden echter tot aan de vallende vlaggetjes. Met name Henrik verkeerde in tijdnood toen de vrede werd getekend. Koert had in het middenspel een pionnetje opgehaald, maar in de eindfase van de partij wist Henrik het weer terug te winnen. Met gelijke stelling en weinig tijd werd het punt dus gedeeld.

Diederik van Heijgen kwam met de witte stukken heel actief uit de opening tegen Isabelle Hagerop van Eijs. Toen hij op de damevleugel binnen sloeg, kostte dat Isabelle materiaal. De stelling werd onhoudbaar, en ze gaf op.

Arend van Dop won vroeg in de partij tegen Arnoud van der Linden een pionnetje. Vervolgens plaatste hij een prachtig gedekt paard midden in het centrum, waarna Arnouds aanvalskansen danig verminderden. En een pionnetje meer is aan Arend wel besteed; hij schoof de partij vervolgens gedicideerd naar winst.

Steven Mast ontsnapte in het eindspel tegen Marco Anink. Marco begon het eindspel met een pion meer. Hij had een paard en vijf pionnen, Steven had een paard en vier pionnen. Toen Marco de witte vrijpion op de damevleugel won leek het pleit beslecht. Steven wist echter de zwarte vrijpion op dezelfde vleugel op te peuzelen, en met twee tegen drie pionnen op de koningsvleugel een half punt binnen te slepen.

Steef van der Weele en Frans Palm speelden een wilde partij. Het werd een chaos op het bord, maar toen de rookwolken waren opgetrokken bleken toch aanmerkelijk meer witte dan zwart houtjes te zijn gesneuveld. Met die overmacht haalde Frans vervolgens eenvoudig het punt binnen.

René Herbold kwam tegen Paul van Riet een pionnetje voor. Dit was in het eindspel nog steeds zo; René had een koning en een pion, Paul slechts een koning. Maar een pionnetje is niet altijd genoeg. Het was namelijk een randpion, en Paul had zijn koning voor de pion staan. Niet meer te winnen, dus remise.

In de opening ging Hein Rekveldt actief bezig op de damevleugel, maar vergat daarbij zijn verdediging. Dolf Mulder profiteerde daarmee met de witte stukken, en sloeg op f7 binnen. Dat soort visites zijn in het algemeen niet erg gewenst. Ook Hein was onaangenaam verrast, maar de visite weigerde te vertrekken zonder een vol punt.

Rick Plomp en Gerrit Bussmann speelden een hele spannende gelijkopgaande partij. Rick sloeg met de dame op c6, waarop Gerrit prompt Tc8 speelde om de dame te verjagen. Geen slecht idee, ware het niet dat de toren op c8 niet werd gedekt...

Martin Neuteboom kwam tegen Vitaly Kalikmanov in een spannend middenspel tercht. Hij koos echter niet het beste plan. Vitaly sloeg direct toe, en Martin wist geen goed antwoord te vinden. Aad de Jong wist dat wel tegen Gerjan van der Dussen. Gerjan won al snel een kwaliteit, en zijn zwarte torens drongen door tot op de eerste rij. Aad zette echter een degelijke verdediging op, en Gerjan wist daar niet door te komen.

De partij tussen Leo Zuijgeest en Taeke Wiersma eindigde uiteindelijk verrassend in winst voor Leo. De hele partij hadden beide spelers namelijk gelijk gestaan. Ook het eindspel leek potje remise, totdat Taeke een vorkje mistte...

Ook bij Pieter Quist en Corniel Nobel kwam een aparte stelling op het bord. Corniel stond een toren voor, maar had liefst vijf pionnen minder. Een moeilijke stelling, waarbij Pieter met zijn vrijpionnen het initiatief leek te hebben, maar hij zat ook in tijdnood. Uiteindelijk werd toen besloten tot remise. Maar wie er nu beter stond? Mischien iets voor een analyse.

Bram Beijer zag in het middenspel een kwaliteit sneulvelen, maar Bart offerde deze spoedig terug. Niet zomaar natuurlijk, hij kwam wel even met een paar stukken op bezoek in de zwarte stelling. Ook Bram kon het ongewenste bezoek niet doen vertrekken. Bart bouwde steeds meer druk op op de witte koningsstelling, en met steun van zijn infiltranten tuimelde het geheel uiteindelijk in elkaar.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

10-11-2003 18:18 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Om te beginnen stond ik de hele partij slecht. Todat Pieter mij in tijdnood de mogelijkheid bood een dame te halen. De resterende eindstelling had direct naar winst moeten leiden...

Ook in de herkansing gaf ik het verkeerde schaakje, wat opzich niet erg was als ik maar had afgewikkeld naar een gewonnen eindspel. Maar daar miste ik een reddende zet voor mijzelf en ik koos voor zet herhaling. Ik had tenslotte nog maar 1 uur over en Pieter 5 minuten. Misschien was ik anders wel door mijn vlag gegaan... Boos Geschokt Boos

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

11-11-2003 09:21 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 722

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

en ik zat helemaal niet in tijdnood! ik had nog een kwartier man! meer tijd heb ik dit seizoen nog niet overgehouden hoor Glimlach

11-11-2003 11:19 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

OK, ik probeer ook maar zoveel mogelijk van alle partijen te onthouden en tegelijkertijd zelf ook nog een paar zetjes te doen. Dat gaat dus niet altijd helemaal goed, dan wel ik beoordeel niet altijd alles even goed. Maar jullie mogen uiteraard ook allemaal zelf jullie eigen partij omschrijven hier! Grijns

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

11-11-2003 11:25 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

En alweer hulde, Untagonklik, voor de mooie beschrijvingen. En ondanks alles zelf een mooie remise behalen. Glimlach
Roland en ik hakten er inderdaad lustig op los.
Echter, variantjes uit je hoofd leren, op zich al twijfelachtig, kan gigantisch fout gaan. Zo speelde ik mijn 12...Pxc3? vol vertouwen en a tempo - dat had ik immers in partijen genoeg gezien? Wel, niet helemaal. Achteraf blijkt 11...Tb8 - maar dat had ik nagelaten - de theorie te zijn, waarna desgewenst het paard rustig mag hakken. Het feit dat mijn zet op internet in vluggertjes louter overwinningen oplevert maakt hem nog niet tot de goede, maar zegt meer over de tegenstand Knipoog
Roland strafte het vakkundig af. Ik probeerde het nog tot zet 43, maar dat was eigenlijk niet nodig Knipoog

Ligt het aan mij, of lijkt de Interne levendiger dan vorig jaar - met al die vreemde uitslagen? Spannend!

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

11-11-2003 15:39 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Euh, René... Ik mocht na afloop van mijn partij niet met 1 maar met 2 halfjes naar huis... Grijns

En ik denk inderdaad dat we een leuke interne hebben/krijgen dit jaar. Redelijk wat verrassende uitslagen, en dat maakt de competitie spannend!

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

11-11-2003 15:48 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Inderdaad, ik zag het! Dacht dat het remise geworden was Glimlach Halleluja Halleluja Halleluja Halleluja Halleluja

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

11-11-2003 15:50 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik weet dat ik nu bijna vraag om een complimentje, maar heeft hiet ook niet gewoon te maken met het feit dat de stand nu binnen 4 uur online staat, net als de uitslagen?

En dat de stand begrijpelijk is (na wat strubbelingen in het begin) en dat de verslagen direct worden voorzien van input van de leden.

Niet de Delftsche SchaakClub, maar haar leden maakt de vereniging. Draaiend hoofd Glimlach Draaiend hoofd

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

11-11-2003 16:03 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Amen.

Inderdaad Knipoog Ik herhaal mijn complimenten uit de vorige interne draden Glimlach

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

11-11-2003 16:08 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller