Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2012-2013 » DSC3 opnieuw zeer overtuigend
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

DSC 3 opnieuw zeer overtuigend Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Zoals al elder gememoreerd was zaterdag 3 november een gedenkwaardige dag voor DSC. Alle 3 de teams wonnen, dus 6 matchpunten! Voor zover het ons kon heugen was dit nog niet gebeurd. Ook niet vorig jaar, toen DSC4 KNSB-teams had. Gisteren was het ook niet echt verwacht, overigens. DSC1 speelde tegen de hekkensluiter, zowel qua punten en rating, dus die was favoriet. DSC3 speelde tegen een gelijkwaardig team en DSC2 speelde tegen een (veel) sterker team, waar meestal ruim van verloren werd in het recente verleden.

DSC3 trad aan zonder kopman Ciprian, die heeft het erg druk in verband met het afmaken van zijn proefschrift. Zo is het dus zeer de vraag of een KNSB-thuiswedstrijd met 2 keer Padurariu er van gaat komen. Dat zou toch wel een beetje bijzonder zijn. Twee roemenen, afkomstig uit dezelfde stad en voorzien van dezelfde achternaam, maar geen familie (Zou Padurariu roemeen voor "Jansen" zijn?) en dan tig kilometer van huis ineens weer voor dezelfde club spelen. Nou ja, dit moment kwam er gisteren dus niet bij het debuut van Smaranda in het 1e team. Zij voegde zich bij een illuster rijtje met onder andere Patrick Kluivert en Jean-Paul Boëtius door te scoren bij haar debuut. Vraag niet hoe, want dat hoort thuis in het verslag van DSC1!

Oké, nu echt naar DSC3. Naast Ciprian was ook Kees Voorberg opnieuw verhinderd. Daardoor was topscorer en supersub Ricardo Slaa nu al voor de 3e keer van de partij, waarmee wij uiteraar zeer content mee waren. Voeg daar bij de rentree van trainer Pauline als actief schaakster - het waren 2 geweldige maanden!? - en DSC3 was zowel qua schaakrating als gezelligheidsrating vrij goed opgekomen. En dat was te merken. Het werd een ronde als ronde 1.

Aanvankelijk weet ik niet of het daar naar uitzag. Ondergetekende had zich niet helemaal goed voorbereid en werd verrast met een andere tegenstander en daarmee een andere opening. Dus wat denk je? Uiteraard speelt de oppo dan net de variant die al enige tijd op de nominatie stond om eens na te kijken, maar wat er nooit van komt. Ja, nu zal ik het wel even checken in het kader van mosterd na de maaltijd. Afijn, een ruim half uur geinvesteerd in de scherpe complicaties. Ik wist dat het "kon", maar kon het niet helemaal reconstrueren, dus durfde ik het niet aan. Vervolgens dames geruild en met wit een duidelijk minnetje uit de opening. Niks dramatisch, maar voeg daarbij een minuut of 40 minder en ik kan me zo voorstellen dat de toeschouwers het somber inzagen.

Verder hadden Ivar en Ricardo met zwart een klein plusje uit de opening, maar stonden Roland en Onno met wit wat minder. Nou had ik laatst met Dimitri Reinderman een klein discussie-tje over het witvoordeel. Ik was van mening dat kleurbalans geen tie-breaker zou moeten zijn, maar Dimitri stelde dat bijna iedereen liever 5x wit zou hebben in een 9-rondig toernooi. Gisteren bleek dat dus niet! Ook Pieter stond oké met zwart. Alleen bij Pauline (wit) en Lucien (zwart) leek het volgens witvoordeel te gaan.

Als eerste klaar was Luciën. IK had eerder het idee dat hij wat minder stond, want wit kwam met een thematische aanval met f4-f5. Later won de tegenstander ook een kwaliteit (al dacht ik ook dat Lucien dat had kunnen vermijden), maar dat bleek een Pyrrhus-overwinning. Ik heb het helaas gemist (diagram aub!), maar ik hoorde verhalen over mat-in-7. Lekker begin dus.

Terwijl ik mijn rug probeerde te rechten ging het ineens had. Binnen no-time stond er 4-0 op het bord. Ivar en Roland wonnen ongeveer gelijktijdig. Van Ivar heb ik nog wel iets gezien, namelijk een konings-indische stelling waarbij Ivar de vijandelijke koning te lijf ging. Dat zal dus gelukt zijn, maar ook hier kan de hoofdpersoon meer over vertellen. Van Roland zijn partij heb ik niets gezien, maar ik begreep van Ivar dat hij wat minder stond totdat de tegenstander misgreep. Van Roland zelf heb ik ook niet veel gezien, want hij vertrok snel weer richting zijn andere hobby: schaken.

Ricardo stelde het eerste matchpunt veilig. Hij was dus al wat beter uit de opening gekomen, had de betere loper in een stelling met een dichtgeschoven centrum, maar open damevleugel. Ricardo werd er tijdens het eten (uit betrouwbare bron) van beschuldigd een feilloos talent te hebben voor het neerzetten van zijn stukken. Op de juiste velden, dus. En zo bleek. Eerst werd wit wat teruggedrongen, daarna werd met een thematisch ..f5 de f-lijn geopend en uiteindelijk werden de stukken op de juiste velden gezet. De tegenstander bespoedigde het einde nog wel, maar het was gewoon een klasse-partij van Ricardo: 3 uit 3!

Inmiddels had ondergetekende de tijdscontrole gehaald. En hoe! Volgens mij ruilde mijn tegenstander een paar keer wat te lichtvaardig en zo verwaterde zijn voordeel. Ondanks het feit dat ik nogzo'n 15 zetten moest doen in een minuut of drie ging dit goed en kwam ik zelfs een pion voor in een toreneindspel. Op zet 40 miste ik een opgelegde kans om een tweede zet voor te komen, helaas. Ik besloot a-tempo om even zetten te herhalen, maar op zet 40 speelde hij natuurlijk niet opnieuw die slechte zet. Het toreneindspel was daarna nog steeds gewonnen, maar ik koos niet de beste voortzetting, waardoor het lastig werd. Ik zag de juiste benadering niet, dus onder druk van de klok uiteindelijk de remise maar aangeboden, wat mijn tegenstander niet kon afslaan ondanks de stand in de match. 2e matchpunt binnen!

In de bar werd met mijn tegenstander als held onthaald, want hij zou de eer gered hebben. Dat was enigzins overdreven, maar kan me er wel iets bij voorstellen. Pieter Buzing speelde aan bord 1 een hele sterke partij, maar miste de final blow, en wist uiteindelijk maar 1 pion hieraan over te houden. Ik had het idee dat zijn voordeel in tijdnood verwaterde. In die zin was het jammer dat de arbiter verzuimde de klok te claimen, want nu werd er tot zet 44 doorgevluggerd. Aan de andere kant schijnt zijn tegenstander ook ergens een uitschakelen-verdediger truc gehad te hebben, dus you win some, you lose some. Pieter had een pion meer, maar zijn tegenstander had tegenspel met een vrijpion en remise leek me een prima daarmee.

Iets soortgelijks was er denk ik bij Pauline. Zij kwam met wit prima uit de opening: ruimteoverwicht en betere stukken. Zo leek het lang ook te blijven. Naar eigen zeggen koos ze ergens het verkeerde plan en verdedigde de tegenstander taai. Zo kon ook zij een plusremise noteren, maar hoe kan ik niet vertellen helaas.
Tot slot Onno, al zal hij niet als laatste klaar geweest zijn. Eerst stond hij wel aardig, maar hij produceerde al snel een grafzet, waarna het dramatisch was. Ik kwam aanlopen en schoot bijna in de lach van de stelling. Onno had een geisoleerde triple-pion, het mocht niet eens meer de titel pionnen"structuur" dragen en Onno zag het ook niet echt meer zitten. Maar ook hij rechtte zijn rug en wist uiteindelijk de balans net te bewaren. Ik had de indruk dat hij met een aantal pointes of only-moves de boel wist te keepen, dus goed gespeeld.

Al met al weer een uitstekende en ruime 6-2 overwinning op een gelijkwaardige opponent, een kopie van ronde 1 eigenlijk dus. Volgens mij ben ik het seizoen nog nooit zó goed begonnen! Na het gelijke spel van Dordrecht tegen LSG 3 staan we nu ook nog gelijk met hun aan kop. Volgende ronde in Dordt zal een vorentscheiding worden, benieuwd hoe dat zal aflopen!

 DSC32058-Souburg20456 - 2
1Pieter Buzing2107-Henrik Porte2164½-½
2Martin Glimmerveen2114-René Tiggelman2207½-½
3Ricardo Slaa2096-Collin Boelhouwer20711 - 0
4Onno Verbaken2094-Jeroen Hekhuis2043½-½
5Lucien van de Lisdonk2005-Bert Henderikse20051 - 0
6Pauline van Nies2115-Robin Bosters2017½-½
7Ivar de Hoogt1921-Roeland Alders19301 - 0
8Roland ten Have2013-Henrik Westerweele19231 - 0


Sfeer impressie van eten na afloop:


 

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Henrik on 05-11-2012 at 16:54.

04-11-2012 14:26 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Ivar de Hoogt Ivar de Hoogt is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 05-03-2011
aantal berichten: 147

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Tja..ik wist het eens voor elkaar te krijgen goed uit de opening te komen en mijn tegenstander wou de aangeboden pionnen en stukken allemaal niet hebben. Dat scheelt de gebruikelijke handicap en de winst is ditmaal dan ook soepel binnengetikt. Voor de verandering ook wel eens leuk.

De partij zelf: wit claimt ruimte op de damesvleugel, verkrampt zijn stukken op het d2e2d3c2c3 blok, krijgt geen stukken bij de verdediging betrokken en de koningsaanval levert een pion op, zonder vermindering van het probleem van mijn tegenstander, zijnde het niet kunnen beschikken over stukken met bewegingsruimte en/of goede velden.
Ergo nog een stuk en een extra pion gepakt alvorens de pijp aan Maarten gegeven werd.

Het eten en de naborrel tot diep in de nacht (of moet ik al ochtend zeggen) waren mede door de vele overwinningen voorzien van een zeer aangename sfeer. Volgende keer maar weer doen. (beginnend bij de 6-2 overwinning uiteraard)

04-11-2012 20:45 Ivar de Hoogt is offline Send an Email to Ivar de Hoogt Homepage of Ivar de Hoogt Search for Posts by Ivar de Hoogt Add Ivar de Hoogt to your Buddy List
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 722

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Verslag van de tegenstander:

Quote

Afkomstig van www.sksouburg.net

Eerste team krijgt pak slaag

Het eerste team heeft flink op z'n donder gehad. In Delft werd verloren met maar liefst 6-2 van de plaatselijke schaakclub.

Het eerste begon nog niet eens zo slecht aan de wedstrijd. René Tiggelman en Henrik Porte leken snel aardig te staan. Ook bij Bert Henderikse was het best positief. Bert won een kleine kwaliteit en leek voordeel te hebben al was alles best gecompliceerd. Een grapje in de stelling zorgde er voor dat Bert pardoes mat ging. Een domper dus. 1-0.

Daarna ging het met de rest niet veel beter. Collin Boelhouwer stond met wit al snel iets minder. Zijn tegenstander bouwde het kleine voordeeltje steeds meer uit en dat betekende uiteindelijk de 2-0. De 3-0 achterstand kwam doordat Henrik Westerweele, vanuit gelijke stand de draad kwijt raakte.

Tot overmaat van ramp deed de teamleider, Roeland Alders het niet veel beter. In de opening werden 2 zetten omgewisseld en dat gaf zwart voordeel. Voor de duidelijkheid, Roeland had wit. In de aanval liet zijn opponent niet meer los en kon Roeland opgeven. 4-0 achter dus en op de rest van de borden bleek prompt ook niet veel meer te halen.

Jeroen Hekhuis had een voordeeltje in een paard eindspel, maar meer dan remise zat er niet in. Matchpunten weg, maar dat was gezien de rest van de borden ook wel duidelijk. René had zijn voordeel vergooid en leek zelfs nog te gaan verliezen. Uiteindelijk kon hij, mede door toedoen van zijn tegenstander, nog net remise houden.

Robin Bosters speelde niet onverdienstelijk remise. Lange tijd stond hij onder druk. Uiteindelijk stond hij misschien nog iets beter, maar een puntendeling werd het.

Henrik Porte stond ook lange tijd goed. Kon in de tijdnood een toren winnen. Vlag van zijn tegenstander viel ook nog, maar beide spelers waren zo geconcentreerd op het bord dat ze klok niet meer zagen (waarschijnlijk hadden beide spelers ook genoeg zetten gedaan). Scheidsrechter had een dwaling want greep ook niet in. Ombegrijpelijk. De beste man raakte nog meer de klust kwijt. Het reconstueren ging te snel en hij moest perse ook het bord hebben waar de spelers aan zaten te schaken. Het blijft vrijwilligerswerk en dat begrijp ik goed, maar deze meneer was helaas erg apart bezig.

Neemt niet weg dat we zelf verloren hebben. Henrik haalde overigens met het nodige kunst en vliegwerk nog remise zodat de eindstand op 6-2 werd bepaald in het voordeel van onze sympathieke tegenstanders.

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Henrik on 05-11-2012 at 17:13.

05-11-2012 16:59 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
Van Dop Van Dop is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-01-2008
aantal berichten: 255

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik citeer uit het verslag van Souburg: "de beste man, de wedstrijdleider, moest perse het bord hebben waarop werd geschaakt."
Is dit een nieuwe rage ?: de voetbalscheidsrechter gaat graag met de bal naar huis, de schaakarbiter (in dit geval: Rens ter Veen) gaat er nu met het bord vandoor. Grijns

__________________
Mopper

06-11-2012 00:55 Van Dop is offline Send an Email to Van Dop Search for Posts by Van Dop Add Van Dop to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

nu nog toeschouwers het veld op

06-11-2012 13:11 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Voor als ik een volgende wedstrijd kom kijken: welk veld? Er zijn er 64 om uit te kiezen...

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

06-11-2012 15:05 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller