Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2012-2013 » DSC1 komt goed weg en verstevigt koppositie
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
jpfox jpfox is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-01-2008
aantal berichten: 382

DSC 1 komt goed weg en verstevigt koppositie Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC1 mag bepaald niet klagen dat het nog bovenaan staat. Waar Stukkenjagers 2 er een groot deel van de dag met de matchpunten van door leek te gaan, stond bij het sluiten van de markt alsnog 5-3 op het scorebord. Omdat de concurrentie punten liet liggen bedraagt de voorsprong inmiddels twee matchpunten.

Zoals gezegd: dat had heel wat voeten in de aarde, want halverwege de wedstrijd zag het er allemaal niet best uit. Als eerste ging het mis bij de teamcaptain. Deze kwam nog wel zeer acceptabel uit de opening, maar in het vervolg werden lengte, leeftijd en gewicht gecompenseerd door schaaktechnisch inzicht en stond rond 16.30 uur de 0-1 op het scorebord.

De gelijkmaker werd binnengetikt door Joram. Gambietje aannemen, complexe stelling en gewoon beter zijn. Het lijkt allemaal zo simpel, maar tijdens de partij moet ik er maar op vertrouwen dat Joram het allemaal wel zou weten want ik verkeerde ergens in de veronderstelling dat tegenstander Huibers ergens best wel goed stond. Zal wel mijn gebrek aan inzicht zijn.

Dan Talitha, tien minuten te laat omdat haar trein ten onrechte niet op station Delft stopte. Talitha krijgt bijna altijd tegenstanders die wat onorthodoxe openingen spelen en dat was ook nu weer het geval. Ergens onderweg verloor ze een pionnetje, maar uiteindelijk stevende de partij af op zetherhaling. Dat ging ongeveer zo: "JP, ik kan volgens mij remise claimen, mag dat?" "Ja." Talitha ging weer zitten en controleerde of de claim echt terecht was. Vijf minuten later: "Zet opschrijven en klok stilzetten toch?" "Ja." Zo gezegd zo gedaan, en tegenstander Jaquet verzette zich daar niet tegen: 1½-1½.

Aan het eerste bord speelde Marco. Gambietje tegen, pionnetje pakken, niet bang worden dat je niet kunt ontwikkelen maar gewoon oplettend blijven schaken, nog een pionnetje pakken, stukken ruilen, eindspelletje winnen. 100% score, en telkens weer zo soepel, indrukwekkend.

Voor het team zag het er op dat moment niet zo rooskleurig uit. Sebastiaan en Smaranda stonden verloren en Lisa en Martine hadden plusjes waarvan onduidelijk was of deze zouden winnen. Velen die ik sprak dachten dat we onze handen zouden mogen dichtknijpen met 4-4. Toch had ik het vertrouwen dat het nog wel goed zou komen; dat was - samen met het drankjes halen voor de mensen die onder tijdsdruk stonden - mijn voornaamste verdienste van de dag.

Sebastiaan zal met minder plezier terugkijken op zijn dag. Hij kwam goed uit de opening, ging remise uit de weg en in het eindspel leek de winst een kwestie van tijd. Vervolgens kwam er een kink in de kabel en ging opeens een stuk verloren, waarmee tegenstander Blom de stand gelijk trok.

Op dat moment mocht het eerste echt gaan vrezen. De stelling van Lisa was volgens velen remise (niet volgens mij Happy en Smaranda had in tijdnood een stuk verblunderd. Ook bij Martine was het nog niet duidelijk. Ervan uitgaande dat Smaranda zou gaan verliezen dienden wij uit twee minieme plusjes toch zeker anderhalf punt te halen voor een matchpunt.

Martine aan bord zeven won in het middenspel een (dubbel)pion. Toen tegenstander Storm en zij in het eindspel aankwamen, was deze getransformeerd in een verre vrijpion in een T+L+4pi tegen T+L+3pi. Praktische kansen, maar lastig te winnen, zo getuigen de volgende citaten in tien minuten tijd: "Dit is gewonnen", "JP, ik heb me verrekend en nou weet ik niet meer of ik ga winnen", (zitten, staan), "Ooh waarschijnlijk valt het toch wel mee", "Nou ik weet het niet meer hoor", (zitten, staan) "Waarom denk-ie zo lang na? In tijdnood speelde hij nog heel snel. Eigenlijk is tijdnood best wel fijn!" Niettemin speelde Martine het eindspel goed uit en bezorgde het eerste daarmee een belangrijk punt. Daarmee leek in elk geval een matchpunt veilig te zijn gesteld.

Lisa had het grootste deel van de dag een gesloten stelling op het bord, die pas ver na de tijdcontrole echt werd geopend. In het eindspel pikte ze een pionnetje mee. Daarmee was het nog steeds moeilijk. Lisa is helaas nog steeds niet helemaal fit en in het laatste speeluur gaat het dan allemaal wat lastiger. Ik ben ervan overtuigd dat ze deze stelling in betere tijden zou hebben gewonnen, maar nu bood ze tegenstander Kampman de gelegenheid de laatste pion eraf te slaan: 4-3.

Debutante Smaranda had aanvankelijk geen fijne middag. Ze had in de opening veel tijd nodig om een mijns inziens niet zo beste stelling te bereiken. In tijdnood gaf ze een stuk weg, maar op de een of andere manier wist tegenstander Becx dit materiėle voordeel niet tot uiting te brengen. De ongelijke lopers, gesloten stelling en de moeilijkheden om het extra paard te activeren hebben daar ongetwijfeld aan bijgedragen, maar eigenlijk stond buiten kijf dat de nul op enig moment zou komen. Anderhalf uur later was er op het bord niets wezenlijks veranderd, maar op de klok had Smaranda een grote tijdsvoorsprong. Ditmaal was het aan Becx om in tijdnood een belangrijke pion te verblunderen. Daarmee leek de remise al binnen maar ook de klok begon mee te spreken: 5-3!

Met de winst mag het eerste niet ongelukkig zijn. De drie winsten van de KNSB-teams werden bij de Chinees en later in de kroeg uitgebreid gevierd, waarbij de toch al goede stemming in de loop van de avond een nieuwe impuls kreeg toen bleek dat het derde aan kop was gekomen en het eerste haar voorsprong met een matchpunt had uitgebreid. Om de koppositie te handhaven zullen we de volgende keer echter wel uit een ander vaatje moeten tappen en wel uit tegen runner-up HMC 2, over alweer drie weken.

Sfeer impressie van eten na afloop:


 

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Henrik on 05-11-2012 at 16:53.

04-11-2012 11:00 jpfox is offline Send an Email to jpfox Search for Posts by jpfox Add jpfox to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller