Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2011-2012 » DSC8 wint fortuinlijk
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Rene Poots Rene Poots is a Male
DSC bestuur




geregistreerd: 05-10-2005
aantal berichten: 197

DSC8 wint fortuinlijk Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Met 4½-3½ won gisteravond DSC8 van Lierse 2. De overwinning kwam met veel fortuin tot stand. Bij een nadere analyse achteraf moesten we tot de conclusie komen dat op vijf borden het kwartje wel heel mooi onze kant was opgevallen.

Later meer.

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Corniel on 24-01-2012 at 09:56.

24-01-2012 09:40 Rene Poots is offline Send an Email to Rene Poots Search for Posts by Rene Poots Add Rene Poots to your Buddy List
Antoon Frehe Antoon Frehe is a Male
webcommissie




geregistreerd: 08-02-2006
aantal berichten: 109

Ik stond erbij en ik keer ernaar. Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het was erg leuk om toe te kijken. Spanning en sensatie zullen we maar zeggen. Dat er veel fortuin is gewonnen is leuk maar of het helemaal waar is vraag ik mij af. Het geluk zat zeker niet alleen aan onze kant. Lito's tegenstander mocht blij zijn dat hij remise kreeg aangeboden. Alhoewel hij veel materiaal voor stond had Lito een dodelijk aanval met dame en paard. Herman's tegenstand mocht ook blij zijn dat hij nog net een eeuwig schaak kon maken. En Simon had de pech dat hij zo weinig tijd had anders had die ook niet zo gewonnen. Alleen Rene had een leuk mazzeltje aan het eind wat overigens zeker de moeite van het tonen nog waard is.
Volgens mij was het fortuin eerlijk verdeeld.

__________________
Ignorance and envy will fuel rumors that get repeated until they morph into common knowledge. (dilbert)

24-01-2012 10:35 Antoon Frehe is offline Send an Email to Antoon Frehe Homepage of Antoon Frehe Search for Posts by Antoon Frehe Add Antoon Frehe to your Buddy List
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 723

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gefeliciteerd mannen!

24-01-2012 12:29 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2232

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gefeliciteerd inderdaad!
Ik zie dat jullie volgende week weer moeten, de kraker tegen mede-koploper Promotie 7! De strijd tussen jong en oud! Sorry, ik bedoel tussen jong en wat minder jong, of de strijd tussen jeugd en tweede jeugd... Knipoog

Ik zeg laten we de vuvuzela's en spandoeken alvast klaarleggen!

24-01-2012 13:00 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Zonderland Zonderland is a Male
clubfotograaf




geregistreerd: 13-04-2004
aantal berichten: 289

Lierse 2-DSC 8 3,5-4,5 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In de wedstrijd tegen Lierse2, die er om ging om in de top mee te blijven draaien, heeft DSC8 de overwinning met 4,5-3,5 voor de poorten van de hel weggesleept.
Edgar had reeds vooruitgespeeld en het op remise gehouden: 0,5-0,5.
De avond begon voortvarend met een vlotte overwinning van Bert, die zijn opgaande lijn van overdag in het Tata tournooi (3,5 uit 4 tot nu toe) onvermoeid voortzette.
Bij Jan zag zijn tegenstandster, in een voor haar zo goed als gewonnen stelling, een mat in één over het hoofd, kan gebeuren. Even later gaf Rob, die drie pionnen was achtergeraakt, het maar op en na zo'n twee uur spelen stonden we met 2,5-1,5 voor en kon de wedstrijd op de andere vier borden echt beginnen.

Bij René en Herman stond het remise, Simon en Lito stonden onder druk in een wat mindere stelling, dus we moesten nog flink aan de bak.
Lito vocht zich knap terug in een middenspel met zijn Dame tegen twee torens, veroverde een paard, had zeeën van tijd, maar was zo blij met dit resultaat dat hij spontaan remise aanbood. Dat kon zijn tegenstander in flinke tijdnood echt niet weigeren: 3-2.
Herman nam zijn tegenstander in de houdgreep, kwam in een gewonnen stelling terecht maar incasserde een vol paard net iets te snel waardoor zijn tegenstander met een eeuwig schaak kon ontsnappen: 3,5-2,5.
Simon had, met een pion minder in een eindspel van loper tegen paard, nog remisekansen, maar in tijdnood moest hij uiteindelijk toch buigen en werd de stand door Lierse2 weer gelijk getrokken: 3,5-3,5.

Bij Rene als laatste partij zag het er naar uit dat hij met nauwkeurig verdedigen niet meer dan remise kon maken. Met een 4-4 stand als mogelijke einduitslag waren we, gezien het verloop van de laatste vier partijen, wel wat teleurgesteld: er had meer in gezeten.
Tot ons afgrijsen deed Rene wat mindere zetten, verloor een pion en kwam verloren te staan.

Tot zijn tegenstandster net iets te zenuwachtig werd, de winstvoorzetting miste en Rene de gelegenheid kreeg om met zijn Dame de witte koning naar het centrum op te jagen. De opgave 'in twee zetten mat' was voor Rene, inmiddels ook in flinke tijdnood, iets teveel. Twee zetten later kreeg hij opnieuw dezelfde kans en nu ging het wel goed, d.w.z. de eerste zet. Het was nu nog mat in één, helaas ook dat was een brug te ver. De adrealine schoot bij de overige DSC-ers tot onverantwoorde hoogte, totdat Rene ons in in één klap in euforie bracht door twee zetten later het mat alsnog uit te voeren: 4,5-3,5 voor DSC8.
Er was nog wel wat bier nodig om de gemoederen weer enigzins tot bedaren te brengen.

Jan van de Donk

__________________
www.zonderland.nl Prodent

24-01-2012 22:22 Zonderland is offline Homepage of Zonderland Search for Posts by Zonderland Add Zonderland to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller