Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2011-2012 » DSC5 start met overwinning op Pomar 1
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

DSC5 start met overwinning op Pomar 1 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het hoogste DSC team in de HSB-competitie is het seizoen begonnen met een krappe 5-3 overwinning op Pomar 1.

In afwachting van een verslag de statistieken: volgens mij waren er snelle overwinningen voor Rob Smits, Jan-Pieter de Vries en Kees van der Meer. Vervolgens waren er remises voor Theo Rekveldt en Martin Verolme en stond het 5e met 4-1 voor. Toine Prangers en Rene Torenstra (onverwacht) gingen echter ten onder, waardoor het op teamleider Diederik aankwam. Hij wist in wederzijdse tijdnood de overwinning veilig te stellen.

11-10-2011 10:58 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

2011-10-10
DSC5 1883 - Pomar 1 1761 5 - 3
1 T.G. Prangers 2020 - W. van Markenstein 1773 0 - 1
2 K. van der Meer 1966 - P. v/d Meer 1731 1 - 0
3 J.P. de Vries 1938 - J.T. Terpstra 1811 1 - 0
4 M. Verolme 1920 - C.W.A. Gerritsen 1806 ½ - ½
5 R.C.M. Smits 1897 - F. Ferschtman 1737 1 - 0
6 R. Torenstra 1829 - G. Beekman 1792 0 - 1
7 D. van Heijgen 1788 - C. Vink 1729 1 - 0
8 M.Th. Rekveldt 1706 - F.N. Berendse 1709 ½ - ½

11-10-2011 13:43 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

U kent dat liedje over beren die broodjes smeren? Wonder bovenwonder?
Nu, dat DSC V won is een bovenwonder.

Toen ik wegging was de tussenstand 4-1 en de drie lopende partijen stonden minder; Prangers en Torenstra hadden een forse tijdachterstand. Van Heijgen had vermoedelijk gerekend op Pe4 maar dat ging niet omdat de Toren op b8 hing en ook hij stond slecht. Verwachte eindstand: 4-4.
Goed van de nieuwe teamleider dat hij de winst binnenhaalde!

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

11-10-2011 19:41 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Er was een moment in de tijdnood waarop ik vreesde dat Diederik het onhandig deed, maar verder was het vermoedelijk niet gewonnen voor wit. In ieder geval niet duidelijk 3 nullen, zou ik zeggen. Ook René stond eerst goed volgens mij, maar ik heb niet gezien hoe het mis ging.

12-10-2011 09:19 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hmm, het is nu woensdag en nog steeds geen verslag van het team. Toch jammer.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

12-10-2011 10:11 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik geef enkele herinneringen.
Rekveldt was het eerste klaar. Hij speelde tegen Berendse, stond minder maar na de afwikkeling ontstond een zeer remise eindspel.
K. van der Meer profiteerde snel - 21 zetten - van een openingsfout van P. van der Meer, mijn teamgenoot van het team 'Meer! Meer! Meer! Meer!' (inderdaad, vier naamgenoten) bij het Jaarlijkse Pomartoernooi.
De Vries was nagenoeg even vlug klaar, in wat mij een formidabele partij leek. Tussenstand 2½ - ½.
Rond een uur of 10 won Smits, op verrassende wijze. Uit mijn hoofd het diagram!



De zwartspeler verraste vriend en vijand met de fraaie winst ...Tc3-h3! Deze zet wint veel fraaier dan het wat platvloerse Tc3-c1. Wit gaf onmiddellijk op.
Verolme had een toreneindspel met een pion meer, dat echter moeilijk te winnen was. Toen de stelling remise was, werd remise overeen gekomen (4-1).
Prangers kon in een koningsaanval geen gat schieten in de vijandelijke koningsstelling en had toen geen stukken voor de bedreigde delen van zijn stelling.
Torenstra kreeg een stelling met twee lopers tegen twee paarden. De stelling bleef echter gesloten en hij werd verrast door een tussenzet waardoor hij geen pion won, maar met de slechte loper overbleef. Met 20 minuten achterstand op de klok was er geen houden aan (4-3).
Teamleider Van Heijgen kreeg een tegengestelde rokade op het bord. Zijn stelling leek me moeilijk, pionnen op d4 en d5, geen goede loper, maar kennelijk heeft hij het gered.
5-3.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by winfvdm on 12-10-2011 at 12:09.

12-10-2011 12:01 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Kees kwam net kijken toen ik de fatale tussenzet over het hoofd zag. Ik ruilde mijn goede paard af voor Zwarts slechte loper, maar ik zag dat ik dan de stelling kon openbreken met opmarcherende vrijpionnen in het centrum, ondersteund door het loperpaar.
Een gewonnen stelling (Fritz: +2.5) die ik weggaf door te denken: "wacht, als ik dat even tussendoor doe, win ik ook nog een pion!"

Het is een slechte gewoonte die me de laatste drie partijen gekost heeft - allen na zorgvuldig spel op stelling gewonnen en uit gemakzucht weggegeven. Eerst kijken, dan doen.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Torenstra jr. on 12-10-2011 at 17:40.

12-10-2011 17:39 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Diederik Diederik is a Male
actief DSC-lid


geregistreerd: 17-02-2004
aantal berichten: 74

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dank voor het verslag!

Van de meeste partijen heb ik weinig gezien. Alleen de soepele remise van Theo Rekveldt. Er werd vrij snel gespeeld, snel geruild en tevreden tot remise besloten door de twee invallers van de wedtrijd.
In mijn eigen partij kwam ik voor de verandering goed uit de opening met zwart in een moderne verdediging. De dubbele geisoleerde pionnen op d4 en d5 waren opzet. Daarvoor in de plaats hoopte ik initiatief en aanval te krijgen. Die aanval sloeg niet door en ik ging een eindspel in met 1 pion minder maar had wel een betere koning en initiatief. Gelukkig maakte mijn tegenstander in de tijdnoodfase meer fouten dan ik en kon ik de teamzege veilig stellen.

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Henrik on 13-10-2011 at 22:19.

12-10-2011 23:03 Diederik is offline Search for Posts by Diederik Add Diederik to your Buddy List
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 722

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Tc6 na The1 lijkt me niet goed wegens Pxd4?

Overigens zag ik de stelling op het bord maandag na Lg5 van wit en ik zat vooral naar d3 te kijken voor zwart, wellicht de moeite waard om nog even naar te kijken Glimlach

De partij houdt trouwens op een beetje een vreemd moment op en de laatste zet van zwart (a5) is ook heel raar? Als het allemaal klopt kan je daar toch gewoon Lxd3 doen?

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Henrik on 13-10-2011 at 22:19.

12-10-2011 23:31 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller