Delfts Schaakforum » DSC Forum » Interne competitie » Archief » Seizoen 2010-2011 » Interne competitie (V9): Koplopers winnen
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Interne competitie (V9): Koplopers winnen Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In de negende ronde van de voorjaarscompetitie hebben alle koplopers hun positie versterkt door hun partij te winnen.

In de A-groep versloeg Gert Legemaat met de witte stukken Martin Glimmerveen. Ciprian Padurariu blijft in de achtervolging; hij verschalke met wit Ted Barendse. David van Kerkhof had een succesvol debuut in de A-groep. Hij wist (eveneens met wit) Richard Oranje te verslaan.

Groep A
 wit zwartuitslag
1Ciprian Padurariu-Ted Barendse1-0
2David van Kerkhof-Richard Oranje1-0
3Gert Legemaat-Martin Glimmerveen1-0
4Rob Smits-Jan Peter van Zandwijk0-1
5Bob Voogt-Kees van der Meer0-1
6Diederik van Heijgen-Jolle Lont0-1


In de B-groep won Walter Anema alweer voor de zevende maal. Ditmaal moest Jan van de Donk in het stof bijten. Jan-Pieter de Vries blijft volgen; hij versloeg René Torenstra. Evert van den Hooven debuteerde in de interne competitie met een remise tegen Willem-Jan van den Broek.

Groep B
 wit zwartuitslag
1Walter Anema-Jan van de Donk1-0
2Jan-Pieter de Vries-René Torenstra1-0
3Willem-Jan van den Broek-Evert van den Hooven½-½
4Theo Rekveldt-Simon Broos1-0
5Martin Verolme-Kees Venema1-0
6Gert-Jan Baas-Sofya Blanter½-½
7René Poots-Edgar Huisman0-1


Ook in de C-groep wonnen de twee hoogstgeplaatste spelers. Edgar Huisman versloeg René Poots, en Frans Palm rekende af met Aad de Jong. Gerrit Bussmann en Karel Vandenberghe speelden remise, en zagen daardoor hun achterstand op de koplopers groeien.

Groep C
 wit zwartuitslag
1Frans Palm-Aad de Jong1-0
2Gerrit Bussmann-Karel Vandenberghe½-½
3Herman Zonderland-Jan Swart½-½
4Leo Zuijdgeest-Simon Dirkse0-1
5Jan Torenstra-Bert Zwemstra0-1
6Rob Scherpenisse-Jordy Krempel1-0
7Isaac Vogelsang-Ernst Hanewald1-0


De tussenstand van de interne competitie is te vinden op de webpagina van de interne competitie.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Untagonklik on 17-05-2011 at 08:31.

17-05-2011 00:48 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Jan-Pieter en ik speelden een erg leuke pot waarin we beiden voor de winst gingen. Het worden leuke potjes wanneer beide spelers geen "fouten" maken, alhoewel de enige onachtzaamheid na een geniepige zet van J.P. uit mijn koker kwam. Misschien plaats ik nog een fragment als ik hem ingevoerd heb.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

17-05-2011 07:25 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

RE: Interne competitie (V9): Koplopers winnen Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Untagonklik
Ook in de C-groep wonnen de twee hoogstgeplaatste spelers. Edgar Huisman versloeg René Poots, en Frans Palm rekende af met Aad de Jong. Gerrit Bussmann en Karel Vandenberghe speelden remise, en zagen daardoor hun achterstand op de koplopers groeien.


Dat klopt: Frans Palm en Aad de Jong zaten naast ons. Er is kennelijk iets misgegaan met het uitslagenlijstje in het bericht.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

17-05-2011 07:28 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

RE: Interne competitie (V9): Koplopers winnen Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by René Torenstra
Dat klopt: Frans Palm en Aad de Jong zaten naast ons. Er is kennelijk iets misgegaan met het uitslagenlijstje in het bericht.


Hrm, dat zijn de uitslagen van vorige week... Ik zal ze aanpassen. Ik ben 's nachts niet altijd even helder meer...

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

17-05-2011 08:29 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gisteravond mochten we twee nieuwe leden begroeten: David van Kerkhof en Evert van den Hooven. Eerstgenoemde speelt extern bij HMC Den Bosch, laatstgenoemde heeft jaren voor Schiebroek (opgegaan in Erasmus) te Rotterdam gespeeld.

Ik had het genoegen tegen Evert ingedeeld te zijn; het werd een leuke partij.

Enkele fragmenten:



W.J. van den Broek - E. van den Hooven, interne competitie DSC, 16 mei 2011

Met de zwarte koning op f6 en de mogelijke witte dameuitval naar h6 zocht ik naar een breekzet.

Zo overwoog ik 19. d4! maar of de zet inderdaad een uitroepteken waard was kon ik niet geheel overzien. Jammer want zowel na 19. ... cxd4 20. Dxd4 (met de dreiging f4) Ke7 21. c5 Tac8 22. cxd6+ Dxd6 23. Dh4+ Ke8 24. Tad1 Dc5 25. Tfe1 Lg8 26. Pd5 Pg6 27. Pf6+ als na 19. ... Pxc4 20. Dh6+ Lg6 21. d5 exd5 (hier had ik gemist dat na 21. ... e5 22. Dh4+ het paard op c4 blijft hangen) 22. Pxd5+ Kf7 23. Tae1 Pe5 24. f4 Pc6 25. Pb6 axb6 26. Ld5+ Kf6 27. g4 fxg4 28. f5 staat wit op winst.

Om niet door Pxc4 gehinderd te worden speelde ik 19. b3; er volgde 19. ... Pc6 20. h4 Kg7 (er dreigde mat in 1) 21. Dg5+ Kh8 en nu heeft wit natuurlijk eeuwig schaak maar daarvoor was ik niet naar de club gekomen. Er zat echter geen direct voordeel in en uiteindelijk belandden wij in een eindspel van paard tegen loper.



Evert vergezelde zijn laatste zet (37. ... Lg4) van een remiseaanbod doch dit sloeg ik met het oog op de volgende varianten af; riskant want ik had nog maar anderhalve minuut op de klok.

De winstpoging is gebaseerd op de afzijdige positie van de zwarte stukken.

Ik speelde 38. a3 en nu was 38. ... Kg6 noodzakelijk om het remise te houden. In plaats daarvan volgde 38. ... a5? en nu miste ik directe winst met 39. Pb5!!, bijvoorbeeld 39. ... d5 (na cxb5 40. cxb5 haalt wit een dame) 40. Pa7 Ld1 41. 41. Pxc6 Lxb3 42. Pxa5 La2 43. d4 cxd4 44. c5 Lb1 45. Pb3 en wit wint.

In plaats daarvan koos ik voor 39. Pa2 met het vervolg 39. ... Ld1 40. b4


40. ... cxb4 (of 40. ... axb4 41. axb4 cxb4 42. Pxb4 want zwart heeft vanwege 42. bxc5 geen tijd voor 41. ... Lb3) 41. axb4 a4 . Na 41. ... axb4 42. Pxb4 komt wit ondanks het 'goede paard' waarschijnlijk niet verder dan remise.

Zwart kan de witte b-pion nog nét van promotie afhouden: 42. b5 cxb5 43. cxb5 Bb3 44. b6 Ld5


45. Pc3 (met de dreiging Pxd5 en promotie) voelde nu als de kroon op het werk en na het gespeelde 45. ... Lc6 staat wit ook daadwerkelijk gewonnen; met 45. ... a3 had zwart echter remise kunnen maken. Na 45. ... Lc6 volgde natuurlijk 46. Pxa4 en nu zou zwart na 47. Pb2 (op weg naar a5, of naar c5 indien zwart d6-d5 speelt) een stuk en daarmee de partij gewonnen hebben. Ik speelde het in vliegende tijdnood minder nauwkeurig waarna het volgende eindspel op het bord verscheen; ondanks 'goed paard' en voorsprong van een pion is dit niet door wit te winnen.



Na nog wat zetten en met nog 10 seconden op mijn klok eindigde de partij dus alsnog in remise. Een instructief eindspel!

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Upperdog on 18-05-2011 at 17:57.

17-05-2011 14:21 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

De kunst van het verdedigen Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Aanleiding tot het volgende fragment is de training volgende week, waarin verdedigen aan de orde komt.
Ik wil de regel 'Actief verdedigen als het kan. Geduldig verdedigen als het moet' hiermee illustreren.

De stelling is die na de 30e van zwart uit Voogt - VdMeer uit de interne van 16 mei 2011.




Wit is aan zet.

Moet je dit geduldig verdedigen of actief verdedigen?
Ik vermoed dat je dit geduldig moet verdedigen.
Reden: teveel substantiele zwarte dreiging op de koningsvleugel.

Een voorbeeld van actieve verdediging door wit, die faalt:
31. d6xc7, g4xf3; 32. c5xb6, Tg8xg2+; 33. Df2xg2, f3xg2; 34. b6-b7, Df6-b6+ en 35..., Db6xb7 uit.

Daarom geef ik geduldige verdediging in overweging, bijvoorbeeld:
31. Lf3-d1, g4xh3; 32. Ld1-f3,



Zwart is aan zet.

Het grappige is, dat nu iets analoogs geldt voor zwart: zwart moet nu geduldig gaan verdedigen.
Reden: teveel substantiele witte dreiging op de damevleugel.
Zwart moet de damevleugel gaan stutten met 31..., c7xd6, voordat er weer aangevallen kan worden door Tg8-g3 en Ld7-g4. Althans, dat had ik berekend en dat bleek gisteren ook uit de gezamenlijke analyse.

Ik geef overigens de analyse voor een betere, ook gisteren heb ik niet de beste partij van mijn leven gespeeld!

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 11 time(s), it was last edited by winfvdm on 17-05-2011 at 16:01.

17-05-2011 15:30 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller