Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2010-2011 » Eerste matchpunt DSC 2
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Eerste matchpunt DSC 2 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC2 heeft het eerst matchpunt van het seizoen binnen. Ondanks kansen op een tweede matchpunt, bleek de score steken op 4-4.

De instructies van teamleider Richard waren duidelijk: dit is een belangrijke wedstrijd. Geen vroege remises, vechten tot het einde.

Uiteraard is het dan ook de teamleider die het eerste halfje binnenbrengt. Richard had op grootmeesterlijke wijze gekozen voor een zethethaling en daarna nog een keer, waarop hij pardoes een remiseclaim vanwege 3 maal dezelfde stelling om zijn oren kreeg. De claim werd betwist, de wedstrijdleider mocht zich er over buigen en de conclusie was duidelijk: juiste claim en remise.

Het tweede halve punt werd genoteerd door Jan-Peter. Zijn tegenstander had een pion meer en een indrukwekkende blok pionnen, bestaande uit een dubbele e-pion en dubbele f-pion, weten te formeren. Jan-Peter wist in het toreneindspel zijn toren in de zwarte stelling te brengen, waarna de zwaktes in de zwarte stelling te kwestbaar bleken voor zwart om verantwoord een winstpoging te ondernemen. Remise dus.

Vervolgens kwam het eerste punt voor de onzen binnen. Patrick kreeg vanuit de opening zo ongeveer zijn droomstelling: ruimte, actievere stukken en dreigingen tegen de zwarte koning. Zwart verdedigde zich echter taai en bouwde een trucje in, waarmee hij drie pionnen voor een stuk dreeg te winnen. Deze dreiging werd verhinderd ... althans, de ene variant. De andere variant, waarmee hetzelfde materiaal werd buitgemaakt werd gemist. En aldus verdween een zwart paard met drie witte pionnen in de doos. De activiteit van de witte stukken leverde nog wel enige, maar onvoldoende compensatie. Gelukkig bleek de omslag in de stelling ook zijn impact te hebben gehad op de tegenstander. Dankzij enkele minder zuivere zetten van zwart plus een tegenoffer kon Patrick ineens het offensief tegen de zwarte koning hervatten. De aanval, die zich bijna automatisch speelde, bleek dermate krachtig dat er weinig tegen te doen was. Met een kleine doch aardige combinatie, die rechtstreeks het studieboek voor stap 3 in kan, kon de zwarte koning mat worden gezet. DSC op een 2-1 voorsprong.

De gelijkmaker liet niet lang op zich wachten. Wat ik het begrepen is dat er bij Kees vroeg in de partij al iets mis ging. Hij kwam dit niet meer te boven. Stand 2-2.

Maar weer kwam DSC op voorsprong. De tegenstander van Gert had een truc in de stelling gebouwd, maar deze werd eenvoudig ontweken. Als gevolg hiervan kwam het zwart trucpaard in een gepende situatie terecht. Op zich nog niet fataal, maar toen Gert vervolgens het steunpunt van dit paard mocht opblazen, takelde de zwarte stelling in rap tempo af. Toen beide torens, een verre vrijpion en de witte loper zich in de zwarte stelling hadden genesteld, vond zwart het wel welletje. DSC3-2 voor.

Een bord ernaast had Bob echter een zware dag. In een waarzinnig complexe opening had Bob een pionnetje ingeleverd. Het leek alsof Bob hier ruim voldoende compensatie voor had, maar uiteindelijk bleek de witte vrijpion kennelijk toch te sterk. Wederom een gelijke stand: 3-3.

Op dat moment waren Ted (tegen de sterke Peter Scheeren) en Walter nog bezig. Walter had een verre vrijpion bemachtigd, maar moest vanwege het uitgedunde materiaal oppassen dat het geen remise zou worden. Ted had in een zeer complexe partij een pion weten te bemachtigen, maar zijn tegenstander had in de vorm van een vrijpion en betere activiteit van de stukken zeker compensatie. De vooruitzichten waren dan ook gunstig.

Bij Walter wist de tegenstander het laatste paar pionnen te ruilen, waarna het eindspel loper plus verkeerde randpion tegen paard werd bereikt. Dit is remise ... ALS de koning van de verdedigende partij het hoekveld weet te bereiken. Dit kon Walter echter voorkomen. Omgekeerd kon Walter met zijn koning ook niet bij de pion. Remise dus? Nee! Dankzij een paar subtiele zetjes werd zwart in tempodwang gebracht, waarna ofwel de koning moest wijken, ofwel het paard zou worden afgeruild. In beide gevallen met hetzelfde resultaat: promotie van de pion. DSC alweer op voorsprong: 4-3 en het eerste matchpunt van het seizoen. Zou er nog een tweede bijkomen?

Zoals vermeld: Ted speelde een zeer complexe partij. Zelfs in het eindspel bleven er nog diverse subtiliteiten in de partij zitten, waaronder een damezet dit door Ted waarschijnlijk is overzien. Hierdoor wist de tegenstander een vrij ver gevordere vrijpion te creeren. Bovendien wist de tegenstander met zijn activiteit een pionnetje terug te winnen. Positieve ontwikkeling hierbij was dat een extra stel stukken van het bord verdween. Voor zover ik het daarop resterende (pittige) eindspel van L+4 tegen gelijkveldige L+4 oppervlakkig kon beoordelen, leken mij remisekansen zeker aanwezig. Misschien dat Ted, als hij eenmaal over zijn kater heen is, zelf uit de doeken kan doen waar het mis ging. In ieder geval wist Ted de stelling niet te houden, waarmee het tweede matchpunt richting Gouda vertrok.

DSC Delft 2 2084 Messemaker 1847 2109 4 4
1. Ted Barendse 2168 IM Peter Scheeren 2442 0 1
2. Patrick de Bas 2084 Peter Ypma 2088 1 0
3. Richard Oranje 2081 Erich Karstan 2054 ½ ½
4. Jan-Peter van Zandwijk 2052 Ben van Geffen 2108 ½ ½
5. Bob Voogt 2081 Arjan van der Leij 2077 0 1
6. Gert Legemaat 2161 Reint van der Knijff 2060 1 0
7. Kees van der Meer 2029 Ed Roering 2140 0 1
8. Walter Anema 2018 Bernhard van der Knijff 1900 1 0

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Corniel on 13-02-2011 at 20:06.

12-02-2011 22:33 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Wit speelt en wint, dus!
Compliment aan Richard, die niet verloor ondanks dat hij zwart had.

@Richard, ik zou als invaller een niet zo zware tegenstander krijgen. Deze man is nummer 2 op rating & schaken kan hij ook.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

13-02-2011 14:25 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Bob
actief DSC-lid


geregistreerd: 10-05-2009
aantal berichten: 80

Frown Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik baalde zwaar van mijn partij. Ik ben blijkbaar niet goed in staat om te pieken, om in belangrijke wedstrijden mijn beste spel te spelen. Ik stopte heel veel energie in mijn partij, maar het resultaat was een slechte partij en met als gevolg dat het team geen 2 matchpunten behaalde. Mijn tegenstander had ik eerder tegen gespeeld en kansloos verloren, dat voelde niet prettig. Ik speelde een scherpe variant van de Aljechin. Ik dacht dat ik de variant goed kende, maar dat viel tegen. Mijn tegenstander koos voor een eenvoudige afwikkeling, waarin ik 2 pionnen achter kwam te staan in ruil voor een dubieuze compensatie. Ik verzuimde om door middel van een eeuwige penning een remisevariant te pakken. In plaats daarvan nam ik een pion met de gedachte dat het resterende eindspel vermoedelijk remise was, maar ik had een essentiële zet compleet over het hoofd gezien. Over bleef een moeilijke stelling, waarin weliswaar mijn stukken actief stonden en mijn tegenstander een dubbelpion had, maar hij had het loperpaar en mijn stelling was kwetsbaar in verband met penningen en een toren die ingesloten kon worden. Ik had een behoorlijke tijdsvoorsprong. Ik kon daar echter geen voordeel uit halen. Het lukte me niet om mijn taaiste spel te spelen en na een slechte zet, die op een grove misrekening was gebaseerd, kwam zijn toren mijn stelling binnen, de vrijpion ging naar voren en was het snel afgelopen.

Wat het team betreft, het was geen slechte wedstrijd, misschien wel de beste van het seizoen tot nu toe. Voor handhaving is vermoedelijk nodig dat het nog iets beter gaat spelen en dat de andere wedstrijden in de poule gunstig uitpakken.

13-02-2011 16:54 Bob is offline Send an Email to Bob Search for Posts by Bob Add Bob to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Stuk van Baseman samen met stukje van Richard. Beide heren: bedankt!

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

13-02-2011 20:07 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Verslag van de tegenstander:

http://www.messemaker-1847.nl/extern/team1/


Quote

Messemaker Vlaggenschip sprokkelt één puntje bij elkaar in Delft!


 

In deze voor Messemaker cruciale wedstrijd ging het eigenlijk om 4 punten, bij winst blijft Delft onderaan en stijgt Messemaker naar een aanvaardbare 7e plaats, maar in een zinderende wedstrijd kwamen we niet verder dan één punt. Al snel had Erich Karstan remise door driemaal dezelfde stelling, Peter Ypma offerde een stuk voor 3 pionnen, maar moest na een lange zit de koning omleggen. Remise volgde voor Ben van Geffen, er zat niet meer in, Reint van der Knijff ging onderuit in een Spaanse partij. Arjan van der Leij en Ed Roering trokken de zaak weer gelijk door hun winst. Tussenstand 3 - 3. Met nog te gaan invaller IM Peter Scheeren aan het eerste bord en Bernhard van der Knijff aan het laatste bord. Bernhard ging tot het gaatje, maar zijn tegenstander beheerste het eindspel en maakte er 4 - 3 van. Peter kon, in het verre eindspel, op onnavolgbare wijze zijn opponent Ted Barendse naar een verloren stelling maneuvreren, waarna de stand eindigde in een voor Messemaker uiteindelijk teleurstellende puntendeling. Lees hieronder de verslagen zoals de teamleden ze hebben ervaren.
Ab Scheel

Ed Roering
Met wit spelend kwam dezelfde opening op het bord als waarmee ik een gewonnen stelling kreeg tegen Nikolic. Ik had dus enige voorkennis over waar mijn kansen lagen. En omdat mijn tegenstander me het niet echt moeilijk maakte, kon ik mijn plannen volledig ten uitvoer brengen. Ik kon de zwarte koningsstelling openbreken en door matdreigingen moest mijn tegenstander enkele pionnen opgeven. Mijn aanval met dame en paard tegen passieve zwarte stukken duurde echter voort en toen ik ook nog een stuk won gaf mijn tegenstander maar op.

Arjan van der Leij
Mijn tegenstander (met zwart) speelde de opening niet helemaal goed en ik kon al snel afwikkelen naar een eindspel/middenspel met twee pionnen meer. Die twee pionnen waren echter wel een geisoleerde dubbelpion en vooralsnog zat ik nog met wat onderontwikkelde stukken die ik niet direct kon bevrijden. Uiteindelijk lukte dat wel. Weliswaar ten koste van een pion, maar daarna stonden de zwarte stukken nogal ongelukkig. In combinatie met tijdnood leidde dit uiteindelijk tot stukverlies, waarmee de partij nog voor de tijdcontrole was beeindigd.

Erich Karstan
Na een ietwat ongebruikelijke opening ontstond er in mijn partij een stelling met veel centrumspanning. Zowel mijn tegenstander als ikzelf kon deze spanning niet goed opheffen en er kwam al vroeg in de partij een zettenherhaling op het bord. Beide partijen gingen deze herhaling niet uit de weg, waarna driemaal dezelfde stelling op het bord kwam en de remise een feit was.

Reint van der Knijff
In een weinig gespeelde variant van het Spaans maakte ik al snel een inschattingsfout. Mijn tegenstander verzuimde echter hiervan te profiteren, waarna ik door een aantal goede zetten te spelen de stelling weer binnen de remisemarge wist te brengen. In een ingewikkeld middenspel leek mijn tegenstander mis te grijpen, in de analyse bleek echter dat mijn stellingsvoordeel groter leek dan dat het werkelijk was. Gezien de stelling leek een remise de terechte uitslag. In flinke tijdnood dacht ik dat enkele plannen niet zo goed waren, waarop ik besloot deze plannen niet te spelen. Deze inschatting bleek achteraf niet juist te zijn. Ik maakte vervolgens een fout waarna mijn tegenstander dwars door mijn stelling kon gaan. Na het bereiken van de tijdcontrole restte mij niets anders dan hem de hand te drukken.

Bernhard van der Knijff
Ik kwam - dat begint een gewoonte te worden als ik met zwart speel. Waarschijnlijk komt dat omdat ik al meerdere openingen gespeeld heb met zwart. - in een voor mij niet erg bekende openingsvariant terecht. Het was voor mij alleen maar keepen en tegenhouden, meer zat er niet in. Toen ik rond zet 20 in een redelijke stelling terecht kwam gaf ik onnodig een pion weg. Hierdoor kwam ik in een eindspel met een pion minder terecht. Na ruim 6 uur schaken waarvan grotendeels met een slechtere stelling moest ik in een eindspel waarin remise net buiten bereik lag het hoofd buigen. Opgemerkt moet worden dat mijn tegenstander het eindspel zeer nauwkeurig speelde. In de analyse bleek dat hij in het middenspel een paar offers gemist of niet gedurfd had. Al met al weer een leerzame zaterdag!

Peter Scheeren
Ted Barendse leek niet verrast te zijn door mijn komst naar het Delftse Denksportcentrum, en na een paar zetten gespeeld te hebben merkte ik ook dat hij zich terdege had voorbereid tegen mijn traditioneel geliefde Catalaanse opening. Ik had hierin een pion geofferd voor enige druk, maar overtuigend vond ik het zelf niet en dat gold ook voor mijn tegenstander. Toen zwart wat later zich bevrijdde aan deze lichte druk won ik wel mijn pion terug, maar zwart bleef de betere stelling houden. Zijn fout was dat hij rond zet 40 een pion won maar daar wel al zijn positievoordeel voor weggaf, sterker nog het positievoordeel was vanaf toen voor mij. Ik kon afwikkelen naar een gunstig lopereindspel en wist dat na een lange koningsmars (Kg1-f2-e3-d4-c5-d6-c7) uiteindelijk tot een goed einde te brengen.

Ben van Geffen
Ik speelde met zwart tegen Jan-Peter van Zandwijk. Op hem als tegenstander had ik niet gerekend en omdat ik wist dat ik een paar jaar geleden (ook met zwart) al eens van hem verloren had, moest ik waakzaam zijn. De variant van "toen" kwam echter niet op het bord. Wist hij dat nog? Nu begon hij zeer voorzichtig, wat mij wel wat in de kaart speelde. Op zet 10 maakte hij een inschattingsfout, waardoor ik met een paar sterke zetten een centrumpion kon buitmaken. Ik dacht al meteen aan winst, maar helaas was dat niet zo eenvoudig. Ik wikkelde af naar een toreneindspel met pluspion, maar door de sterke positie van zijn toren en het ontbreken van echte zwaktes in de witte stelling was een winstpoging veel te riskant. Zo bleek ook in de analyse. We besloten dus tot remise. Ontevreden ben ik deze keer echter niet!

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Corniel on 14-02-2011 at 09:04.

13-02-2011 21:31 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Met 0 uit 5 tegen Van der Knijff Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Nee, mijn partij was niet best.
Ik kwam zeer goed uit de opening, wat zou u met wit in de volgende stelling spelen?


Wit heeft ontwikkelings-voorsprong, bij zwart is de koningsstelling, f6 en d5 allemaal zwak. Eigenlijk zijn alle normale zetten sterk, zoals ontwikkelen met ac1 of ad1.
Heeft u ook gekeken naar bijzondere zetten? Ik heb o.a. gekeken naar 15. f5+. Mijn idee was iets als gxf5 16. xf5 h6 17. b4 d8 18. xd5 met aanval. (Een computer vindt 17.xh6 xh6 18.e6! en wit wint in alle varianten, maar da's een beetje lastig allemaal ;-). Maar stel je voor dat ik nog ergens een verdediging van zwart mis, dan ben ik opeens hard op weg naar 0 uit 6, dat kan je je team niet aandoen!
Hebben jullie de afwikkeling met een dame-offer gezien? Ik niet gelijk, maar opeens zag ik het: 15.b4 b6 16.xf6 xf6 17.xf6 xf6 18.xd5+ g7 19.xb6
Leuk! Eh, maar... hoe staat het dan eigenlijk? De dubbelpion is niet zo belangrijk, de witte d-pion gaat misschien niet verloren, maar zal ook niet zomaar doorstoten en zwart heeft wel een loperpaar. Helemaal niet zo duidelijk, terwijl wit nu wel duidelijk beter staat.
Ik besloot tot de vreemde 15.b5 ?! (door te ruilen op d7 worden velden d5 en f6 ondermijnd), waarna ik door onnauwkeurig zwart spel een gezond pluspion overhield.
Wat later werd de pluspion zelfs een vrijpion, dus ik hoefde alleen nog maar door te lopen met de pion.
Och arme ik. Was ik opeens bang dat de pion zich dood zou lopen (ergens op a6 of a7 opgegeten zou worden met remise als resultaat), en ga ik maar wat zinloos proberen te manoeuvreren. Zwart ging zoveel mogelijk pionnen ruilen, om zo de remise haven te bereiken.


59... xg5 Gouda dacht dat het nu wel remise was.
60. f3 f5 61. xf4 a8 62. g3 Zwart heeft toch een probleem. Als de witte koning naar b7 loopt, dan is het uit. Zwart bedenkt nog een pat-truc!
62... e6 63. e4 d7 64. d5 c8 65. c6 c7

Ai, ai. Slaan is pat, en na b6 d5+ a6 b4+ is het ook remise. De witte koning mag b7 niet loslaten, want de loper is van de verkeerde kleur. Dan maar zorgen dat b4+ niet mogelijk is.
66. f4! a8 67. d6 c7 68. b6 a8+ 69. a6 d7 70. g3! Even geduld tonen! Na 70. b7 ?xd6 71. xa8 c7 heeft wit niet veel meer (pat).
70... c6 71. f4 en zwart geeft op wegens 71... b6 72.d2 a8 73. a5
Ja, de slot was wel goed gespeeld, maar ik heb had het niet zo spannend moeten laten worden.

13-02-2011 23:19 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Leuke pot Walter. Had je hem toevallig ook in PGN? (dat kan tegenwoordig ook. Happy)

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

14-02-2011 09:07 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Corniel
Leuke pot Walter. Had je hem toevallig ook in PGN? (dat kan tegenwoordig ook. Happy)

Nee, mijn partij was niet best. Toen ik de partij invoerde liep de computer gelijk vast (numeric exception: divide by zero of in de analoge wereld, delen door nul is flauwekul of moderner Als je deelt door nul dan ben je een ..).
Waarom ik voor fen en niet pgn gekozen heb (en handmatig vrachtwagens vol met hekjes in de notatie heb gestrooid) is een verhaal dat niet in dit draadje hoort. Spreek me er maar een keertje op aan.

14-02-2011 23:54 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by winfvdm
Wit speelt en wint, dus!
Compliment aan Richard, die niet verloor ondanks dat hij zwart had.

@Richard, ik zou als invaller een niet zo zware tegenstander krijgen. Deze man is nummer 2 op rating & schaken kan hij ook.
tjsa aan bord 7 had ik niet zo een zware tegenstander verwacht. normaliter met kim erbij had ik er zelf gezeten. nu had ik mezellf opgeofferd aan 3 met een grootmeesterlijke remise tot gevolg.

15-02-2011 20:19 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller