Delfts Schaakforum » Nationaal » Toernooien & activiteiten » Leiden Chess Tournament 2010 van 8 t/m 19 juli
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
jpfox jpfox is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-01-2008
aantal berichten: 382

Leiden Chess Tournament 2010 van 8 t/m 19 juli Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Vandaag is het Leiden Chess Tournament begonnen. Namens DSC doen de volgende mensen mee (met het risico dat ik mensen mis):

- Joost Michielsen
- Martine Middelveld
- Kees van der Meer
- Martin Glimmerveen
- Marco Kirana
- Lisa Hortensius
- Filip Borst
- Hans Segers
- Simon Broos
- Nancy Kirana
- Coen Leentvaar

Het festijn is via www.leidenchess.nl te volgen. Daarbij worden vijf partijen live uitgezonden. Op dit moment zit daarbij Lisa - GM Gofshtein (2532), waarbij Lisa een zeer goed (en ik denk gewonnen) eindspel heeft bereikt!

09-07-2010 22:14 jpfox is offline Send an Email to jpfox Search for Posts by jpfox Add jpfox to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik doe uiteindelijk toch niet mee.
Te druk, plus ik ga het slotweekend waarschijnlijk al op zondag op vakantie. Daarnaast heb ik al tijden niets aan schaken gedaan, dus zou het waarschijnlijk niet erg goed gaan.

10-07-2010 09:41 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Geweldige start voor Lisa: ze speelde remise tegen IGM Leonid Gofhstein (2521). De andere uitslagen in de A-groep lijken conform verwachting: Joost, Martine Marco en Kees wonnen van een op papier zwakkere tegenstander en Hans verloor van een sterkere tegenstander.

In de B-groep won Coen zijn eerste wedstrijd en speelde Nancy remise.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

10-07-2010 12:37 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Coen Coen is a Male
Jeugdleider


geregistreerd: 04-01-2007
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De eerste wedstrijd was inderdaad een "makkie". Tegenstander liet zich eenvoudig foppen met een dubbele aanval. Ik won een toren en toen hield hij het gauw voor gezien.

De tweede ronde was het Morra-gambiet. Kreeg alles wat je in een Morra wil hebben, maar vergat de trekker over te halen. Verloor nog een pion en kreeg een hopleoze stelling. Dus een kamikaze actie. En dat lukte. Mijn tegenstander trapte er volkomen in en de aanval van mij was volkomen gebakken lucht.

De derde ronde moest mijn tegenstander in een betere stelling berusten in eeuwig schaak van mijn kant. Ze had nog maar 2 minuten voor 10 zetten ofzo. OK, krijg je wel een halve minuut erbij, maar toch.

Gisteren had ik een mooie combiantie op touw gezet. Had er wat manoeuvres voor nodig, maar mijn tegenstander zag de stortvloed van aanvalsmogelijkheden niet aankomen en toen was het te laat. Het zou hem of een stuk, of drie pionnen kosten. Hij koos voor hets tuk en 10 ztten later was het mat.

Dus met 3,5 uit 4 loopt het wel lekker. Vandaag een zware werkdag met 4 vergaderingen en vanavond spelen. Zal wel niks worden, maar dat hoort erbij.

13-07-2010 08:54 Coen is offline Search for Posts by Coen Add Coen to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gisteren was ik even aanwezig. Ik heb niet alles meegekregen, maar Martine won en heeft nu 3 uit 5. Lisa won ook knap van Arthur Pijpers en staat op 3.5 uit 5.
Joost stond gewonnen, maar verslikte zich in een laatste truc van Maya Porat en verloor. Zijn tweede nul tegen een meisje...

In de B-groep verloor Coen inderdaad. Zijn tegenstander - Michael Bekker - begint net zo sterk als in de C-groep van het DSC weekendtoernooi...

14-07-2010 07:22 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Coen Coen is a Male
Jeugdleider


geregistreerd: 04-01-2007
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mijn partij komt nog in aanmerking voor de pepermolen. Opgeven in een gewonnen situatie. Dacht dat hij een vernietigende aanval had, dus gaf ik op. Bleek echter dat ik een simpele en winnende verdediging had waar ik een kwal voor zou blijven. Niet gezien. Soms zit het mee soms zit het tegen.




Wit heeft zojuist Bg5xe7 gespeeld en ik was in de veronderstelling dat Qxe7 2. Qh6 mat zou lopen. Maar Zwart heeft gewoon nog 2 .... Qf6. Huil 2 Huil 2 Huil 2

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Coen on 14-07-2010 at 08:25.

14-07-2010 08:13 Coen is offline Search for Posts by Coen Add Coen to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Als mat dichtbij lijkt: laat je mat zetten. Soms blijkt de schade dan mee te vallen...

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

14-07-2010 09:07 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Joggen naar de trein Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De partijen beginnen om 7 uur 's avonds, en mijn partijen eindigen om even over half twaalf. Dat is me nu al drie keer gebeurd. Nu gaan de treinen Leiden - Delft na 11 uur om het half uur, en ik had iets minder dan een kwartier om hem te halen; zoniet moest ik een half uur wachten. Ik ondertekende dus vlug de notatieformulieren, verontschuldigde me bij mijn tegenstander dat ik een trein ging halen, en ging.
De afstand naar het station is zowat twee kilometer, zodat ik in jogging-tempo naar het station rende. Ik had er niet de goede schoenen voor aan, soit. Geen tijd meer voor opwarmen, rekken en strekken van de spieren, soit.
Ik rende het perron op terwijl de trein binnenreed. Gehaald!
Ik heb geen bezwaar tegen lange partijen. Conditie genoeg. Maar die warmte! Twee kilometer rennen bij 25 graden! Er droop zweet van mijn hoofd, van mijn armen. Mijn shirt was doornat. Kan zo in de was. Een zweetwolk ontstond om mij heen.
Schaken is een vermoeiende sport, soit. Maar ik draag nu ernstig bij aan de opwarming van de aarde. Help!

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

15-07-2010 08:28 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Coen Coen is a Male
Jeugdleider


geregistreerd: 04-01-2007
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Je moet gewoon op tijd opgeven. Dus ook niet te vroeg zoals ik dus doe. :-)

15-07-2010 08:33 Coen is offline Search for Posts by Coen Add Coen to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Coen
Maar Zwart heeft gewoon nog 2 .... Qf6. Huil 2 Huil 2 Huil 2


En Qe5. :p

Aan de andere kant, doe je 1 van die 2 zetten niet - dan is dat't zelfde als opgeven, dan zet wit je echt wel mat.

En Joost verliest alweer van'n meisje? Dat worden serieus Angstgegners...da's echt niet de eerste keer...

Oh en Kees: hier in Siena is het 36 graden momenteel. Terwijl ik zit te studeren en, werkelijk niet beweeg, zweet ik. Geloof me, dan valt't bij jullie nog mee.

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Marco on 15-07-2010 at 16:21.

15-07-2010 16:19 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het was van de week ook 35 graden oid hoor Glimlach
Wanneer kom je ook alweer terug trouwens?

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Martin on 15-07-2010 at 19:17.

15-07-2010 19:16 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Eindstand Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

At the end of the day had
- Joost Michielsen 6,5 uit 9; een heel mooi resultaat;
- Martine Middelveld fraai 5,5 uit 9;
- Lisa Hortensius die met 5 uit 7 was gestart (!) kwam op 5 uit 9, TPR bijna 2300;
- Marco Kirana met een start van 4 uit 6 kwam op 5;
- Hans Segers kwam uit op 5, ook een TPR van 22+;
- Kees van der Meer sloot toen ook maar op 5;
- Filip Borst (is hij nog lid bij ons?) eindigde op 4;
- Simon Broos, in de sterke A-groep ingedeeld, op 2.
- Nancy Kirana in de B-groep heeft er 6 uit 9 gemaakt;
- Coen Leentvaar 5,5
- Wim Veelenturf (kent U die nog?) 4,5.

Plezierig toernooi, een partij per dag, heel warm, maar geen wanklank gehoord. Allemaal tevreden schakers.

In ronde 5 zat ik op het bord tussen Marco Kirana en Lisa Hortensius.
Marco speelde tegen FM Frank Erwich, waarvan ik juist verloren had, en hield een minder staand eindspel van Dame tegen TTL remise. De partij duurde 113 zetten! Hij had toen al een remise tegen IGM Van der Wiel staan.
Lisa en haar tegenstander Arthur Pijpers speelde 19 zetten theorie in 10 minuten en Arthur bood remise aan. Lisa dacht meer dan een half uur na en weigerde, ging een partij aan waarin ze naar mijn idee niet beter stond, zette die naar haar hand en won met een leuke matcombinatie. Dat heeft indruk op me gemaakt.

Ik kan U tot mijn spijt geen fatsoenlijke partij van me laten zien. Ik had bij dit toernooi minstens een partij zonder meerdere blunders willen spelen. Dat was mij in seizoen 2009-2010 nog niet gelukt. Helaas, net als in 2008-2009, zat dat er niet in.
Het klinkt negatief, maar ja... Ik had in een variant met zwart Dxg5 als optie, om na wit Dxg5 met Pf3 schaak de dame weer op te halen. Helaas, Pd5-f3 schaak mag niet van de bond: idee verworpen. Ook had ik in een eindspel Lb7xLg1 als optie, en dat leverde een potremise eindspel op - met ongelijke lopers. Pas toen vroeg ik me af hoe die ongelijke lopers op het bord waren gekomen ...! Het was vreselijk warm, en dan ga je in een moeilijke partij, die al vier uur duurt, kennelijk een beetje hallucineren.

Ik mocht een partij spelen tegen Daniil Kolodkin. 12 jaar, een rating van niks, en strategisch is hij nog niet perfect , maar in de analyse combineerde hij 100 keer zo snel als ik. Ik duid een thema aan, vliegensvlug raast hij over de velden en voor ik 'ho' kan zeggen heeft hij alle geslagen stukken in zijn kleine handen en wijst op de toren op a8 - staat in - het paard op f6 - staat ook in - en het mat. Zijn grote voorbeeld is Anish Giri (als ik het goed heb gehoord).
Daniil Kolodkin - onthoud die naam.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 9 time(s), it was last edited by winfvdm on 19-07-2010 at 09:02.

18-07-2010 19:06 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Martin
Het was van de week ook 35 graden oid hoor Glimlach
Wanneer kom je ook alweer terug trouwens?


Het bleek 40 te zijn geweest. Tong

Over een week, dan hop ik nog even langs Letland, Estland en Helsinki en daarna, vanaf half augustus, blijf ik weer wat langer hangen in Nederland.

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

21-07-2010 03:36 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller