Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2009-2010 » DSC3 degradeert na gelijkspel
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Pieter Buzing Pieter Buzing is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 13-12-2004
aantal berichten: 292

DSC3 degradeert na gelijkspel Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het was een wisselvallig seizoen. In de eerste ronde tegen ASV werden we afgedroogd. Daarna was het in iedere ronde bijzonder spannend. Ik kan mij niet herinneren ooit zo'n spannende poule te hebben meegemaakt. Behalve Botwinnik 1 heeft ieder team uitzicht gehad op het kampioenschap. Op de slotdag hadden vier teams nog titelkansen en speelden vijf teams tegen degradatie. Waaronder wij dus... tegen onze HSB broeder.

Henrik wikt
Henrik wikt

We hadden niet verwacht dat Botwinnik met een tactische opstelling zou spelen. Kennelijk waren ze niet zeker van hun zaak. De spanning was duidelijk voelbaar. Schuin tegenover mij zat een zenuwachtige John Pouwels - Of is hij altijd zo druk? anyway, Ricardo was snel met hem klaar, nadat John zich twee lopers tegen een toren liet ontfutselen.

Aan bord twee had ik zelf ook weinig problemen. Ik zou zelfs bijna willen spreken van een sublieme partij:

Duyzer - Buzing, na 16 f4

Wit had toch eerder met a5 moeten komen. Nu staat zwart lekker en met mijn volgende zet gaf ik mijn tegenstander iets om 40 minuten over na te denken.
16... b5!
Hierna kwam wit er niet meer aan te pas.

Seth was aan bord 3 bezig met een fraaie positionele prestatie tegen Eugene Verwiel tot hij in een (minstens net zo fraaie) positionele truc trapte. Een nul, helaas.

Botwinnik had hun sterkste speler Roger Meng verrassend aan bord vier gezet. Lucien vloog hem met zwart direct naar de keel (4... Dh4!?), maar een dubbele d-pion bleek een fatale zwakte.

Willem-Jan speelde iets te aktief en leverde twee stukken in voor een toren. Hij verloor het eindspel. Pieter Goossens bood sterke tegenstand tegen Teun van der Vorm (2245), voor deze gelegenheid op bord 6 geposteerd. Ondanks een klein minnetje had hij zich goed verdedigd en werd beloond met remise.

Henrik wist met zwart zijn tegenstander bijna helemaal op de onderste twee rijen terug te dringen. Ik heb niet gezien hoe de Zoetermeerder zich bevrijdde, maar het werd al vrij snel remise.

Toen stonden we dus 3-4 achter, met Kees Voorberg nog bezig. Hij had een kwaliteit geofferd voor 2 verbonden vrijpionnen op b7 en c6. De hele zaal vroeg zich af waarom de DSC'er zoveel moeite had om dit naar winst te voeren. ASV had zich op dat moment allang ontdaan van een verzwakt Dordrecht, waardoor we na 2,5 uur spelen al wisten dat DSC (zelfs bij winst) gedegradeerd was. Bij 4-4 zou Botwinnik het haasje zijn. Echter bij remise in deze laatste partij van de poule (we speelden een centrale eindronde!) zou RSR Ivoren Toren degraderen. Kees had een aantal keer remise aangeboden gekregen en vroeg telkens twijfeleld of hij het aan mocht nemen, waarop captain Lucien telkens antwoordde dat hij het zelf mocht weten; voor ons stond er immers niets meer op het spel. De jongens van RSR stonden zeer gespannen toe te kijken...

Uiteindelijk besloot Kees om toch te winnen. Met een fraai dame offer c.q. combinatie wist hij zijn vrijpionnen te verzilveren. RSR kon opgelucht ademhalen. Hiermee trokken wij wel Botwinnik 1 mee naar de HSB. Tja, niemand kan zeggen dat er niet voor gevochten is. En eigenlijk hadden we gisteren twee matchpunten moeten pakken (Seth stond zo mooi!). Maar dat had voor ons beiden niets uitgemaakt, uiteindelijk.

18-04-2010 11:03 Pieter Buzing is offline Send an Email to Pieter Buzing Search for Posts by Pieter Buzing Add Pieter Buzing to your Buddy List
Lucien van de Lisdonk Lucien van de Lisdonk is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 21-04-2005
aantal berichten: 336

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De persoonlijke uitslagen:

1. Pouwels,S.J.H.M.(John) 2061 Slaa,R.(Ricardo) 2081 0 - 1
2. Duijzer,J.W.(Jan Willem) 2080 Buzing,P.C.(Pieter) 2069 0 - 1
3. Verwiel,E.T.P.(Eugene) 2006 Vegt van der,S.J.(Seth) 1990 1 - 0
4. Meng,R.(Roger) 2167 Lisdonk van de,L.P.J.A.(Lucien) 1967 1 - 0
5. Goudriaan,A.(Tony) 1900 Broek van den,W.J.(Willem-Jan) 1949 1 - 0
6. Vorm van der,T.(Teun) 2245 Goossens,P.A.(Pieter) 1958 ½ - ½
7. Buchly,S.(Stefan) 1993 Voorberg,K.(Kees) 1957 0 - 1
8. Smaal,L.(Lourens) 1877 Tamerus,H.A.(Henrik) 1966 ½ - ½

18-04-2010 11:20 Lucien van de Lisdonk is offline Send an Email to Lucien van de Lisdonk Search for Posts by Lucien van de Lisdonk Add Lucien van de Lisdonk to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Er is inmiddels 1 foto door de webmaster bij het nieuwitem geplaatst. Helaas níet de teamfoto's bij de uitspanning op de Grote Markt; jammer, jammer, jammer.

23-04-2010 14:50 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller