Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2009-2010 » DSC2 met overmacht kampioen
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

DSC2 met overmacht kampioen Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ook de 9e wedstrijd werd door DSC2 gewonnen, ditmaal werden de arme Amsterdammers van Tal/DCG 2 het slachtoffer met 7-1. Hiermee lijkt een record gevestigd met 18 mp en 50 bp. Gemiddeld iets meer dan 5½ per ronde.

Ted en Walter zijn de topscoorders met 7½ uit 9. Slechts eenmaal is er een invaller nodig geweest (Kees van der Meer voor Kim) En juist Kim moest in de laatste ronde tegen N.O. Aangezien ikzelf als laatste won weinig van de andere partijen gezien. Ik speelde eindelijk een goede partij waarbij ik mevrouw Seirawan tweemaal in zetdwang bracht. Beide keren met materiaalwinst.


Klasse 3E Mp Bp 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
1 DSC Delft 2 18 50 x 5½ 5½ 5 5 4½ 5 5 7½ 7
2 De Waagtoren 1 14 45½ 2½ x 5 5½ 5 7½ 3½ 4½ 5 7
3 Philidor Leiden 14 39½ 2½ 3 x 5 5 4½ 4½ 5 4½ 5½
4 Moerkapelle 11 36 3 2½ 3 x 4 4½ 4½ 4½ 4½ 5½
5 Leiderdorp 8 34½ 3 3 3 4 x 3½ 4 4½ 5 4½
6 Schaakcombinatie HTV 8 33½ 3½ ½ 3½ 3½ 4½ x 5½ 3½ 4½ 4½
7 Kennemer Combinatie 3 7 33½ 3 4½ 3½ 3½ 4 2½ x 4½ 4 4
8 BSG 2 5 34½ 3 3½ 3 3½ 3½ 4½ 3½ x 6 4
9 Caïssa 5 3 27½ ½ 3 3½ 3½ 3 3½ 4 2 x 4½
10 Tal/DCG 2 2 25½ 1 1 2½ 2½ 3½ 3½ 4 4 3½ x

De bedoeling van alle teamleden is volgend seizoen met hetzelfde team 2 e klasse te spelen.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Untagonklik on 18-04-2010 at 09:51.

17-04-2010 21:53 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Als nummer 2 klaar - Kim's uurtje zat er net iets eerder op - heb ik wat meer van de wedstrijd meegekregen.

Minder dan een uurtje nadat Kim's reglementaire winst op het uitslagenbord stond, mocht ik het beslissende punt voor het kampioenschap noteren.



Na 20. ... c3 gaat de witte dame verloren (De2/f2 => d3+). Na afloop vertrouwde mijn tegenstander aan Ted toe dat hij niet heel blij was met mijn tijdverbruik; ik had voor de gehele partij nipt meer dan 10 minuten bedenktijd gebruikt tegen 1 uur 20 voor hem. Het feit dat hij vol in mijn voorbereiding van de vorige ronde was gelopen hielp zeker. Knipoog

Ondertussen stond Arno al lekker. Zijn tegenstander had al vroeg in de opening een foute zet geproduceerd. Dat kostte een vrij essentiele pion. De rest was een kwestie van techniek, wat Arno meer dan toevertrouwd was.

Bij Walter ging ook alles van een leien dakje. Er werden al snel wat stukken geruild, maar Walter hield nog voldoende op het bord om druk te houden. Dankzij een wat wilde manoevre van de tegenstander mocht Walter een pionnentje incasseren met behoud van prettige stelling. Later kwam daar nog een kwaliteit bij, waarna Walter het via een dameoffer de partij besliste.

Intussen was de vrede al getekend aan het bord van Gert. De openingsopzet van Gert leek niet helemaal optimaal. Optisch gezien was het niet onaardig, maar de vooruitzichten op lange termijn waren beperkt. Op korte termijn waren er nog wel enige aanvalskansen tegen de zwarte koning en Gert greep deze ook. De tegenstander had echter een remedie en wikkelde af naar remise. De analyse achteraf toonde aan dat de stelling zelfs verloren was voor Gert. In dat licht was remise nog best een aardig resultaat.

Bob leek in de opening enige problemen te hebben, maar wist zich wonderwel staande te houden tegen de lustig combinerende tegenstander. In het eindspel dat op het bord belandde had Bob twee torens en een aantal pionnen tegen toren, paard en twee pionnen meer. Hoe hij het gedaan heeft, weet ik niet, maar Bob wist dit eindspel te winnen.

Ted had een prettige stelling en wikkelde af naar een eindspel van paard tegen slecht loper. Vanwege de beperkte toegangsmogelijkheden voor Ted's koning en de goede verdediging van de tegenstander, moest Ted in remise berusten, daarbij en passant Gert de titel van 'Man of the Match' onthoudend, waardoor die definitief in mijn bezit blijft (zie verslag Caissa 5 - DSC2).

Tot slot won ook Richard (zie boven), waarna als slotstand 7-1 op de borden bleek te staan.

DSC2 kampioen en volgend jaar in de 2e klasse KNSB. Het eten en drinken in de grill-room smaakte opperbest.

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

17-04-2010 22:57 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Respect!
Goed seizoen heren! Opmerkelijk dat de beste scores zijn gemaakt tegen de toppers eigenlijk. En in de wedstrijden in de laatste twee ronden, waar choken (misschien is dit een tennisterm) nog best een optie had kunnen zijn.

18-04-2010 07:42 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Bob
actief DSC-lid


geregistreerd: 10-05-2009
aantal berichten: 80

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Glimlach
Ik speelde een scherpe variant van het aangenomen damegambiet. Ik kwam in een moeilijke stelling, maar ik hield het hoofd boven water en wikkelde af naar een eindspel, waarin ik een toren tegen paard en pion voorstond. Toen er een truc in de stelling kwam, waardoor ik het paard won, hield mijn tegenstander het voor gezien.

Verder heb ik met 7 uit 9 (waarvan 7 uit 8 op bord 8) een hele mooie score behaald. Met wit heb ik 100% gescoord ( 4 uit 4). Als ik niet één partij verprutst had, was mijn score nog mooier geweest.

Ik kijk terug op dit seizoen met een trots en voldaan gevoel. Het was de eerste keer in de externe competitie dat ik met een DSC-team kampioen werd. Ik zat in een zeer sterk team met een hele goede teamspirit en wedstrijdmentaliteit. Opmerkelijk was het extreme lage aantal invallers. Vorig seizoen had het 2e team alles verloren, dit seizoen alles gewonnen. Het is een verschil van dag en nacht. Dit team in deze samenstelling is ongetwijfeld goed genoeg om zich in de 2e klasse te handhaven.

18-04-2010 14:33 Bob is offline Send an Email to Bob Search for Posts by Bob Add Bob to your Buddy List
Pauline van Nies Pauline van Nies is a Female
Oud-lid


geregistreerd: 04-03-2008
aantal berichten: 28

Thumb Up! Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gefeliciteerd met het kampioenschap!!!

18-04-2010 15:42 Pauline van Nies is offline Send an Email to Pauline van Nies Search for Posts by Pauline van Nies Add Pauline van Nies to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Martin
Respect!
Goed seizoen heren! Opmerkelijk dat de beste scores zijn gemaakt tegen de toppers eigenlijk. En in de wedstrijden in de laatste twee ronden, waar choken (misschien is dit een tennisterm) nog best een optie had kunnen zijn.
choken ? dat woord kennen we niet. zeker de laatste ronde niet, dat was een formaliteit

18-04-2010 19:12 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Richard

Quote

Originally posted by Martin
. En in de wedstrijden in de laatste twee ronden, waar choken (misschien is dit een tennisterm) nog best een optie had kunnen zijn.
choken ? dat woord kennen we niet. zeker de laatste ronde niet, dat was een formaliteit

Sterker nog, eigenlijk was het na de derde ronde al helemaal duidelijk en waren de resterende 6 ronden formaliteit. Maar dit kwam vooral door de overwinning op Waagtoren. Als zij met dezelfde cijfers van ons hadden gewonnen en de resterende wedstrijden dezelfde uitslag hadden gehad, dan zou Waagtoren kampioen zijn geweest.
(Je mag niet zomaar iets in de geschiedenis aanpassen en veronderstellen dat de rest dan hetzelfde blijft. Net zo krom is de veronderstelling, dat ik voor spek en grill heb meegespeeld, en dat we ook kampioen zouden zijn geweest als ik 0 uit 9 zou hebben gehaald).
Voor mij een gek jaar. Tegen BSG verloor ik snel na de opening als een kind, drie andere wedstrijden waren ook al afgelopen voordat je er erg in had (gelukkig in mijn voordeel), twee Houdini's, twee 020-jes (Simpele niet indrukwekkende overwinning op een Amsterdamse speler) en 1 spannende pot dat in remise eindigde. De score ziet er goed uit, maar veel goede zetten heb ik niet gedaan.

18-04-2010 21:34 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het was een mooi seizoen. Nu is het altijd leuk om kampioen te worden, maar dit jaar was de sfeer in het team meer dan uitstekend (ontspannen, en toch ambitieus), en werd natuurlijk ook op prima manier geleid.

We zijn (uiteraard, we zijn bovenaan geeindigd!) terecht kampioen geworden. We hebben gewoon en heel sterk team, met ook meer dan voldoende ervaring, ook op hoger niveau.

Wellicht mede vanwege de uitstekende sfeer hebben alle spelers een pluscore, waarvan enkelen (Walter, Bob, ondergetekende) wel een supergoede! Dat een team het goed doet is dan ook geen verrassing.

Het gevoel bij mijn eigen score is dubbel: een aantal prachtige overwinningen werd afgewisseld met een paar suffe remises, en een ontsnapping naar remise in totaal verloren stelling in de eerste ronde.

Het was een mooi seizoen, volgend jaar gaan we onze klasse een niveautje hoger bewijzen!

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

19-04-2010 10:01 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Van harte Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC2 van harte gefeliciteerd - tezamen met Stukkenjagers met een 100% score de 'beste kampioen' worden van alle 15 KNSB klassen is een grootse prestatie. Gesteund door de goede resultaten uit de eerste ronden kwamen homogeniteit en (reeds aanwezige) teamgeest tot een hoogtepunt en werd ondubbelzinnig de hoofdprijs binnengehaald.

Bravo in het kwadraat!

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Upperdog on 19-04-2010 at 18:06.

19-04-2010 18:03 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Teun Teun is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 25-06-2003
aantal berichten: 217

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

WJ, volgens mij bedoel je Voerendaal (1B) en niet Stukkenjagers...

19-04-2010 21:21 Teun is offline Send an Email to Teun Homepage of Teun Search for Posts by Teun Add Teun to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Puntje erbij. Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Als je een toernooi of competitie start met een nul, dan ben je vaak al dizzy, en na een tweede nul ben je dan zo choken dat het voor de rest ook niets meer wordt. Of kijk naar wat Sander Tigelaar van Caïssa 5 overkwam. Voordat hij in ronde 5 tegen Kim de Verschrikkelijke moest spelen, kon hij trots zijn op zijn score van 3½ uit 4. Kim maakte korte metten, en Sander verloor daarna al zijn partijen.
Wat ontdekte ik, toen ik keek wat mijn verschillende oppo's van dit jaar verder nog hadden gepresteerd? Meer dan 50% haalde niemand meer nadat ze tegen mij hadden gespeeld. Nou ja, bijna niemand.
Ik heb respect voor Roland Punt van De Waagtoren. Dhr Punt verloor in ronde 2 tegen mij op een pijnlijke wijze, nadat hij ook in de eerste ronde tegen een nul aan was gelopen. Wat doe je na een start van 0 uit 2? Dhr Punt won zeven keer achter elkaar!

21-04-2010 21:52 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

7x punt dus

23-04-2010 13:05 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Altijd puntig die Richard!

Succes morgen (ik wens je veel punten toe bij het NK Snelschaak in Dordrecht)!

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Ted on 23-04-2010 at 14:48.

23-04-2010 14:48 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller