Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2009-2010 » DSC2 wint in Bussum
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

DSC2 wint in Bussum Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC2 heeft ook de 7e wedstrijd gewonnen. Tegen het tweede team van BSG werd het 5-3.

De taktische opstelling van Bussumse zijde - hoge ratings op 'witte borden' - leek aanvankelijk succes te hebben, want de prognose halverwege de wedstrijd ging richting 4-4. Gelukkig bleek het zitvlees aan Delftse zijde voldoende om toch nog beide matchpunten mee te nemen.

Als eerste was Patrick klaar. De tegenstander had een paard buiten spel gezet, waardoor Patrick mocht genieten van een positioneel plezierige stelling. Om onder de druk uit te komen, offerde de tegenstander een stuk voor 2 pionnen, waarbij die even was vergeten dat er ook nog een extra kwaliteit van het bord verdween. Toen vlak daarna ook nog de zwarte koning op de tocht kwam te staan, werd de tegenstand gestaakt.

Hierop liet Gert een remise noteren. In de opening had Gert een pion geofferd. Hiervoor had hij wel enige druk, maar het leverde geen duidelijk voordeel op. Toen vervolgens de stelling bijna volledig werd dichtgeschoven, werd tot remise besloten.

De stand werd gelijk doordat Walter verloor. In een naar mijn mening vrij Anemaniaanse (lees: chaotische) partij moest Walter beslissend materiaal prijsgeven. Ditmaal bleek er geen bijzondere truc voor handen.

De voorsprong werd heroverd door invaller - de eerste invaller voor het tweede dit seizoen! - Kees van der Meer. Daar waar beide zijden de partij gezond opzette, deed Kees dit aanzienlijk efficienter dan zijn tegenstander, die onrustig met zijn paarden bleef springen. Het gevolg: meer ruimte en een betere ontwikkeling, wat uiteindelijk werd omgezet in stukwinst en een punt.

Richard had in een gezonde stelling een zet van de tegenstander gemist en moest genoegen nemen met een iets mindere stelling. Gelukkig zette de tegenstander ook niet optimaal voort, waardoor Richard ineens kansen leek te krijgen in een eindspel met dame plus ongelijke lopers. Alhoewel op dat moment de uitslag in de match leek te wijzen op 4-4 met een licht plusje voor Delftse zijde, was de stand in de competitie - twee MP voorsprong op de nummer 2 - voldoende om te kiezen voor een veilige remise door eeuwig schaak in plaats van een dubieuze wintspoging.

Ted had een bizarre partij achter de rug. Aanvankelijk was hij in het middenspel door het oog van de naald gekropen; zijn tegenstander had een winnende combinatie niet gezien. Vervolgens kantelde de partij en kwam Ted, dankzij een kwaliteitsoffer welke een vrijpion op de zevende rij opleverde, gewonnen te staan. In het eindspel werd de gewonnen stelling echter weer weggegeven dankzij een misser. Remise was uiteindelijk voor beide partijen een acceptabele uitslag voor deze 'comedy of errors'.

Met een stand van 3,5 - 2,5 waren er nog twee partijen bezig met prognose remise tot gewonnen (Arno) en remise tot verloren (Bob).

Bob had met zwart een gedrongen stelling verkregen, wat uiteindelijk werd omgezet in een toreneindspel met een pion minder. Bob speelde dit eindspel met grote precisie en wist toch een vrij comfortabele remise af te dwingen, waarmee het eerste matchpunt binnen was.

Arno had de opening zeer energiek aangepakt en mocht de gehele partij genieten van een ruimtelijk overwicht. Afwikkeling naar het eindspel leverde een toreneindspel met een verre vrijpion voor Arno op, waarbij de tegenstander nagenoeg in zetdwang zat. Enkele fijnzinnige pionzetten op de andere vleugel stelde Arno vervolgens in staat af te wikkelen naar een gewonnen eindspel. Toen de tegenstander vervolgens ook nog torenruil toestond, gaf deze terstond op en was het 5e bordpunt een feit.

07-03-2010 02:15 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

'Gezond opzetten' Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mijn tegenstander speelde 1. d2-d4, 2. Pg1-f3 en 3. Pb1-c3, dat mag je wel gezond opzetten noemen.
Dat is moeilijk tegenspelen, als je met zwart winnen wilt. Mijn ervaring is, dat dezulken gaarne profiteren van overhaasting huns tegenstanders.
Ik vond het dan ook een lastige partij.

Destijds speelde D. van der Lijn (vader) die opening; in 1987 had had hij die opening ook gekozen in onze partij. Hij speelde het met 2. Pc3, 3. Lg5 en 4. Pf3. Opzij kijkend had ik ook de indruk dat N. van der Lijn (zoon) op bord 8 tegen B. Voogt die opening speelde.
Een BSG opening, derhalve.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by winfvdm on 07-03-2010 at 11:40.

07-03-2010 09:39 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Stand

Klasse 3E Mp Bp 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
1 DSC Delft 2 14 38 x 5½ 5½ 5 . 5 4½ 7½ 5 .
2 Philidor Leiden 12 31½ 2½ x . . 5 4½ 4½ 4½ 5 5½
3 De Waagtoren 1 10 35½ 2½ . x 5½ 5 3½ 7½ . 4½ 7
4 Moerkapelle 9 28½ 3 . 2½ x 4 . 4½ 4½ 4½ 5½
5 Leiderdorp 8 28 . 3 3 4 x 4 . 5 4½ 4½
6 Kennemer Combinatie 3 6 26 3 3½ 4½ . 4 x 2½ 4 4½ .
7 Schaakcombinatie HTV 6 25½ 3½ 3½ ½ 3½ . 5½ x 4½ . 4½
8 Caïssa 5 3 22½ ½ 3½ . 3½ 3 4 3½ x . 4½
9 BSG 2 1 24 3 3 3½ 3½ 3½ 3½ . . x 4
10 Tal/DCG 2 1 20½ . 2½ 1 2½ 3½ . 3½ 3½ 4 x

07-03-2010 13:28 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

1 Gert Legemaat- Wustefeld 1/2-1/2
2 Ted BArendse- Slisser 1/2-1/2
3 Richard ORanje- Weidema 1/2-1/2
4 Walter Anema- De ruiter 0-1
5 Patrick de Bas- Bolke 1-0
6 Kees van der Meer- Tijssens 1-0
7 Arno Wiersma-Kooiens 1-0
8 Bob Voogt- Van de Lijn 1/2-1/2

07-03-2010 13:32 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Kampioenen ole ole

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Richard on 07-03-2010 at 13:43.

07-03-2010 13:35 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dank aan invaller Kees die een prima prestatie leverde en ons op een achteraf beslissende voorsprong zette. Jammer dat walter voor het eerst verloor. Voor straf gingen we naar de italiaan,welke overigens uitstekend was !!. De wedstrijd leek inderdaad naar 4-4 te gaan maar kantelde in ons voordeel door Ted Bob en Arno. Waar remise nul en remise werd verwacht werd het een vol punt meer. Ik had zelf wederom mijn dag niet. In een duidelijk wat betere stelling wist ik het juiste plan niet te vinden en kwam zelfs een tikje minder te staan. Ik besloot dan maar te wachten op een fout van de tegenstander die ook kwam. Ik wikkelde af naar een eindspel met beide dames en ongelijke lopers waar mijn oppo net aan aan een mat kon ontsnappen. In het restant besloot ik remise aan te nemen daar de stand dan minimaal 4-4 zou worden.

Met deze zege zijn we nog 1 zege (gezien de voorsprong in bordpunten) verwijderd van het kampioenschap. We gaan voor de 18 mp uit 9 met een compleet team. Volgende halte Leiderdorp thuis over 3 weken.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Richard on 07-03-2010 at 16:40.

07-03-2010 13:42 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Richard
Jammer dat walter voor het eerst verloor. Voor straf gingen we naar de italiaan,welke overigens uitstekend was !!

Ik kon de druk niet aan. Ik voelde de dreiging van de Italiaan al boven mijn hoofd hangen, het was geen wonder dat mijn stelling daarom al snel veel weg had van het Flavisch Amfitheater (Colosseum Rome). Als we nou gewoon voor de volgende wedstrijden van te voren een Grieks etentje reserveren, dan zal ik knokken als een Spartaan.
Ik kon de druk niet aan. Ik had een TPR (Toevallige Pruts Resultaat) van boven de 2400, terwijl mijn ELO (Eenvoudig Lager Onderwijs), de interne en de resultaten van vorig jaar duidelijk aangaven dat ik ver boven mijn stand leefde.
Ik kon de druk niet aan. Ik was zo blij met mijn vondst hoe ik mijn dubbelpion kon oplossen, dat ik me niet realiseerde dat ik halverwege de manoeuvre had moeten afwijken om de spanning op het bord in stand te houden. Daarna kreeg ik geen kans meer.
5-3 is niet onze grootste uitslag, maar BSG is zo slecht nog niet: In alle wedstrijden haalden ze minstens 3 bordpunten, iets wat andere teams (behalve DSC) niet kunnen beweren. BSG wint in de laatste ronde van Caïssa en ontloopt de degradatie.
De volgende ronde Leiderdorp. Natuurlijk niet een concurrent voor de titel, maar wel nog vol ambities. Wat zal de topwedstrijd tussen de kanonnen Gert Jan Legemaat en Gert Michiel de Niet opleveren, wie haakt definitief af voor het topscorers lijstje? Zal Onno Verbaken zijn degens kruisen met Walter Anema en laten zien dat Walter zonder Griekse incentive niets waard is? Komen de punten weer van de staartborden? Zijn ze extra gemotiveerd door forumbijdragen van Anema en Glimmerveen? En wint Ted eindelijk weer eens?

07-03-2010 23:02 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Volgens mij heeft Leiderdorp ook iedere keer minimaal 3 BP gehaald... dus in die zin een gelijkwaardige tegenstander als zaterdag ;-)

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Martin on 08-03-2010 at 09:12.

08-03-2010 09:11 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Voorkennis? Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

O sorry Martin, je kent de uitslagen van ronde 8 en 9 nog niet.
BSG haalt ook dan telkens minstens 3 bp, terwijl Leiderdorp de volgende ronde al moet volstaan met 2 of 2 1/2 punt (dat verklap ik lekker nog niet).
Tja, wellicht was ik een beetje van slag. Maar het was ook een beetje een raar gevoel, teamgenoten die op je graf dansen, al zingend "Ole, we gaan naar de Italiaan, Ole, Walter heeft verloren, Ole".
"Hoe voelt dat nou, als enige verloren?" Maar nu gaat het weer een beetje, dank je.

08-03-2010 14:36 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik voel dat er wat mental coaching nodig is. Wie heeft het nummer van de locale grillroom? Grijns

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

09-03-2010 00:34 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller