Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2009-2010 » DSC6 boekt eerste overwinning
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Arjan
actief DSC-lid


geregistreerd: 13-01-2010
aantal berichten: 51

DSC6 boekt eerste overwinning Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Na drie nederlagen heeft DSC6 gisteren de eerste overwinning van het seizoen behaald. In Zoetermeer werd concurrent Promotie 5 met het kleinst mogelijke verschil verslagen, hoewel het daar lange tijd niet op uit leek te draaien.

Cees Huygen was op bord 8 als eerste klaar. Hoewel er nog geen stuk geslagen was en de strijd op de overige borden nog nauwelijks echt was uitgebarsten, zag Cees al vakkundig in dat een remise voldoende zou zijn om de overwinning te behalen. Er was een gesloten stelling bereikt waarin volgens Cees degene die zou proberen een doorbraak te forceren, waarschijnlijk zou gaan verliezen.

Op de overige borden duurde de strijd een stuk langer. Veel heb ik van de meeste borden niet meegekregen, maar halverwege leek het er erg somber uit te zien voor ons. Op bord 1 stond Martin Verolme eigenlijk al vanaf het begin af aan erg goed, maar op de overige borden stonden we gelijk of slechter. Ik was zelf (op bord 5) als tweede klaar en kwam bijzonder goed weg met remise. Ik liet me onnodig te ver terugdringen wat mij niet veel meer restte dan louter verdedigen en hopen op een fout van mijn tegenstander. Gelukkig gebeurde dat op het einde. Nadat ik in een kansloze positie al twee pionnen en een kwaliteit achterstond kon mijn tegenstander het niet laten om ook mijn paard te pakken, waardoor zowel zijn dame als zijn toren achter mijn stelling kwamen en ik met mijn dame een eeuwig schaak kon afdwingen.

Nadat ik na de partij geanalyseerd te hebben weer de zaal in kwam, hadden Ton Vissers (bord 3) en invaller Bas Rabeling (bord 2) helaas verloren. Martin Verolme heeft in dezelfde tijd wel kans gezien om de overwinning te behalen. Bart Vlasblom schaakte op bord 5 naast mij en stond een groot deel van de partij slechter. Nadat hij echter een gevaarlijke aanval van zijn tegenstander had afgeslagen won hij later een paard en speelde het knap uit.

De stand was 3-3 en alleen Kees Korving (bord 6) en Piet Hofstee (bord 7) waren nog bezig. Kees was bezig met een gevaarlijk ogende aanval op de koningsvleugel en Piet stond een kwaliteit achter. De tijd speelde in deze fase ook een belangrijke rol. Doordat de tegenstander van Kees teveel tijd nodig had om een plan te bedenken om de aanval af te slaan leek die partij een punt te gaan opleveren. Piet bood toen remise aan, die zijn tegenstander eigenlijk wilde accepteren maar dat niet mocht van zijn teamleider omdat de partij dan verloren zou gaan. Vervolgens ging hij heel lang nadenken tot hij maar 45 seconden over had en toen de remise wel moest aannemen. Ook de tegenstander van Kees ging door zijn klok waardoor de 4½-3½ overwinning definitief binnen was.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Untagonklik on 13-01-2010 at 20:15.

13-01-2010 18:35 Arjan is offline Send an Email to Arjan Search for Posts by Arjan Add Arjan to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Van harte mannen! Het is altijd erg prettig van de nul af te raken. En het is een mooie stap richting handhaving in de 1e klasse.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

13-01-2010 20:19 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller