Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2009-2010 » DSC2 wint verre uitwedstrijd van concurrent Waagtoren
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

DSC2 wint verre uitwedstrijd van concurrent Waagtoren Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC2 heeft goede zaken gedaan door de verre uitwedstrijd in Alkmaar tegen het op papier sterkste team in de klasse met duidelijke cijfers te winnen: 2½-5½.

Omdat de wedstrijd in Alkmaar om 12 uur begon, stond stond het vertrek naar Alkmaar om half 11 vanaf het station gepland. De teamleider was prettig verrast: 20 seconden voor half 11 arrivieerde de laatste speler. Met de conclusie dat als we op het bord ook zo accuraat zouden zijn de wedstrijd soepel zou verlopen, vertrokken we naar Alkmaar. Wel 2 minuten te laat natuurlijk, aangezien de teamleider nog even met de andere chauffeur moest overleggen...

Na een vlotte rit naar Alkmaar en een korte wandeling naar de speelzaal, was het net half 12 geweest. Genoeg tijd dus om even te acclimatiseren. De Waagtoren speelt boven een café-restaurant in een sfeervolle zaal. Naast ons duel tegen De Waagtoren 1, werd ook het duel De Waagtoren 2 - Zukertort Amstelveen 3 gespeeld. Die teams speelden in klasse 3D.

De wedstrijd verliep achteraf gezien vrij soepel. Verlies is nooit in zicht geweest, en alleen als het tegen zat zou 4-4 nog tot de mogelijkheden behoren. Toch was een aantal spelers van DSC2 in het begin wel een beetje nerveus, want wat er bij Ted op het bord stond.... dat kon toch niet zo horen?

Ted had in een bijzonder scherpe en tactische opening een kwaliteit gegeven. Voor niet-oplettende omstanders leek hij zelfs even een volle toren achter te staan. Het was echter een (voor Ted en zijn tegenstander) bekende variant. Nadat zwart via een grote afruil de kwaliteit had gewonnen had wit ruim voldoende compensatie voor zijn kwaliteit. De zwarte koning stond vast in het midden, en de resterende zwarte stukken nog in de startblokken. Ted maakte het daarna vlot af; de zwarte koning ging mat.

Dat bracht de tussenstand op ½-1½. Patrick de Bas had op bord 5 een vlotte remise geboekt. In het vroege middenspel hadden beide spelers het wel gezien; de vlakke stelling bood naar hun mening te weinig aanknopingspunten.

De resterende borden boden wat plusjes en wat minnetjes, maar geen grote zorgen. De spelers die zich zorgen maakte over de stelling bij Ted zagen bij Gert Legemaat op het eerste bord al vlot een stelling met een gezonde pion meer verschijnen. Kim Meulenbroek op het tweede bord had een dynamische maar op het oog gelijkwaardige stelling. Richard Oranje had op bord 4 wat probleempjes gezien de wederzijdse pionnenstructuur. Ondertussen was Walter Anema op bord 6 aan een aanval begonnen, en stond het bij Arno Wiersma en Bob Voogt op de laatste twee borden gelijk.

Het volgende resultaat was een puntendeling op bord 4. Richard had zijn stelling goed bij elkaar kunnen houden, en het resterende eindspel werd remise gegeven. Even later kwam daar een vol punt bij: de tegenstander van Arno overzag een dreiging die de partij ineens besliste: 1-3.

Stelling na c3-d5


De resterende borden boden een geruststellend beeld: Kim Meulenbroek stond in een eindspel met toren en licht stuk een gezonde pion voor, en ook Gert stond nog steeds zijn pion voor. Bij Walter Anema was het echter mis gegaan. De aanval, waarin hij een kwaliteit had geïnvesteerd was afgeslagen en had nog eens een kwaliteit gekost. Bob stond op het laatste bord wat gedrukt, maar het leek bij elkaar te houden. Alleen moesten enkele Alkmaarders nog wel even moeite doen om de tijdcontrole te halen; op vrijwel alle borden had DSC2 een ruime tijdsvoorsprong.

Plots werd het toch nog spannend; Kim had zijn partij verloren. Een onachtzaamheid had hem zijn toren gekost, waarna hij meteen kon opgeven. Bij Walter zag het er echter niet meer zo slecht uit; hij had een kwaliteit terug gekregen, en de witte koning stond in het open veld.

Na de tijdcontrole kwam Gert in een eindspel van 4 tegen 3 pionnen terecht, waarin beide kampen 3 pionnen op de koningsvleugel hadden, en Gert nog een vrije veropgerukte a-pion. Omdat zijn tegenstander zijn koning had laten vastpinnen op de onderste rij kon Gert met zijn eigen koning op oorlogspad. Zijn tegenstander probeerde nog een doorbraak te forceren op de koningsvleugel, maar toen dat hem gewoon een pion kostte gaf hij op. Daarmee waren de beide matchpunten binnen, want Bob Voogt had op het laatste bord na zetherhaling een halfje kunnen noteren.

Alleen Walter was nu nog bezig, en diens stelling werd met de zet beter. Met de witte koning als schietschijf midden op het bord wist Walter via schaakjes de resterende witte pionnetjes op te peuzelen, zodat hij nu ter compensatie van zijn kwaliteit achterstand 3 pionnen meer had. Toen hij even later ook nog de dames kon ruilen was het resterende eindspel totaal gewonnen: 2½-5½.

Terwijl DSC1 en DSC3 nog aan het ploeteren waren in Leiden en Alphen, zocht DSC2 ondertussen in Alkmaar een Griek op, waar de overwinning heerlijk smaakte.

31-10-2009 21:23 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Klasse! Persoonlijk vind ik dit erg mooi, aangezien ze mij (Leiderdorp) nog een poets gebakken hadden 2 jaar terug.

31-10-2009 22:34 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

RE: DSC2 wint verre uitwedstrijd van concurrent Waagtoren Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Untagonklik
..., vertrokken we naar Alkmaar. Wel 2 minuten te laat natuurlijk, aangezien de teamleider nog even met de andere chauffeur moest overleggen...

Die twee minuten waren een zinvolle investering over de route. Naast de standaard fault-tolerant route bespraken we ook verschillende vluchtroutes. A12 viel af (wegwerkzaamheden), N447/A44 viel af (files), A2 viel af (snelheidscontroles), dus gewoon gaan met een paar B-wegen als alternatieven. Oh wacht, een telefoontje uit Alkmaar: "Hypo van 3 ton? Koopsommetje bij? Ja met provisie, voor u dubbel." We lieten ons niet afleiden, niet door zwoele dames uit de navigatie, noch door het AZ stadion, waar ze juist de letter B door een C hadden vervangen, en waren keurig op tijd.
In mijn partij had ik een kwaliteit tegen 2 pionnen geofferd en stond ik prima. Helaas dacht de andere toren, dat hij het klusje wel alleen kon klaren. Voor ik het wist was mijn zwarte toren op g3 beland, en kwam de curator met Kh2 om de hoek kijken.
Door op c3 een raadsheer te slaan, had ik opeens 2 kwaliteiten minder. Mijn 2 arme boertjes compensatie verdwenen ook van het bord en ik stond er even later zelfs 1 achter.
Een beetje kredietcrisis ben ik wel gewend, dus ik zocht wanhopig hoe ik mijn definitieve faillissement nog kon afwenden. We komen er in vlak voor de tijdcontrole:

39 Te3 f4 40.Te5?? wit kon nog op verschillende manieren winnen, bijvoorbeeld 40.e7 fxe3 41.Da6+ waarmee e2 is gedekt en gepromoveerd kan worden.
40...fxg3+?? Toch ook aangeslagen door de gebeurtenissen? Zeer eenvoudig wint 40..Dxg3+ 41.Kh1 f3, maar zwart was al helemaal blij dat hij weer meedeed en de loper op b4 ook nog gedekt stond.
41.Kg2 Dxh4 42.Te2 Dh2+

43.Kf3 (Na 43.Kf1 Dh3+ 44. Dg2 (ook Tg2 en Kg1 verliezen) 44...Df5+ 45 Kg1 Lc5+ volgt 46 Db1+ en mat)
43 ... Dh1+ 44.Tg2 (anders gaat de dame eraf)
44... Df1+ 45.Ke3 Lc5+ 46.Kd2 Df4+ 47.Kc3 Dd4+ 48.Kc2 Dc4+ 49.Kd2 Dxa2+ 50.Kd2 Dxa2+ 50.Kd3 Dxe6

Vanuit de diagram-stelling heeft zwart 4 pionnen terug gewonnen.
51.Txg3 gaat natuurlijk niet wegens Dd6+.
51.Tc2 Df5+ 52.Kc3 Df6+ 53.Kb3 Db6+ 54.Dxb6+ axb6 0-1

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Walter on 03-11-2009 at 20:12.

02-11-2009 19:32 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Pepermolenzet Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Niet alleen aan bord 8 maar ook aan mijn bord 7 werd wat uit handen gegeven. Kort een cruciaal fragment uit mijn partij; de laatste zetten waren 15. Ta1-b1 Db6-a7 .



W.J. van den Broek - W. Dambrink , ASC - DSC3, bord 7, 30 oktober 2009, stelling na 15e zet van zwart

Ik had nu 16. Pb5! op het oog, waarop zou kunnen volgen 16. ... axb5 17. Txd7 (dreigt 18. Lxc6) Lxf2+ 18. Kh1 Dxa2 19. Dxa2 Txa2 20. Txb7 en wit staat erg mooi, bijvoorbeeld 20. ... Pa5 21. T7xb5 Txe2 22. Ld5! en het zwarte paard gaat verloren. Of 20. ... Pd8 21. T7xb5 Txe2 22. La3 Te8 23. Tb8 en de dreiging 24. Lc6 stelt zwart voor schier onoplosbare problemen. Speelt zwart in plaats van 17. ... Lxf2 de zet 17. ... Dxa2 dan volgen na 18. Dxa2 Txa2 19. Txb7 met soortgelijke varianten met dát verschil dat wit zelfs nog een pion méér heeft. Ik verspeelde deze winstkans echter door te kiezen voor 16. Pf3 (waarvan ik dacht dat dit nóg beter was).

Er volgde 16. ... Lxf2 17. Kf1 Lg4 18. Pg5 g6 19. Pe4 Lf5 (enige zet) 20. Lh6 Lg1 21. Pf6 Kh8 22. e4 Le6 waarmee de volgende stelling is ontstaan :



Stelling na 22e zet van zwart

Een dergelijke stelling had ik na 16. Pf3 voor ogen; 23. Lf3 was nu een serieuze mogelijkheid - in plaats daarvan produceerde ik de pepermolenzet 23. Lxf8?? waarna 23. ... Lc4 de partij direct besliste: 0-1.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Upperdog on 04-11-2009 at 22:38.

04-11-2009 22:37 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Een onverwachte invaller? Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De post hierboven is een beetje verdwaald. WJB speelde niet naast WJA, maar in een heel ander team. In feite is DSC2 het enige team in 3E waar nog geen invaller nodig is geweest.
Ondanks de goede scores die de invallers bij DSC meestal halen wil ik dit toch als een gunstig voorteken beschouwen.
Sterker nog: van de 5 teams die al 2 of zelfs 3 invallers nodig hadden (BSG, Tal, Moerkapelle, Waagtoren en HTV) zitten er 4 in de onderste helft van de rangschikking.
In andere poules lijkt dit minder te gelden, zo is er in klasse 3G een team uit Delft met weinig punten en weinig invallers, terwijl de teams op plaatsen 2 en 3 zelfs 12 en 11 spelers opstelden.

06-11-2009 22:59 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller