Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2009-2010 » DSC4 zeer ruim langs WSC 2
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

DSC4 zeer ruim langs WSC 2 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Met een klinkenkende 6-2 overwinning heeft DSC4 het nieuwe seizoen ingeluid. Met twee invallers werden vijf overwinningen en twee remises behaald in Naaldwijk.

Als eerste was invaller Corniel Nobel klaar. Hij kwam goed uit de opening, maar maakte een dodelijke blunder in de overgang naar het middenspel. Zijn tegenstander profiteerde daar uiteindelijk niet van, en zo was de remise een feit.

Kort daarop stond DSC achter. Jan-Pieter de Vries had een zeer principiėle aanpak van het gambiet van zijn tegenstander gekozen. In de hoop de angel uit de aanval van zijn tegenstander te halen, ruilde hij een stuk tegen twee pionnen. De drie pionnen wogen echter niet op tegen actieve extra stuk van wit.

Toine Prangers kwam met zwart in een moeilijke stelling terecht. Hij hield het echter prima bij elkaar, waarna de vrede getekend werd.

Ondertussen trok Rob Smits de stand gelijk. Hij was met zwart behoorlijk gedrukt uit de opening gekomen, maar leek het dankzij de dubbelpion van zijn tegenstander - die zwakker was de dubbelpion van Rob - te kunnen houden. Toen zijn tegenstander echter vol voor de winst ging, verloor hij een belangrijke pion. Rob maakte het daarna soepel uit.

De vier overige borden stonden er redelijk goed voor. Roland ten Have stond wat minder, maar de rest had een kleine plus. Teamleider Kees van der Meer schatte het op een 5-3 in DSC’s voordeel.

Invaller Diederik van Heijgen had een complexe stelling op het bord met duidelijk minder tijd, hij besefte zich zelf waarschijnlijk maar half dat hij inmiddels zeer goed stond, want hij vroeg of hij remise mocht aanbieden. Doordat zijn tegenstander wel zag hoe slecht hij stond, en genoodzaakt was een kwaliteit te offeren, kwam Diederik er niet toe remise aan te bieden. Mede dankzij het increment-tempo, speelde hij de pot daarna soepel uit.

Diederik van Heijgen-Marco Kuivenhoven
Naaldwijk, 2009


1.g4!
Het enige veld waar de toren heen kan (f6) faalt op straffe van 2.e5+ met damewinst.
1...xc3 2.xc6 d4+ 3.e3
Alle zwarte stukken hangen, en de witte dame moet nog worden geslagen. Een verloren zaak.

Kees van der Meer had een klein plusje overgehouden aan de middenspel perikelen. Zijn tegenstander echter, was van mening dat hij moest winnen om de Westlandse kansen te vergroten en ging er vol voor. Dat kostte eerst een pion, en daarna de kwaliteit. Kees speelde dit soepel uit.

Ondertussen won ook Roland ten Have. Hij had naast een pion ook een kleine kwaliteit gegeven, maar had in ruil daarvoor twee hele actieve torens gekregen op een toch wel kale zwarte koning. Met wegtikken van de seconden werd de zwarte stelling steeds minder houdbaar, tot de koning mat stond.

Als laatste was Ciprian Padurariu klaar. Hij speelde een zeer fraaie partij, waarbij hij de duimschroeven van zijn tegenstander zeer hard aandraaide. Met een zeer mooi gevonden schijnoffer verzilverde hij zijn overwicht materieel. Zijn tegenstander weigerde op te geven en werd vervolgens zeer vakkundig opgeknoopt.

Al met al een klinkende overwinning, hoewel de eerlijkheid gebiedt te zeggen, dat de Westlanders duidelijk minder fortuinlijk waren dan de DSC-ers.

De persoonlijke uitslagen:

 WSC 21895-DSC418982-6
1Ard Dekker1865-Ciprian Padurariu21690 - 1
2Frans Vreugdenhil1937-Toine Prangers2019½-½
3Marco Kuyvenhoven2013-Diederik van Heijgen17300 - 1
4Johan Voorberg2005-Jan-Pieter de Vries18931 - 0
5Thierry Bieger1877-Roland ten Have18130 - 1
6Rob van Lom1870-Kees van der Meer19840 - 1
7Wilco Oversloot1823-Corniel Nobel1761½-½
8Leo Duijvesteijn1771-Rob Smits18180 - 1

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Corniel on 06-10-2009 at 20:58.

06-10-2009 00:56 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik wilde u toch even mee laten huiveren. Dat blundervirus is wel zeer besmettelijk, dus u bent gewaarschuwd. Vooraf: die pion had nooit naar g3 gemogen. Daarvoor stond ik prima...



Pff...

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

06-10-2009 01:19 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Diederik Diederik is a Male
actief DSC-lid


geregistreerd: 17-02-2004
aantal berichten: 74

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Inderdaad een mooie winst voor het 4e!

Toen ik vroeg of ik remise aan mocht bieden had ik wel degelijk door dat ik een kwaliteit ging winnen maar met 1 tegen 10 minuten wou ik wel weten of remise genoeg zou zijn. Maar pas toen ik weer achter mijn bord ging zitten zag ik dat er ook nog een vork op koning/dame in spel zat op het moment dat de aangevallen toren weg zou gaan. Dit leverde na wat geruil een volle toren op en dus de winst. Ik moet erbij zeggen dat zonder de 10 sec per zet erbij, ik zeer wsl op tijd verloren zou hebben.

06-10-2009 02:03 Diederik is offline Search for Posts by Diederik Add Diederik to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Je was niet de enige die dat miste. Toine had het ook niet door begreep ik. Trouwens, zou je die stelling kunnen posten? Hij is wel zeer fraai, en zou niet misstaan in het verslag.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

06-10-2009 08:26 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Diederik Diederik is a Male
actief DSC-lid


geregistreerd: 17-02-2004
aantal berichten: 74

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

dat zou ik wel willen hoor Corniel, maar ik heb geen Fritz oid meer op deze computer. Of is dat niet nodig om een diagram te knutselen?

06-10-2009 08:38 Diederik is offline Search for Posts by Diederik Add Diederik to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2232

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Netjes heren! Mooie scalp ook zeker voor Diederik: op de weg terug maar Knipoog

Uitslagen zoals ik die zag op de HSB site:
 WSC 21895-DSC418982-6
1Ard Dekker1865-Ciprian Padurariu2169F0 - 1
2Frans Vreugdenhil1937-Toine Prangers2019½-½
3Marco Kuyvenhoven2013-Diederik van Heijgen17300 - 1
4Johan Voorberg2005-Jan-Pieter de Vries18931 - 0
5Thierry Bieger1877-Roland ten Have18130 - 1
6Rob van Lom1870-Kees van der Meer19840 - 1
7Wilco Oversloot1823-Corniel Nobel1761½-½
8Leo Duijvesteijn1771-Rob Smits18180 - 1

06-10-2009 08:40 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Verdiende zege Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Een wat geflatteerde, maar verdiende overwinning.
Die van Diederik is een meevaller, hij viel te elfder ure in tegen een sterke tegenstander.
De mooiste overwinning was die van Ciprian Padurariu. De overgang van opening naar middenspel was van grote klasse, ook de ruimtewinst ter voorbereiding van de koningsaanval. Heel grote klasse!
Rob Smits en Corniel Nobel stonden om 10 uur ongeveer een uur bedenktijd voor. Dat vertelt iets over de problemen van hun tegenstanders.
De overwinning is verdiend, hij viel groot uit.
Goede start van DSC IV!

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by winfvdm on 06-10-2009 at 08:59.

06-10-2009 08:56 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
jpfox jpfox is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-01-2008
aantal berichten: 382

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Knap resultaat heren! WSC 2 zal inmiddels wel een DSC4-trauma opgelopen hebben. Twee jaar geleden 6.5-1.5, vorig jaar 6-2 (als ik het goed heb), in de beker 3.5-0.5 en nu weer 6-2! Klasse!

Diederik, als je een FEN wilt genereren kan je dat op de volgende site doen: http://www.chesskit.com/software/fensetup.php - vergeet alleen niet op het witte cirkeltje te klikken om de kleur te veranderen.

06-10-2009 08:59 jpfox is offline Send an Email to jpfox Search for Posts by jpfox Add jpfox to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mooi verslag, Corniel.
d5 is inderdaad een klap. Ik had de kracht van die zet gemist!

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by winfvdm on 06-10-2009 at 09:03.

06-10-2009 09:01 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Diederik Diederik is a Male
actief DSC-lid


geregistreerd: 17-02-2004
aantal berichten: 74

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page



Als ik het mij goed herinner stond het dus zo. Na Kf7 speelde ik g4 waarna de toren nergens meer naartoe kan. Op Tf6 volgt Pe5. Mijn tegenstander speelde nog met Pxc3 maar na wat geruil restte een stelling met wat pionnen en 1 witte toren.
In de stelling na g4 zag ik dus wel dat ik een kwaliteit ging winnen met ...Tf6, Lg5. Maar met nog 1 minuut op de klok wou ik weten of remise genoeg zou zijn aangezien ik de boel nog niet had doorgerekend. Pas later zag ik de vork op dame/koning die volgt op Tf6 Tong

06-10-2009 17:13 Diederik is offline Search for Posts by Diederik Add Diederik to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Bedankt voor je diagram Diederik. Ik heb een fragment overgenomen in het nieuwsbericht.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

06-10-2009 20:58 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Kijk, maar goed dat jij bent gegaan Diederik. Tijdens het snelschaken met JP gisteren bleek dat ik zeker niet in staat was om stellingen af te maken Knipoog

In elk geval is een 6-2 tegen een concurrent een lekker begin!

06-10-2009 21:06 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
jpfox jpfox is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-01-2008
aantal berichten: 382

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Elguapo
Kijk, maar goed dat jij bent gegaan Diederik. Tijdens het snelschaken met JP gisteren bleek dat ik zeker niet in staat was om stellingen af te maken Knipoog


In het kader 'mag ik ook eens blunders van anderen zien', dat ging zo:

07-10-2009 14:20 jpfox is offline Send an Email to jpfox Search for Posts by jpfox Add jpfox to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Jajajajaja Tong

Vooral dat even proberen ook! Nog een lange weg te gaan voor eind november; dan moet Marco's idee er wel staan tijdens het Pomar viertallen toernooi Gaan er nog meer DSCers meedoen trouwens? Was vorig jaar een prima toernooi.

07-10-2009 19:34 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Heren, ontopic graag Knipoog

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

08-10-2009 09:04 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Grote kans trouwens dat Marco ontbreekt dan. Glimlach

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

08-10-2009 09:28 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller