Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2008-2009 » Na succes met SEV 8 en LSG 8 dit seizoen ook met DSC 8
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Paul Koks Paul Koks is a Male
forumlid


geregistreerd: 10-09-2008
aantal berichten: 43

Na succes met SEV 8 en LSG 8 dit seizoen ook met DSC 8 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het seizoen 2006-2007 maakte ik deel uit van LSG 8. Een schaakploeg waarmee we ongeslagen tweede werden en alleen niet konden winnen van kampioen Voorschoten 3. De tweede plaats was echter goed voor promotie; zo was vanaf het begin van het seizoen duidelijk.

Lezenswaardige verslagen van meerdere schrijvers zijn te lezen via deze link:

http://lsg-leiden.nl/data/20062007/teams/lsg8.html

Dat seizoen sloot ik in 2007 af met een goed weekendtournooi in Haarlem (overscore van 2,34 op 3 punten uit 6) en een overwinning op GM Genna Sosonko tijdens een simultaan.

Het seizoen 2007-2008 stond het schaken op een laag pitje. Met het wonen aan de overkant van het Nationale Schaakgebouw speel ik af en toe een partij bij de club. Het contrast met de sfeer die ik eerder aantrof bij Eindhoven, Schaakkring Deurne en LSG was zo groot dat het bleef bij af en toe. De partijen waren echter van dien aard, dat er honger ontstond om de progressie tot uiting te zien komen in nieuwe resultaten. Zo, dat het seizoen 2006-2007 niet mijn beste seizoen zou blijven.

Zo kwam ik in augustus 2008 terecht bij de Delftse Schaakclub waar bij mijn eerste bezoek gewonnen werd van de simultaangever die als 5e van het vorige seizoen de clubkampioen waarnam. Door dit resultaat diende ik niet eerst de C-poule te trotseren maar mocht voor de interne competitie meteen uitkomen in de B-poule. Voor de competitie van de Haagse Schaakbond maak ik deel uit van DSC8. Na kampioenschap met SEV 8 (voetbal) in 1978 en promotie met LSG 8 in 2007 geeft dit meteen een vertrouwd gevoel

Het persoonlijk kampioenschap van de Haagse Schaakbond in september 2008 draai ik slecht qua score doch de partijen bieden perspektief en mag in de slotronde uitkomen tegen de kampioen van 2007. Die zijn handen vol heeft aan een partij op zondag de 28ste september in het Nationale Schaakgebouw.

In oktober worden vruchten geplukt door de categorie <1600 te winnen in een open poule tijdens de Open Waalwijkse Snelschaakkampioenschappen en in Amsterdam mijn sterkste weekendtournooi te spelen. Met een eigen rating van 1481 is de gemiddelde rating van mijn 6 tegenstanders 1916. Met een score van 2 is die bijna 4 maal zo hoog als op grond van de tegenstand verwacht mag worden (ok, in Haarlem bijna 6x zo hoog; maar dat was met een eigen rating van 1315). Het bijzondere van het tournooi in Waalwijk is dat ik er op bord 5 mocht openen tegen de duitse Grootmeester Felix Levin.

Aansluitend aan het weekendtournooi in Huize Lydia (Amsterdam) is er een dubieuze start van mijn bijdrage aan de promotie van DSC8, waar het seizoen toch om begonnen is. In de wedstrijd tegen Botwinnik 7 ga ik door de stelling van mijn tegenstander als boter en is promoveren van een vrijpion op de 6e rij een kwestie van techniek. Maar er volgt een onzorgvuldigheid met grote gevolgen en in plaats van een snelle 1 - 0 staat het 0 - 1. Het wordt uiteindelijk 4 - 4. Waarmee duidelijk is dat er een kans op twee matchpunten verspeeld is en dat ik daar een groot aandeel aan heb. Niet dat ik daar wakker van gelegen heb, maar je realiseert je het wel. De partij van deze 27ste oktober draagt wel bij tot de benodigde scherpte in de volgende competitie-wedstrijden van DSC8 en andere partijen waarin het erom gaat.

Ik werk voor een buurtsupermarkt in de periode dat we in de kantine van de Haeghe Groep mogen aantreden tegen Haeghse Ooievaar. In een risicoloze partij houd ik de zaak op remise na een lange werkdag. Enkele ploeggenoten zijn creatiever en we winnen er met 2 - 6 door 5 overwinningen, 2 remises en 1 verloren partij.

In januari mogen we thuis tegen koploper HSV. Desgevraagd kom ik er achter dat ze niet uit Hamburg maar uit Den Haag komen. In mijn eigen partij win ik een pion, maar mijn tegenstander maakt scherp gebruik van de verstoring van evenwicht in mijn stelling die daarmee gepaard gaat. Hij wint de pion terug en zelfs nog een. Zelf krijg ik daardoor weer tegendreigingen, waarna de strijd in remise eindigt door zettenherhaling. Als ploeg komen we er niet aan te pas en we verliezen met 2 - 6, waarbij we door 4 remises aan de 2 punten zijn gekomen.

Begin maart mogen we naar Promotie dat de thuishaven in het Denksportcentrum van Sporthal Olympus weet. Mijn tegenstander laat mij toe steeds weer een klein voordeeltje te pakken wat uit de hand loopt in het winnen van 3 stukken tegen 1 pion. Een weergave van de ploegenverhouding, want we wonnen er met 1½ - 6½.

De laatste wedstrijd is er een tegen de rechtstreekse concurrent om de tweede plaats in 's-Gravenzande tegen WSC 5. Voor mij gaat er deelname aan een wedstrijd over 22 km en verzorging van een wedstrijd over 24 uur in Château Thierry aan vooraf. Dit uitje inspireert tot mijn meest creatieve partij van dit seizoen: na wederzijds aftasten heb ik een goed gevoel bij een stukoffer voor 3 pionnen. Bij een stand van 2½ - 3½ komt mijn partij in de slotfase en na 75 zetten is er voor mijn tegenstander geen ontkomen meer aan. Doch het spektakel-element kwam hier toch wel door beide partijen. De matchpunten zijn binnen en in de nog lopende partij wordt remise overeengekomen. Omdat de stelling daarnaar is en We winnen de match met 3 - 5 en komen daardoor op 7 matchpunten, waarmee een ongedeelde tweede plaats bereikt is.

Inmiddels is duidelijk dat dit voldoende is om te promoveren naar de 2e klasse van de Haagse Schaakbond.

__________________
Paul

Everyone can say: I am the best of the rest

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Paul Koks on 28-05-2009 at 06:59.

27-05-2009 11:27 Paul Koks is offline Send an Email to Paul Koks Homepage of Paul Koks Search for Posts by Paul Koks Add Paul Koks to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Maar, hoe moet dat nou als DSC8 telkens kampioen wordt?

27-05-2009 18:54 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Paul Koks Paul Koks is a Male
forumlid


geregistreerd: 10-09-2008
aantal berichten: 43

Dsc 8 Steeds Kampioen Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Als daar sprake van is, zal het team op den duur wel opgekocht worden door HSG of Hotel.nl.

Dat wordt dan oogsten voor de penningmeester van DSC.

__________________
Paul

Everyone can say: I am the best of the rest

27-05-2009 19:45 Paul Koks is offline Send an Email to Paul Koks Homepage of Paul Koks Search for Posts by Paul Koks Add Paul Koks to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mja dan ben je vast geen DSC of Hotel.nl 8 meer....

27-05-2009 21:42 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

*grinnik* Dan verkassen we met z'n allen naar Prometheus (die spelen toch al in dezelfde locatie) en maakt Paul Prometheus 8 kampioen Knipoog

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

28-05-2009 09:04 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
jpfox jpfox is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-01-2008
aantal berichten: 382

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Als teams 1 tm 7 meewerken door ook steeds door te promoveren is het natuurlijk niet onmogelijk. Grijns

28-05-2009 14:39 jpfox is offline Send an Email to jpfox Search for Posts by jpfox Add jpfox to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller