Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2008-2009 » DSC4 verliest met minimaal verschil van Botwinnik 2
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Mark Mark is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 08-09-2003
aantal berichten: 132

DSC4 verliest met minimaal verschil van Botwinnik 2 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ondanks 2 volle punten van invallers Koen en Johan wisten we het net niet te redden tegen het op papier iets sterkere (niet veel als je de rating van Koen meetelt) Botwinnik 2.

DSC4 heeft na de gestaakte wedstrijd tegen Schaakhuis eindelijk weer een wedstrijd voltooid. Ook dit keer was staken misschien een betere optie geweest, want met het 3½-4½ verlies zijn we niet veel opgeschoten.

Deze avond misten we maar liefst drie spelers: Jaap is aan het overwinteren in Zuid-Europa en Toine en Marco konden er vanwege privé-omstandigheden niet bij zijn. Met een selectie van negen man maakte dit dat we twee invallers nodig hadden. Koen Lambrechts en Johan van de Pol werden bereid gevonden mee te doen.

Bord 3: Seth kwam mijns inziens wat ongemakkelijk uit de opening, wist zich te bevrijden en stond “best ok”, maar maakte vervolgens een blunder; 0-1

Bord 5: Olivier had in de opening een stuk kunnen winnen maar zag dit niet en bovendien was de stelling dan ook erg tricky geweest. Hij koos voor een andere oplossing, waarmee hij ++ tegen +3 verkreeg. De stelling bleef wel verdacht en het remiseaanbod van zijn tegenstander werd dan ook snel geaccepteerd. Alweer een goed resultaat tegen een sterkere tegenstander voor Oli! Stand: ½-1½.

Bord 4: Martin kwam met een plusje uit de opening. Dat dit nog lang niet gelijk is aan gewonnen staan bleek maar weer, door een misrekening kwam zijn tegenstander beter te staan. Toen Martin later ook nog materiaal verloor, moest hij de strijd staken; ½-2½.

Bord 7: Invaller Johan speelde (samen met Koen) de beste partij van de dag. Zijn tegenstander gaf een pion weg en offerde er vervolgens nog eentje voor een gevaarlijk uitziende koningsaanval. Johan gaf rustig een pion terug en won vervolgens een stuk in de complicaties. Dat soort invallers kunnen we vaker gebruiken! 1½-2½

Bord 1: Rufael kwam niet in zijn spel en stond de hele partij gedrongen. De sterke Duijzer dirigeerde rustig zijn stukken naar de vijandelijke koning en besloot met een stukoffer.

Met een stand van 1½-3½ zag het er niet best uit. Koen stond technisch gewonnen en Diederik stond erg goed (en misschien ook wel gewonnen), maar Mark probeerde wanhopig een moeilijk eindspel te verdedigen.

Toen gebeurde een wonder. Op bord 8 had Mark het de hele partij lastig gehad met zijn tegenstandster. Hij had in de opening een pion gewonnen, maar het loperpaar dat daar tegenover stond was erg sterk. Hij wist de druk weg te ruilen maar verloor daardoor twee pionnen, zodat hij er nu één achterstond. In de analyse bleek dit eindspel erg goed voor Mark(!), maar hij zag het niet. Daardoor kwam hij in een eindspel dat hij nauwkeurig moest keepen. Zijn tegenstandster was in tijdnood en wikkelde verkeerd af, waardoor Mark met een fraaie doorbraak zelfs het volle punt wist te pakken! 2½-3½ met twee gewonnen stellingen!

Mark Versteegh-Yvonne Ferrier
Delft, 2009


1.xc5 xc5 2.f5 gxf5?gxh5 +-
Na 2...h4 is het remise

De vreugde was echter van korte duur. Op bord 6 had Diederik al sinds de opening erg goed gestaan. Dit vertaalde zich in pionwinst en later in kwaliteitswinst. Daarna ging het echter helemaal mis. De kwaliteit en enkele pionnen werden ingeleverd en zijn tegenstander wikkelde af naar een eenvoudig gewonnen pionneneindspel.. 2½-4½ en de wedstrijd dus verloren.

Op bord 2 ging het voor Koen (de andere invaller) dus nergens meer over. Dat was jammer, want hij speelde een erg goede partij. De hele partij had hij een positioneel voordeeltje en meer ruimte. Dit werd keurig omgezet in pionwinst. Vervolgens snaaide hij er nog eentje mee en het resterende ++2 tegen + werd soepel in winst omgezet.

Eindstand: 3½-4½. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de winst er volgens mij slechts 10 minuten heeft ingezeten, maar ik schijn stellingen wel vaker te negatief te beoordelen... Aan de andere kant grijpt een team in vorm de kansen die het krijgt en die hebben we deze avond niet gegrepen.

Met nog 4 wedstrijden te gaan kunnen we ons nu (met 2mp uit 3 wedstrijden) het best richten op een plaats in de middenmoot. Een tweede promotieplaats is theoretisch nog wel mogelijk, maar met wedstrijden tegen Botwinnik 1 en WSC 2 nog in het vooruitzicht is dat lastig. Daarnaast moeten we ook nog tegen Promotie 3 en tegen Schaakhuis (dat met zeven man 4-4 tegen Botwinnik 1 speelde).

Het moet dus beter, maar hoe? Training? Tactische opstellingen? De volgende keer gewoon acht invallers? Of gaat het gewoon een keer meezitten? In ieder geval kunnen we revanche nemen als heel Botwinnik 2 binnenkort invalt in hun eerste team.

DSC41880-Botwinnik 219183½-4½
1Mekuria R.N.2134-Duijzer J.W.20930 - 1
2Lambrechts K.?-Pouwels S.J.H.M.20741 - 0
3Vegt S.J. van der1902-Smaal L.18800 - 1
4Glimmerveen M.A.1968-Heek P.F.18940 - 1
5Marincic O.1766-Middelkoop F.H.1875½ - ½
6Heijgen D. van1832-Eijsbroek J.D.18700 - 1
7Pol J. v/d1743-Michielen F.17991 - 0
8Versteegh M.1812-Ferrier Y.18591 - 0


Verslag van Botwinnik

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Corniel on 13-01-2009 at 21:19.

13-01-2009 02:54 Mark is offline Send an Email to Mark Search for Posts by Mark Add Mark to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Tja, doodzonde. Begin februari zal heel belangrijk worden; 2 externe uitwedstrijden in 6 dagen:

Twee februari in Zoetermeer tegen Promotie en de negende de reprise tegen Schaakhuis.
In principe de 2 degradatiekandidaten; 2x winst betekent toch weer serieus kijken naar promotie, maar bij een slechter resultaat zijn we plots zelf degradatiekandidaat...

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

13-01-2009 17:43 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Tjonge jonge wat een avond. Mijn tegenstander klungelde in de opening, wat mij zo inspireerde dat ik daar weer overheen klungelde. Het laatste pionnetje dat hij met schaak meesnoepte had ik voor zijn mislukte offer niet berekend, maar qua materiaal was het voor zwart nog steeds goed (D+ 2 pionnen tegen 2 stukken + toren) Zoiets zegt echter niets zonder stelling, maar ik kon mijn K volgens mij veilig onderbrengen en alle stukken activeren. Ergens kon ik nog een pionnetje meesnoepen, en volgens mij had ik daarna een goede stelling. De maar was dat mijn klok 7 minuten aangaf en die van hem 30, en daarom besloot ik op het remise aanbod in te gaan - dit uiteraard in overleg. Met voldoende tijd had ik zeker doorgespeeld.

Wrang dat ik stukwinst (hoewel het niet echt een duidelijk betere stelling opleverde dan mijn oplossing) niet heb gezien; ik had van te voren gerekend en zonder tussentijds bekijken of er geen betere alternatieven waren ben ik doorgegaan met dat plannetje.

Jammer dat we hier verloren hebben. De volgende 2 ronden inderdaad hard knokken en zorgen dat we weer echt omhoog kunnen kijken.

13-01-2009 18:11 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
jpfox jpfox is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-01-2008
aantal berichten: 382

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Op de site van Botwinnik staat hun verslag. Als je het vergelijkt met mijn verslag zijn er een aantal verschillen (vooral in stellingsoordelen). Toch altijd weer grappig te zien hoe anders iedereen kijkt. Niet dat we daar veel mee opschieten...

Wat betreft de doorbraak bij Mark: ik bedacht me net dat het nog steeds remise was..


Wit aan zet won met 1.Pxc5 Kxc5 2.f5 gxf5 3.h5 en 1-0. In de analyse dachten we dat 1. ... hxg4 ook wel remise zou maken, maar ik zag net dat het simpelste is 1. ... Kxc5 2. f5 h4! Kwamen we daar toch vaker goed weg...

13-01-2009 20:01 jpfox is offline Send an Email to jpfox Search for Posts by jpfox Add jpfox to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het beeld zoals geschetst door John Pouwels klopt wel wat mij betreft.

Zowel Diederik als ikzelf hebben niet van onze tegenstander verloren, maar van de klok, respectievelijk mijn eigen wisselvalligheid. Mark kreeg wel een halfje teveel, maar Olivier had wat mij betreft weer een halfje te weinig. Hij wist zijn stukken te activeren en had vermoedelijk voor de winst moeten gaan. Zeker als de teamcaptain denkt dat we er slecht voor staan, dan zou ik die stelling nooit remise maken.

Bij Seth en Rufael leek mij niet zo heel veel aan de hand, maar ging het mis. Dat gebeurt echter. De terechte winsten van invallers Koen en Johan stonden daar tegenover.

14-01-2009 11:01 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
jpfox jpfox is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-01-2008
aantal berichten: 382

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Martin
(...)
Zeker als de teamcaptain denkt dat we er slecht voor staan, dan zou ik die stelling nooit remise maken.

Qua stelling misschien niet, maar qua tijd wel. Oli was er zelf al onzeker over en ik heb de combinatie Oli+tijdnood vaker gezien dan me lief is... Daarnaast was de stelling gevaarlijk genoeg.

Inmiddels begin ik wel patronen te zien in het verloop van de wedstrijden. Ik ga maar eens bedenken hoe ik die ga gebruiken.

14-01-2009 11:27 jpfox is offline Send an Email to jpfox Search for Posts by jpfox Add jpfox to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ja ja, dat snap ik wel, maar als je denkt dat we gaan verliezen, dan moet je stellingen met ongebalanceerde materiaalverhouding gewoon doorspelen.
(Overigens: ik had wellicht hetzelfde besloten, maar ik had een ander oordeel over een paar partijen)

Ik stond overigens echt supergoed, en ook mijn ongebalanceerde materiaalverhoudinhg was goed. Het lijkt erop dat ik voor dameruil (Df3-e4 f5 De6+) had moeten gaan; had ik meer tijd aan moeten besteden denk ik. Jammer. Ld2 ipv Le3 was vervolgens een fout, al was die nog te herstellen met Ld2-e3, maar dat doe je niet snel. DIt bevestigt echter wel het plan dat ik binnenkort keihard Stap 2-4 een paar keer ga oefenen.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Martin on 14-01-2009 at 11:42.

14-01-2009 11:41 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
jpfox jpfox is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-01-2008
aantal berichten: 382

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De stand was op dat moment 0-1. Doorspelen had in mijn ogen hooguit 20% kans op een punt opgeleverd en een veel grotere kans op verlies (Oli en tijdnood kennende plus dat zijn koning wel erg open stond). Met die stand wilde ik niet zo'n groot risico nemen; er kan nog genoeg gebeuren (Scheve Toren wonnen we 6-2 maar dat zag ook een tijdlang naar 3-5 uit). Bij een stand van 2-3 of 3-4 wordt het een ander verhaal natuurlijk.

Overigens bevestigt dit niet dat je stap 2-4 moet oefenen, hooguit dat ik wat van jouw stellingsoptimisme kan gebruiken en jij wat van mijn stellingsrealisme... Knipoog

14-01-2009 18:18 jpfox is offline Send an Email to jpfox Search for Posts by jpfox Add jpfox to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Welnee. Ik stond gewoon veel beter uit de opening, vandaar het optimisme. Mijn tegenstander deed alleen afwachtzetten. Als je besluit om exd4 te doen, dan verwacht ik wel dat je iets van zware stukken op die e-lijn gaat zetten, maar hij besloot met h7-h6 alvast zijn koningsstelling te verzwakken in afwachting van de koningsaanval die ik al aan het opzetten was.

Ik zag echter een paardzet over het hoofd die eerder niet kon. Vervelend, maar kan gebeuren in een diepe berekening; wel had ik het bij het spelen van Pd5-f4 nog even wat beter moeten checken, want daar had ik andere goede opties:


Het beste was: 15. Lg5 Lg5 16. g4! Lg6 (16...Lxg4? 17. De4!) 17. Lxg6 fxg6 18. De4! +-.
Eventueel kan 15. g4! ook meteen, maar dan heeft zwart de extra optie 15... Pxf3.
Mocht ik het hele idee met g4 niet gevonden hebben (moeilijk te zeggen, omdat ik Lxg5 zonder rekenwerk afwees) is eventueel ook 15.Pxe7 Dxe7 16. Lxg5 hxg5 17. h3 += nog mogelijk.

Ik zag het gelukkig ook niet helemaal te laat en bracht er een kwaloffer in. Ik zag pas na het spelen dat deze truc niet op ging als hij Pb4 speelde, maar hij dacht niet over deze 1-ply logische zet na en speelde Pd4, alsof hij graag die kwaliteit wilde hebben. Vreemd, want het leek me behoorlijk goed voor mij (hoewel Fritz wel een plusje voor zwart geeft, maar ja).
Misschien dat hij het wel beter had kunnen doen, maar het was voor mij geen verrassing dat hij snel een stuk moest inleveren. Toen kwam dus de materiaalverhouding op het bord met 2 stukken voor een toren en drie pionnen:


Uiteraard een lastige stelling door de materiaalverhouding, maar ik heb wel het loperpaar. In principe zijn mijn stukken beter. Bovendien heeft zwart zich laten verleiden tot 22...f5.
Ik voelde instinctief aan dat dit een verzwakking moest zijn, al vond mijn tegenstander van niet. Helaas overwoog ik 23.De6+! niet serieus, want na 23...Dxe6 24. Pxe6 Tf7 25. Lf4 is al goed te zien dat de witte stukken gaan samenwerken.
Mijn 23. Dxd4 kon ook wel, maar heeft wel wat nadelen. Bijvoorbeeld de penning op d5, en de zwarte looper die op f6 een behoorlijk veld kan krijgen. Zwart vervolgde met 23...Tae8 24.Ld2 en ik verloor later een stuk alleen omdat ik de zet c5! over het hoofd had gezien. Dit lijkt me een stap 3 truc: uitschakelen verdediger. Die had ik dus moeten zien, want ik had voldoende tijd en voldoende alternatieven. Had ik het idee gezien, dan had ik Le3 ipv Ld2 gespeeld en was ik nooit een stuk kwijt geraakt. Daarom bevestigd het in mijn plan om simpele tactiek te gaan oefenen, die moet je gewoon sneller zien, en niet alleen voor jezelf, maar ook voor je oppo.

Zelfs na het toegeven van de fout met 25. Ld2-e3 (ipv 25. Ta1-d1 c7-c5! stuk kwijt) zou ik nog behoorlijk gestaan hebben. Natuurlijk hebben beide partijen dan wel kansen, maar aangezien ik hem eerder zowat overspeelde...Maar zelfs 1-ply zag ik de dreiging c5 niet.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Martin on 14-01-2009 at 19:08.

14-01-2009 18:42 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by jpfox

Quote

Originally posted by Martin
(...)
Zeker als de teamcaptain denkt dat we er slecht voor staan, dan zou ik die stelling nooit remise maken.

Qua stelling misschien niet, maar qua tijd wel. Oli was er zelf al onzeker over en ik heb de combinatie Oli+tijdnood vaker gezien dan me lief is... Daarnaast was de stelling gevaarlijk genoeg.


Zo'n slechte snelschaker ben ik ook weer niet jongens Glimlach Weet niet of dat beeld te maken heeft met ronde 1 waarin ik uit mn concentratie werd gehaald maar normaal gesproken gaat snelschaken me relatief beter af dan langzaam schaken.

Overigens vind ik het heel lastig om er een concreet % aan te hangen, maar in ieder geval was het wel minder dan 50 %.

14-01-2009 22:29 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Oli is juist een goede snelschaker. Maar goed, snelschaken en een tijdnoodfase is uiteraard niet hetzelfde. En de stelling was inderdaad wel gevaarlijk (voor beide partijen, al heb ik de slotfase niet gezien)

14-01-2009 23:00 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller