Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2007-2008 » DSC3 wint 5-3 in tijdnoodthriller tegen WSC2 en blijft aan kop
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

DSC3 wint 5-3 in tijdnoodthriller tegen WSC2 en blijft aan kop Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Met nog alle 8 borden bezig aan het begin van de tijdnoodfase was de wedstrijd tegen WSC2 een ware tijdnoodthriller. Gelukkig overleefde het derde deze aanslag en gaat na de vierde ronde nog steeds met de volle score aan de leiding, het is wachten op het resultaat van concurrent Promotie.

 WSC 21910-DSC319553-5
1Ard Dekker1881-Jaap Flohil19881-0
2Michiel van Woerden1963-Martin Glimmerveen2076½-½
3Marco Kuyvenhoven2026-Har van Himbergen2056½-½
4Frans Vreugdenhil1925-Arno Wiersma19100-1
5Thierry Bieger1817-Willem-Jan van den Broek19540-1
6Rob van Lom1899-Pieter Goossens19160-1
7Frans-Pieter van den Bos1889-Kees Voorberg19980-1
8Leo Duijvesteijn1879-Corniel Nobel17451-0

11-12-2007 01:06 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Nadat Corniel en ik klaar waren (tussenstand 1-1) duurde het tot ver in de tijdnoodfase voordat de volgende uitslagen genoteerd konden worden. Zo'n half uur voor het einde van de wedstrijd was mijn prognose 6-2 of 5½-2½ voor WSC. We stonden op bijna alle borden materiaal achter, alleen hadden op de meeste borden iets meer tijd.

Jaap verloor op bord 1 na een volgens mij goede partij in de slotfase een stuk. Dat kostte uiteindelijk ook de partij. Pieter Goossens trok de stand gelijk. Hij kwam al snel een kwaliteit achter, waarna ik het somber in zag. Hij knokte echter goed terug, en kreeg de nodige dreigingen. Toen hij nog een kwaliteit ging verliezen dacht ik dat het wel gebeurd zou zijn, maar de witte koning en torens stonden erg ongelukkig, en dus waren er kansen. In de tijdnoodfase kon Pieter mat zetten: 2-2.

Willem-Jan zette had zich in het middenspel verslikt, en verloor plots een kwaliteit. Daarna stond zijn tegenstander uiteraard duidelijk beter. Willem-Jan speelde het eindspel echter actief, en het ontbrak zijn tegenstander aan een plan. Zozeer zelfs, dat deze in een (met een kwaliteit voorsprong) zeker remise te houden stelling door de vlag ging.

Martin was veel tijd kwijt geraakt in de opening, en had ook nog eens een kwaliteit moeten geven. Gelukkig dacht zijn tegenstander vervolgens ook erg lang na, en bood deze met minder tijd op de klok remise aan. Even later wist ook Har remise af te dwingen. Na een hele spannende pot met wisselende kansen had hij materiaal verloren, maar was een eindspel van ++ - + op het bord gekomen. Hars tegenstander probeerde het nog wel even, maar moest in remise berusten.

Daarmee was een matchpunt binnen. Kees Voorberg, die lange tijd een gezonde pion achter had gestaan, stond ondertussen niet echt meer minder. Bijkomend voordeel was een tijdsvoorsprong van 1 minuut tegen 15 seconden. Tot ons aller afgrijzen dacht Kees vervolgens 40 seconden na... Toegegeven, de zwarte vrijpion was gevaarlijk, maar zo werd het wel erg spannend. Uiteindelijk werd het een groot tijdnoodgevecht waarin de zwarte vlag als eerste viel.

Zo wonnen 3 borden met materiaalachterstand, hield één bord remise over met een kwaliteit minder.

Laten we maar zeggen dat het het derde aan vechtlust niet ontbreekt Knipoog

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

11-12-2007 01:48 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het ging ietsje anders. Ik gebruikte inderdaad net na de opening veel tijd, maar vond geen duidelijk plan omdat ik in de opening d5 was vergeten te spelen. Uiteindelijk was ik er wel uitgekomen naar mijn gevoel, maar had ik geen tijd meer om uit te rekenen hoe ik mijn stukken naar de verdediging moest dirigeren. Ik deed dit dus niet handig en kreeg een winnende aanval over mij heen. Mijn tegenstander besteedde uiteraard veel tijd om de juiste variant te vinden. Daardoor werd de tijd weer gelijk getrokken en kon ik va banque spelen. In tijdnood gaven beiden een belangrijke centrumpion weg en stonden beide koningen niet lekker. Vandaar dat wit teveel tijd verbruikte.

Met 2.10 tegen 1.10 was ik degene die tactisch remise aanbood. Hij ging vervolgens vragen wat de stand was, maar niemand kon hem helpen. Met 46 seconden op de klok had hij eigenlijk weinig keus. De kans was groot dat hij in een truc zou trappen en zelfs als we die beiden zouden vermijden, dan zou hij waarschijnlijk in een gewonnen eindspel komen wat nog veel zetten zou hebben gekost. Hij nam de remise m.i. terecht aan. Ik dacht alleen dat zij voor zouden staan, maar toen bleek plots dat wij gewonnen hadden.
Zelfs wedstrijdleider Jan-Willem de Jong gaf aan dat hij de tussenstand op een gegeven moment niet meer wist. Wel begrepen we van hem dat hij de eindstand aan had zien komen, omdat wij op bijna alle borden meer tijd hadden.

Overigens begreep ik niet veel van Jaap's partij. Hij had eerst een pion en later een kwaliteit geofferd, maar ik vond de compensatie nogal vaag. Jammer dat Corniel verloor, want niet voor de eerste keer had hij toch minstens een halfje verdiend. Hij stond uit de opening een gezonde pion voor, helaas onderschatte hij wellicht de vage kansen die wit had.

11-12-2007 07:55 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik verraste mijn tegenstander in de opening. Daarop ging hij een halfuur in de denktank. Hij besloot tot een pionoffer.

E.a. werd afgeruild (veel rekenen) en toen alle gevaren waren verdwenen had ik twee keuzes: pion houden, en mn koning een beetje op de tocht laten, of pion teruggeven en een slappe gelijke stelling ingaan. De gemiddelde lezer hoef ik niet uit te leggen welke optie ik koos.

Wit voerde de druk wat op en ik was redelijk netjes aan het verdedigen al zeg ik het zelf. Toch ging het ergens mis. In de afruil die ik koos, waar ik dacht met voordeel uit te komen, overzag ik een matdreiging. Daardoor ging er een kwaliteit verloren. Het alternatief had ik ingeschat als een soepele remise zonder winstkansen.

Maar ja, mijn tegenstander had het nog best moeilijk. Met 17 seconden op de klok echter stond ik mat. Dat was wat minder.

Ongelovelijk trouwens dat DSC nog won, want toen ik bij mn bord vandaan liep stond Arno straal gewonnen, waren er twee borden waar het min of meer gelijk stond en stond de rest duidelijk minder.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

11-12-2007 10:40 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mja, wat JW de Jong al aangaf: de tijd telt ook mee, en wij schenen daarvan meer te hebben. Daarnaast heb ik dit jaar 6 uit 9 in officiële partijen. Ik heb net even zitten denken en volgens mij heb ik daarvan al zo'n 2.5 punt geschwindeld/gemazzeld ... Ik ga er bijna op rekenen Knipoog

11-12-2007 12:36 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Tja, ik heb in de competitie(s) nu 2 uit 5. Ik heb vier halfjes gemorst. Ook dat hoort erbij. Swindelen is een kwaliteit en geswindeld worden ook. En ik had niet het idee toen ik naar de borden keek dat het tijdvebruik zo ver uit elkaar lag. Maar schijnbaar genoeg, en da's ook wat waard. Grijns

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

11-12-2007 12:39 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC3 still going strong, up for the championship!

En wie weet kunnen wij van het 4e Zoetermeer ook nog pootje lichten!

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

11-12-2007 16:56 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller