Delfts Schaakforum » DSC Forum » Interne competitie » Archief » Seizoen 2007-2008 » Interne competitie (7): Lucien van de Lisdonk nadert koppositie
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Interne competitie (7): Lucien van de Lisdonk nadert koppositie Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Lucien van de Lisdonk heeft met een overwinning op Hora Vlam de tweede plek ingenomen op de ranglijst. Hij moet alleen nog Kim Meulenbroek, waar hij vorige week tegen remiseerde, voor zich dulden. Pauline van Nies debuteerde dit seizoen met een remise tegen Pieter Buzing.

In de B-groep nam Rufale Mekuria de koppositie over van Roland ten Have. Roland speelde extern en kwam dus niet in actie in de interne. Rufael versloeg met wit Theo Rekveldt. Corniel Nobel en André van de Weide speelden hun eerste pot in de interne van dit seizoen. Corniel trok daarbij aan het langste eind.

In de top van de C-groep werden remises gespeeld. Simon Dirkse handhaafde zich daarmee aan kop. Jolle Lont deed de beste zaken. Hij versloeg Rick Plomp en staat nu derde.

Uitslagen groep A
 wit zwartuitslag
1Hora Vlam-Lucien van de Lisdonk0-1
2Pieter Buzing-Pauline van Nies½-½
3Ted Barendse-Dolf Beltz½-½
4Walter Anema-Gert Legemaat0-1
5Kees van der Meer-Bob Voogt½-½


Uitslagen groep B
 wit zwartuitslag
1Rufael Mekuria-Theo Rekveldt1-0
2Jan van de Donk-René Torenstra0-1
3Cees Huygen-Jack Duijvestijn1-0
4Gerard Bilars-Albert Kemeling0-1
5Frans Palm-Adriaan ter Mors½-½
6Corniel Nobel-André van der Weide1-0


Uitslagen groep C
 wit zwartuitslag
1Gerrit Bussmann-Simon Dirkse½-½
2Antoon Frehe-Rick Beekenkamp½-½
3Rick Plomp-Jolle Lont0-1
4René Poots-Bas Rabeling1-0
5Jan Swart-Rob Scherpenisse0-1
6Lito van Reede-Herman Zonderland1-0
7Steven van der Weele-Bert Zwemstra1-0
8Ernst Hanewald-Aad de Jong0-1
9Dolf Mulder-Leo Zuijdgeest1-0
10Jan Torenstra-Frans Smit0-1



De stand van de interne competitie is te vinden op de webpagina van de interne competitie.

06-11-2007 02:13 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik speelde tegen Jan van de Donk wat ik dacht mijn huisvariantje tegen het Engels te zijn. Totdat ChessBase mij de referentiepartij toonde: Bolland-Euwe, 1926.
Wit hield een plezierige plus uit de opening met spel op de damevleugel, maar die verdween hier:
Jan van de Donk - René Torenstra, DSC Intern 2007 (7)


Er volgde 23...a6 24.Td5 Pf6 25.Tc5?!, en nu was ...h6 wat ik overwoog (Pg5 is in een hoop varianten niet prettig), maar ging voor zetherhaling of mindere opties voor Wit.
25...Pd7 26.Td5 Pf6 27.Tc5 Pd7 28.Txc6(?). Wit wist niet genoeg dreiging te creëren en het materiaalvoordeel besliste de partij.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

06-11-2007 21:18 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Tegen Prometheus boegbeeld André van der Weijde speelde ik mijn eerste wedstrijd voor de interne van dit seizoen. Dat was geen onverdeeld genoegen. Dat lag overigens geenszins aan de tegenstander, maar aan mijn zwakke middenspel, en aan aantal zwakkere zetten gedurende de rest van de partij deden mij dusdanig walgen van mijn spel dat ik er ziek van werd. Nu ja, voorzover ik dat nog niet was, want ik ben met een onbehoorlijke verkoudheid terug gekeerd van mijn Latijns-Amerikaanse avontuurtje.

Als u het nieuwsbericht (dan wel de eerste post in deze draad) niet gelezen hebt zou u wellicht denken dat ik heb verloren. Dat is niet het geval. Ik won. André speelt een heel degelijk schaak. Met mooie en degelijke zetten, maar komt - zo is mij al eerder opgevallen - vaak in stellingen terecht met een klein plusje (of klein minnetje) die zeer ingewikkeld zijn. Helaas heeft André dan meestal nog zo weinig tijd over dat halve en hele punten verloren gaan. Uiteindelijk was dat ook in deze partij het geval.

Nobel-Van der Weijde
Delft 2007

Na 15...c5


Na een intressante opening ruilde ik op het verkeerde moment als nog de dames. Daarna sta ik duidelijk minder.

Na 22...bxa4

Inmiddels heeft wit zowel met een pionoffer op de koningsvleugel als met de breekzet a4 gepoogd het zwarte spel te breken. Niet geheel succesvol tot zover.
23.c4? xe2?
Na 23.c4 had zwart c5 moeten proberen: 24.c5 xe5 25.d4 xd3 26.xf3 geeft zwart voordeel. Nu heeft wit een sterke damevleugel.
24.xe2 d4 25.xa4 xe5 26.b5 a5 27.f3 d5? 28.c5?
Hier mis ik een opgelegde kans om gebruik te maken van zwarts tijdnood perikelen (en de mindere zetten die daar uit voortvloeien)
28.e1 wint een belangijke pion en brengt zwart zwaar in de verdrukking.

Het slot dan nog:


35...c5 36.b7! f2+ 37.e1 g2+ 38.d2 b4+?? 39.xb4
Zwart geeft op. Vooral de laatste zetten zijn minder accuraat. Zwart speelt met de (geringe) resterende tijd op de klok was schaakjes, waar goed tegenspel nog steeds e.a. had kunnen redden (wit speelt immers ook niet foutloos). Als André echter iets aan zijn timemanegement weet te verbeteren zou het zomaar kunnen dat hij in een klap 200 elopunten sterker is. U bent gewaarschuwd.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

07-11-2007 14:26 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller