Delfts Schaakforum » Nationaal » Toernooien & activiteiten » Martin in Andorra open 2007
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2232

Martin in Andorra open 2007 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Momenteel speel ik - samen met 2 Leiderdorpers - mee in het toernooi van Andorra. Ik mag wel zeggen met 1.5 uit 2 een mooie start - vandaag tegen een GM :-)

We hebben op de site van Leiderdorp wat verslagen staan, zie hier

Ook de toernooisite schijnt heel goed te zijn. Het thuisfront wist gisteren al binnen 10 minuutjes dat we alle 3 gewonnen hadden. Ook staan er foto's en filmpjes...

02-07-2007 14:19 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Goed bezig dude lees ik, remise tegen een FMGlimlach

Keep up the good work!

02-07-2007 22:29 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Chiel Chiel is a Male
Nederlands Jeugdkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 305

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Verloren van Comas Fabrego, dat is een listige speler inderdaad. Drie jaar geleden ook van verloren en toen werd hij gedeeld eerste.
Mooie verslagen op de Leiderdorp-site.
Succes verder.

03-07-2007 08:31 Chiel is offline Send an Email to Chiel Search for Posts by Chiel Add Chiel to your Buddy List
Mark Mark is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 08-09-2003
aantal berichten: 132

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Die partij eindigde met een behoorlijke blunder (in toch al niet zo beste stelling), maar vandaag heeft Martin weer gewonnen Ja!

De volgende ronde:
21 Vega Gutierrez, Sabrina ( 2,5) ESP 2335 35 - 82 NED 0 Glimmerveen, Martin ( 2,5)

Overigens is dit de toernooisite (vrij makkelijk te vinden vanaf de site die Martin noemde, maar die is van de schaakfederatie) - de partijen zijn er ook te downloaden.

__________________
"I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work."

04-07-2007 00:51 Mark is offline Send an Email to Mark Search for Posts by Mark Add Mark to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2232

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Helaas gaf ik gisteren mijn stelling met een gezonde pion meer tegen die WIM volledig weg :/
Er staat weer een nieuw verslag Glimlach

05-07-2007 10:55 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Arnout Arnout is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 23-10-2002
aantal berichten: 116

Thumb Up! Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Wow gefeliciteerd Martin!

Als de site klopt met 4,5 punt het toernooi afgesloten, wat een geweldig resultaat! Gelijk met 2000+ de fide ranking binnen?!? Netjes hoor!

08-07-2007 23:30 Arnout is offline Send an Email to Arnout Homepage of Arnout Search for Posts by Arnout Add Arnout to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2232

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ja, zeker netjes, dank je wel!

Ik had nu 4.5 uit 9 tegen gemiddeld 2264. Ik heb in april ook in Duitsland een toernooi gespeeld: 5 uit 7 tegen gemiddeld 1923. Ik heb dit in de FIDE site ingeklopt en dat komt op een startrating van 2131 uit Glimlach

En voor mijn gevoel had er bij dit toernooi nog wel wat meer ingezeten. Ik zal vanavond of van 't weekend wel een schaaktechnisch verslagje posten. Maar de laatste ronde was (tegen de Argentijn Jorge Iglesias - 2350 of zo) toch echt een remise-eindspel, misschien dat ik zelfs beter stond, maar ik wikkelde af naar een lastig toreneindspel. Ik had wel 2 pionnen meer, maar die van hem waren verder. Dat was 'officieel' wel remise, maar ik had weinig tijd en weinig kaas gegeten van toreneindspelen en vergalde het dus.

13-07-2007 18:10 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2232

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Zoals beloofd nog een verslag...

Ronde 1: FM José A. Clement Gomez (2357, ESP) - Martin Glimmerveen
In de voorbereiding hadden we opgemerkt dat deze kerel met 1. c4 opent maar steevast weigert d4 bij te schuiven. Dan moet je toch redelijk uit de opening kunnen komen? Dat lukte, al zag ik even iets over het hoofd. Hadden we in de bus nog afgesproken allen de dame te offeren, ik kon pionverlies alleen nog voorkomen met een dame offer :-)


Stelling na 11... b4!


Mijn tegenstander durfde 12. Pc6 echter niet aan. Begrijpelijk, aangezien ik drie stukken voor de dame en pion krijg. In plaats daarvan koos hij voor 12. Pcb5 Vervolgens kom ik wel wat minder te staan, maar hij breekt niet door. Ik krijg de kans mijn stukken telkens te verbeteren, en in het onderstaande diagram sta ik denk ik zelfs iets beter. Vanwege beginnende tijdnood bied ik maar remise aan, hetgeen aangenomen word:


Stelling na 27. Pc7-d5=

1/2-1/2

Ronde 2: Martin Glimmerveen - Marc Fontbona (2098, AND)
In deze partij bereikte ik in de opening aanvankelijk niet heel veel, maar ik wist mijn slechte tegen zijn goede loper af te ruilen, zodat mijn stukken beter stonden hierna.
Stelling na 19... b5

Er volgde: 20. Lh3 f5! Even het plan met f5 en Pf7 gemist door mijn, maar geen nood. 21. Tfe1 Pf7 22. Dd2 b4!? Ook Junior 10 vond dit de beste zet voor zwart, maar ik heb mijn twijfels. Het paard moet nu toch omgespeeld gaan worden naar d3 om naar c5 of e5 te kunnen springen, kortom het paard wordt naar een beter veld gejaagd: 23. Pe2 Dd6 Dit is een gevolg van de vorige zet. In mijn ogen moet eigenlijk het paard naar d6, maar ja, pion b4 moet gedekt worden. Na Pd6 moet ik concessies doen om het paard weer van een van beide sterke velden op c4 of e4 af te jagen. Nu heb ik een langdurig voordeel. 24. Pc1! La6 25. Pb3 Tae8 26. Pc5 Txe1+ 27. Txe1 Lc8 28. Dxb4
Het materiaal is binnen! Heeft zwart nog een tegenaanval?


28...Pg5 29. Lg2 f4! 30. Te5! fxg3 31. hxg3 Df6 32. f4! En deze zet lost alle problemen op. 32... Ph3+ 33. Lxh3 Lxh3 34. Db7! h5!? wanhoop. 35. Dxd5+ Kh8 36. Pd7!
Een mooi slotaccoord!


Uiteraard had ik deze zet goed doorgerekend. Ik ga natuurlijk geen 36... Da6? toe laten als dat goed is. Mijn tegenstander speelde het wel.
37. Pxf8!! Een van de lekkerste zetten die ik gespeeld heb. Het wint meteen, maar het mooiste komt nog:
37... Df1+ Gespeeld met de bombarie van de winnende zet. Mijn tegenstander keek me aan om te kijken wat ik daar van terug had. En of ik maar op zou geven...
Helaas helaas: 38. Kh2! En tja, het 'matveld' had ik onder controle. Enigszins beteuterd gaf zwart op...
1-0

Een lekker begin dus, en als beloning een gratis ronde tegen een GM:

GM Lluis Comas Fabrego (2487, ESP) - Martin Glimmerveen

Na de ronde kwam ik er achter dat deze tegenstander bepaald geen kleine jongen was. Op de achterkant van een door hem geschreven boek stond zijn erelijst. Een kleine greep: Spaans Kampioen ('93), Wereldkampioen t/m 14! ('84) Nu speelt hij niet meer echt actief - volgens eigen zeggen is hij nu voornamelijk schaaktrainer - maar kan natuurlijk nog steeds een leuk potje schaken.

Uit de voorbereiding bleek dat hij 1. d4 speelt. Helaas heb ik daar op dit moment niet echt een vast antwoord op. Tegen ieder ander zou ik waarschijnlijk slavisch gaan spelen, maar daar weet ik niet al teveel van, en in de database bleek hij daar erg goed tegen te scoren. Dus maar een Dangerous Weapon uitgezocht in de Nimzo, een opening die ik letterlijk nog nooit eerder gespeeld had.

1. d4 Pf6 2. c4 e6 3. Pc3 Lb4 4. e3 Pe4! Een idee van GM Sulskis geloof ik, die er de sterke 2600+ GM Alexandrov mee versloeg. Uit de doeken gedaan door Emms en Palliser in hun boek over de dodelijke wapens in de Nimzo-Indiër.

5. Dc2 f5 6. Ld3 0-0!
Hij kan nu een pion winnen, maar dat betekent wel een mooie aanval voor zwart: bv. 7. Lxe4 fxe4 8. Dxe4 d5 en helaas heb ik het boek nu niet bij de hand, dus de precieze lijn kan ik niet geven, maar het is duidelijk dat zwart compensatie heeft en dus een onduidelijke stelling. En dat is uiteraard wat ik wil, aangezien ik het op de lange termijn natuurlijk niet ga redden tegen een GM. Hij gaat het offer dus (tot tweemaal toe) uit de weg.
7. Pf3 b6 8. 0-0 Hier moet ik met Lxc3 bxc3 Lb7 een normale Nimzo-stelling ingaan. Maar ja, die ken ik niet, dus daar zat ik niet direct op te wachten. De textzet is echter strategisch slecht: 8...d5 9. Pe5 Ik had eigenlijk gedacht dat dit paard niet echt gevaarlijk was, maar ik had wat mogelijkheden gemist. 9... La6 10. cxd5 Lxd3!? 11. Pxd3! gemist. 11... Lxc3 12. dxe6! Lxd4 13. exd4 Dxd4 14. Le3 Df6 15. Pf4 Pa6 16. e7! Tf7 17. Da4! Opnieuw gemist, ik had op Dc4 gerekend, waarna ik wellicht nog even kan hopen, maar nu is het direct uit. Ik geloof dat ik nog een zet uitgevoerd heb, maar dat was overbodig.

Dit was dus niet al te succesvol, maar goed, wat verwacht je dan tegen een dergelijk kanon? Glimlach
1-0

Ronde 4: Martin Glimmerveen - Angelo Damia (2212, ITA)

In deze ronde dezelfde opening als in ronde 2. Hij deed het echter minder goed, waardoor hij Lh6 toeliet. We beginnen bij de volgende stelling:

Stelling na 11. h4


In deze stelling moet zwart 11...f6, zodat 12. h5 onmogelijk is vanwege 12... Lxh6 13. Dxh6 g5! en de dreiging 14... Kh8 en 15...Pg8 is dodelijk. Een zeer bekende stelling (alhoewel het paard normaal gesproken nog op c3 staat, maar dat maakt vrij weinig uit volgens mij) - maar over the board bedenkt vrijwel niemand deze zet Glimlach

11... f5? 12. h5 Lxh6 13. Dxh6 De8 14. Pf3 Df7 15. hxg6 Dxg6 16 Pg5 Tf6 Wellicht is dit niet de beste voortzetting voor zwart, maar het is op zich niet onlogisch.

Wit wint een pion!

17. Dxh7+ Dxh7 18. Txh7 Tg6 19. Th5 Pe5 20. Ke2 Pf7?
Dit vond ik een slechte zet. Na Pg4 moet f4 en kan hij misschien nog lastige trucjes creeren, maar nu speelt hij twee keer met het paard om het vervolgens te ruilen.21. Pxf7 Kxf7 22. Pe3 Ld7 23. exf5 exf5
Hoe nu verder?

Dit is een belangrijke stelling. Ik sta 1 pion voor, maar als ik dat op de automatische piloot verder speel is het nog maar de vraag of ik dat in het eindspel kan verzilveren. Verder vroeg ik mij af waar mijn stukken heen moeten. Ta1 zou naar e1 of h1 kunnen, het paard moet eigenlijk via g2 naar f4 denk ik, maar ja de loper. Tevens zou ik graag een tweede pion winnen om het makkelijker te maken. Vandaar dat ik tot een wachtzet besloot, waarna zwart iets aan b7 moet doen, wellicht met enige concessies. 24. b3 Te8? Een directe blunder, nu win ik de door mij gewenste tweede pion. Geen wonder dat Nick en Niels achteraf vroegen of deze Italiaan toevallig zijn postcode als rating opgegeven had. 25. Lxb7 d5 26. Kd2 Ke6 27. c4 d4 28. Pd5 Het eerder genoemde Pg2 was nog beter geweest. 28... Pxd5 29. Lxd5+ Kf6 30. Th7 Te7 31. Txe7 De druk opbouwen met Tah1 was beter geweest. 31... Kxe7 31. Te1+ Kf6
Opnieuw vraag ik mij af waar hij zijn rating vandaan gehaald heeft. Als zwart dit nog wil keepen moet hij volgens mij gaan drukken op mijn achtergebleven damevleugel. Na Kd8 kan hij zijn toren naar bv a6 switchen. Nu staan zowel toren als koning eigenlijk buitenspel: 33. a3 a5 34. b4! axb4 35. axb4 cxb4 36. Tb1 Ke5 37. Txb4 Ta6 te laat! 38. Tb2 Ta3 39. Ke2 f4!? Hij moet natuurlijk iets, maar nu kan mijn loper naar zijn natuurlijke veld, zodat mijn koning op avontuur kan. 40. Le4! Tc3 41. Kf3 fxg3 42. fxg3 Tc1 43. Tb7 Tf1 44. Kg2 Tf7 45. Tb6 Volgens mij kan hij hier een manoevre als bijvoorbeeld Tb6-h6-h5-d5 niet meer voorkomen en kan ik zijn laatste pion dus winnen. Overigens moest ik wel eerst even rekenen, aangezien Lh3+ 46. Kxh3 Th7+ verdacht veel van een dolle toren wegheeft! Ik kan er echter uitlopen via 47. Kg4 Th4+ 48. Kf3 of 47.. Tg7+ 48. Tg6!
De ondertussen al zeer gedesillussioneerde zwartspeler besloot de partij echter met een blunder: 45... Le6?? 46. Txe6! 1-0

Ronde 5: WIM Sabrina Vega Gutierrez (2335, ESP) - Martin Glimmerveen

Tijdens de partij dacht ik dat ik de opening wel origineel gespeeld had, en dat ik los kon komen met zwart. Dit bleek echter wat tegen te vallen - ik had een paar net niet natuurlijke zetten gedaan - maar op een moment dat ze voordeel kon behalen speelde ze het verkeerde paard:

Wit speelt 16. Pge5? ipv Pfe5


Dit verliest gewoon de pion. 16... Pfxe5 fxe5 17. Pxe5 Lg5 Een truc, en jahoor: ik tuin er met open ogen in. Uiteraard zag ik het meteen na het loslaten van mijn eigen zet, bah. Na Pxf3+ Txf3 heeft wit zeker compensatie voor de pion, maar lijkt het me niet voldoende. Ik besluit de partij echter met een paar blunders: 18... Te8? 19. Pxe5 Lxe5 20. Tae1 Lg7 21. Lxd5! Ld7 22. Le4 Lc6 23. Dg4 Ld5 24. a3 Hier had ik wellicht met iets als b5 wat tegenspel kunnen proberen te krijgen, maar vanwege haar beginnende tijdnood speelde ik te snel. Zoals altijd speel je dan je tegenstander in de kaart. "Eerst even snel een torentje ruilen". Dat leek goed vanwege ruimtegebrek, maar verliest meteen een pion. 24... Tf8? 25. Lxd5! Txf1+ 26. Txf1 exd5 27. De6+ Kh8 28. Dxd5 En deze stelling is hopeloos. Binnen no-time kon ik me mat laten zetten...1-0

Ronde 6: Ricard Morros Faura (2129, ESP) - Martin Glimmerveen

Helaas weer zwart, maar gelukkig een opening die goed gaat. Sterker nog, wit voelde zich gedwongen het loperpaar af te ruilen, waarna er echt geen voordeel meer is:
Stelling na 17... Lc6 18. Lxc6 Dxc6


In deze stelling was mijn tegenstander van mening iets beter te staan vanwege loper tegen paard en de meerderheid op de damevleugel. Dat lijkt mij overdreven, bovendien miste hij het gevaar in de stelling en speelde de logisch lijkende zet: 19. c3? Ph4! 20. f3 Dg6 21. Te2

Zwart speelt en wint!


Mijn tegenstander had veel tijd nodig gehad voor de complicaties in de opening en de afgelopen twee zetten en was dus reeds in haast vliegende tijdnood. Ik sloeg natuurlijk aan het rekenen op 21... Pxf3+, maar vond door wat rekenvautjes geen winnende combi. Die was er uiteraard wel:
1) 22. Kf1 Pxh2+
2) 22. Kf2 Pxh2 en gek genoeg had ik deze zet gemist, terwijl ik variant 1 wel gezien had...:S
3) 22. Kh1 Dd3 23. Tf2 Pxh2! en nu:
3a) 23. Kxh2 Dxe3 en zwart staat twee pionnen voor.
3b) 23. Te1 Pg4 24. Td2 Dg6 idem, inclusief aanval.
3c) 23. Lc5 Dg3! min of meer door mij gemist, met behulp van Fritz natuurlijk eenvoudig te vinden Glimlach

Door de rekenvautjes vond ik mijn berekening niet overtuigend genoeg. Onzin natuurlijk, want ik win gewoon een pion en er zit veel in. Ik was bang dat ik met geforceerde zetten naar een teveel gelijke stelling zou leiden, dus ik besloot - mede gezien zijn tijdnood - de druk op te bouwen. Niettemin had ik gewoon op f3 moeten slaan, want er zaten minstens veel valkuilen in. Bovendien is mijn zet gewoon niet goed genoeg: 21... Tad8!? 22. Tf1! Deze toch vrij simpele zet verdedigt alles eigenlijk. Zwart heeft natuurlijk nog wat initiatief, maar hij kan alles helaas neutraliseren: 22... Tfe8 23. Db6! Td6!? 24. Dxb7 f5?! 25. Lc5 Td3 26. Tef2!? Txf3
He he, de pion gelukkig weer terug, nog meer tijdnood voor de tegenstander, dus dat gaat wellicht nog lukken.
Een pyrrhusoverwinning voor zwart...

Maar na een nadere inspectie blijkt het mis te gaan, vanwege de kwetsbare opstelling van mijn paard.27. Kh1 Txf2 28. Lxf2 Dg4 29. Lxh4 Dxh4 30. Dd5+ Kh8 31. Df7 Dd8 32. Dxf5 en ineens een moeilijk eindspel voor mij. Moeilijk te winnen voor wit lijkt mij, zeker aangezien hij al enige zetten door zijn tijd is en dus alleen nog de increment heeft.

Wit slaat remise af.


32... e4 33. Df2 e3 34. De2 Dg5 35. h3 h5!? 36. g3? Td8! 37. Tf3 Td2 38. Dxe3 Dd5 39. Kg1 Txb2 40. Tf8+

Vlag!

De stelling is remise. Na 40... Kh7 41. Tf2 Tb1+ ontstaat er zetherhaling. De klok wees na de 40e zet van wit echter gedecideerd -0.00 aan... Met enig fortuin dus alsnog de overwinning die ik eerder wellicht verdiend had.

(later meer)

15-07-2007 12:13 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller