Delfts Schaakforum » Nationaal » Toernooien & activiteiten » Interne Prometheus (4): Arno Wiersma wint topper tegen Pieter Buzing
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Interne Prometheus (4): Arno Wiersma wint topper tegen Pieter Buzing Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In de vierde ronde stond de topper tussen Pieter Buzing (2½ uit 3) en Arno Wiersma (3 uit 3) op het programma. De laatstgenoemde won de partij, en verstevigde daarmee zijn koppositie in de competitie.

In een spannende partij liet Pieter een pion instaan om op koningsaanval te gaan spelen. Arno ging hierop in door de pion te slaan, en even later won hij er nog een. De aanval die Pieter opzette leek erg kansrijk. Pieter was echter iets te optimistisch in het activeren van een tweede toren, en vergat de onderste rij. Dat gaf Arno de gelegenheid om na een schaakje een sterke breekzet te spelen.

De partij kantelde na deze breekzet. Was het tot dan toe Arno die op zijn tellen moest passen, nu kwam plots de witte koning in het nauw. Er sneuvelde nog een pion, en in de tijdnoodfase ging het definitief mis bij wit. Er sneuvelde een stuk, waarna Pieter mat dreeg te gaan en opgaf.

Lieuwe Boskma won in een leuke pot van Henk van Huizen. Henk offerde tijdelijk een pionnetje in het centrum, maar dat bleek niet helemaal tijdelijk. Lieuwe kreeg het initiatief en maakte daar een punt van. De partij tussen Ron Scherpenisse en Jack Duijvestijn leverde een vlotte overwinning op voor Jack. De zwarte stukken werkten goed samen, en kwamen over de koningsvleugel binnen. Een penning gecombineerd met matdreigingen leverden beslissend voordeel op.

De partij tussen Adriaan ter Mors en René Torenstra ging lang gelijkop. Toen overzag Adriaan een pionvorkje, en moest een stuk inleveren. Het ging daarna snel bergafwaarts met de witte stelling. Ger Honderd en André van der Weide speelden een spannende opening. Maar toen de rookwolken waren opgetrokken vonden ze een half punt een mooi resultaat.

Corniel Nobel won met de zwarte stukken snel van Jan van der Kolk. Corniel kwam met duidelijk voordeel uit de opening, en zette de witte koning direct onder druk. De witte stukken rond de koning hadden weinig ruimte, en al snel leverde dat onoverkomelijke problemen op. Bert Zwemstra en Leo Zuijdgeest deelden het punt. Bert stuurde weliswaar een flink bataljon pionnen naar vorden op de koningsvleugel, maar dat leverde geen beslissend voordeel op. Ook al omdat Leo wijselijk had besloten lang te rokeren.

Uitslagen
 wit zwartuitslag
1Pieter Buzing-Arno Wiersma0-1
2Lieuwe Boskma-Henk van Huizen1-0
3Rob Scherpenisse-Jack Duijvestijn0-1
4Adriaan ter Mors-René Torenstra0-1
5Ger Honderd-André van der Weide½-½
6Jan van der Kolk-Corniel Nobel0-1
7Bert Zwemstra-Leo Zuijdgeest½-½

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

20-10-2006 00:39 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Pieter Buzing Pieter Buzing is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 13-12-2004
aantal berichten: 294

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page


Buzing-Wiersma, na 22. ... Tf5

Zwart staat toch een beetje verkrampt hier. Ik was echter bang dat Arno na 23. h4 de kwaliteit zou geven met 23. ... e5 24. Lxe5 Txe5 25. fxe5 Lf5 (25. ... Dxe5? 26. Te3) met een onduidelijke stelling. Dus besloot ik tot een dubbel torenoffensief op g6: tweede toren op de derde rij, dan Txg6+ gevolgd door weer Tg3 met damewinst(?!). Dat de koning even uit wandelen moet nam ik op de koop toe (en dat was dus een zeer bewuste keuze! Ik weet niet wat me bezielde...)

23. Tdd3? Tc1+ 24. Kf2 e5!
En het geplande 25. Txg6+ hxg6 26. Tg3 faalt natuurlijk op 26. Txf4+
25. Le3 Txc2+ 26. Ld2 Txf4+ 27. Ke1 Dc5
Eigenlijk hoort wit hier op te geven, maar Arno staat niet bekend als afmaker, dus ik rekte de strijd nog 10 zetten. Maar Arno speelde het goed uit. Het kampioenschap is bijna beslist.
0-1

PS onder firefox op linux zie ik geen bold tekst. Zijn er meer mensen die daar last van hebben? De HTML validator geeft teveel fouten om wijs uit te worden...

20-10-2006 10:44 Pieter Buzing is offline Send an Email to Pieter Buzing Search for Posts by Pieter Buzing Add Pieter Buzing to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Onder opera werkt het in ieder geval wel.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

20-10-2006 10:51 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
BartM BartM is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 26-09-2003
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Firefox en XP ook,
IE en W2000 ook.

__________________
Ik schaak, dus ik ben.

20-10-2006 18:44 BartM is offline Send an Email to BartM Search for Posts by BartM Add BartM to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Pieter Buzing

Eigenlijk hoort wit hier op te geven, maar Arno staat niet bekend als afmaker, dus ik rekte de strijd nog 10 zetten. Maar Arno speelde het goed uit. Het kampioenschap is bijna beslist.
0-1


Het afmaken gaat nog wel eens mis ja, maar in vooral tactische stellingen en mataanvallen ben ik niet altijd even handig... hoewel, maandag had ik ook een aardige zeperd tegen Hora in een eindspel. In ieder geval was dit een uitstekende oefening voor me! (en nog een erg leuke pot bovendien). Ter illustratie:


Na het door Pieter nog genoemde 27...Dc5 speelde Pieter Tde3. De stelling staat hierboven. Mataanval zei ik he? Zwart kan mat in 6 geven, maar ik vond het niet achter het bord. Ik kon nog berekenen:

29...Tc1+ 30.Lxc1 (30.Ke2 Ld3+ 31.Txd3 Df2#) 30...Dxc1+ 31.Ke2 Df1+

En daarna raakte ik het overzicht kwijt. Ik dacht dat de koning het vrij veld in zou lopen, en moest oppassen voor eeuwig schaak bij mijn eigen koning. Echter:

32.Kd2 Tf2+ 33.Kc3 (33.Te2 Dxe2+ 34.Kc1 Dc2#) 33...Dc4#

Totaal de matdreiging met Dc4 niet gezien.... Dus speelde ik (het overigens zeer gezonde) Lf5. Haalt alle witte grappen op g6 eruit, en brengt een loper extra in de aanval. Als ik maar meer van dit soort partijen speel, zal het in dit soort stellingen hopelijk vanzelf beter gaan!

Overigens zag de witte koningsaanval er voor 22.Tdd3 er wel erg dreigend uit, en ben ik blij dat ik dat niet heb hoeven verdedigen.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

20-10-2006 19:34 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het rating sparen wil nog niet echt lukken. :S Nadat ik - in mijn ogen - onnodig verloren had van Adriaan, mocht ik nu aan treden tegen de symathieke maar (op papier) niet echt sterke Jan van der Kolk. Tijdens de partij maakt het het me niet echt moeilijk: na 9 zetten had zwart gelijk spel bereikt, en op zet werd dit uitgebreid tot groot voordeel:



15.Td1??
Wit mag de tekstzet nooit toelaten en kan derhalve beter 15.Le2 spelen.
15...Pxf3+
En zwart krijgt de winst zo ongeveer in de schoot geworpen.


Na 24...Tae8


25.f3? Txe3 26.fxg4 Le4+ Pf3
En wit besloot dat het toch maar tijd was om op te geven...

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

21-10-2006 18:10 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Adriaan ter Mors Adriaan ter Mors is a Male


geregistreerd: 18-05-2006
aantal berichten: 67

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Bij mij werkt bold ook niet als ik onder Linux Firefox gebruik. Mijn partij eindigde helaas net als maandag bij de interne van DSC met een blunder die direct een stuk kostte:

Adriaan ter Mors - Rene Torenstra
Het bord na 17. ... Lc6 :



Chessmaster oordeelt dat zwart met een licht plusje uit de opening is gekomen en raadt wit aan 18. Tb1. Een degelijke zet, maar ik besloot op avontuur te gaan met de dame: 18. Dg4??. Verblind, wellicht, door een veelbelovende koningsaanval zag ik de eenvoudige weerlegging 18. ... f5 over het hoofd Verward

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Adriaan ter Mors on 21-10-2006 at 22:28.

21-10-2006 22:27 Adriaan ter Mors is offline Send an Email to Adriaan ter Mors Search for Posts by Adriaan ter Mors Add Adriaan ter Mors to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Adriaan ter Mors
Bij mij werkt bold ook niet als ik onder Linux Firefox gebruik. Mijn partij eindigde helaas net als maandag bij de interne van DSC met een blunder die direct een stuk kostte:

Adriaan ter Mors - Rene Torenstra
Het bord na 17. ... Lc6 :



Chessmaster oordeelt dat zwart met een licht plusje uit de opening is gekomen en raadt wit aan 18. Tb1. Een degelijke zet, maar ik besloot op avontuur te gaan met de dame: 18. Dg4??. Verblind, wellicht, door een veelbelovende koningsaanval zag ik de eenvoudige weerlegging 18. ... f5 over het hoofd Verward


Tja, jammer. Het was een leuke stelling.

Even later kon ik nog laten zien dat ik te veel met een computer speel.


Zwart aam zet


In plaats van 23...Pf3+, hetgeen duidelijk is, koos ik voor 23...Td7.
Tenslotte vindt Fritz dat ook. Td7 is veel beter. -5.62 tegen -5.52 Grijns
Ik was niet eens naar de WC geweest.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

22-10-2006 00:48 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller