Delfts Schaakforum » DSC Forum » Interne competitie » Archief » Seizoen 2005-2006 » Interne competitie (25): Koplopers komen niet in actie
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Interne competitie (25): Koplopers komen niet in actie Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De twee koplopers, Kees van der Meer en Gert Legemaat, kwamen deze ronde niet in actie. Kees is op vakantie, en Gert vervulde bardienst. Ook de nummer drie, Bob Voogt, was niet aanwezig.

De twee andere kemphanen die samen met Bob strijden om de derde plek mochten het tegen elkaar opnemen. Chiel van Oosterom versloeg Willem-Jan van den Broek.

De uitslagen:
 wit zwartuitslag
1Willem-Jan van den Broek-Chiel van Oosterom0-1
2Ted Barendse-Arno Wiersma1-0
3Koert ter Veen-Jaap Flohil0-1
4René Torenstra-Hora Vlam0-1
5Joost Michielsen-Pieter Goossens½-½
6Frans Palm-Diederik van Heijgen½-½
7Jack Duijvestijn-Rob Smits½-½
8Pieter Quist-Albert Kemeling1-0
9René Poots-Roland ten Have0-1
10Rick Beekenkamp-Paul van Riet0-1
11Corniel Nobel-Leo Zuijdgeest1-0
12Edgar Huisman-Michiel de Kreek0-1
13Aad de Jong-Lito van Reede0-1
14Roel Visser-Bert Zwemstra½-½
15Adriaan ter Mors-Rob Scherpenisse1-0
16Jan Swart-Nadeem Taverne0-1


De stand van de interne competitie is te vinden op de webpagina van de interne competitie.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Untagonklik on 14-06-2006 at 22:16.

13-06-2006 02:34 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het was warm weer. Veel te warm eigenlijk. Tegen Leo kwam ik heel vroeg heel lekker te staan, maar maakte ik hier en daar verre van optimaal gebruik van de mooie stelling die ik kreeg.

Nadat ik een kwaliteit buit maakte kreeg Leo zelfs een hele goede stelling, maar dat wist hij zich niet goed raad mee. Uiteindelijk won ik nog een stuk en toen was het gebeurt. Ik zal vanavond wellicht nog wat diagrammetjes tonen.

Update
Nadat zwart met 5...g6 een gatenkaas van zijn stelling heeft gemaakt en na zich na 5.Lf4 gedwongen zag 5...e6-e5 te spelen is de volgende stelling ontstaan:



8.Pd5!
Nemen op f4 levert wit kwaliteitswinst op.
8...Tb8 9.Pbd7+ Kd7 10.Dg4+
Gert Legemaat stelde tijdens de analyse 10.g3 voor. Wat een zeer goede poging is. Enig nadeel aan de zet is dat zwart altijd de mogelijkheid heeft zijn dame tegen drie lichte stukken te geven. Als hij dat nalaat wint het overignes eenvoudig voor wit.
10...f5 11.exf5?
Met 11.Dh3 blijft zwart in onoverkomelijke problemen.
11...Pf6! 12.Pxf6 Kxc7?
Toen ik Dg4 speelde had ik 11...Pf6 gezien, maar ik had niet gezien dat zwart ipv het gespeelde Kxc7 ook Dxf6 had gevolged door Dxf5. Dat was genoeg geweest voor een gelijkwaardige/onduidelijke stelling. Na de tekstzet is er niets aan het handje.
13.Pd5+ Kd7 14.Lg5?!
Martin stipte juist aan dat 14.fxg6+Ke8 15.g7! een toren wint. En dat zou genoeg moeten zijn.

Na zwart 14...Da5 gaat het allemaal wat minder vlotjes. Nadat ik een kwaliteit win krijgt zwart zelfs een hele intressante compensatie stelling in de schoot geworpen:



Met deze compenstatie gaat zwart niet helemaal lekker om en na 28...Tc8?? gebeurt het volgende:



29.Pxd4 exd4 30.Lg4 en met deze penning win ik een stuk. De toren meer blijk in de resterende stelling meer dan voldoende.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Corniel on 13-06-2006 at 18:25.

13-06-2006 14:37 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Tegen Hora met Wit: dat wordt een Gruenfeld. Nou speelt Hora een zet die wat minder vaak gespeeld wordt, en in rapid had ik die stelling wel eens van hem gewonnen. Niet in de interne, natuurlijk Glimlach

René Torenstra - Hora Vlam, DSC Intern 2005/6 (25)


Toen ik deze witte stelling een tijd geleden bekeken had (e5 is niet echt gebruikelijk) was het plan Pe2-g3-e4-d6. Rekenen achter het bord gaf echter als antwoord dat Wit hier nooit de tijd voor krijgt. Centrum dus, en kijken of Zwarts damevleugel niet een beetje ongemakkelijk staat.
14.Pf4 Tfd8?! 15.Df3 Tab8 16.Le4 Da6 17.Tfd1
Wit staat lekker.

17...Pe7 18.Pd3! cxd4 19.Pb4? De verkeerde volgorde. Eerst Lg5, zoals later wel gespeeld, geeft een subtiel verschil in het eindspel. Zwart komt binnen op de tweede rij en snoept een pionnetje.

Stelling na 33...Kf8

34.f4? Ta4 en opgegeven. Fritz denkt dat Zwart iets beter staat, ik denk dat Zwart wint. 34.f3 was veel beter, omdat, zoals in de analyze bleek, Zwart steeds rekening moet houden met eeuwig schaak.

In ieder geval een leuke partij.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

13-06-2006 17:02 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De stand van de interne competitie is weer bijgewerkt.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

14-06-2006 22:17 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller