Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2005-2006 » DSC2 wint weer een uitwedstrijd
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Dolf Dolf is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 19-10-2002
aantal berichten: 274

DSC2 wint weer een uitwedstrijd Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Van de teamleider DSC2 heb ik vernomen dat het tweede een makkelijke 5 - 3 overwinning heeft behaald op Moerkapelle. Als ik het goed begrepen had was er winst voor Jan-Peter, Walter en Pieter, remises voor Kim, Patrick, Frank en Marco en alleen Bobby verloor helaas.

(wordt vervolgd)

04-02-2006 22:24 Dolf is offline Search for Posts by Dolf Add Dolf to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Aan bord twee had ik in Jesse van Elteren (3,5 uit 4, tpr 2324) een gevaarlijke tegenstander. Doordat ik de opening niet actief genoeg behandel, kom ik in een duidelijk mindere stelling terecht. Om niet langzaam weg te worden gedrukt, besluit ik er maar een stuk tegenaan te gooien; objectief absoluut niet goed, maar wel spectaculair en in ieder geval (een poging tot) tegenspel opleverend.

Mijn tegenstander, die na het stukoffer het gevoel had het punt reeds te kunnen bijschrijven, ging prompt de fout in door een pionnetje te snoepen, waarna ik een stuk van hem kon insluiten. Dit stuk won ik terug, waarna ik nog een moeizaam eindspel met een pionnetje minder en een koning op de tocht mocht spelen.

In plaats van te kiezen voor een winnende aanval of een gewonnen dame-eindspel met twee pionnen meer, wikkelt mijn tegenstander af naar een toreneindspel met een pion meer. Doordat ik gewoon taai blijf verdedigen en mijn tegenstander weinig kennis blijkt te hebben van de subtiliteiten van een toreneindspel, weet ik dit eindspel vrij gemakkelijk remise te houden.

Vervolgens presteert hij het om in een stelling die potje remise is, mijn remise-aanbod af te slaan, de torens te ruilen en nog een poging te doen om K+pi vs K te winnen terwijl mijn koning pal voor de pion staat. Net op het moment dat ik op het punt sta de toeschouwers te wijzen op de zinloosheid van de pogingen van mijn tegenstander met de opmerking dat sleutelvelden al in de regionen van stap 0 worden behandeld, besluit mijn tegenstander zijn pogingen te staken en remise aan te bieden. Hierdoor waren beide matchpunten in bezit van DSC (4,5-2,5) en mocht Frank nog proberen het aantal bordpunten op te hogen.

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

05-02-2006 17:08 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het was een treurige bedoening, daar in Moerwijk.

Vrijdagavond, uurtje of zeven. Na een gratis borrel op het werk nog even wat doorzakkend met de collega's krijg ik een belletje. Tussen al het kroeggeschreeuw door, was ik blij dat de trilfunctie van m'n mobiel aanstond.

"Goeiedag, met Frank (...), van SGP."
Met wie?
"Frank (...), GVB." Onverstaanbaar.
WIE?
"FRANK VAN ZUTPHEN, DELFTSE SCHAAKCLUB!"

Ah, schaken, zeg dat dan!
Of ik morgen wil invallen in DSC2?
Oh, uit of thuis?
"Moerkappelle uit, 20 min in de auto, 12.15 bij DSC."

Hmm, ok. Maarreh..ik zit nu in de kroeg, dat blijf ik nog even, het gaat laat worden, en morgen heb ik waarschijnlijk een flinke kater.

"Maakt niet uit, als je maar fris bent."
Ja, dat zeg ik net, dat kan ik niet beloven.

"Als je er maar staat."

Goed, zo stond ik er de volgende dag, en na een ritje lang, toerand door de weilanden van het Rijnmond-gebied, de heren de Bas en v Zutphen vermaakt te hebben, kwamen we aan bij een buurthuis.

En in een heel treurig zaaltje zaten we de komende paar uren stil te zijn.

Mooie anekdote was de vraag na afloop of er een leuk restaurant in Moerkappelle was.

"Nou, je hebt een afhaalchinees, maar dat is 3x niets. Verder een friettent, maarja.
Maarrrr...je hebt echt een hele leuk Chinees, en ook een hele goede Italiaan, in Zevenhuizen, en das hier maar 7 km vandaan!"


Het zal niemand verbazen dat DSC2 die avond in Delft haar maaltijd zou nuttigen.

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Marco on 05-02-2006 at 21:22.

05-02-2006 21:20 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Mezelf niet tegen gekomen Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dit jaar speel ik voornamelijk tegen mezelf. Ook nu leek ik mezelf te treffen, want na een fijne opening speelde ik wat planloos. Na Lc1-g5-c1 ?? was er weinig over van mijn ontwikkelijksvoorsprong.
Gelukkig was mijn oppo wel onder de indruk van mijn manoeuvre Ta1 - a3 (extra bewaking koningsvleugel),
Ta3-c3 (dekking pion c2) en Tc3-c4 (weg uit de diagonaal voordat de loper op g7 gevaarlijk wordt).
Nee, nu kwam mijn oppo zichzelf tegen, in opkomende tijdnood wilde hij e.e.a. forceren. Offers nam ik dankbaar in ontvangst.
Zijn aanval op f2 probeerde hij te versterken met Lg7-d4, maar daar wilde ik wel een kwaliteit voor terug-offeren (Tc4xd4).
Zwart sloeg liever met een paard op f2, zodat mijn zwalkende toren de f-lijn kon plomberen met Td4-f4 (keurig gedekt door de bizar ontwikkelde loper).
Na de laatste twee torenzetten stond ik niet alleen een toren voor, maar dreigde ik zowel Tf4xf7 als Tf4xf2, zodat mijn voorsprong nog een stuk zou groeien.
Lekker zo'n overwinning?
Hmmm, niet echt, maar de Griek smaakte des te beter.

05-02-2006 21:21 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
Frank Frank is a Male
forumlid


geregistreerd: 28-11-2005
aantal berichten: 4

Moerkapelle - DSC II: 3-5 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Zaterdag de uitwedstrijd tegen Moerkapelle gespeeld. Gelukkig op het laatste moment (vrijdagavond) nog een invaller gevonden in de persoon van Marco. Die zat al goed in de olie, getuige zijn verslag van het telefoongesprek.

Quote

Originally posted by Marco
Vrijdagavond, uurtje of zeven. Na een gratis borrel op het werk nog even wat doorzakkend met de collega's krijg ik een belletje. Tussen al het kroeggeschreeuw door, was ik blij dat de trilfunctie van m'n mobiel aanstond.

"Goeiedag, met Frank (...), van SGP."
Met wie?
"Frank (...), GVB." Onverstaanbaar.
WIE?
"FRANK VAN ZUTPHEN, DELFTSE SCHAAKCLUB!"

Ah, schaken, zeg dat dan!
Of ik morgen wil invallen in DSC2?
Oh, uit of thuis?
"Moerkappelle uit, 20 min in de auto, 12.15 bij DSC."

Hmm, ok. Maarreh..ik zit nu in de kroeg, dat blijf ik nog even, het gaat laat worden, en morgen heb ik waarschijnlijk een flinke kater.

"Maakt niet uit, als je maar fris bent."
Ja, dat zeg ik net, dat kan ik niet beloven.

"Als je er maar staat."



Alsof ik ooit "SGP" laat vallen in combinatie met mijn eigen naam Knipoog

Zaterdag liep het spelverloop in ieder geval beter dan het bovenstaande telefoongesprek al was het succes even groot, getuige een 5-3 overwinning en daarmee een succesvol resultaat.

Als eerste tekende Pieter een overwinning aan, hij won in de opening een pionnetje en toen zijn tegenstander ook nog een stuk weggaf kon hij opgeven. Marco, toch nog redelijk fit, kreeg een scherpe Siciliaan op het bord waarin zijn tegenstander uiteindelijk in eeuwig schaak moest vluchten. Rond de eerste tijdscontrole ging het allemaal vrij snel. Bob had een pionnetje verloren en daarmee uiteindelijk ook de partij. Hoe het Walter verliep was mij niet helemaal duidelijk, maar in tijdnood kon hij ook een punt aantekenen. Na een remise van Kim zag het er allemaal nog steeds goed uit.

Jan-Peter haalde het eerste matchpunt binnen door een overwinning. Voor de buitenstaander stond hij de gehele partij goed, volgens zichzelf viel dat nog wel mee. Patrick had de gehele middag tegen een vervelende stelling aan zitten kijken, maar wist er uiteindelijk met veel hulp van de tegenstander toch nog op remise uit te komen. Daarmee waren de 2 matchpunten binnen.

Ikzelf speelde een goede opening en kreeg zeer interessant voordeel, alleen op het moment dat er een doorbraak geforceerd moest worden gebeurde er weer eens niets. Na wat heen en weer gerommel in tijdnoodfase, kwam ik daar ook nog iets beter uit maar voldoende voor een overwinning was het niet, dus werd ook hier tot remise besloten.

Een 5-3 overwinning dus. Tot zover het goede nieuws. Door de overwinning van Terneuzen op Messemaker en de overwinning van Souburg op de Wolstad lijkt de kans erg klein dat wij zowel Souburg als Terneuzen nog in kunnen halen.

06-02-2006 13:31 Frank is offline Send an Email to Frank Search for Posts by Frank Add Frank to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

RE: Mezelf niet tegen gekomen Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Walter
Hmmm, niet echt, maar de Griek smaakte des te beter.


Kannibaal Grijns

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

06-02-2006 14:47 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller