Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2005-2006 » DSC1 speelt gelijk in en tegen Voerendaal
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

DSC1 speelt gelijk in en tegen Voerendaal Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Na een lange tocht, die echter (ondanks de verwachting) geen problemen opleverden kon gewoon op tijd gestart worden.
Dit gold overigens niet voor het tweede team van Voerendaal, waarvan de tegenstander (uit het naburige Stein, 20 km verderop) met zodanige vervoersproblemen te kampen had dat de wedstrijd is uitgesteld.

Zoals verwacht (of gehoopt, want op papier is het team duidelijk sterker dan het onze) werd het een spannende match. De start was goed. Ted Barendse speelde een dubieuze variant die echter ongeveer gelijkspel opleverde. Zijn tegenstander bracht zichzelf echter enorm in tijdnood, en kon dat niet bolwerken.

Ook Chiel van Oosterom won. Ook daar speelde tijdnood een rol, zij het vice versa. Toen de man uit Voerendaal Chiel in zijn tijdnood probeerde te flessen, kreeg hij de kurk op de fles:


34...Ke7?? 35. Dxe5+! en zwart liep mat.

Twee seconden later was Joram op den Kelder klaar. In een strakke partij, waarin zijn tegenstander (een oud-DSC-er overigens) ‘lang ging’ kwamen Joram’s zware stukken over de b-lijn binnen: 0-3.

Helaas was er daarna ook minder goed nieuws: invaller Patrick de Bas was zijn openingsproblemen in iets hogere zin niet te boven gekomen. Hij probeerde nog te blijven drijven, maar het schip was structureel lek, zoals na ongeveer 45 zetten bleek. Ook teamleider Dolf Beltz verloor. In een principiėle partij (Wass ist ein Mens ohne Opfer?) gaf hij ten onrechte zijn loperpaar om een pion te winnen.

Toen ook Gert Legemaat een iets minder toreneindspel niet kon houden, en bovendien Leo Hofland van een sterke Hausrath verloor stond DSC zelfs achter.

Maar de techniek van een ontketende Arend van Dop maakt zelfs gelijke stellingen beter voor hem. Een zwakke pion was een dankbare prooi, en een doorgelopen pion een sterke dame: 4-4.

Kopman Marten Wortel kreeg evenals Dolf Beltz tegen Schebler een principiėle partij: pionstructuur tegen activiteit. Een geniepige loperzet (Lc1!) verloor echter een pion, en daarmee was het pleit ondanks wat spartelen wel beslist.

Met die 5-4 achterstand moest veteraan Kees van der Meer wel winnen. Hij had een kansrijke stelling overgehouden, met een kwaliteit tegen een pion meer. Toen hij echter de regel ‘de grootste vijand van een paard is een vrijpion aan de rand’ in de praktijk bracht was het pleit snel beslist. Om 18.00 was alles klaar.

Tegen de 5-5 werd achteraf zowel verheugd als teleurgesteld gereageerd: er had zeker meer ingezeten. Maar na de (hopelijk incidentele) zeperd tegen LSG smaakt het gelijkspel naar meer. 17 december wacht de Pion.

 Voerendaal -DSC1 5-5
1Schebler -Marten Wortel 1-0
2Hausrath -Leo Hofland 1-0
3Henzen -Chiel van Oosterom 0-1
4Temmink -Arend van Dop 0-1
5Driessens -Gert Legemaat 1-0
6Peerlings -Dolf Beltz 1-0
7Vercoulen -Joram op den Kelder 0-1
8Caessens -Patrick de Bas 1-0
9Bus -Kees van der Meer 0-1
10R. Merx -Ted Barendse 0-1


Stand in de KNSB-klasse 1B na 4 ronden:

 Klasse 1BMpBp
1.Utrecht829 
2.Paul Keres622 
3.SMB621½
4.LSG 2421½
5.Eindhoven419½
6.De Pion417½
7.Voerendaal319½
8.D4218½
9.Ivoren Toren217½
10.DSC1114 

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Corniel on 28-11-2005 at 10:06.

26-11-2005 23:38 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Kan een van DSC1-teamleden ons iets meer vertellen? Chiel?

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

27-11-2005 09:42 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Chiel Chiel is a Male
Nederlands Jeugdkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 305

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het grootste deel van de partij had ik goed gestaan met een behoorlijk ruimteoverwicht. Ik had echter ook te lang nagedacht en daarmee kwam ik behoorlijk in de problemen. Ik blokkeerde en op een bepaald moment hoopte ik dat het remise zou worden, ondanks dat ik wist dat dat ook niet al te best was gezien mijn goede stelling.

Met 1 minuut had ik dan een eeuwig schaak bereikt:



Na 34...Tf8 35. Db8+ Kd7 36. Da7+ Ke8 37. Db8+ wordt het remise. Mijn tegenstander rook echter kansen (denk ik) en speelde het afgrijselijke 34...Ke7?? waarna ik met 35. Dxe5+ mat ging zetten, 1-0

Een verslag van de teamleider zal later nog wel volgen

27-11-2005 09:44 Chiel is offline Send an Email to Chiel Search for Posts by Chiel Add Chiel to your Buddy List
Joram op den Kelder
Oud-lid


geregistreerd: 12-02-2005
aantal berichten: 143

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Zelf had ik het niet al te moeilijk. Mijn tegenstander Vercoulen mishandelde met zwart het Frans en ik kon het punt relatief eenvoudig binnenhalen. Even leek het er nog op dat ik weer eens in tijdnood zou komen, omdat ik na 23 zetten nog maar 14 minuten op de klok had, maar uiteindelijk ben ik nog boven de 10 gebleven. Grijns

__________________
The greatest mistake a man can make is to be afraid of making one.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Joram op den Kelder on 27-11-2005 at 12:21.

27-11-2005 11:55 Joram op den Kelder is offline Send an Email to Joram op den Kelder Search for Posts by Joram op den Kelder Add Joram op den Kelder to your Buddy List
Matthijs Matthijs is a Male
forumlid




geregistreerd: 31-05-2003
aantal berichten: 39

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

geen remises...

De vredelievendheid in Delft achtergelaten?

Of zat er iets bijzonders in de vlaai?

Het is bijna jammer dat de volgende wedstrijd weer een thuiswedstrijd is.

27-11-2005 11:55 Matthijs is offline Send an Email to Matthijs Search for Posts by Matthijs Add Matthijs to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik zal weinig woorden aan mijn partij vuil maken: opening mishandeld, inferieure stelling gekregen en een tegenstander die het perfect afmaakt.

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

27-11-2005 12:53 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Chiel Chiel is a Male
Nederlands Jeugdkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 305

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Er staat al een verslag op de site van Voerendaal (http://www.svvoerendaal.nl/). (Nu nog) Niet bovenaan, maar je kan er op klikken als je naar beneden scrollt naar 'te verwerken artikelen'.

Opvallend is wat Tom Bus schrijft over zijn partij tegen Kees van der Meer. Hij noemt 38...Kg7 een ??-blunder. De enige andere legale zet leidt echter tot mat in twee.
38...Kf7 39. Dd7+ Kf6 40. De7#

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Ted on 28-11-2005 at 11:09.

27-11-2005 15:10 Chiel is offline Send an Email to Chiel Search for Posts by Chiel Add Chiel to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

eindspelletje Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Bus heeft gelijk: ik deed dat niet handig. Het probleem was ongeveer gelijk aan de reden waarom Legemaat in de interne van me verloor: plots valt een zwarte dame binnen op de koningsvleugel op de tweede rij, met een paard aan haar zijde met allerlei onheil. Dame en Paard, de dodelijke combinatie!
Ik dacht aan de partij tegen Legemaat en zag precies welk onheil me bedreigde.
Gelukkig had ik ruim voldoende tijd. Geen paniek! Net wat Chiel al aangeeft, na 36. Dc7+ Kf8 - ik dacht even dat zwart Kg8 ging spelen, dan is de partij nog korter! - 37. Dc8+ Kf7 gaat zwart mat na Dd7+. Na Kg7 leidt Dc3+ tot dameruil met een lastig eindspel.
Chiel gaf wel aan, dat Dc7+ gepaard ging met zoveel kracht dat het meer aan krachtsport dan aan denksport deed denken. Maar de tafel hield het.
37... Kg7 (loopt uit het mat) 38. Dc3+ Dc3: 39. bc3: Kf6 40. Te8 g5 en nu 41 c4! Pd3 42. Ta8 (Ke5 Ta5: Ke4 c5 Kd5 c6+ Kc6: Tf5: uit) 42... Pb2 43. Ta5: Pc4: 44. Tc5 1-0.

41. c4 is wel netjes, toch?

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

28-11-2005 10:00 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

stelling Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page



VdMeer - Bus

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

28-11-2005 10:51 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Chiel Chiel is a Male
Nederlands Jeugdkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 305

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik zie dat we ook in een column, die te vinden is op http://www.svvoerendaal.nl/ (nu nog onder te verwerken artikelen), voorkomen.

30-11-2005 16:02 Chiel is offline Send an Email to Chiel Search for Posts by Chiel Add Chiel to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Leuk stukje op de site van Voerendaal! Hoewel ik niet weet in hoeverre ze in Stein erover te spreken zijn Knipoog

Het enige wat ik me afvroeg is waarom er in Delft 8 mannen bij elkaar stonden, volgens mij waren het er gewoon tien.

Maar Chiel, wie van jullie is dan met een wit paard minder begonnen?

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

30-11-2005 16:22 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller