Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2005-2006 » DSC5 verliest met 6-2 van Haeghe Ooievaar 1
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

DSC5 verliest met 6-2 van Haeghe Ooievaar 1 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC5 heeft het vanavond niet gered tegen het uit de promotieklasse gedegradeerde Haeghe Ooievaar 1. Zware opponenten op de hogere borden verzachtten de uitslag van 3½-½ op bord 1 t/m 4. Op bord 5 t/m 8 echter had er meer ingezeten dan de 1½-2½.

Mark probeerde in het schots een pionnetje te snoepen met de vroeg uitgebroken dame. Dit leek achteraf wat optimistisch, zeker toen bleek dat hij bij het vooruitrekenen eea had gemist.

Marco Aninks optimisme verdween langzaam maar zeker nadat enerzijds bleek dat hij niet echt een sterke aanval had, maar anderszijds en misschien wel vooral ook dat het aanvallen onderweg een kwal had gekost. Wel prima terug geknokt naar remise.

Joel Udden zette een goede stelling neer, alleen als je dat een tijdsverschil van meer dan een uur kost dan moet je wel een stelling neerzetten die bijna gewonnen is, of snel en makkelijk uit te schuiven. Zo niet dan verlies je. Heeft Roelof Westerink niet ooit een bericht gepost hoe om te gaan met je tijd tijdens een schaakpartij? Glimlach

Op bord 4 gaf Roland in de opening een pion; deze tegenslag baande de weg voor een ambitieuze aanval, die echter net niet voldoende bleek.

Diederik van Heijgen speelde op bord 5 een degelijke partij. Kwam uiteindelijk in een koningsgambiet terecht, en na wat schermutselingen in het middenspel berustte hij in remise, waar wellicht meer ingezeten had.

Ik (Olivier Marincic) speelde op bord 6 en stond goed, beter, en uiteindelijk gewonnen. Tot ik in de tijdnoodfase niet begreep dat je in een eindspel met een T tegen een P je T en K op veilige afstand van elkaar moet zetten ipv iedere keer gaan rekenen waar de vorkjes zitten. Gelukkig nog een halfje kunnen redden.

Op bord 7 kwam Willem de Smit volgens mij dramatisch uit de opening. Dat zijn tegenstander dit niet uitbuitte was bijna bewonderenswaardig. Uiteindelijk getruckt en toch verloren helaas.

Bord 8 was voor René Torenstra. Hij speelde goed, stond gewonnen, maar wist uiteindelijk in een verloren eindspel toch weer remise te maken. Blij dat je niet de 0 haalt, maar na zo’n partij is alles minder dan een 1 gewoon verlies.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Corniel on 28-09-2005 at 05:50.

27-09-2005 01:40 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik baal als een STEKKER!
Ik zei nog tegen Marco dat ik gewonnen stond, maar wel mijn tijd moest gebruiken... tot ver in het eindspel stond ik totaal gewonnen, en zoals zovaak maakt een veldje verschil daar heel wat uit. Dat ik het nog remise hield lag niet aan mij, maar aan mijn tegenstander, hij wist het eindspel D+K+p tegen T+K+3p niet te winnen, terwijl het dat wel was. Hij liet me een pion zover doorschuiven dat ie maar stellingsherhaling pakte.
Met zijn 1690 had mijn tegenstander meer dan ik dacht, dus dat eloverlies wat ik had ingecalculeerd (maar wat ik voor straf wel zou moeten krijgen) valt wel mee.

Dit wist ik niet te winnen:



Zwart is bezig aan een niet bestaande aanval.
18.e6! fxe6 19.e5! 0-0-0 +4, zeg maar. Dxg6 en dames ruilen, maar nee...
KLUNS!

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

27-09-2005 03:28 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Studententeam verliest van zichzelf Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC5, het studententeam, is reeds in ronde 1 hard onderuit gegaan.

Werd vooraf gevreesd dat Haeghe-Ooievaar 1 op papier veel te sterk zou zijn, uiteindelijk kan het 5e achter de nederlaag 1 verklaring zoeken: een collectieve off-day, alles ging mis.

Nadat Willem erg slecht kwam te staan tegen, nouja, geen groot licht zullen we maar zeggen, en Roland een de pion op d4 in het doorschuif-Frans verloor zagen we het al somber in.

Met een half uur minder op de klok durfde Diederik in een eindspel met een miniem plusje niet voor de winst te gaan, zodat het eerste punt werd gedeeld. Vervolgens werd Mark hardhandig van het bord gezet nadat hij een pionoffer had aangenomen wat zijn tegenstander wel erg veel activiteit opleverde.

Inmiddels zag het er ook op bord 2 zeer slecht uit voor de Delftenaren, nadat een counter volgend op een volledig verkeerd getimede aanval als een mes door boter sneed, en zwart een kwal en een pion opleverde. Deze partij was een herhaling van de strijd om de C-groep op het ACT afgelopen zomer. Toen won Frans-Pieter van den Bos de onderlinge partij van Marco Anink, waarmee hij uiteindelijk de groep won, en Marco 2e werd. Het zag er kortom niet naar uit dat er revanche zou worden genomen.

Joel leverde op bord 3 mooi werk af. Een stukoffer waar hij zo'n halfuur bedenktijd in investeerde had echter moeten worden aangenomen. De 2 extra verbonden vrijpionnen en open koningsstelling zouden meer dan genoeg compensatie voor het stuk vormen. Toen de loper niet werd geofferd had Joel nog steeds het betere van het spel, maar vrij weinig tijd. Dat nekte hem, en zo stond het plots 0,5-2,5.

Willem wist zijn barre stelling voortdurend te keepen, maar gezien de stand mocht hij het spel niet dichttimmeren. Je voelt het al aankomen, hij wordt getruukt en dat is inmiddels de 0,5-3,5.
Roland had daarentegen met een pion minder wel veel meer tijd en een flinke aanval. Op het moment dat de zege echter nabij leek raakte hij het spoor bijster. Zwart nam het initiatief over en de Delftse malaise was compleet, de nederlaag was nu een feit.

Iets daarvoor, met het beslissende punt op komst, bood Marco remise aan, in een eindspel dat weliswaar verloren was, maar naar het idee van zwart sowieso wel wat zwoegwerk en risisco met zich meebracht. Frans-Pieter besloot derhalve de kwal terug te geven, waarna zwart nooit meer kon verliezen en wit in het resterende pionneneindspel nog even een paar 'only-moves' moest doen. Toen deze gevonden waren werd de vrede getekend.

Het mocht dan 1-5 staan, die laatste 2 borden moesten wel 2 punten opleveren. Rene kon echter in het eindspel niet het winnende plan vinden, en met een stuk minder liet hij zich dusdanig beschwindelen dat hij plots verloren stond. En dat kon zwart dan weer niet winnen, het foutenfestijn leverde beide spelers een halfje op.

Olivier speelde misschien wel de sterkste partij van iedereen, zoals het een ware teamcaptain betaamt. En toen kwam de tijdnood. Daar ging een pion, en nog een..en nu had zwart 2 a 3 pionnen voor de kwal (T tegen P). Langzaam maar zeker knalde de toren steeds meer zwart hout van het bord, maar nadat het vorkje meermalen was afgewend sloeg het noodlot toch nog toe. Maar gelukkig dat zwart in het P+pion tegen pion zich niet meer echt concentreerde, anders was dat misschien nog tot winst gevoerd ook.

Resultaat: een 2-6 nederlaag, een enorme deceptie.
Nadat bleek dat favoriet Rijswijk 2 echter verrassend onderuit is gegaan tegen Pomar 1, is er nog hoop op een hoge notering. Maar dan zullen we wel 5 niveaus beter moeten spelen dan dit.

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

28-09-2005 14:59 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page



Na een goede partij kwam ik in bovenstaande stelling , waar mijn tegenstander besloot een kwal te geven voor mijn opperpaard: 30 .... , Tcxd6 31 cxd6 , Dxd6 32 Txe6 , Qxe6 33 Te1 , Df5

In het vervolg probeerde ik zsm de dames van het bord te krijgen, om met mijn toren over het paard te gaan heersen. Nadat de dames van het bord waren zag ik in tijdnood uiteindelijk een vorkje over het hoofd, wat me een volle toren kostte. En hierdoor kon het paard in zijn eentje gaan heersen en stond zwart gewonnen.

Bijna 1 uur en 3 kwartier goed geconcentreerd gespeeld, en dan geef je de voorsprong die je daarmee hebt opgebouwd in één simpel te voorkomen foute zet weg....stomme sport Knipoog

28-09-2005 18:01 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Maar goed, wat is de doelstelling? Tweede worden, of zich algemeen herpakken en alsnog winnen?

Vorig jaar misschien wat wisselvallig, maar weer beter toch?

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

30-09-2005 13:40 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller