Delfts Schaakforum » DSC Forum » Activiteiten » Seizoen 2004-2005 » Maandag 20 december kolderschaak bij DSC
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Thread is closed
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 962

Maandag 20 december kolderschaak bij DSC Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het eind van het kalenderjaar komt altijd te snel.
Maar dat heeft ook zijn prettige kanten: komende maandag (20 december) wordt weer het traditionele kolderschaak gehouden! Spelleider Boudewijn Boogaard is al maanden in voorbereiding om een aantal afwijkende vormen van schaken te bedenken, waarop hij de vele deelnemers die avond weer zal verrassen.

Gaan pionnen recht of schuin, is het schaakbord een cilinder, zijn er nachtruiters, of zitten er valkuilen op het bord, elke partij (waarschijnlijk zeven ronden) die we spelen gelden weer andere regels! Welke? We zullen het maandag weten.

Lukt het de verrassende winnaar van vorig jaar, jeugdspeler Jan-Pieter de Vries, om zijn titel te behouden? Gaat Marten Wortel in de traditionele Can I? zijn titel terugpakken? Of is er weer een nieuwe kolderster aan het firmament? Ook dat zien we maandagavond.

Voor de nummers een en twee is er een kerststol te verdienen! Voor iedereen is er gezelligheid, kerstkransjes, spanning, verrassing en amusement!


Aan dit toernooi kunnen alle leden meedoen, vooraf aanmelden is niet nodig. Het kolderschaak begint om ongeveer 20.00 uur.
Ook toeschouwers en introducés zijn uiteraard van harte welkom!

Tot maandag!

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Corniel on 16-12-2004 at 12:46.

16-12-2004 12:27 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik kan er helaas dit jaar niet bijzijn. Kunnen we het niet gewoon een weekje verplaatsen? Idee Grijns Idee

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

16-12-2004 13:14 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 962

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Jammer dat je er niet bent. Maar ook als je het wel erg vindt gaan we gewoon door volgens plan: de aankondigingen zijn de deur uit, Boudewijn reeds zeer enthousiast, en de kerststollen besteld.

Volgend jaar jij dan maar kolderkampioen?

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

16-12-2004 13:32 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Toch kijken of ik die 3e plaats van vorig jaar kan verbeteren. Ik heb best zin in een potje 'Can I?'. Grijns

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

16-12-2004 21:11 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Zet hem op! Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De Baas:

Quote

Toch kijken of ik die 3e plaats van vorig jaar kan verbeteren. Ik heb best zin in een potje 'Can I?'

Ik wil mijn resultaat ook graag verbeteren, dus misschien zien we elkaar, oeps horen we elkaar wel in de finale. Anders spelen we wel (een andere keer) een troostwedstrijd tegen elkander.
Maar eerst morgen winnen tegen Helmond, anders wordt de kerst wel erg koud.

17-12-2004 14:05 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2233

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Wat is 'can I'? Tong

17-12-2004 20:39 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Verklaring Can I Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Martin
Wat is 'can I'? :P

Can I lijkt een beetje op bridge: je weet niet alles van wat je oppo op het bord heeft staan, maar gaande het spel krijg je steeds meer informatie.
Wit en zwart gaan met ieder een eigen bord met de rug naar elkaar zitten. Je ziet nooit de zetten van je oppo, maar je krijgt te horen als hij/zij een zet heeft gedaan, je zelfs schaak heeft gegeven of iets heeft geslagen.
Een arbiter controleert of alle je zetten reglementair zijn.
Om de zetten reglementair te houden, zal de ref in ieder geval melden, wanneer ergens iets is geslagen. Ook meldt de ref altijd, wanneer iemand schaak is gezet.
"Can I?" betekent deels "Ben ik aan zet", maar ook "is dit een reglementaire zet?",
Sommige refs melden ook wat er is geslagen.
Evenmin noodzakelijk is de mededeling van de ref dat er is gepromoveerd.
Om te voorkomen dat je bij ieder zet alle pion-slagzetten gaat testen (kan e4xd5, kan e4xf5, kan h2xg3, kan g2xh3 enz), geldt aanraken=zetten (als je met de e-pion geen slagzetten hebt, probeer dan maar naar voren te gaan!).
Ik heb wel eens een ref meegemaakt die alle mogelijke pion-slagzetten aangaf, bijvoorbeeld wit kan met een pion op d5 kan slaan. Zetten proberen mocht bij deze ref wel (loper fianchetteren en ieder zet Lg2xa8 proberen). Meer info maar is dat wel gewenst?
Amusant voor de toeschouwer zijn de narrow escapes: een dame die 8 zetten en-prise staat, en dan wordt verplaatst, direct gevolgd door een zet van oppo die een stuk plaatst op het zojuist verlaten veld.
Je mag lekker kleien met de opstelling van oppo. Als jouw vermetele Lc1-f4, gevolgd door Pb1-c3-b5xc7 geen enkele commentaar levert, dan weet je dat er ondertussen geen pion meer op c7 staat (zwart zal wel pionnen op c6+d5 hebben staan), maar je weet ook dat de zwarte monarch veld e8 heeft verlaten (zwart zal wel kort gerocheld hebben). Als vervolgens Pc7xa8 ook niets slaat (waar is de toren heen?), dan bedenk je dat zwart wellicht lang gerocheld heeft. Je fantaseert rustig verder: om lang te rochelen moeten de stukken in de tussenliggende velden verplaatst zijn. Wellicht Dd8-b6, Lc8-d7 en Pb8-c6. Ja maar, op c6 stond een zwarte pion, die moet dan misschien wel op c5 staan. Als ik echter nu de dame probeer te slaan met Pa8xb6, dan geef ik schaak en verraad zo de positie van mijn paard. Lastig als de dame niet naar b6 maar naar a5 is gegaan.
Laat ik dan maar een dubbel aanval op toren d8 en Dame op b6 (of a5) uitvoeren met Lf4-c7. Als dat niet mag van de ref, dan staat er vast iets op de diagonaal. Een pion op e5, of zou de pion op d5 toch op d6 staan?
Op verschillende momenten in het spel blijk je dan toch redelijk nauwkeurig de opstelling van oppo te hebben "gezien".
En dan nog mat zetten...

17-12-2004 21:34 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
BartM BartM is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 26-09-2003
aantal berichten: 281

RE: Verklaring Can I Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Walter

Je mag lekker kleien


Een mooie uitleg, en om het wat plezanter (lees: nog moeilijker) te maken was het vorig jaar een Fischer-random Can I Glimlach

P.S. En ik wil mijn positie van vorig jaar ook wel verbeteren Knipoog

__________________
Ik schaak, dus ik ben.

18-12-2004 19:24 BartM is offline Send an Email to BartM Search for Posts by BartM Add BartM to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

RE: Verklaring Can I Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by BartM
... en om het wat plezanter (lees: nog moeilijker) te maken was het vorig jaar een Fischer-random Can I Glimlach


Wat ook wel leidde tot vrij bizarre taferelen. En dan te bedenken dat regulier "Can I" al moeilijk genoeg is.

Overigens moet ik wel de leden van DSC complimenten met het hoge schaakniveau dat wordt behaald, ondanks de ongelovelijk moeilijk varianten die Boudewijn Boogaard soms voorschotelt. Uiteraard ook de complimenten voor Boudewijn voor het feit dat hij elk jaar ons weer weet te tracteren op een avond gooi- en smijtwerk. Ik heb nu al weer zin in aanstaande maandag.

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Baseman on 19-12-2004 at 04:32.

19-12-2004 04:31 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 962

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik ben er ook, en heb er zin an.
Blijkbaar wordt het druk aan de top van het klassement: ik zit daar (volgens mijn planning tenminste) ook. Al was het alleen maat omdat ik i.t.t. anderen een grote voorsprong heb: afgelopen zaterdag speelde ik al kolderschaak.

Overigens is het niet alleen leuk om te doen, maar ook leuk om te zien.

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

20-12-2004 11:58 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
 
Thread is closed
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller