Delfts Schaakforum » DSC Forum » Activiteiten » Seizoen 2004-2005 » Training [2]: Trainers op dreef
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Training [2]: Trainers op dreef Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Nadat vorige keer nog een vervanger moest worden geregeld voor Herman Grooten, waren nu alledrie de trainers present.

groep 1
Mat met paard en toren stonden centraal bij Herman centraal de eerste helft. Eerst moesten paard en toren zo worden neergezet dat mat op het bord verscheen en daarna ging met met helpmat aan de slag (wederom met paard en toren). De tweede helft werd er in gegaan op het afruilen.

groep 2
Trainer Lucien van Beek behandelde tijdens de eerste helft van zijn training stellingen waarbij afruil naar een eenvoudig gewonnen stelling mogelijk was. Na de pause behandelde hij aanvalsstellingen die kunnen ontstaan in stellingen met een geïsoleerde d-pion.

groep 3
Gerard Bilars begon zijn les zoals gebruikelijk met een visualisatie oefening. Stukken op noemen en dan uit het hoofd de goede zet spelen. Daarna kwameen inleiding in het Italiaans: 1.e4 e5 2.Pf3 Pc6 3.Lc4 Pf6 4.d4. Er werden een aantal ideeën en motieven bekeken, zoals een pionoffer na 4...exd4 5.c3. Een zeer boeiende les.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

16-11-2004 10:03 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Rick Plomp Rick Plomp is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 01-12-2003
aantal berichten: 322

Het bord zonder stukken Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De lessen van Gerard zijn altijd goed verzorgd en de sfeer is prima (ook al ben ik er niet altijd maar dat is mijn probleem). Het moeilijkste deel van de training is voor de "oudjes": het bord zonder stukken! Na het opnoemen van, het derde stuk staat op .. en dan is het over , laat staan dat je het matbeeld voor je kunt halen. Het wordt dan meer..ik zie ik zie wat jij niet ziet!
Natuurlijke selectie is dan het gevolg..en misschien moet je dat maar accepteren!!Een alternatief zie ik niet direct..maar wie weet !! En wat die Italiaanse opening betreft..er zijn zomaar 60000 varianten gespeeld..wij mochten het bij de hoofdzaak houden..gelukkig maar!

16-11-2004 11:09 Rick Plomp is offline Search for Posts by Rick Plomp Add Rick Plomp to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Training van het eerste:
* mat bedenken met paard en toren
* helpmat met paard en toren
* opgaven met thema mat door paard en toren

Vooral bij het 2e onderdeel viel me op dat de opgaven me iets te gemakkelijk afgingen. Of het ligt aan een zeer goed ontwikkeld gevoel om buiten de standaard kaders te kijken of dat het gewoon een kronkel in mijn hersenen betreft weet ik niet. Opvallend was wel dat ook Richard met redelijk gemak zich door de opgaven sloeg. Mogelijk een Ooievaar-virus?!

Na de pauze was het thema afruilen van stukken. Zou Herman tijdens de pauze wat materiaal van Lucien hebben geleend? Knipoog

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

17-11-2004 00:12 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Een ooievaarvirus? 't Zal toch niet besmettelijk wezen? Grijns Draaiend hoofd Grijns

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

17-11-2004 08:48 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Rick Plomp Rick Plomp is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 01-12-2003
aantal berichten: 322

leg uit Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Wat is een ooievaar-virus???

17-11-2004 23:11 Rick Plomp is offline Search for Posts by Rick Plomp Add Rick Plomp to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Ooievaarvirus Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het Ooievaarvirus is een vorm van het Krullevaarvirus. Dat virus is wetenschappelijk beschreven en vastgelegd in het befaamde handwerk van prof. Annie M.G. Schmidt: Pluk en de Petteflet. Het kenmerkt zich door het willen verrichten van creatieve doch irrelevante handelingen, zoals het uitvoeren van helpmat en helppat.
De Krullevaar wordt inmiddels met uitsterven bedreigd.
Heel Haeghe-Ooievaar was ermee besmet, en het team van Haeghe-Ooievaar is uiteindelijk gedegradeerd.
Ik kan mij de zorgen van de heer Nobel goed voorstellen.

K. van de Sneer

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

18-11-2004 10:15 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Rick Plomp Rick Plomp is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 01-12-2003
aantal berichten: 322

Bedankt Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Bedankt Kees voor deze zeer heldere uitleg.

18-11-2004 12:51 Rick Plomp is offline Search for Posts by Rick Plomp Add Rick Plomp to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller