Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2004-2005 » DSC7 wint ook de 2e wedstrijd
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Nico Nico is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 26-01-2003
aantal berichten: 15

DSC7 wint ook de 2e wedstrijd Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Vooraf zou ik hebben getekend voor een 4-4 tegen de Haagse Toren. Onze rating was gemiddeld 1603 en van onze tegenstanders 1672.

Lange tijd zag het ernaar uit dat het inderdaad 4-4 zou worden. Nico op bord 4 speelde met wit een opbouw die hoort bij een koningsgambiet terwijl zwart stug met Pirc doorging. Nadat de aanval van Nico was afgeslagen, zat er niet meer in dan remise. Even later speelde Wout Cool op bord 5 ook remise. Hij had juist een aanval over zich heen gehad die hij op zijn Wouts pareerde (1-1).

Simon Dirkse op bord 6 zag een paard over het hoofd (1-2), maar invaller Paul van Riet (bord 8) was in een gewonnen eindspel beland waarin hij pionnen aan het snoepen was (2-2). Maar, oei, bij een gelijke stand zag Rene Torenstra op bord 7 de implicaties van een grote afruil over het hoofd: hij kwam een stuk achter te staan (2-3).

Tja, als je dan ziet dat de tegenstander van Cees Huijgen (bord 1) een mataanval over het hoofd ziet waardoor Kees gewonnen komt te staan, en Leonie Beck (bord 2) en Gerrit Bussmann (bord 3) gelijk staan, dan denk je als teamleider: die 4-4 zit in de pocket. En inderdaad, Gerrit speelt remise en Kees wint (3½-3½). Dus Leonie hoeft alleen nog maar... Maar Leonie doet veel meer!

Wat Ajax niet lukt, namelijk publiek trekken, lukt Leonie wel! Zij wint in een torens/dame-eindspel een loper en zet een mooie matcombinatie in. Alleen... haar tegenstander pleegt kamikaze. Door eerst te offeren in haar koningsstelling dreigt hij Leonie mat te zetten. Die ziet hij over het hoofd en Leonie zet hem mat, wint de partij en wint de avond voor DSC7.

26-10-2004 08:31 Nico is offline Search for Posts by Nico Add Nico to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik had zwart, en Via een "geweigerde Benoni" kwamen we in Engels terecht, met een licht plusje omdat wit passief speelde.
Na de grote ruil in het middenspel die me het centrum en activiteit opleverde - maar voor Wit een meerderheid op de damevleugel - koos ik de verkeerde voortzetting: met het idee dat we achter stonden (wat niet zo bleek te zijn) ging ik niet voor de plusremise (1 pion meer op dezelfde vleugel, maar geen kansen) maar forceerde en verloor de kwaliteit via een 1 ply combinatie. (Hmm. 1 ply is geen combinatie - da's een zet Grijns).
De zetten daarna doen er niet toe. Spelen op simpele trucjes tegen een jonge hond werkt niet en hij strafte het keihard af.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

26-10-2004 13:15 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller