Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2004-2005 » DSC1 ten onder tegen Paul Keres
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

DSC1 ten onder tegen Paul Keres Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In de landelijke eerste klasse heeft het eerste van de Delftsche Schaakclub haar tweede wedstrijd verloren van Paul Keres (Utrecht). Met deze nederlaag staat DSC weer op 50%, en dus in de stand in de middenmoot van die klasse.

Gezien de krachtsverhoudingen vooraf mocht een spannende strijd worden voorspeld: beide teams waren op papier ongeveer even sterk. Aan Delftse kant ontbraken echter twee ervaren spelers, en dus was er reden tot zorg.

Die zorg werd ook bewaarheid. Maar niet omdat de invallers het slecht deden, integendeel! Bij Bobby Voogt ging het zelfs wel lekker. Zijn tegenstander had een kleine combinatie gemist, maar diens stelling bleek toch nog net te redden te zijn. Remise dus. En Walter Anema had het eerst benauwd, maar strafte later door een kwaliteitsoffer de zwarte aanval af. Na een afwikkeling naar een goed eindspel wist hij a la Karpov zijn vrijpion te benutten.

Nee, de vaste krachten lieten het dit keer afweten. Arend van Dop was als eerste klaar. Hij kwam met zwart zonder problemen uit de opening, en accepteerde in een gelijke stelling remise. Richard Oranje offerde in de opening enkele pionnen om aanvalskansen te krijgen. De pionnen werden in dank aanvaard, de aanval kwam er niet. Ook Michiel van Wissen werd agressief, en offerde een pion voor de aanval. Ook hier werd de aanval gepareerd, en verloor Michiel in de tegenaanval.

Kees van der Meer kwam geweldig uit de opening. Niet zijn tegenstander onder druk, maar Kees deed daarna iets fout. In slechte stelling ging hij op de veertigste zet door zijn vlag. Ook Kopman Marten Wortel had het moeilijk. Een niet-geslaagde opening kwam hij door geconcentreerd en goed spel van zijn tegenstander niet meer te boven.

Op een bepaald moment stond DSC met 5-1 achter! Ondanks de goede resultaten van de twee invallers gaven de resterende borden geen reden tot optimisme, integendeel! Zowel Gert Legemaat als Ted Barendse trachtten een verloren eindspel nog remise te houden. De enige die een licht voordeel had was Joost Michielsen, die de voordelen van een loperpaar probeerde aan te tonen. Dat zowel Gert als Ted standhielden was qua bordpunten een meevaller. Het voordeel van Joost verdampte door goed verdedigen van zijn tegenstander. Daarmee was een 6,5-3,5 nederlaag een feit.

Individuele uitslagen
code:


auteur Ted Barendse

09-10-2004 21:22 Corniel is online Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Albert Albert is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 28-08-2002
aantal berichten: 335

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Paul Keres - Delft 6,5-3,5
Xander Wemmers (z) - Marten Wortel 1-0
Willem Bor - Joost Michielsen 1/2
Wim van de Fliert - Michiel van Wissen 1-0
Dirk Floor - Ted Barendse 1/2
Frans Konings - Gert Legemaat 1/2
Dirk de Beer - Arend van Dop 1/2
Mark Smits - Richard Oranje 1-0
Bert Both - Kees van der Meer 1-0
Wan Fokkink - Walter Anema 0-1
Andreas Weiermann (w) - Bobby Voogt 1/2

09-10-2004 23:49 Albert is offline Send an Email to Albert Search for Posts by Albert Add Albert to your Buddy List
Rick Plomp Rick Plomp is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 01-12-2003
aantal berichten: 322

het is stil aan de overkant! Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Bovenstaande tekst wordt vaak in stadions gezongen als de andere partij achter staat. Dit lijkt nu ook het geval. Anders waren er al een aantal met commentaar...maar nu bijna al een dag stil.. Kom op zet neer die frustaties..is goed voor je !

10-10-2004 12:01 Rick Plomp is offline Search for Posts by Rick Plomp Add Rick Plomp to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik had mijn slechte resultaten al eerder in de week "gescoord". Tegen CN verloor ik in de interne competitie, deels omdat ik te "voorzichtig" was en verschillende sterke voortzettingen (die ik wel bekeken had) niet gespeeld had. In tijdnood gekomen deed ik het daarna mis. Wellicht speelt CN binnenkort in DSC1, want wat daar allemaal gebeurde?

Marten weigerde als vanouds om theorie te spelen, maar zijn slechte stelling kwam hij nooit te boven.
Joost probeerde van alles, maar zelfs zijn loperpaar was niet genoeg voor winst.
Michiel werd ongeduldig, offerde een pion voor de aanval, en ... niets meer.
Ik had Ted's partij niet goed in de gaten gehouden. Ik dacht eerst dat hij een mooie pot ging winnen, maar later moest hij een kansarme toreneindspel remise houden.
Gert overweegt om beroepsgokker te worden, zo gelukkig was hij met zijn ontsnapping.
Arend speelde zijn vertrouwde remise (veni, vidi, remi?).
Richard waagde zich niet aan de hoofdvariant, maar offerde enkele boeren om toch iets van kansen te krijgen. Zonder succes, hij ging er kansloos vanaf.
Kees stond geweldig, maar deed wat fout. Hiervan in de war ging hij op de veertigste nog door zijn vlag ook (ja, ook een digitale klok heeft een abstracte vlag, een soort min-streepje).
Walter (dat ben ik!) kreeg het eerst Caro-benauwd (niet Spaans benauwd zoals Kramnik tegen Leko tijdens hun Marshall), maar zag toen hoe hij de zwarte aanval kon afstraffen. Hij offerde iets van zijn voordeel terug, zodat hij kon afwikkelen naar een goed eindspel.
Bij Bobby ging het eerst wel lekker. Zijn sterke oppo had een kleine combi gemist, maar zijn stelling bleek toch nog net te redden te zijn.
Rick, niet aanwezig in Utrecht, stelt vragen over het uitblijven van verhalen. Misschien is hij volgende keer wel ter plaatse!

10-10-2004 13:04 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

enigzins bekomen van de deceptie in utrecht zojuist de andere uitslgaen bekeken in de 1e klasse. en wat blijkt: topfavoriet smb heeft ook verloren. onze volgende opponent eindhoven is nu koploper. een team dat we vorig seizoen overtuigend klopten. Alles is dus mogelijk in deze klasse. we gaan nog steeds voor een topklassering en de collectieve off-day hebben we alvast gehad.

10-10-2004 13:27 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

9 oktober - ronde 2
Paul Keres - DSC Delft 6½ - 3½
BSG - RSR Ivoren Toren 5 - 5
Stukkenjagers - SMB 5½ - 4½
LSG 2 - Voerendaal 6 - 4
Spijkenisse - Eindhoven 4 - 6

10-10-2004 13:31 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Rick Plomp
Bovenstaande tekst wordt vaak in stadions gezongen als de andere partij achter staat. Dit lijkt nu ook het geval. Anders waren er al een aantal met commentaar...maar nu bijna al een dag stil.. Kom op zet neer die frustaties..is goed voor je !
je moest eens weten wat er allemaal gezongen wordt in stadions. onder meer laat je club maarr ind e steek, voor supporters die eerder weg gaan of helemaal niet komen kijken

10-10-2004 16:44 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Tja, maar als je er niet bent, denk ik niet dat je je niet veel hoeft aan te trekken van wat er ondertussen gezongen wordt... Draaiend hoofd

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

10-10-2004 17:37 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Rick Plomp Rick Plomp is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 01-12-2003
aantal berichten: 322

doelstelling Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Als ik mijn doelstelling maar haal....en dat lijkt er sterk op!

10-10-2004 18:27 Rick Plomp is offline Search for Posts by Rick Plomp Add Rick Plomp to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2233

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik kijk net pas... druk weekend gehadGlimlach
Jammer!

10-10-2004 21:24 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

tijdnood... Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik besteedde veel tijd eraan om een licht initiatief te handhaven. Als de tijdnood aanbreekt gaat de verdediger dan vaak in de fout, maar hier maakte ik het foutje.
Tot mijn spijt was de resterende stelling nog verloren ook.
Op de veertigste twijfelde ik tussen opgeven en een kansloze zet spelen. Ik deed beide tegelijk. De scheidsrechter constateerde toen nog vlag ook. Gelukkig bleef het 0-1, niet 0-3 of zo.
Was wel een lekkere partij om te spelen, alleen de laatste paar minuten had ik even de pest in. Maar ja, hij had het netjes verdedigd, en een foutje, dat kan een keer gebeuren.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

11-10-2004 10:22 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Michiel Michiel is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 217

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Tsja, wat moet je als je rondom je heen kijkt en je ziet teveel mensen verloren staan? Op het moment dat ik tot het pionoffer besloot, stonden Marten en Richard zo goed als verloren en zag ik bij de rest ook weinig lichtpuntjes. Ted en Gert stonden toen ook al niet meer erg fris b.v. Ik had de remise binnen handbereik (herhaling van zetten), maar besloot toch maar tot een aanval, die er in 1e instantie aardig uitzag. Echter,mijn tegenstander zag het allemaal en weerlegde de aanval.

Nou ja, nu maar de rest van de wedstrijden winnen!

11-10-2004 13:45 Michiel is offline Send an Email to Michiel Search for Posts by Michiel Add Michiel to your Buddy List
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 962

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik stond inderdaad niet erg fris.
Ongeveer gelijk uit de opening, na een wat onduidelijke fase kleine druk van de witspeler, vlak voor de 40-ste zet kiezen voor een afwikkeling naar een iets minder eindspel van loper tegen paard, of een slechter toreneindspel ingaan. Degenen die mij kennen weten wat er dan op het bord komt.

Obejectief was het verloren (Kim Meulenbroek kwam direct na de partij met het correcte winstplan), maar na het verkeerde plan van mijn tegenstander afgewikkeld naar theoretisch remise-eindspel.
Inderdaad, ik ben ontsnapt! Maar DSC1 helaas niet. Daarvoor (Michiel heeft gelijk) zag het er ook te slecht uit.

De rest maar winnen dus!

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

11-10-2004 14:00 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
Legemaat Legemaat is a Male
clubkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 216

Geloof in wonderen Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

quote Walter 1. : "Gert overweegt om beroepsgokker te worden"
Niet dus, ik ben geen Michiel Wind! Koel

quote Walter 2. : "zo gelukkig was hij met zijn ontsnapping"
Het was inderdaad een wonderbaarlijke ontsnapping GrijnsMijn tegenstander had in het eindspel alles. Goed paard tegen slechte loper, goed gecentraliseerde koning, toren die de vijandelijke stelling binnendringt. Groot tijdsvoordeel.
Ik was voor 95% zeker dat ik ging verliezen. En toen opeens: FLITS KABOEM PATS PATS PATS
En het was potremise. Een wonder?

Moraal: nooit wanhopen in slechte stelling Knipoog

PS. volgens mij moet je ook niet te snel wanhopen over de stellingen van teamgenoten, zeker niet vóór de eerste tijdcontrole. In die fase kan er nog van alles gebeuren.

__________________
Homo Caïssapiens

11-10-2004 19:16 Legemaat is offline Search for Posts by Legemaat Add Legemaat to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller