Delfts Schaakforum » Overig » Het koffiehuis » The Essential Sosonko
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

The Essential Sosonko Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb The Essential Sosonko aangeschaft.
Het is een boek met beschrijvingen en karakteristieken (geen partijen) van ongeveer 50 internationale topschakers. Zij waren top in een voorbije tijd, van de meesten lag hun top in de jaren '60 en '70; van enkelen eerder en/of later. Er staat ook in hoe de samenleving met die schakers omging. Ieder hoofdstuk is zowat 15 pagina's. Totaal 59 hoofdstukken: sommige spelers zijn in meer dan een hoofdstuk beschreven en er zijn enkele hoofdstukken gewijd aan anderen. Plus 32 pagina's waardevolle foto's.
Sosonko, in de USSR schaakleraar en IGM, kende veel van die schaakgrootheden persoonlijk. Het boek bevat dan ook veel persoonlijke herinneringen. Sosonko lijkt mij een goed waarnemer en hij schrijft aantrekkelijk.
Veel, mogelijk alles, was al eerder gepubliceerd, in tijdschriften (onder meer in - vermoedelijk - Schaakbulletin en in New in Chess) en in enkele eerdere boeken. Van een aantal hoofdstukken kon ik me stukjes herinneren (ik heb die tijd meegemaakt, ik werd in 1962 lid van de Schaakbond). Nu heb ik ze compleet bijeen. In de boekenkast, naast de Dikke Donner ("de Koning", waar ik ook nog wel eens in blader), staat nu de Grote Sosonko.
Ik zal me de komende winter 's avonds niet vervelen!

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by winfvdm on 08-09-2023 at 10:30.

07-09-2023 16:26 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller