Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC-K4 na winst vrijwel zeker veilig
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Lucien van de Lisdonk Lucien van de Lisdonk is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 21-04-2005
aantal berichten: 336

DSC K4 na winst vrijwel zeker veilig Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het 4e achttal van DSC heeft in de KNSB competitie lijfsbehoud zo goed als zeker veilig gesteld. Een 4,5-3,5 winst tegen Messemaker 2 heeft voor dit uitgangspunt gezorgd.

Hieronder de commentaren van een aantal spelers op hun partijen.

Jan:
Ik kreeg met wit een strategisch fijne stelling: mijn tegenstander hanteerde een Grünfeld-Indisch opstelling, maar met een pion op c6 ipv c5 waardoor mijn centrum niet onder druk kwam. Er volgde een pionnenopmars op de koningsvleugel (c4, d5, e5, f4, g4, h3). Doordat mijn tegenstander een pion op a4 snoepte stonden twee stukken van hem buitenspel, waardoor mijn koningsaanval beslissend werd.

Hans:
In mijn partij tegen Messenmaker 1847 2 kreeg ik met zwart een oude, scherpe variant tegen me. De eerste 12 zetten herinnerde ik mij nog alleen de laatste zet niet meer. Na wat tactiek had ik 2 pionnen voor de kwaliteit. Een gelijke stelling. Wit ruilde dames waardoor zijn toren mijn paard dreigde te overtroeven in het eindspel. Wit ging met zijn toren te veel op avontuur waarbij hij zijn koning alleen achter liet tegen over mijn twee verbonden vrijpionnen en paard. Promotie van 1 van de pionnen was niet meer tegen te houden zodat ik toch nog won

Willem-Jan:
Na slechts remises wilde ik tegen de Gouwenaren bijzonder graag winnen. Na 12 zetten bereikten we een stelling waarbij ik kon bogen op een stuk betere ontwikkeling. Had ik het hier net wat anders aangepakt dan was het waarschijnlijk nog wat geworden maar zoals het liep verzeilden wij in een regelrechte remisestelling. De puntendeling werd helaas een feit maar dit bleek voldoende voor de teamzege - en dat was natuurlijk het echte doel!

Timo kwam voor mijn gevoel niet slechter uit de opening tegen de op papier sterkere Westerveld. Waar het mis ging heb ik niet meegekregen en ook niet meer van Timo vernomen. Uiteindelijk kwam er wel een nul achter zijn naam te staan helaas.

We hadden op de onderste drie borden drie invallers, waarvan Simon zelfs letterlijk te elfder ure was opgetrommeld. Dat had weer te maken met een late ziekmelding bij het 2e (zie verslag Martin) waardoor er moest worden geschoven van 3 naar 2 en van 4 naar 3. Hulde aan Simon voor zijn bereidheid ons uit de brand te helpen !
Helaas verliep zijn partij minder goed; Simon leek een standaardstelling met wit te hebben opgebouwd en wilde de zet e2-e4 voorbereiden. Helaas had hij daarbij een truc van zijn tegenstander overzien die hem een volle toren kostte.

Kees speelde een goede partij en offerde een pion voor druk op de witte koningsstelling. Deze haalde hij met tempowinst weer terug en hield daarbij de vijandelijke koning in het midden van het bord. Dit leidde tot onafwendbaar mat en daarmee zette hij ons op een voorsprong.


Ed viel in op bord 8 en leek lang op weg naar een mooi resultaat met zwart. Helaas ging het bij hem ook in het middenspel ergens mis en kostte hem dit een stuk. Ondanks verdere tegenstand zag hij het nut er uiteindelijk niet meer van in en gaf hij op.

Ondergetekende speelde weer eens een bijzondere opening waarbij de paarden op h6 en a6 belandden. Vandaar uit werd het brede witte centrum aangevallen wat uiteindelijk tot pionwinst leidde. Wit had het daarna ergens beter kunnen doen en kon toen een afruil naar een toren eindspel met zelfs 3 pluspionnen voor zwart niet meer voorkomen. Hij staakte de strijd, waardoor we op dat moment een beslissende voorsprong hadden genomen.


Zoals eerder gezegd heeft ons vierde nu 8 matchpunten waardoor we nagenoeg zeker zijn van handhaving in de 3e klasse KNSB. De volgende ronde kan ons die zekerheid pas 100% verschaffen als we zelf niet verliezen en/of als de andere uitslagen gunstig uitpakken.

De individuele uitslagen waren:

Westerveld, W.J. (Wim) 2129 Bottema, T. (Timo) 2046 z-w
1 - 0
Jong de, L.M. (Leen) 1964 Stam, H.J. (Hans) 2090 w-z 0 - 1
Bernard Evengroen 1890 Bosma, J. (Jan) 1974 z-w 0 - 1
Hoogland, R.B. (Rob) 1949 Lisdonk van de, L.J.P.A. (Lucien)
2004 w-z 0 - 1
Eijgelaar, J. (Jeroen) 1850 Broek van den, W.J. (Willem-Jan) 1885 z-w ˝ - ˝
Kleijnen de, H.J. (Henk)1781Voorberg, K. (Kees)1937
w-z 0 - 1
Tjoo, T.P. (Leslie)1761Dirkse, S. (Simon)1536 z-w 1 - 0
Schonwetter, W. (Wouter) 1841 Eveleens, E. (Ed) 1709
w-z 1 - 0

Gemiddelde Rating: 1896
Gemiddelde Rating: 1898

3˝-4˝

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Lucien van de Lisdonk on 18-03-2019 at 13:53.

17-03-2019 12:16 Lucien van de Lisdonk is offline Send an Email to Lucien van de Lisdonk Search for Posts by Lucien van de Lisdonk Add Lucien van de Lisdonk to your Buddy List
Lucien van de Lisdonk Lucien van de Lisdonk is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 21-04-2005
aantal berichten: 336

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hierbij het verslag van onze tegenstander.

Ondanks verwoede pogingen om tegen het vierde achttal van DSC Delft tot winst te komen en daarmee een kansje te behouden op het derdeklasserschap, stond aan het einde van de middag de kleinst mogelijke nederlaag voor de reserves van Messemaker 1847 op het wedstrijdformulier. Finito, afgelopen, uit, doek!

Vooraf gloorde nog wat hoop, ondanks de afwezigheid van Kees Brinkers. En de Goudse formatie kwam zowaar zelfs even op een voorsprong (2-1). De resterende borden boden echter weinig perspectief op een positieve einduitslag. Pijnlijk was het snelle verlies (na ruim twee uur spelen) van Henk, die te veel hooi op zijn vork had genomen. Teamcaptain, speler, wedstrijdleider (voor het duel van het eerste achttal elders in de zaal), chauffeur (voor kopman Wim Westerveld) en verslaggever. In plaats van een gezonde ontwikkeling verkoos hij voor opportunistisch en lichtzinnig spel, wat knap werd afgestraft.

De Delftenaren waren verzwakt aan de start verschenen en dat kwam tot uiting in nederlagen van twee invallers aan de laatste borden. Niets dan lof overigens voor onze spelers: Leslie en Wouter voerden hun partij met strakke hand naar winst. Eerstgenoemde bereikte vanuit de Hollandse verdediging groot positioneel én tijdsvoordeel, waarna de vijandelijke dame ook nog eens werd ingesloten. Wouter deed het wat rustiger, maar wel oerdegelijk. Na verovering van een paard (ook al ingesloten) serveerde hij zijn tegenstander soepeltjes af.

Daarmee was de koek al voor een groot deel op. Leen, vlijmscherp gestart (,,Die opening had ik al eens eerder op het bord, maar deze man speelde het wel erg goed tegen”) verzeilde in een onhoudbaar eindspel met enkele opstormende en niet te stuiten vrijpionnen (2-2 na drieëneenhalf uur spelen). Jeroen behield de balans voor zijn ploeg door zijn tegenstander, ons ’eigen’ lid van verdienste Willem-Jan van den Broek, bekwaam van zich af te houden. Zijn opponent speelde in een potremise stelling potsierlijk lang door, maar het halfje kon nog voordat de handen eindelijk werden geschud al worden genoteerd. Bernard kreeg na pionwinst ook al te maken met enkele opgerukte pionnen die in het centrum doorstootten. Vernuftig keeperswerk was onvoldoende om verlies te ontlopen.

Een kleine achterstand dus na vier uur ploeteren. Alleen Wim en Rob zaten nog boven de borden gebogen. Rob, ambitieus met een vierpionnencentrum van start gegaan, had al vroeg in de ‘denktank’ gemoeten en deed dat aanvankelijk bekwaam. Toch kon hij terreinverlies niet voorkomen. Dat kostte wat pionnetjes en alleen de tussenstand in de wedstrijd deed hem besluiten om moedig door te spelen. Zonder succes helaas, waarmee het teamverlies zeker was. Wim moest hard werken om zijn honderd procentscore te prolongeren, maar deed dat met overtuiging. Een passieve opzet en hier en daar wat positionele foutjes greep hij aan om materiële winst te boeken. Met een dame, toren en paard plus vijf pionnen tegenover twee torens, twee lopers en twee pionnen (alles bij elkaar ‘opgeteld’ dus een plus van een kwaliteit en drie pionnen) oogde de stelling complex, maar onze reus had het er niet echt moeilijk mee. Fraai gedaan!

18-03-2019 13:59 Lucien van de Lisdonk is offline Send an Email to Lucien van de Lisdonk Search for Posts by Lucien van de Lisdonk Add Lucien van de Lisdonk to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller