Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC3 kansloos in titelstrijd na nederlaag tegen medekoploper
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Lucien van de Lisdonk Lucien van de Lisdonk is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 21-04-2005
aantal berichten: 341

DSC3 kansloos in titelstrijd na nederlaag tegen medekoploper Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Onze mannen van het derde kunnen het kampioenschap in 3G vergeten na een kansloze 6-2 nederlaag tegen medekoploper Stukkenjagers 2.

De op papier veel sterkere tegenstander bleek ook in Tilburg in de praktijk veel beter dan DSC3.

Al snel verloor Pieter Buzing op bord 3 de partij, na een verkeerde afwikkeling naar een eindspel van L vs P. Zijn twee dubbelpionnen werden hem fataal toen zwart een vrijpion wist te creëren die niet te stoppen was.

Ook Lucien speelde niet zijn beste partij. Beide spelers volgden 17 zetten een bepaalde zijvariant en daar waar schrijver dezes met 17…. 0-0-0 een klein voordeel had kunnen behalen volgde 17….Tc8 met pionverlies en een slechte koningstelling. 10 zetten later was de partij afgelopen.

Invaller Henrik speelde op 8 en leek de aanvalsdriften van wit te weerstaan. Toch speelde hij het ergens onnauwkeurig en verloor hij materiaal en daarmee de partij.

En toen stond het al 3-0. Bij winst zouden we de kampioenskansen in eigen hand hebben. Dat doel was nu mijlenver weg….

Roland was op bord 1 geposteerd en speelde zijn gebruikelijke aanvalsspel met wit via de koningsvleugel. Zijn lef werd bijna beloond met winst maar ergens koos hij de verkeerde voortzetting. Gelukkig had hij plan B klaarliggen en dat was remise afdwingen via een torenoffer met eeuwig schaak tot gevolg. Een mooie prestatie gezien het grote ratingverschil.

Hans had in de opening een behoorlijke bok geschoten door een gezonde pion pardoes weg te geven. Daarna was het knokken voor remise, waarin hij nog slaagde ook dankzij een lastig toreneindspel. Of zijn die altijd remise, vroeg iemand zich af….

Helaas werd het tegendeel geleverd bij Onno. Hij speelde dit keer op bord 5 en daar kwam vrij snel een ongebruikelijke opening op het bord. Zwart had lang gerokeerd en voerde druk via de d-lijn. Onno had zijn K naar f1 moeten spelen maar had wel iets actievere stukken. Ook hij verloor dus een pion en zijn tegenstander wikkelde af naar een Toreneindspel dat helaas wel gewonnen bleek.

Martin op 2 kwam volgens mij niet slecht uit de opening en kreeg wat aanvalskansen op de witte koning via de damevleugel. Waar het nou precies mis ging weet ik niet maar feit was wel dat er op een bepaald moment een nul achter zijn naam stond.

Ivar tot slot had ondertussen een remiseaanbod afgeslagen en zag zijn moed beloond worden met een dubbele pionwinst. Verder stonden zijn stukken veel actiever opgesteld en was het wachten op opgave van zijn tegenstander. Dat gebeurde uiteindelijk ook en zo zorgde Ivar voor de eretreffer op deze sombere zaterdagmiddag in Tilburg.

1. Bhattacharjee,S.(Sourav) 2122
Have ten,R.H.S.(Roland) 2003 ½ - ½
2. Clijsen,M.C.(Mark) 2068
Glimmerveen,M.A.(Martin) 2078 1 - 0
3. Konings,F.P.A.(Frans) 2229
Buzing,P.C.(Pieter) 2067 1 - 0
4. Daamen,R.(Roland) 1987
Hoogt de,I.(Ivar) 1987 0 - 1
5. Berg van den,B.(Bram) 2225
Verbaken,O.P.(Onno) 2161 1 - 0
6. Blom,M.H.M.(Martijn) 2076
Lisdonk van de,L.J.P.A.(Lucien) 2062 1 - 0
7. Moor de,E.A.J.(Eric) 2066
Stam,H.J.(Hans) 2133 ½ - ½
8. Huibers,P.(Peter) 2075
Tamerus,H.A.(Henrik) 1950 1 - 0

02-04-2017 11:38 Lucien van de Lisdonk is offline Send an Email to Lucien van de Lisdonk Search for Posts by Lucien van de Lisdonk Add Lucien van de Lisdonk to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

zonde mannen ! Rest alleen nog een eremetaal duel .

02-04-2017 20:09 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2233

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik kwam goed uit de opening, dacht ik, maar een aanval had ik niet echt. Met de computer heb ik nog niet gekeken, maar mijn tegenstander dacht ook dat ik prima stond. Uiteindelijk leek het in de post-morten 2 kansjes gemist te hebben.

De eerste was een tegennatuurlijk Lxc3, die leek een pion op te leveren, die heb ik niet overwogen, mede omdat ik eerst wilde rokeren. Waarschijnlijk was mijn variant ook prima. Alleen de tweede keuze maakte ik verkeerd. De vermoedelijk juiste variant wel gezien, maar niet op waarde geschat. Maar belangrijker nog: de gespeelde variant ook niet goed ingeschat. Ik dacht een wit f6 goed op te kunnen vangen, maar dat bleek al snel niet te kloppen. Wit won daarna makkelijk eigenlijk.

Jammer, want eindelijk was mijn tijdsmanagement en de (achter het bord bedachte) opening eens wel in orde. Voor het team had het niet uitgemaakt, maar toch.

Laatste ronde voor des keizers baard. De tweede plaats is onbereikbaar en verder toch niet boeiend eerlijk gezegd.

03-04-2017 10:42 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Ivar de Hoogt Ivar de Hoogt is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 05-03-2011
aantal berichten: 147

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Even een partijfragment van zaterdag. Doe ik niet vaak, maar het is stiekem wel een goede traditie.

We komen in de partij op het punt waar ik het interessant vind worden na de opening. De opening zelf was uiteraard interessant, maar dat verloop ga ik hier niet posten. Wel heb ik vroeg in de partij al een kans op een materiële voorsprong in de vorm van een pion zonder compensatie (beoordeling -1.4) gemist door de onnauwkeurige keuze van mijn opponent om snel lang te willen rokeren.. Toch weer jammer als je denkt een strakke pot afgeleverd te hebben.



Toch de eer van het team hooggehouden en een reclame voor de wil tot winnen! Edit: kan een van de PGN-goeroes even kijken wat ik mis heb gedaan? De PGN toont niet

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Henrik on 03-04-2017 at 13:27.

03-04-2017 13:12 Ivar de Hoogt is offline Send an Email to Ivar de Hoogt Homepage of Ivar de Hoogt Search for Posts by Ivar de Hoogt Add Ivar de Hoogt to your Buddy List
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 724

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Ivar de Hoogt
Edit: kan een van de PGN-goeroes even kijken wat ik mis heb gedaan? De PGN toont niet


Zo toont ie in ieder geval

03-04-2017 13:28 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller