Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC8 op hangen en wurgen langs Lierse 2
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

DSC8 op hangen en wurgen langs Lierse 2 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Op papier had het een makkelijk avondje moeten worden tegen Lierse 2, dat gemiddeld 115 Elo punten minder heeft, maar het had niet veel gescheeld, of de punten waren gedeeld. In tijdnood werd het toch nog 3-5.

Adriaan ter Mors en Nishant Narayan wonnen redelijk soepel, al vond Nishant dat zelf geloof ik tegen vallen. Victor van der Kloet won fraai in de aanval, en nadat Roel Visser remise overeen kwam (al weet ik niet hoe), was het met de remise van Corniel Nobel bijna binnen.

Laatst genoemde kwam een gezonde (vrij)pion voor in de opening, verloor nodeloos een kwaliteit, vocht zich terug naar een goede stelling, en verspeelde daarna twee opgelegde kansen om deze stelling alsnog te winnen.

Met een 1-4 tussenstand was er geen man overboord, ware het niet, dat Zowel Raymond Thomas, Arnt Veenstra als Vashish Sukul heel slecht tot verloren stonden.

Het meest duidelijk was dit bij Arnt, en er was weinig tot geen hoop dat daar nog iets aan ging veranderen, en dat bleek. Zijn tegenstander stond materiaal voor, en had ook meer activiteit. Arnt zocht wat complicaties maar te vergeefs.

Vashish had een een geïsoleerde (extra) vrijpion plus een loper een toren tegen twee torens van zijn tegenstander, en dit oogde heel lastig te verdedigen. Raymond had een stelling die wellicht te houden was, maar zijn tegenstander hoopte nog een bordpunt voor Lierse 2 veilig te stellen en ging er vol voor. Raymond was in zware tijdnood en had duidelijk last van de stress die op zijn partij stond.

De tegenstander van Vashish was uiteindelijk de moeilijkste niet, en liet zich dwingen een toren te ruilen, waarbij Vashish opeens een gedekte vrijpion had. Hierna vergde het nog wel enige techniek, maar was de overwinning uiteindelijk bewerkstelligd. Zowel van het team, als van Vashish zelf.

Raymond bezweek onder de druk. Het dubbele paarden-eindspel kende een grillig verloop, en de laatste stro-halm (een paard geven voor de twee pionnen van wit) werd gemist, waarna wit een dame haalde.

 Lierse 21509-DSC816243-5
1N.C.M. Alsemgeest1565-A.W. ter Mors17460-1
2J. Tamerus1576-R. Thomas15261-0
3W. Poot1501-C. Nobel1696½-½
4D.J.G. Valk1487-V. Sukul16750-1
5D. van Berkel1607-A.H. Veenstra16631-0
6J.C. van den Berg1433-R. Visser1567½-½
7R.J.M. van Heyningen1422-V. van der Kloet15370-1
8G. Buijs1482-N.S. Narayan14870-1

This post has been edited 4 time(s), it was last edited by Corniel on 27-01-2017 at 01:33.

24-01-2017 11:00 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Verslagje toegevoegd.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

27-01-2017 01:33 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het blijft meer moeite kosten om partijen te analyseren waar je niet wint. Zeker als je op meerde momenten fraai had kunnen winnen. Toch maar gedaan.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

27-01-2017 23:56 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller