Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC1 verslaat UVS met de kleinst mogelijke marge
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Sebastiaan
DSC-lid


geregistreerd: 07-10-2010
aantal berichten: 8

DSC1 verslaat UVS met de kleinst mogelijke marge Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Na een aantal uitwedstrijden in het verre Limburg stond er dit keer een thuiswedstrijd op het programma tegen UVS. In het vorige seizoen was UVS op een keurige tweede plaats geëindigd (met uiteraard een 5-5 tegen ons), dus we waren gewaarschuwd. Wij zelf hadden de laatste twee rondes gewonnen, en dat smaakte uiteraard naar meer. Iets wat overigens goed past bij het thema ‘Wanting’ uit het boek ‘The Seven Deadly Chess Sins’, dat door David al aangehaald werd in zijn verslag van ronde 1. Een inspiratie voor mij om dit boek aan te schaffen om deze schaakwijsheden tot mij te nemen. Dat is er tot op heden nog niet van gekomen, maar omdat ‘Wanting’ terug kwam in een groot aantal partijen deze ronde, vind ik het wel een goede reden om zo nu en dan eens even naar deze tweede zonde te verwijzen. In het kort komt het er op neer dat je je tijdens het schaken te veel zorgen maakt over het resultaat van de partij in plaats van het spelen van de beste zet. Dit kan op verschillende manieren tot uiting komen, en elke schaker zal herkennen dat het bijvoorbeeld mentaal moeilijk is om mentaal te switchen als je al uren stug aan het verdedigen bent, hopend op remise, en je tegenstander je een kans geeft.

Terug naar de wedstrijd. Toen de wedstrijdleider de indelingen voorlas, bleek dat er een aantal mooie affiches op het programma stonden. Te beginnen bij de kraker Michielsen – Miedema, een partij die een verrassende wending kende. Joost: "In een Slavische opening speelde mijn tegenstander veel met dezelfde stukken. Hij probeerde mijn koning in het midden te houden, maar in feite was zijn eigen koningsstelling veel onveiliger. Nadat hij lang rokeerde kwamen mijn dame en loperpaar in de aanval. Daarna rokeerde ik zelf ook lang om toren en paard te activeren, waarna het snel afgelopen was.” De verrassing voor Joost kwam echter toen hij thuis zijn partij wilde invoeren. Het duurde even voordat hij doorhad waarom Chessbase zijn lange rokade niet accepteerde… hij had al met zijn toren op a8 gezet. Beide spelers hebben dit dus niet opgemerkt… Het goede nieuws was dat het alternatief, korte rokade, net zo sterk was geweest. Uit deze partij bleek dus wel dat de wilskracht (wanting) van Joost om lang te rokeren van buitenaards niveau was geweest.

Na deze overwinning volgde een degelijke remise van Martine. In de opening kon ze zich niet meer zo goed herinneren wat de beste methode was tegen zwarts opzet, waarna de muziek snel uit de stelling verdween. Even leek het erop dat ze toch nog water uit steen wilde gaan persen door niet in te gaan op het remiseaanbod van haar tegenstander. Achteraf bleek echter dat ze, in tegenstelling tot alle drie haar teamgenoten op de omringende borden, het betreffende aanbod niet verstaan had. De uitslag veranderde niet: 1,5-0,5.

Ons altijd invoelend teamleidersduo had Joram vandaag op bord 10 gezet, omdat hij had aangegeven wat vermoeid te zijn. Iets wat een goede uitwerking had. Hij kwam met wit met een plusje uit de opening en miste daarna een tactische truc om zijn voordeel direct aanzienlijk te vergroten. Toch bereikte hij al vrij snel een technische stelling met zware stukken en ongelijke lopers, die door een betere loper en een vrijpion op d6 goede winstkansen bood. In de tijdnoodfase haperde de techniek echter en net na de tijdcontrole had zijn tegenstander zelfs remise kunnen maken, doordat de promotiecombinatie van de eerder genoemde vrijpion een levensgroot lek bevatte. Het lek werd echter niet gevonden, waardoor Joram de winst eenvoudig kon binnenhalen. Een belangrijk punt dus van Joram, die zijn energie goed verdeeld had en gelukkig pas tijdens het gezamenlijke diner na afloop in slaap viel.

Ondertussen stonden Sten en Chiel op het punt om de tussenstand nog verder in ons voordeel op te voeren. Sten ging met zwart iets te ambitieus van start in de opening, waardoor hij iets minder kwam te staan. Hij begon daarna echter taai te verdedigen. Op dit moment volgde een herkenbaar ‘wanting’ voorbeeld: Zijn tegenstander vermeed de objectief beste mogelijkheid in de stelling, een afwikkeling naar een eindspel met een licht plusje en ging daarom dameruil uit de weg. In tijdnood nam Sten vervolgens het initiatief over en kwam er met een kwaliteit voorsprong uit. Toen zijn dame en toren begonnen te jagen op de open koning van wit, was het snel over. Dit bracht de stand op 3,5-0,5.

Chiel: “Een goed voorbereide Jaap Houben schotelde me openingsproblemen voor die me een hoop tijd kostten. Mijn oplossing was op zich wel acceptabel en toen ik beter kwam te staan sloeg ik remise af. Hierna was mijn voortzetting echter niet zo goed en werd ik overspeeld. Net toen mijn tegenstander kon winnen (in de analyse zagen we niet meteen hoe, maar eigenlijk was het niet heel moeilijk), blunderde hij, waarna ik het resulterende toreneindspel kon winnen.”

Lisa gaf net vóór de ronde aan dat ze zich niet zo lekker voelde. Vervelend om dan te moeten schaken. Gelukkig zijn we van Lisa gewend dat ze zelfs op zulke momenten gevaarlijk is voor haar tegenstander. Vorig jaar won ze bijvoorbeeld met knallende hoofdpijn een belangrijke partij. Deze keer werd het een goede remise. Lisa: “Ik kreeg Frans op het bord en kwam prima uit de opening. Zwart had wat moeite met ontwikkelen door zijn slechte witveldige loper. Hij offerde echter op het goede moment zijn e6 pion, waarna we een eindspel met torens en ongelijke lopers overhielden”

Dit betekende een geweldige tussenstand: 5-1! De overwinning zat al in ons hoofd (wanting), iets wat altijd gevaarlijk is! De resterende partijen zagen er ook niet allemaal even rooskleurig uit.

Dat gold niet voor de partij van Matthieu. In een Wolga gambiet had hij langzaam maar zeker de druk op de koningstelling van zijn tegenstander opgevoerd. Net op het moment dat hij de genadeklap kon uitdelen met een mooie winstvariant, haperde de machine echter waarna hij helaas nog verloor. Zonde!

Talitha had een grotendeels evenwichtige partij: “Door eigen toedoen kwam ik wat gedrukt te staan. Dit werd lastig op het moment dat ik in tijdnood kwam. Toen mijn tegenstander een pion sloeg, kwam ik erachter dat ik een zet had gemist in mijn berekening. Uit de analyse blijkt dat ik op dat moment had kunnen afwikkelen naar een stelling met weliswaar een pion minder maar verder alleen nog zware stukken op het bord. Dat was een stuk kansrijker geweest dan de partij. Hierin hield mijn tegenstander vijf pionnen en een loper over en had ik een paard en vier pionnen. Dit speelde hij goed uit.” Dit betekende drie nullen op rij, de tweede opvallende lange rokade (na die hele bijzondere van Joost) van de dag. Daar kwam die wanting-gedachte weer: tijd om de genadeklap uit te delen! Maar ook in de volgende partij bleef die nog uit.

Het doel van mijzelf voor vandaag was een kortere partij te spelen dan de vorige ronde. Iets wat gezien de 6,5 uur en om en nabij de 160 zetten van toen wel haalbaar zou moeten zijn. Het goede nieuws was dat in Delft de zaal in ieder geval niet om 18:30 uur dicht zou gaan... Het doel werd bereikt, maar de partij voelde wel dubbel zo lang. In een Trompovsky haalde ik met zwart een aantal zetten door elkaar, waarna ik de hele middag tegen een passieve stelling aan moest kijken. Dat had een stuk actiever gekund in de beginfase van de partij, zoals mijn buurvrouw en liefhebster van Franse structuren na afloop terecht aangaf. Nu kon ik alleen maar hopen (wanting) op een te optimistische doorbraak van mijn tegenstander, maar die bleef helaas achterwege. Na geduldig manoeuvreren werden de actieve stukken van mijn tegenstander mijn koning uiteindelijk te veel.

De tussenstand was dus in korte tijd behoorlijk nadelig voor ons veranderd, van 5-1 naar 5-4. Als laatste was David nog bezig, die ons dit seizoen al vaker gered heeft en een zeer goede reputatie heeft opgebouwd. In een normale Siciliaan zag David een aantal schoonheidsprijswaardige varianten die helaas nét niet werkten. Hierdoor kwam hij in een soort wanting-modus terecht die hem er toe bracht de stelling dynamisch te veranderen. Dit bleek een kleine overschatting van zijn kansen te zijn, waarna Davids centrumpion verloren ging. Na een afwikkeling kwam hij in een dame-eindspel terecht met een pion minder. Dit was precies het moment waarop de tussenstand op 5-4 gebracht werd er het erop aan zou komen. Na een keer bijna gefopt te worden toen hij dacht dat de remise binnen was (wanting), slaagde David na nauwkeurig verdedigen erin dit eindspel toch remise te houden.

Ondanks de altijd op de loer liggende schaakzonden, slaagde DSC1 er dus knap in om de 5,5-4,5 veilig te stellen en zo was de kleinst mogelijke overwinning een feit. Hiermee kunnen we de rest van het seizoen met opgeheven hoofd tegemoet, te beginnen in Wageningen in het nieuwe jaar!

 DSC12227-UVS22425½-4½
1IM Chiel van Oosterom2362-FM Jaap Houben23281 - 0
2FM David van Kerkhof2338-GM Maarten Solleveld2508½-½
3Sten Goes2213-Lukas van der Linden22571 - 0
4FM Matthieu Freeke2343-CM Luuk Peters21420 - 1
5IM Joost Michielsen2394-IM David Miedema23371 - 0
6Lisa Hortensius2193-Jan Pijkeren2120½-½
7Talitha Munnik1947-FM Joost Retera22680 - 1
8Martine Middelveld2057-Guido van Mierlo2130½-½
9Sebastiaan Smits2192-Dennis Arts21340 - 1
10Joram op den Kelder2234-CM Anton van Rijn21951 - 0

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Martin on 19-12-2016 at 11:29.

18-12-2016 22:39 Sebastiaan is offline Send an Email to Sebastiaan Search for Posts by Sebastiaan Add Sebastiaan to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Leuk verslag Sebastiaan! En wederom een knappe prestatie van DSC1; UVS was op papier gemiddeld ietsje sterker. Ik vermoed dat bij UVS ondertussen een 'Wanting' naar matchpunten ontstaat; het is zeer verrassend dat dit sterke team zo laag staat.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

19-12-2016 09:51 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

knappe remise van David tegen de GM waarmee de match werd binnengehaald ! De koploper verloor dus wie weet zit er nog veel meer in het vat Glimlach

19-12-2016 11:59 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller