Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC1 verliest van koploper
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Lisa Hortensius Lisa Hortensius is a Female
DSC-lid


geregistreerd: 19-10-2011
aantal berichten: 4

DSC1 verliest van koploper Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Voor de 6e externe KNSB wedstrijd moesten we met het eerste team afreizen naar het verre Apeldoorn. Vanwege twee afmeldingen hadden we twee invallers nodig en gelukkig hadden we Jaap Flohil en Jouke van Glosiga bereid gevonden om in te vallen. Het team van eFXO Apeldoorn staat fier bovenaan in onze klasse. We wisten dus al van tevoren dat we een zware middag tegemoet zouden gaan. Stipt op tijd ging de partij in de ruime zaal van Apeldoorn van start. Ondanks wat tegenwerking van de NS, zaten we met z’n allen compleet om 1 uur achter het bord.

Op de eerste drie borden zat de rating redelijk dicht bij elkaar en zouden we zeker kansen hebben. Op de overige borden was het ratingverschil minimaal 150 punten en wisten we dat het moeilijk zou worden. De eerste uren vielen er nog geen beslissingen. Omdat ik zelf (voor de verandering…) verreweg als laatst klaar was, heb ik niet zo veel mee gekregen van de andere partijen. Daarom kort wat over de partijen door de spelers zelf.

Als eerste waren Smaranda en Talitha tegelijkertijd klaar en hadden ze allebei verloren. Smaranda speelde op bord 6 tegen Thomas Beerdsen. Smaranda: “De opening was een Scheveningen waarin wit snel voor e5 ging. Na wat geforceerde zetten kwamen we in een eindspel waar mijn toren op h8 niet goed in het spel kon komen. Ik had h5 en Th6 moeten doen, maar in de partij bleef de toren op het eind op h8 en werd ik bijna matgezet.”

Talitha moest op bord 8 tegen Tom Meurs. Talitha: “Op zet 5 deed ik een dubieuze zet waarmee ik mezelf al snel in een tactische en lastige positie bracht. Ik moest steeds rekening houden met d5, e5 en een combi van deze zetten van wit. Ik kreeg mijn koning niet op tijd uit het midden en kon redelijk snel opgeven.”

Onze topscoorder Sebastiaan speelde op bord 7 tegen Nico Zweers. Helaas kon hij zijn ongeslagen status niet vasthouden. Sebastiaan: “Door een verkeerde zetvolgorde kwam ik niet zo lekker uit de opening. Vervolgens liet ik een kleine combinatie toe, waarna ik de keuze had tussen een moeilijke stelling met een pion minder verdedigen of een speculatief stukoffer en vol voor zijn koning gaan. Ik koos voor het laatste. Mijn tegenstander verdedigde echter secuur en zijn langzaam opgebouwde tegenspel gepaard met het materiaalvoordeel gaf uiteindelijk de doorslag.”

Martine speelde op bord 4 tegen Alexander Kabatianski. Martine: “Ik speelde met zwart tegen Kabatianski. Wit had een duidelijk plan, terwijl ik nog wat zoekende was. Uiteindelijk kreeg ik meerdere zwaktes die niet allemaal gelijktijdig te verdedigen waren. Krabatianski maakte het vakkundig af.”

Op de onderste twee borden zaten onze invallers Jaap en Jouke. Jaap redde het op bord 9 niet tegen Arthur van de Oudewetering. Jaap: “Ik speelde de opening na d4-e3 volgens de tegenstander passief en hij wist de witte loper op c1 op te sluiten. Volgens mijn tegenstander en de computer kon na het middenspel mijn bevrijdende pionoffer op e4 tot een remise eindspel leiden, maar na e4 koos ik de verkeerde voortzetting die leidde tot materiaalverlies.”

Jouke speelde op bord 10 knap remise tegen Marcel Boel. Jouke: “Gezien het ratingsverschil was ik tevreden toen er een rustige anti-berlijn met d3 op het bord verscheen. Mijn tegenstander probeerde d4 door te drukken, maar ik was er klaar voor om dat te pareren. En toen ik zelf twee zetten later ook het centrum kon bezetten met ..,d5 was de spanning op de stelling maximaal. Ik wikkelde af naar een ietwat gunstig eindspel in onderstaande stelling met exd4, maar miste uiteindelijk de techniek om het kleine voordeel te verzilveren. Ik koos eieren voor m'n geld, en was blij met de remise."

Hiermee was onze eerste nederlaag van dit seizoen een feit. Geen schande tegen dit sterke team. Gelukkig konden we op de eerste 3 borden nog wat terugdoen.

Joost en Chiel speelde op bord 1 en 2. Chiel haalde een mooie overwinning tegen Max Warmerdam. Joost speelde tegen Merijn van Delft. Joost: “ Ik kwam goed uit de opening doordat mijn tegenstander twee varianten door elkaar haalde. Ik kon voor een aanhoudende plus in het middenspel kiezen, maar ging in op een eindspel wat minder duidelijk was dat ik dacht. Na wat schermutselingen dacht ik de winst voor het kiezen te hebben, maar met de computer erbij heb ik niets concreets kunnen vinden. Gelukkig was de voortzetting die ik koos verraderlijk genoeg en uiteindelijk won in op studieachtige wijze.”

Sten speelde tegen Tim Lammens op bord 3. Sten: “Ik kwam met wit ietsje beter uit de opening. Het voordeel was echter wel erg magertjes geweest, als ik geen grote tijdsvoorsprong had opgebouwd: 25 minuten tegen 4 voor 18 zetten. Ik probeerde de stelling te compliceren, maar dit pakte verkeerd uit. Hierdoor belandde ik in een slechte loper tegen paard eindspel. Dit was gelukkig wel simpel remise te houden.”

Inmiddels was het ongeveer 5 uur geweest en waren alle partijen klaar behalve die van mijzelf. Ik speelde op bord 5 tegen Stefan Kuipers. In de opening werden er al snel veel stukken geruild, waarbij we een evenwichtige stelling overhielden. Ik zette mijn stukken echter onhandig neer, waardoor hij actief kon worden en ik alleen kon verdedigen. Dit resulteerde uiteindelijk in een dame eindspel, met 3 pionnen voor hem tegen 1 pion voor mij. Doordat zijn koning onveilig stond en ik met eeuwig schaak kon dreigen, werd het uiteindelijk een eindspel met allebei een dame en hij nog een f-pion. Dit heb ik ongeveer een uur kunnen verdedigen, maar uiteindelijk kon ik het toch niet houden en maakte Stefan het met een mooie truc af.

Helaas dus een terechte 7-3 nederlaag. Dankzij mijn lange partij was het inmiddels al 7 uur en zijn we gelijk gaan eten, bij een ‘luxe Chinees’. Joram was ook gezellig nog langs gekomen en at met ons mee. We hebben inmiddels de top van het klassement gehad en staan met 6 matchpunten keurig in de middenmoot. Volgende ronde gaan we er weer tegenaan tegen Purmerend!

Lisa Hortensius


Uitslagen:
 eFXO Apeldoorn2326-DSC121547 - 3
1IM Merijn van Delft2419-IM Joost Michielsen23920 - 1
2FM Max Warmerdam2304-IM Chiel van Oosterom23670 - 1
3FM Tim Lammens2320-Sten Goes2247½-½
4IM Alexander Kabatianski2401-Martine Middelveld21121 - 0
5IM Stefan Kuipers2415-Lisa Hortensius21921 - 0
6FM Thomas Beerdsen2334-WIM Smaranda Padurariu21941 - 0
7Nico Zwirs2348-Sebastiaan Smits21981 - 0
8Tom Meurs2245-Talitha Munnik19661 - 0
9IM Arthur van de Oudeweetering2279-Jaap Flohil19821 - 0
10Marcel Boel2199-Jouke van Gosliga1888½-½

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Lisa Hortensius on 14-02-2016 at 23:19.

14-02-2016 16:30 Lisa Hortensius is offline Send an Email to Lisa Hortensius Search for Posts by Lisa Hortensius Add Lisa Hortensius to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Verslag van de tegenstander inclusief foto's en partijen op http://www.schaakstad-apeldoorn.nl/html/efxo-apeldoorn.htm .

25-02-2016 10:58 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller