Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC4 deelt de punten met DD3
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Evert


geregistreerd: 06-06-2011
aantal berichten: 5

DSC4 deelt de punten met DD3 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

After the wipe-out!

Nog groggy van de nederlaag tegen SHTV moesten we afgelopen maandag aantreden tegen 400 jaar schaakervaring van DD. Uw teamleider had zich voorgenomen deze clash van zeer dichtbij mee te maken en voor u te verslaan. Echter op het laatste moment gaf onze topscoorder Peter Lode te kennen dat hij door zijn rug was gegaan en nauwelijks op of om kon. Beterschap gewenst! Zoals een teamleider met ballen betaamd nam hij de honneurs waar. Ook al gaat dat ten koste van een uitgebreider verslag.

Wim Kortis vertelde me dat hij minder had gestaan en dat hij de zaak in evenwicht had weten te krijgen. Juist op dat moment dacht zijn tegenstander dat hij op mat kon gaan spelen. Dat moet je tegen Wim niet doen. Wim won daardoor met wat geluk, maar dat hoort er bij.
Kees van der Meer krijgt binnenkort een kroon van mij als hij weer moet spelen. Maakt niet uit tegen wie hij speelt. De kroon van de remisekoning! Goed zo, Kees.

Jaap Flohil liet zich deze keer niet foppen en won gedecideerd.
Kees Voorberg speelde tot het gaatje maar meer dan remise heeft er nooit ingezeten. Dank voor je inzet.

Ik wist met fantasierijk spel een belovende stelling te verkrijgen, echter mijn tegenstander liet zich niet flessen en wist de stelling in evenwicht te houden. Mijn grootste tegenstander “de klok” dwong mij zetherhaling te aanvaarden.

Diederik van Heijgen speelde wederom een geweldige partij tegen iemand die voor de partij al “in zijn broek poepte van hem”. Diederik kon de winst niet meer ontgaan. Wat er precies gebeurd is weet ik nog steeds niet, maar in eens wat Diederik Diederik niet meer en moest ik een nul voor hem noteren. Ik dacht dat alleen mij zoiets kon overkomen. Laat dat je troosten, Diederik.

Pieter Goossens speelde gedegen naar remise en bereikte zijn doel.
Jouke van Gosliga vroeg me of hij remise mocht aanvaarden in een stelling waarin zijn koning enigszins in zijn nakie stond maar waarin hij meer tijd had dan zijn oudere tegenstander. Ik zag hem die klus wel klaren. Echter hij kreeg pardoes een kwaliteits­offer voor zijn kiezen en kreeg te zien dat je als koning er niet zo bloot bij kan lopen. Sorry Jouke ik had me vergist.

Voor de volgende wordt er een nieuwe teamleider gevraagd want ik zit dan in Finland bij de Kerstman op schoot.

 DSC41926-DD 318654-4
1W. Kortis--J.J. Lindner20751 - 0
2K. van der Meer1987-P.F.C. Smeele1914½-½
3J.A. Flohil1971-R.A. Henn18341 - 0
4C. Voorberg1971-S. Boeters1783½-½
5E.C. van der Hooven1900-L.M.K. v/d Sluijs1824½-½
6D. van Heijgen1872-W.P.J. Reimer18450 - 1
7P.A. Goossens1905-J. van Eesteren1869½-½
8J.S. van Gosliga1876-F.J. Montsma17780 - 1



Uw teamleider,
Evert van den Hooven

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Corniel on 17-12-2015 at 09:30.

16-12-2015 11:56 Evert is offline Send an Email to Evert Search for Posts by Evert Add Evert to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Leuk verslag, Evert!

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

16-12-2015 17:29 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Kees Voorberg Kees Voorberg is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 22-03-2007
aantal berichten: 13

Praatschaak en zakjes en een rare man Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Na 12 jaar lidmaatschap van DSC is het me eindelijk gelukt toegang te krijgen tot het forum. Met dank aan Henrik. Hierbij mijn opus 1. René had al eerder een poging gedaan mij toegang te verschaffen, maar die was destijds blijkbaar nog niet aan mij besteed. Alle dingen hebben hun tijd zoals de Prediker zo treffend zegt.
Ik leerde schaken toen ik 14 was, kort voor de WK-match tussen Botwinnik en Petrosian. In die tijd lagen de boekjes 'Praatschaak' 1 en 2 van Mr. Evert Straat voor 49 cent (het gulden-teken staat niet meer op het toetsenbord merk ik nu voor het eerst) bij De Slegte. Prachtige, gebundelde schaakverslagen uit De Volkskrant o.a. over het Interzonaal toernooi in Stockholm 1954, toen Donner nog de hope des vaderlands was. Mijn vriend Gert en ik kochten er elk een en lazen ze van elkaar, want 49 cent was in die tijd een heel bedrag voor ons jongens van 14.
Bij de wedstrijd tussen DSC4 en DD3 was er sprake van een klein praatschaakincidentje. Op een gegeven ogenblik begon een mij onbekende man, misschien een van de spelers van DD7 dat die avond ook op bezoek was, een luide monoloog te houden tegen iemand die ik ook niet kende. Een onuitroeibaar verschijnsel, waar ik me ook menigmaal aan schuldig gemaakt heb, en waar ik me aan gestoord heb als anderen het deden. Gewoonlijk is een doordringend gesist 'ssst' genoeg om er een eind aan te maken. Althans voor zolang het duurt. Dus ik probeerde ook mijn beste 'ssst'. Maar het enige effect was dat de man zijn rug naar ons bord toekeerde en doorging met zijn monoloog. Hier was blijkbaar een iets doortastender aanpak vereist. Ik pakte de man bij zijn arm en vroeg hem om niet daar te blijven praten. Daarop keerde de man terug uit zijn parallelle universum naar het onze, het denksportcentrum, en als door een adder gebeten voegde hij mij toe: "Blijf van me af, rare man". En onder het herhalen van die mantra, maakte hij zich uit de voeten, en dat was precies de bedoeling. Ik heb de man verder niet meer gezien of gehoord. Ik hoop dat het hem goed gaat.
En dan was er mijn partij. Ik had een bijzonder vriendelijke en sportieve tegenstander en dat is voor mij al de helft van het plezier van een schaakavond. Hij had zijn eigen thee meegebracht in een thermosfles, want hij hield niet zo van die zakjes. En daar kan ik hem geen ongelijk in geven. Ik heb veel waardering voor de inzet van de mensen die de bar runnen en daarmee DSC iets extra's geven. Maar als ik een klein van punt van kritiek mag uiten: de kwaliteit van de theezakjes zou beter kunnen.
O ja, ik zou het over de partij hebben. Ik speelde de opening erg onnauwkeurig en kwam al gauw met drie zwakke pionnen te zitten. Vanaf dat moment in de partij moest ik van zet tot zet proberen de boel bij elkaar te houden. Thee drinken en de boel bij elkaar houden, waar kennen we dat toch van? Maar goed, het lukte redelijk. Tegen de 40e zet kreeg ik een remise-aanbod, waarover ik de teamleider raadpleegde. Die begon naar mijn stelling te kijken (wat volgens mij helemaal niet mag, omdat hij zijn advies moet baseren op de stand van de wedstrijd en niet op de stand op het bord). Na enig aandringen wist ik hem toch te ontfutselen dat het 3-3 was en dat de enige andere partij, die nog aan de gang was ook gelijk stond. (Beide bleken achteraf niet te kloppen, maar bij elkaar opgeteld klopte het weer wel.) Oké, dus als ik remise nam zou het waarschijnlijk 4-4 worden. Hoewel ik nog steeds ietsje minder stond besloot ik een ultieme winstpoging te doen. Dat had ik beter achterwege kunnen laten. Op mijn volgende zet gaf ik een van de pionnen, die ik 40 zetten lang zo dapper verdedigd had, zomaar weg. En na nog een domme zet van mij kon mijn tegenstander met zijn dame mijn koningsstelling binnenvallen en winnen. Gelukkig was hij ook niet meer op zijn scherpst en deed een andere zet. Het dame-eindspel met 3 tegen 4 op een vleugel kon ik daarna gemakkelijk remise houden. Toch 4-4.
Als het goed is kan iedereen die dat wil dit stukje nu lezen. En als dat zo is, wie weet zet ik er de volgende keer ook een diagram bij. Want praatschaak is leuk bij een kopje thee, maar schaakschaak is toch het allerleukste.

16-12-2015 21:55 Kees Voorberg is offline Send an Email to Kees Voorberg Homepage of Kees Voorberg Search for Posts by Kees Voorberg Add Kees Voorberg to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Welkom op het forum, Kees. Leuk stukje.

Hulp bij het plaatsen van diagrammen e.d. vind je hier:
http://www.delftseschaaksite.nl/wbb/thre...eadid=1118&sid=

Al moet ik daar nog eens een artikel over het plaatsen van partijen bij plaatsen.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

17-12-2015 00:07 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller