Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC8 verliest in Den Haag
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Rene Poots Rene Poots is a Male
DSC bestuur




geregistreerd: 05-10-2005
aantal berichten: 197

DSC 8 verliest in Den Haag Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Schaakhuis 3 was gisterenavond net wat gelukkiger in het afronden van partijen dan het 8e. Alhoewel onze tegenstanders redelijk snel op een 3-1 voorsprong kwamen, zag het er ogenschijnlijk goed uit totdat Bert en Fred hun comfortabele en winnende voorsprong uit handen gaven. Een 5-3 nederlaag was het uiteindelijke resultaat.

Op bord 1 werd Wybe vakkundig weggezet in het Grůnfeld. Hieronder geeft hij aan dat hij zich niet had voorbereid, maar ik denk dat zijn tegenstander toch nog wat meer in huis had dan alleen voorbereiding.
Op bord 2 verloor Fred dramatisch in een volkomen gewonnen positie door zijn Dame in een vorkje te laten lopen. De teleurstelling was zo groot dat hij weigerde door te spelen in verloren stand. Terecht denk ik nu.
Zelf zette ik mijn tegenstander vrij gemakkelijk vanuit de opening onder druk. Hij speelde het Hollands, maar ondernam niets tegen mijn oprukkende h-pion, waarop ik op g6 kon slaan met een vrije h-lijn tot gevolg. Van het een kwam het ander.
Op bord 4 bood Edgar remise aan zonder met teamcaptain Herman te overleggen. Hij werd teruggefloten (zijn tegenstander nam zeer sportief het aanbod niet aan) en won.
Simon op bord 5 kwam in zijn gebruikelijke tijdnood en speelde de ene na de andere sterke zet met 10 seconden op de klok. Ook hij won zonder problemen.
Op bord 6 werd Rob mooi verslagen met een loperoffer op a3 om de lange rochade te breken, waarna er een mat met Dame en loper op a2 volgde.
Ook Herman op bord 7 werd snel en vakkundig weggezet. Door onnauwkeurigheden in de opening kwam hij met twee paar dubbelpionnen te zitten. Toen hij dacht hier iets mee te kunnen doen verloor hij nog een toren en kon opgeven.
Op bord 8 leek er voor Bert met een gezonde pion voor niets aan de hand, totdat hij mindere zetten ging produceren en langzamerhand werd teruggedrongen. In een wat moeilijkere positie ging hij door de vlag.

Al met al leek het Schaakhuis met wat meer gretigheid te spelen dan wij en om met een bekend aforisme te eindigen: Wie de ballen weggeeft, kan ze in hun eigen doel verwachten.

This post has been edited 6 time(s), it was last edited by Rene Poots on 18-11-2015 at 09:59.

17-11-2015 22:10 Rene Poots is offline Send an Email to Rene Poots Search for Posts by Rene Poots Add Rene Poots to your Buddy List
Rene Poots Rene Poots is a Male
DSC bestuur




geregistreerd: 05-10-2005
aantal berichten: 197

Reactie van Wybe op zijn partij Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hoi Herman en alle andere teamgenoten,

De eerste bordspeler van Schaakhuis kwam te laat. Daardoor kreeg ik de eer om tegen invaller Yalcin (1698) te spelen. Was die 1e bordspeler maar op tijd gekomen! Dan had ik een heel andere opening op het bord gekregen. Ja , ja, ik hoor het al, zeker verloren. Inderdaad. Nu kreeg ik de enige opening op het bord die ik de afgelopen week niet bestudeerd had. Ik zweer het je! De Grünfeld. Ik dacht: die spelen ze toch niet. Mijn overleden vriend Horatio Vlam draait zich om in zijn graf. Zijn favoriete opening niet bestudeerd. Sorry Hora, sorry teamgenoten. Mijn tegenstander schudde de zetten van de Boleslavsky-variant a tempo uit zijn mouw. Die had ik nog nooit tegen gekregen en nog nooit goed bestudeerd. Ik moest lang nadenken en speelde het te passief. Hoewel ik het lang binnen remisemarges heb kunnen houden, bezweek ik uiteindelijk in tijdnood onder de druk.

Groet,

Wybe

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Rene Poots on 17-11-2015 at 22:17.

17-11-2015 22:17 Rene Poots is offline Send an Email to Rene Poots Search for Posts by Rene Poots Add Rene Poots to your Buddy List
Rene Poots Rene Poots is a Male
DSC bestuur




geregistreerd: 05-10-2005
aantal berichten: 197

De individuele scores: Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

2015-11-16




Schaakhuis 3 1521-DSC8 1434 5-3



1 B. Yalçin 1682 - W.O. Sierksma 1616 1 - 0
2 K. Thu 1403 - F. Laven 1 - 0
3 R. v/d Graaf 1406 - R.P Poots 1508 0 - 1
4 B. Maas - E. Huisman 1472 0 - 1
5 M. Elders - S. Dirkse 1472 0 - 1
6 G. van Onselen 1505 - R. Scherpenisse 1381 1 - 0
7 M. Cruden 1658 - H. Zonderland 1348 1 - 0
8 T. Ouwehand 1472 - B. v/d Willik 1238 1 - 0

18-11-2015 17:51 Rene Poots is offline Send an Email to Rene Poots Search for Posts by Rene Poots Add Rene Poots to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Jij gaat lekker, René! Topscore HSB, dit jaar? Glimlach

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

19-11-2015 01:01 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Rene Poots Rene Poots is a Male
DSC bestuur




geregistreerd: 05-10-2005
aantal berichten: 197

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ach, de één valt wat af en de ander wint eens een potje. Aan 't eind van 't seizoen kunnen we pas beoordelen hoeveel de weegschaal nu echt aangeeft.

20-11-2015 00:43 Rene Poots is offline Send an Email to Rene Poots Search for Posts by Rene Poots Add Rene Poots to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller