Delfts Schaakforum » DSC Forum » Activiteiten » Walter Anema wint Kolderschaak 2014
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Walter Anema wint Kolderschaak 2014 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Walter Anema is Kolderkampioen geworden in 2015. In een solide Can-I? partij in de finale versloeg hij Ivar de Hoogt, die na de reguliere 7 ronden overtuigend aan kop stond met 7 uit 7.

Zie voor een uitgebreid verslag de toernooisite.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

23-12-2014 01:33 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Walter Kolder Can I Anema: geen toeval; hij won in 1997 voor het eerst, vervolgens ook nog in 2005, 2008 en 2010, nu dus voor de vijfde keer; gefeliciteerd! Hiermee evenaart hij het aantal keren dat Marten Wortel de winnaar was. Voor zover ik kan nagaan hebben beide superkolderschakers tweemaal samen de finale gespeeld - Walter won beide.

Overzicht van de finales vanaf 2004 (naar eigen interpretatie: onze website geeft voor 2003-7 namelijk verschillen tussen lijst van kampioenen enerzijds en kampioenen zoals genoemd in verslagen van de kolderavonden anderzijds...).

2014: Walter Anema - Ivar de Hoogt 1-0
2013: Patrick de Bas - Jan-Pieter de Vries 1-0
2012: Jan-Pieter de Vries - Mike Hoogland 1-0
2011: Arno Wiersma - Marten Wortel 1-0
2010: Walter Anema - Marten Wortel 1-0
2009: Marten Wortel - Roland ten Have 1-0
2008: Walter Anema - Joram op den Kelder 1-0
2007: Marten Wortel - Roland ten Have remise; Marten kampioen vanwege 1e deel van avond
2006: Patrick de Bas - Dolf Beltz 1-0
2005: Walter Anema - Marten Wortel 1-0
2004: Jan-Pieter de Vries - Marten Wortel 1-0

23-12-2014 13:18 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Ivar in trainingskamp? Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De eerste ronde was een opsteker voor de slechte verliezer:
Wie het beste de stukken over gooit wint. Ik was op schot, dat schoot op want ik had mijn eerste punt al in mijn schoot.
Bij de tweede ronde, touch-down, mocht er weer gedacht worden. Hoera? Ik dacht te lang en ging door mijn vlag. Ouch, one-down.
Daarna enkele nette overwinningen en terug in de race.
Oei, oei, wat een geknoei: Ivar had met Schalmaak (schaak met Halma trekjes) geen enkele moeite met me, hij mocht zomaar met zijn loper mijn dame slaan.
Nu moest ik hopen op een tweede plaats, en moest nog een patrouilinder-schaak wedstrijd winnen.
Je mag alleen maar slaan met een stuk dat zelf gedekt is (a.k.a. patrouille-schaak), en bovendien is het bord een cilinder. Dit winnen ging ongeveer net zo makkelijk als het verliezen met Schalmaak.
Vroeg in de partij speelde ik verrassend g3-g4, terwijl de pion op g4 door niemand was gedekt. Het openen van de diagonaal a1-h2-g3-..-b8 deed helemaal niets, terwijl diagonaal e1-f2-g3-h4-a5-..-d8 nog door pionnen op f2 en h4 waren verstopt. Zwart keek nog eens goed, nee er niets mis mee, en speelde Lc8xg4. Ha! Hierdoor dekte de loper niet meer pion b7 en dekte pion b7 niet meer het paard op c6. Wit behaalde groot voordeel met het antwoord Lf1xc6.
Tijd voor was luchtigs. Can-I. Tegen onervaren spelers is f2-f3 gevolgd door Ke1-f2 kansrijk, maar Ivar had niet voor niets 100%. Had hij niet net in trainingskamp gezeten met de mysterieus afwezigen Beltz, Wortel en De Bas? Waar zijn Cor van Eldik en Auke Punter gebleven? Ik zal de hele groep in één keer te slim af zijn, en mijn koning niet naar f2 maar naar f1 spelen! Verder gelijk ervoor zorgen dat een mogelijk zwarte opmars g7-g5-g4xf3 niet gaat lukken, voor zulke geintjes ben ik te oud, daar trap ik niet meer in.
Wel lastig om verder te komen, als je ook moet oppassen voor b7-b5-b4xc3 en a7-a5-a4-a3xb2.
Ik had de zwarte koningspionnen in gedachte al op f5-g4-h5 staan (pion f5 bleek later op f6 te staan), ik vond dat ik de handel met f2-f3 moest aantasten (ook omdat mijn toren op h1 een beetje buiten spel stond). Dat pakte goed uit, want zwart dacht van alles op f3 te kunnen slaan en ik sloeg consequent terug. Een kwal rijker en ook pion h5 te pakken!
Het bord raakte een beetje leeg, afwikkelen naar een pionnen-eindspel was mogelijk. Mijn koning stond te ver van de dame-vleugel, er heen wandelen leek me te riskant/optimistisch, daarom koos ik voor een nog riskanter plan: Oprukken met mijn koning over de h-lijn. Hielp niet echt, maar misschien kon ik de zwarte dame pennen? Daarvoor speelde ik mijn toren naar de derde rij, joeg de koning op met Te3+ en speelde Td3. Op e3 had de toren geslagen kunnen worden, maar zwart schuilde netjes achter de eigen dame. Ik won de dame en de rest was techniek.

23-12-2014 20:44 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller