Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2013-2014 » DSC5 boekt moeizame zege op SHTV 3
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

DSC5 boekt moeizame zege op SHTV 3 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC5 heeft haar zesde wedstrijd tegen STHV 3 moeizaam in winst omgezet. Aan het einde van de avond stond er een zwaarbevochten 4½-3½ op het wedstrijdformulier.

De eerste uitslagen hielden de wedstrijd in evenwicht. Sofya Blanter had een kwaliteit in moeten leveren, en had daarvoor geen compensatie. Ze vocht wel door, maar dat mocht niet meer bater. Jan-Pieter de Vries wist middels een pionoffer een mooie aanvalsstelling te verkrijgen waarmee hij de vijandelijke koningsstelling sloopte. Bij Peter Lode kwam de partij niet uit het evenwicht, en werd de vrede getekend.

Een achteraf cruciaal halfje werd door Corniel Nobel behaald. Nadat hij een zeer goede stelling had verkregen, offerde hij een stuk. Daarmee kon nog steeds via zetherhaling remise worden bereikt, maar Corniel besloot door te spelen. Dat had hem een nederlaag op moeten leveren aangezien hij onvoldoende compensatie voor het stuk had. Maar taai verzet leverde in een pionneneindspel toch nog een cruciaal halfje op.

Gert-Jan Baas leek vanuit de opening wat onder druk te komen staan, maar zijn tegenstande verzwakte in zijn aanvalsdrift zijn eigen koningsstelling. Dat levertde Gert-Jan uiteindelijk een pluspionnetje op, en van daaruit werd zijn stelling steeds beter. Gert-Jan is zo'n stelling wel toevertrouwd, en hij haalde dan ook het punt binnen. Bij Arnt Veenstra was ondertussen ook de vrede getekend.

Dan resteren nog de partijen van Kees van der Meer en Diederik van Heijgen. Kees van der Meer had al snel een prettige plus, met actievere stukken en een prettige isolani bij de tegenstander om onder vuur te nemen. Kees bouwde degelijk de druk op, neutraliseerde alle tegenkansen, en won zo de partij. Daarmee waren de matchpunten binnen.

Diederik van Heijgen had lang een beter stelling gehadl hij had een flink ruimte-overwicht op de koningsvleugel. Zijn tegenstander ondermijnde echter het centrum, waardoor het hele bord in vuur en vlam kwam te staan. Alle complicaties werden door Diederiks tegenstander het beste ingeschat; hij wist te profiteren van de onveilige witte koning. Er sneuvelde stukken, en toen Diederiks eigen aanval was doodgelopen streek hij de vlag.

Individuele uitslagen:
 DSC51829-SHTV 316764½-3½
1J.P. de Vries1966-G.J. Willighagen17861-0
2K. van der Meer1974-B.X.A. Spierings17311-0
3P. Lode1943-E. Olvers1726½-½
4D. van Heijgen1879-P. Sikkes16680-1
5G.J. Baas1811-R.J. Weerts16431-0
6S. Blanter1707-J. Verheijen16110-1
7C. Nobel1692-A.M. Wagner1664½-½
8A.H. Veenstra1659-C.J. Kanters1578½-½

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Untagonklik on 24-03-2014 at 23:13.

18-03-2014 02:10 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Schurks, boefs Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Een kleine overwinning. Het zit wel eens wat tegen, en ook toch winnen we dus. Dat is prettig.
Onze concurrent DD III verloor wel een wedstrijdpunt toen het tegen zat, bij hun wedstrijd tegen HSV I.

Na een uur of zo keek ik hoe de zaken ervoor stonden.
Het stond niet allemaal zo gunstig voor ons. Daarover maak ik me dan geen zorgen, DSC V heeft nogal wat ratingpunten extra en ik verwacht dat dat zich uitbetaalt: mindere stellingen houden we wel, en betere stellingen worden gewonnen. Later in de wedstrijd valt de wedstrijd dan naar onze kant.
Jan-Pieter de Vries, bord 1, won via een koningsaanval met fraaie wendingen. Peter Lode, bord 3, kwam remise overeen. En ik mocht winnen. Dat is 2½ punt aan de eerste drie borden: drie spelers met rating van 19+, daarvan mag je wat verwachten op dit niveau.
Gert-Jan Baas won ook, en Corniel Nobel en Arnt Veenstra, bord 7 en 8, die tot nu toe samen 9½ uit 10 hadden gescoord (!!) kwamen beiden remise overeen. Dat maakt 4½ bordpuntje en is voldoende voor winst van het team.
Hadden we op meer gerekend? Ach... het kan niet altijd meezitten. En, laten we eerlijk zijn, het had minder kunnen zijn.

Zwart: B. Spierings


Wit: K. van der Meer

Een interessant moment uit mijn eigen, boeiende partij.
Tegen Ben Spierings wilde ik volgens plan 27. Ta1-d1 spelen. Wit dreigt dan niet op d5 te slaan - na drie maal slaan op d5 heeft zwart Tc1 en mat op de onderste rij - maar T1d1 is de eerste zet waar ik naar kijk.
Tijd had ik genoeg, dus ik keek nog even naar de andere zetten.
27. Lh2-f4 is toch al niet wat je wilt, maar hier is het al erg slecht: 27..., Pg6xf4; 28. Td4xf4, d5-d4!; en wit kan niet goed op h4 slaan (met schaak en winst) omdat de witte dame veld h4 even niet dekt en zwart dreigt mat op g2! Een aardige wending. Vrijpionnen: schurks zijn het. Alsmede boefs.

Nimzowitsch schreef terecht: Der Freibauer sei ein Verbrecher, der hinter Schloss und Riegel gehoere!
Deze wending geeft goed aan wat Nimzowitsch zo netjes onder woorden bracht. In de partij heb ik Ta1-d1 gespeeld (en a4-a5 en La4 om de gevaarlijke loper te elimineren). Dat voldeed.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 15 time(s), it was last edited by winfvdm on 18-03-2014 at 19:33.

18-03-2014 09:25 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller