Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2012-2013 » DSC8 wint thuis van Rijswijk 5
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Antoon Frehe Antoon Frehe is a Male
webcommissie




geregistreerd: 08-02-2006
aantal berichten: 109

DSC8 wint thuis van Rijswijk 5 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

3 december speelde DSC8 thuis tegen het vijfde Schaakgenootschap Rijswijk. De uitslag werd: 6½-1½.

We begonnen met 2 gratis punten want zowel mijn tegenstander als die van Lito kwam niet opdagen. Aan de ene kant is dat leuk maar eigenlijk wil je toch liever gewoon een potje spelen. 2-0 dus.

Simon vertelde me na afloop dat hij allerlei leuke dingen zag maar ook de weerlegging en daarom optimaal probeerde te spelen. Je weet immers nooit hoe goed je tegenstander is. Totdat Kevin al te gekke zetten ging doen en Simon op hardgrondige wijze orde op zaken stelde. Kevin gaf echter domweg niet op en Simon moest m helemaal mat gaan zetten. 3-0

Herman stond niet lekker in de opening en stond vrij vlot 2 pionnen achter. Iedere keer als ik ging kijken bij zijn bord had zwart weer een beetje progressie geboekt. Toen ik weer eens keek zag ik dat Herman zomaar kon afruilen naar een gewonnen eindspel? Hij heeft zijn tegenstander gewoon getruct en gaf het daarna niet meer uit handen. Zijn tegenstander vatte de ommezwaai uiterst sportief op. 4-0



Mark stond al snel een stuk beter tegen Jan Kommer. Het was een toreneindspel maar Mark had een pion meer en bovendien een veel betere pionnen structuur. Het enige dat Mark's tegenstander had was 1 toren op de open lijn. Er was dacht ik een duidelijk plan maar steeds als ik weer keek was het helemaal anders gegaan. Uiteindelijk zag ik waar Mark op aanstuurde, n.l. een sneaky mat, maar hij speelde helaas iets te frivool en na een kleine onvoorzichtigheid kon hij weer opnieuw beginnen. Jans torens waren plotseling ook sterk en er zat niet meer in dan remise. 4½-½.

Rob stond gelijk al goed toen ik voor t eerst keek. Hij stond een kwaliteit voor en had ook nog eens heerlijke diagonaal in handen. Hij had na wat ruil­werk nog meer materiaal kunnen winnen maar koos, waarschijnlijk terecht, om te rokeren. Het zag er erg uitnodigend uit voor hem om de witte koning op te jagen maar om dat goed te doen moest hij alles van de achterlijn gaan halen. Het probleem was dat wit steeds mat achter de paaltjes dreigde. Toch koos Rob die route en het liep goed af. Het grappig van de laatste zetten was niet alleen dat wit steeds die mat achter de paaltjes dreiging had maar ook nog een andere mat dreiging. Goed gerekend Rob! 5½-½

René had meteen een voor mij zo verwarrende onherkenbare stelling die hij prettig vindt. Hij had kort gerokeerd en meteen zijn pionnen op de h en g lijn naar voren gestuurd. Voor de tegenstander lijkt het mij psychisch lastig om dan nog de keuze te maken ook te rokeren. Even later stond het centrum helemaal vol met stukken en pionnen die elkaar aanvielen. Erg lastig te vatten als je het niet zelf hebt neergezet. Ik kon het niet beoordelen maar René liet zien dat het allemaal goed werkte. Zijn tegenstander was het spoor kwijt en kwam slecht te staan en vervolgens materiaal achter. Even later stond er een gedekte pion van René op de 7e rij. Zwart kon opgeven maar deed dat niet. Hij bleef snel zetten doen met nog een minuutje op de klok. Het was hopeloos en een beetje tenenkrommend. 6½-½

Als laatste bezig was Edgar. Ai ai ai, wat een drama was dat. De hele partij had hij goed gespeeld. Een leuke grap in het vroege middenspel leverde een pion op en langzaam kwam hij gewoon duidelijk gewonnen te staan. Maar als het eind nadert en de tijd dringt, dan blokkeert er iets bij Edgar. En hij weet het. We kijken er naar en wensen hem zo graag de kers op de taart. Het punt voor zulk degelijk spel. Het is domweg niet eerlijk. En dat is het. 6½-1½

 DSC81482-Rijswijk 512846½-1½
1Edgar Huisman1609-Doeke Huitema15700-1
2Antoon Frehe1539-reglementair-1-0
3Simon Dirkse1483-Kevin Veerkamp9871-0
4René Poots1462-Patrick Geene14601-0
5Lito van Reede1459-reglementair-1-0
6Mark Breton1502-Jan Kommer1213½-½
7Rob Scherpenisse1425-W. Veerkamp-1-0
8Herman Zonderland1373-Ron van Ee11881-0

This post has been edited 6 time(s), it was last edited by Antoon Frehe on 05-12-2012 at 23:18.

04-12-2012 11:16 Antoon Frehe is offline Send an Email to Antoon Frehe Homepage of Antoon Frehe Search for Posts by Antoon Frehe Add Antoon Frehe to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Bedankt voor het leuke en uitgebreide verslag! Mooi resultaat ook.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

04-12-2012 13:57 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Zonderland Zonderland is a Male
clubfotograaf




geregistreerd: 13-04-2004
aantal berichten: 287

DSC 8 - Rijswijk 5, 6,5-1,5 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik speelde afgelopen maandag tegen Rijswijk 5 geen beste partij. Aan het begin van het middenspel verloor ik zomaar twee pionnen. Weer eens in de verkeerde volgorde een afruil ingezet. Iets om maar eens te bekijken tijdens een analyse avond. In een volgens mij verloren stelling, met ieder ongeveer 12 minuen op de klok, wilde ik mijn tegenstander enigszins in verwarring brengen, wat wonder boven wonder lukte.
Antoon, onze verslaggever van de avond, vond het vissen in zeer troebel water ;-), waarop Simon Broos reageert....de bal is rond.

Zonderland - van Ee

[/quote]

__________________
www.zonderland.nl Prodent

05-12-2012 10:48 Zonderland is offline Homepage of Zonderland Search for Posts by Zonderland Add Zonderland to your Buddy List
Rene Poots Rene Poots is a Male
DSC bestuur




geregistreerd: 05-10-2005
aantal berichten: 197

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Toch een mooi resultaat Herman. Met een TPR van ruim 1900 ben je nu de best geklasseerde DSC'er in de HSB klasse 3a. Gefeliciteerd.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Rene Poots on 05-12-2012 at 16:14.

05-12-2012 14:08 Rene Poots is offline Send an Email to Rene Poots Search for Posts by Rene Poots Add Rene Poots to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

RE: DSC 8 - Rijswijk 5, 6,5-1,5 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

grappig dat hij dc1 mist terwijl dc8 dezelfde combinatie is
en deze dus ook mist


Quote

Originally posted by Zonderland
Ik speelde afgelopen maandag tegen Rijswijk 5 geen beste partij. Aan het begin van het middenspel verloor ik zomaar twee pionnen. Weer eens in de verkeerde volgorde een afruil ingezet. Iets om maar eens te bekijken tijdens een analyse avond. In een volgens mij verloren stelling, met ieder ongeveer 12 minuen op de klok, wilde ik mijn tegenstander enigszins in verwarring brengen, wat wonder boven wonder lukte.
Antoon, onze verslaggever van de avond, vond het vissen in zeer troebel water ;-), waarop Simon Broos reageert....de bal is rond.

Zonderland - van Ee

[/quote]

05-12-2012 15:01 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

1 df3 viel te proberen zwart moet dan h6 doen na h4 ruil je alles af en slaat met dame tussendoor op a3. met een dame-eindspel met remisekansen

05-12-2012 15:08 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Zonderland Zonderland is a Male
clubfotograaf




geregistreerd: 13-04-2004
aantal berichten: 287

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dat was inderdaad een betere oplossing geweest.

Quote

Originally posted by Richard
1 df3 viel te proberen zwart moet dan h6 doen na h4 ruil je alles af en slaat met dame tussendoor op a3. met een dame-eindspel met remisekansen

__________________
www.zonderland.nl Prodent

05-12-2012 21:04 Zonderland is offline Homepage of Zonderland Search for Posts by Zonderland Add Zonderland to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller