Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2011-2012 » DSC6 wint openingswedstrijd van Schaakhuis 2
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

DSC6 wint openingswedstrijd van Schaakhuis 2 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC6 heeft haar eerste wedstrijd van het seizoen gewonnen. In het altijd knusse Schaakhuis “En passent” werd het locale tweede team met 3½-4½ verslagen.

De stand werd al vroeg op de avond geopend. Op bord twee liet wit een volle toren en-price staan. De gehoopte compensatie was er niet:



Niet lang daarna mocht DSC-debutant Felippo Sidoti de 0-2 intikken. Hij had met zwart een lastig + -en vs + -en eindspel. Zijn tegenstander had meer pionnen op de goede kleur en meer activiteit. Echter, na een klein trucje van Felippo was hij zeer vrijgevig met zijn materiaal, waarna de overwinning een feit was.

Ton Vissers leek op dat moment voor de 0-3 te gaan. Hij had een stuk meer, en de compensatie van zijn tegenstander leek niet bijster veel voor te stellen. Na twee onnauw­keurig­heidjes van Ton echter, sloeg zwart genadeloos hard toe. De witte koning moest aan de wandel en strandde in een matnet: 1-2.

Gerard Billars tekende vervolgens wel voor het derde bordpunt. Zijn tegenstander speelde iets te argeloos, en deed daarbij een vol stuk in de aanbieding. Gerard tikte het daarna soepel uit.

Renier Heeres stelde het eerste matchpunt vervolgens veilig. Zijn tegenstander stond een beetje gedrukt, maar de stelling was geenzins onhoudbaar. Tot dat hij een pionnetje weggaf. De koningstelling viel als een kaartenhuis in elkaar en de 1-4 was binnen.

Een blik op de resterende drie borden leerde echter dat het niet triviaal ging zijn om de overwinning mee naar Delft te nemen. Simon Broos stond dramatisch, Kees Korving stond een pionnetje in een licht gedrukte stelling, en Coen Leentvaar tot slot had een pionnetje, maar zijn tegenstander had het actievere spel.

Simon ging er hard af. Hij had in het Siciliaans direct d7-d5 toegelaten, en na een zet waarmee hij dacht een tempo te winnen stond zijn koning in het midden. Om dit op te heffen probeerde hij lange rokade. Hij kon echter niet voorkomen dat de zwarte dame op de a-lijn binnenkwam. Met de koning wederom op de tocht een een hangend stuk streek hij de vlag.

Coen zwoegde ondertussen. Langzaam maar zeker leek hij onder de druk uit te komen, maar het bleef tricky. Totdat zijn tegenstander ons wel heel erg goed gezind was en spontaan remise aanbood. Coen was zich bewust van de stand en nam dit gretig aan: 2½-4½.

Op het resterende bord ging het vervolgens enkel nog om de eer. Kees leek zich dan weer bevrijd en dan weer flink in de nesten gewerkt te hebben. Dit kantelde nog een keer tot de volgende stelling op het bord kwam:

Wit greep hier alsnog mis, door met de koning richting de zwarte pionnen te lopen.

Maar zoals gezegd voor de winst maakte het niet meer uit. DSC6 is met een overwinning begonnen!

 Schaakhuis 21705-DSC616783½-4½
1P.A. Regeer1773-Simon Broos17251-0
2Mark de Meij1896-Corniel Nobel17750-1
3Nadeem Taverne1757-C. Korving16791-0
4H. Then1821-Reinier Heeres17290-1
5G. Horst1680-Gerard Bilars16100-1
6T. Ouwehand1650-Coen Leentvaar1716½-½
7M. Cruden1596-Ton Vissers16341-0
8A. Somer1553-Felippo Sidoti15560-1

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Corniel on 15-11-2011 at 14:20.

10-10-2011 23:13 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Coen Coen is a Male
Jeugdleider


geregistreerd: 04-01-2007
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik kwam gisteren een beetje rommelig uit de opening. Ik stuurde aan op het Marshall-gambiet, dat ik speelde (e4 e5 Nf3 Nc6 Bb5 a6 Ba4 Nf6 0-0 Be7 Re1 b5 Bb3 0-0 c3 d5) maar mijn tegenstander speelde d3 ipv exd5 of a4 (anti-Marshall)

Ik wist toen even niet hoe dat werkte en ik ruilde de pion en de dames af maar kwam bedrogen uit door een wat gedrukte stelling en een achtergebleven c pionnetje. Volgens mijn opponent kon ik op zet 14 een stuk winnen (ja en ik zag het simpelweg niet; voorbereidende zet op uitschakelen verdediging; stap 5+ ofzo)

Enfin, na wat getouwtrek (een spel zonder de dames is best leuk) lukte het me om een pion te winnen. Echter de stelling was listig vanwege de aanwezighied van paarden. Mijn opponent lukte het om zijn paard als een vorst op c6 te parkeren. Dankzij de teamleider vernam ik de tussenstand van 4-1 in ons voordeel. Ik wachtte netjes af tot ik aan zet was om mijn zet te doen en remise te bieden, maar hij bood het aan. Nou, dan haal je het halfje maar binnen. Maar goed ook, want het eindspel was zeker niet zomaar gespeeld voor mij en uiteindelijk was mijn halfje toch doorslaggevend.

Sorry diagrammen lukken me niet.

11-10-2011 09:34 Coen is offline Search for Posts by Coen Add Coen to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Goede prestatie heren; als ik kijk naar de bekende ratings van jullie tegenstanders dan waren die in ieder geval op papier een stuk sterker.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

11-10-2011 09:43 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller