Delfts Schaakforum » Internationaal » Toernooien & activiteiten » DSC-ers wisselvallig tijdens Tata Steel 2011
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

DSC-ers wisselvallig tijdens Tata Steel 2011 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het Tata Steel Chess Tournament 2011 (voorheen Corus, voorheen Hoogovens) zit er weer op. Zo succesvol als vorig jaar (7 van de 12 DSC-ers wonnen toen hun groep) waren we dit jaar niet. Gert Legemaat als Hans Segers wonnen hun groep, maar de overige resultaten vielen een beetje tegen.

Grootmeester A-groep
Nadat Anish Giri vorig jaar de B-groep overtuigend had gewonnen, mocht hij zich dit jaar meten met de grootsten ter aarde. Dat deed hij zeer verdienstelijk. Met een overwinning op de nummer één van de wereld Magnus Carlsen, een 50 procent score, en beste Nederlander een zeer goed resultaat.

Tienkampen
In 1A had Ted Barendse een zwaar toernooi. Dat hij met 3½ uit 9 des al niet te min boven zijn rating­verwachting scoorde zegt ook iets over hoe sterk de groep was. Des al niet te min zal hij op meer gehoopt hebben.

In 2B ging het met Filip Borst niet soepel. Op hangen en wurgen haalde hij 2½ punt.

In 2F won Gert Legemaat zijn groep gedeeld. Een ronde voor het einde versloeg hij zijn enige direct belager nog in een direct duel, maar in de laatste ronde ging hij zelf onderuit en kwam zijn concurrent langszij.

Willem Broek man speelde een solide toernooi in 3F. Iets boven rating, en plus een.

Hans Segers was ongenaakbaar in 3K. Met 7½ punt en maar liefst 1½ punt los, overtuigend winnaar.

In 4I speelden Corniel Nobel een slecht toernooi. Na een start van 0 uit 4 werd het nog iets beter, maar na een nederlaag in de laatste ronde bleef het puntentotaal op 3½ steken.

In 4J ging het met Simon Broos niet lekker. Lange tijd had hij aansluiting met de middenmoot, maar uiteindelijk eindigde hij voorlaatste.

Ook bij Simon Dirkse liep het niet. In 7A werd hij achtste met 3½ punt.

Bert van de Willik in 9B tot slot moest als enige DSC-er genoegen nemen met de laatste plaats. Na negen dagen bleef de teller steken op 2½ punt.

vierkampen
Dit jaar deden zes DSC-ers mee aan de verschillende vierkampen. Bram van der Velden en Kees Korving eindigden in hun vierkamp bovenaan.

Zie ook de belevenissen tijdens het toernooi: Tata Steel Chess Tournament 2011.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Corniel on 31-01-2011 at 13:21.

30-01-2011 17:58 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik zie dat Gert zijn groep gewonnen heeft - ondanks een nederlaag in de laatste ronde. Volgend jaar in groep 1 dus!

Ook Hans Segers heeft zijn groep (met overmacht!) gewonnen.

Gefeliciteerd heren!

31-01-2011 10:52 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik had een korte samenvatting van de eerste helft gegeven, hierbij de tweede:

In ronde 7 speelde tegen medekoploper Wim Heemskerk. Inderdaad een stelling met een triplepion (door Gert Ligterink alweer jaren gelden het Iers pionnencentrum genoemd). Dat dat ook sterk kan zijn bleek: ik had overwicht. Toch was het nog lastig genoeg om de partij te winnen. Een kwaliteitsoffer van Wim om zijn dame te redden mocht niet baten.

In ronde 8 wachtte de immer gevaarlijke Sjoerd Plukkel. De opening was voor hem, en hij offerde dan ook een pion voor aanval op mijn koning. Maar stug verdedigen leverde een plusstelling voor mij op, die ik verder uitbouwde. Maar na een lichtzinnigheid van mijn kant kon ik helaas opgeven. Jammer, had een puntje moeten zijn!

In de laatste ronde wachtte Mark Smits. Die had duidelijk zijn toernooi niet, en stond met een half uit acht stijf onderaan. Hij ging er dan ook voor: hij offerde een, twee, en drie pionnen voor een aanval op mijn koning. Maar na 18 zetten had hij geen aanval, en was wel materiaal kwijt, zodat hij maar opgaf.

Al met al 3 1/2 punt. Niet heel slecht, maar zoals Corniel al vermoedde: dat had beter gemogen. Als ik er nog eens in slaag mijn eigen schaken wat (nog?) serieuzer te nemen slaag ik daar vast en zeker in!

Al met al weer een leuk toernooi, en wat mij betreft volgend jaar weer. De hotelkamer is al geboekt!

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Ted on 31-01-2011 at 13:11.

31-01-2011 13:09 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller