Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2010-2011 » DSC3 deelt de punten in Dordrecht
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Lucien van de Lisdonk Lucien van de Lisdonk is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 21-04-2005
aantal berichten: 341

DSC3 deelt de punten in Dordrecht Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Met de einduitslag van 4-4 kunnen we leven, want de verwachtingen over de uitslag schommelden tussen 3-5 verlies en 5-3 winst.
Dat lag aan de laatste partijen van Henrik en Pieter.

Maar eerst een kort verslag van de overige 6 borden.
Dit keer hadden we Hora op 1 als vervanger voor Ciprian die nog op vakantie was. Hora kwam in een voor hem bekende stelling met wit en speelde eigenlijk a tempo b2-b4 om meer ruimte op de damevleugel te creeren. Dit plan was op zich goed mits hij daarna zijn oorspronkelijk plan had uitgevoerd en niet was gaan twijfelen. Zijn voortzetting leverde hem geen gelijke stelling op maar kostte hem een pion en later de partij.

Op 3 speelde ik een lekkere partij tegen een op papier veel sterkere tegenstander (132 punten verschil).
De partij zal ik proberen te plaatsen onder DSC Prive.
Voor diegenen die de partij niet naspelen kan ik melden dat ik in zijn lijfvariant belandde maar op zet 6 al met een nieuwtje op de proppen kwam. Dit leverde dusdanig veel ontwikkelingsvoorsprong op dat ik ook na dameruil diverse dreigingen kreeg die hem noopten een pion te offeren in ruil voor wat vage aanvalskansen. Eigenlijk ben ik geen moment in gevaar geweest en kon ik mijn voordeel makkelijk vasthouden en later uitbreiden naar nog een extra pion. Met een leuk pionzetje besliste ik de partij.

Op 4 speelde Arno een beroerde partij; hij overzag een kleinigheid waardoor hij met zwart met een dubbele f-pion werd opgescheept. En daarbij ook nog eens een flinke ontwikkelingsachterstand moest accepteren. Het was voor wit daarna relatief eenvoudig via de damevleugel een winnende aanval op te zetten.

Helaas liet Roland op 5 zien nog steeds in een behoorlijke vormcrisis te zitten. Hoewel ik niet de gehele partij hebben kunnen volgen heb ik wel gezien dat hij een klein minnetje voor hem plots liet veranderen in een dikke min nadat een vrijpion de 2e rij mocht bereiken. Een nul was het gevolg.

Gelukkig blijkt Seth juist lekker in vorm te zijn en wist hij ogenschijnlijk gemakkelijk zijn partij te winnen. Op 6 kreeg hij een scherpe variant met zwart voorgeschoteld maar wist hij handig gebruik te maken van zijn actievere stukken. Dit leverde hem uiteindelijk een vrije c-pion op die alleen ten koste van materiaalverlies te stoppen zou zijn geweest. Winst dus!

Op bord 8 speelde Kees een partij "uit een stuk". Hij was duidelijk beter dan zijn tegenstander en had dan ook weinig moeite groot voordeel te bereiken. Zeker omdat de witte koning op e1 bleef staan en deze een gemakkelijk doelwit voor Kees vormde. Met een mooie combinatie zorgde hij voor een punt voor DSC3.

De tussenstand was toen 3-3 en Henrik en Pieter nog spelend.
Beiden kwamen in zware tijdnood, waarbij Henrik eerst een pion wist te veroveren in een stelling met D+L en nog vrijwel alle pionnen voor beiden. Uitgerekend op zet 40 stond hij een afwikkeling naar een eindspel toe waarbij die pluspion veranderde in een dubbelpion. Een van deze twee was ten dode opgeschreven. Henriks tegenstander weigerde toen zelfs het remiseaanbod en dacht nog te kunnen winnen. Gelukkig was dit niet zo ernstig voor ons als het leek en werd later alsnog het punt gedeeld. Stand 3,5-3,5.

Pieter had weer eens vuurwerk op het bord getoverd met allerlei tactische geintjes (wellicht wordt zijn partij ook nog geplaatst?!) Omdat ook hier de tijd een grote rol speelde, en de stelling erg complex, was het voor de meeste toeschouwers niet duidelijk wie er nou op winst speelde. Beide koningen stonden midden in de vuurlinies en een kleine misrekening zou al fataal kunnen zijn. De belangrijkste troeven van Pieter waren zijn torens op de f en g-lijn en een kwal. Wit had een sterke vrijpion op e6 als compensatie.
Dat deze partij uiteindelijk toch in remise eindigde zal ongetwijfeld ook met het teambelang te maken hebben. In een individuele wedstrijd zouden beiden hebben doorgespeeld tot het bittere einde, denk ik....

Met deze 4-4 staan we nu redelijk solide op de 6e plaats in 3G. De volgende ronden treffen we de nummers 8 en 9 en zullen we met winst onze positie verder veilig moeten stellen.
Gezien het vertoonde spel en met iets meer geluk moet dit zeker kunnen!

08-01-2011 23:26 Lucien van de Lisdonk is offline Send an Email to Lucien van de Lisdonk Search for Posts by Lucien van de Lisdonk Add Lucien van de Lisdonk to your Buddy List
Lucien van de Lisdonk Lucien van de Lisdonk is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 21-04-2005
aantal berichten: 341

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hieronder de persoonlijke resultaten.
Een verslagje volgt later.

1. Timmermans,M.A.(Mark) 2203 Vlam,H.P.(Horatio) 2119 1 - 0
2. Krul,R.V.(Rene) 2128 Buzing,P.C.(Pieter) 2101 ½ - ½
3. Eikelboom,B.(Berend) 2120 Lisdonk van de,L.P.J.A.(Lucien) 1988 0 - 1
4. Holwijn,M.R.(Melvin) 1908 Wiersma,A.A.(Arno) 1977 1 - 0
5. Pluymert,P.W.(Piet) 1949 Have ten,R.H.S.(Roland) 2012 1 - 0
6. Oliemans,C.(Cor) 1880 Vegt van der,S.J.(Seth) 1934 0 - 1
7. Griend van de,J.(Johan) 1765 Tamerus,H.A.(Henrik) 1934 ½ - ½
8. Sitton,B.(Ben) 1833 Voorberg,K.(Kees) 1971 0 - 1

08-01-2011 23:50 Lucien van de Lisdonk is offline Send an Email to Lucien van de Lisdonk Search for Posts by Lucien van de Lisdonk Add Lucien van de Lisdonk to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2232

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Aha, Dordt was niet heel sterk opgekomen zie ik. Wel weer een lekker puntje voor captain Lucien!

09-01-2011 00:24 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Lucien van de Lisdonk Lucien van de Lisdonk is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 21-04-2005
aantal berichten: 341

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

edit: Verslag verplaatst naar nieuwsbericht

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Untagonklik on 09-01-2011 at 16:01.

09-01-2011 15:10 Lucien van de Lisdonk is offline Send an Email to Lucien van de Lisdonk Search for Posts by Lucien van de Lisdonk Add Lucien van de Lisdonk to your Buddy List
Pieter Buzing Pieter Buzing is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 13-12-2004
aantal berichten: 292

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

09-01-2011 17:07 Pieter Buzing is offline Send an Email to Pieter Buzing Search for Posts by Pieter Buzing Add Pieter Buzing to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2232

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Leuke partij, Pieter! Van de complicaties begrijp ik uiteraard weinig - zonder bord of computer - maar bij het bekijken van de beginpositie vroeg ik me af of je niet Pxa3 kon spelen? Na bxa3 hangt dan het paard, dus verwacht ik de desperado Pxd5, maar die sla je gewoon terug exd5. Na bxa3 hangt dan a3, is zwart van zijn achtergebleven pion af en heeft zwart dus minimaal een damevleugelmeerderheid.

Wit kan ook niet echt het pionverlies op a3 accepteren en op tempo spelen, lijkt me, want de belangrijke loper op b1 hangt dan.

Mis ik wat? Glimlach

Oh, en waarom is 38.. Pf2 zo goed? Heeft wit niet gewoon 39. Lf3? 39...Txf3 werkt volgens mij niet. Na 40. Kxf3 Lxd5+ 41. Kxf2 is het ongeveer gelijk.

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Martin on 09-01-2011 at 18:01.

09-01-2011 17:56 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Pieter Buzing Pieter Buzing is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 13-12-2004
aantal berichten: 292

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

24...Pxa3 25 Tc1! Pc4 26 b3 met een veel krachtiger dreiging Pxd5!
Stockfish raadt mij aan om 24...h6 (yuck!) te spelen. Op 25 Lc1 komt dan natuurlijk wel Pxa3 en op 25 Lh4 komt g5 en h5. Met een ongeveer gelijke stelling.

Is 39 Lf3 h4 40 Kxf2 Lxd5 41 Lxh4 Txf3+ overtuigend genoeg? Cool

09-01-2011 18:15 Pieter Buzing is offline Send an Email to Pieter Buzing Search for Posts by Pieter Buzing Add Pieter Buzing to your Buddy List
Lucien van de Lisdonk Lucien van de Lisdonk is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 21-04-2005
aantal berichten: 341

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Martin
Wel weer een lekker puntje voor captain Lucien!

Je hoort mij niet klagen over mijn persoonlijke score tot nog toe... Een score van + 2 en een TPR van 2249. Ga ik per 1 feb. eindelijk weer eens rond 2040 (+52) uitkomen. Ja! Als het team zich dan ook nog handhaaft is dat helemaal super natuurlijk! Draaiend hoofd

09-01-2011 22:32 Lucien van de Lisdonk is offline Send an Email to Lucien van de Lisdonk Search for Posts by Lucien van de Lisdonk Add Lucien van de Lisdonk to your Buddy List
Lucien van de Lisdonk Lucien van de Lisdonk is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 21-04-2005
aantal berichten: 341

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

En hieronder het verslag van Dordrecht.

Dordrecht 1 blijft in thuiswedstrijd tegen DSC3 op 4-4 steken.

Zaterdagmiddag om 13:00 uur viel het startschot van de wedstrijd Dordrecht 1 - DSC3. Net als wij hadden onze tegenstanders 3 matchpunten verzameld en kon wel van een sleutelwedstrijd worden gesproken. Er was, wederom in een zijlokaaltje omdat er een bruiloft was gepland door de school, veel te genieten voor de objectieve toeschouwers. Niet dat die in grote getalen waren opgekomen maar Ton Slagboom en Hans Schreuder waren er in ieder geval wel. De hele middag schommelde de balans flink heen en weer. Piet was als eerste klaar: hij won nadat zijn tegenstander in eerste instantie een redelijk woest uitziende aanval had ingezet die Piet koelbloedig pareerde. Hij kende de stelling al min of meer en dacht in ieder geval, met een pionnetje minder maar lopers van ongelijke kleur, naar een remise-eindspel te kunnen afwikkelen. Toen zijn tegenstander echter een paar mindere zetten deed liep de vrijpion van Piet heel snel naar de overkant en kon het punt worden bijgeschreven (1-0). Melvin drukte zijn tegenstander heel netjes met zijn rug tegen de achterkant van het bord om hem er daarna af te schuiven (2-0). Cor had een explosieve stelling op het bord. Helaas explodeerde die te dicht bij Cor's monarch (2-1). Berend haalde weer een persoonlijk succesnummer van stal. Zijn tegenstander wist met een paar subtiele zetten aan te tonen waarom die variant niet helemaal gezond is. Met 2 pionnen achterstand vocht Berend nog een tijdje door maar toen er ook nog een paard af ging gaf hij op (2-2). Mark speelde een heel mooie rustige strategische partij. Met een zwarte pion op b2 gemetseld werd zijn tegenstander zetje voor zetje vaster gezet. De compensatie van de vrijpion van zijn tegenstander werd eerst geneutraliseerd en daarna werd de pion opgepeuzeld. Vervolgens ging de koning op weg naar het midden en had daar zoveel macht dat de tegenstander zo ongeveer in zetdwang kwam. Het leverde een stuk op en de partij (3-2). Alle winstpartijen worden nog op de site gezet. Ben had de hele partij redelijk moeilijk gestaan en kon zich niet onder de druk uitworstelen. Na lang tegenstribbelen moest hij toch opgeven (3-3). Overigens weet ik nu hoeveel herrie verse worteltjes en knackebrod maken want de tegenstander van Ben heeft zich vanaf de eerste zet tot de laatste zet aan deze versnaperingen tegoed gedaan. Persoonlijk stel ik voor om hard rinkelende telefoons weer toe te staan maar het eten van zeer luidruchtige etenswaren in het vervolg te verbieden. De verstoring is namelijk vele malen irritanter. Maar terug naar de wedstrijd. Op de laatste twee borden ging het steeds maar weer heen en weer. In tijdnood had Rene een kwaliteit moeten geven na bizarre verwikkelingen over de f-lijn. Op het eerst gezicht leek dat heel moeilijk te worden. Johan had een evenwichtige partij gespeeld maar had in een eindspel een pion verspeeld. Het zag er dus niet zo best uit. Door een onnauwkeurigheidje van zijn tegenstander wikkelde hij echter af naar een eindspel waarin de extra pion werd gereduceerd tot een dubbelpion en Johan de verste vrijpion had. Zou hij misschien nog kunnen winnen soms? En Rene bleek voldoende compensatie te hebben voor de kwaliteit met een razend ingewikkelde stelling. Zeker voor remise, zo waren de experts van mening, maar misschien wel voor de winst? Maar DSC3 keepte bekwaam en om kwart voor 7 werd op beide borden toch tot remise besloten: 4-4. Een enerverende wedstrijd waar beide teams vrede mee konden hebben. Helaas schieten Dordrecht en DSC er beide niet veel mee op en is er nog veel werk aan de winkel in de volgende wedstrijden.

09-01-2011 22:34 Lucien van de Lisdonk is offline Send an Email to Lucien van de Lisdonk Search for Posts by Lucien van de Lisdonk Add Lucien van de Lisdonk to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2232

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Lucien van de Lisdonk
... een TPR van 2249 ...

Ha! 2268 hier :-)

09-01-2011 23:36 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Lucien van de Lisdonk Lucien van de Lisdonk is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 21-04-2005
aantal berichten: 341

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

En voor de liefhebbers. Op deze link nog 3 partijen (helaas wel hun winstpartijen....).
http://www.schaakclub-dordrecht.nl/indexnormal.htm

11-01-2011 13:03 Lucien van de Lisdonk is offline Send an Email to Lucien van de Lisdonk Search for Posts by Lucien van de Lisdonk Add Lucien van de Lisdonk to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller