Delfts Schaakforum » Nationaal » Toernooien & activiteiten » Druivenschaaktoernooi
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Druivenschaaktoernooi Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het Druivenschaaktoernooi wordt gespeeld in de vorm van vierkampen.
Vorig jaar speelde ik in het Druivenschaaktoernooi in groep 2. Arno Wiersma speelde toen in groep 1 en werd daar tweede.
Dit jaar behoorde ik volgens de deelnemerslijst tot de vier spelers met de hoogste rating en Arno behoorde daar niet toe. Op de laatste clubavond zei ik hem dat we vermoedelijk van groep zouden wisselen. Arno antwoordde dat ik daar niet vast op moest rekenen. In mijn functie heb ik daar wel enige invloed op, glimlachte hij.
Ik werd ingedeeld in groep 1, volgens verwachting, en mocht in de eerste ronde spelen tegen ... ARNO. Drie maal raden wat ik hem vroeg! Helaas, hij ontkende invloed uitgeoefend te hebben. En Arno is onkreukbaar. Wat hadden we niet voor sappige verhalen kunnen krijgen over discutabele indelingen, met verdachtmakingen, dreigementen, omkoping, list en bedrog! Weer een DSC soap in de kiem gesmoord.
De DSC-ers, Wiersma, VdMeer, Broos (groep 5), Leentvaar (groep 6), Vissers (groep 10), Venema (groep 12), Bussmann (groep 14) en Poots (groep 17) doen het goed: de eerste ronde leverde ons vier overwinningen, drie remises en een nederlaag op.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

28-08-2010 16:51 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In mijn beleving heb ik het mogelijk aanwenden van mijn invloed in een iets andere context gebruikt, namelijk om Kees in groep 2 ingedeeld te krijgen. Kees mompelde op de bovengenoemde clubavond namelijk iets over Druivenschaak, een van de vier hoogst-gerate spelers, hoogste groep, en weinig punten. Zie ook de aankondigings-draad van het toernooi op dit forum. Geen idee waarom, ik verwacht van Melkpakhouder Kees minimaal 3 halfjes.

Maar niet getreurd Kees, ik heb de kiem gelegd voor een andere soap. Naast de twee DSC-teams heb ik heimelijk een derde team ingeschreven! Nee, op eigen kosten! Voordat we daar een soap over krijgen. Vanuit de andere Delftse clubs doen vaak redelijk wat spelers mee, maar dan net niet genoeg om een team te vormen. Dus heb ik eigenhandig een combinatieteam geformeerd:

Teamnaam: Groot(s) Delft

  • Henk van Huizen, Prometheus
  • Rens ter Veen, DCSV
  • Hans Hendriks, Prometheus, woonachtig in Nootdorp
  • Jan Zonneveld, Den Hoorn

Den Hoorn is een kleine vriendenclub uit Den Hoorn, die op maandagavond bij elkaar komt maar niet aangesloten is bij de HSB.

Stel nu dat dit team eerste wordt in het teamklassement, vlak voor een der DSC-teams. Kunt u zich de commotie voorstelen? Boze DSC-ers, moties van wantrouwen op de ALV, ... En stelt u zich de commotie eens voor bij het team! Een team? Daar hadden ze zich nooit voor opgegeven. En wie neemt de klok mee naar huis? Alle vier een stukje?

Kortom, volgen dat Druivenschaaktoernooi!

Ik was sowieso al wat in een jolige bui. Kees en ik zaten aan het eerste bord van de eerste groep, hetgeen betekende dat de Westlandse wethouder aan ons bord de eerste zet kwam uitvoeren. Ik had het samen met Kees al gehad over het scenario 1.h2-h3, met als onderschrift bij de foto: "Hij deed het echt goed!". Maar uiteindelijk liep het ongeveer zo:

Wethouder: Welke zet raadt u mij aan?
Arno: Bent u een aanvallende of een wat rustiger speler? Als u een aanvallende speler bent zet u deze pion (wijzend op de e-pion) 2 naar voren. Als u een wat rustiger soort spel wilt speelt u deze pion (wijzend op de d-pion) twee naar voren.
Wethouder: ... Ik ben meer een aanvallendere speler denk ik. Maar wat vindt uw tegenstander daarvan?
Arno: Dat kunnen we hem natuurlijk gewoon vragen.
Kees: Aangezien ik een pietsje ouder ben dan U (De wethouder had in zijn openingswoord verteld dat hij als 62-jarige het 62e Druivenschaaktoernooi kwam openen) prefereer ik de rustigere variant.
Wethouder: speelt d2-d4

Vervolgens stond er na 10 zetten het volgende op het bord...

Stelling na 10...xe4

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

28-08-2010 20:02 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Rompelt een rover
Ooit U over,
Futsel dan terstond
Een pion hem ont.
En streeft het heer
U toch nog weer,
Zeef hem dan
Door d'hersenpan

(naar P. Boon)

Pxe4 dus.
Geen huisanalyse, maar 10 minuten in- en transpiratie.
Wie van U legt het weer?

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by winfvdm on 30-08-2010 at 14:11.

30-08-2010 14:10 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2233

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

11. Pxe4 Lf5 12. Pe5?! met het idee g2-g4 om de penning op te heffen?
Ik weet het niet helemaal zeker, maar de andere varianten die ik gezien heb waren zo goed als hopeloos voor wit.
Bijvoorbeeld:
12. Ld3? Lxe4 13. Lxe4 f5! en zwart heeft zijn stuk al terug.
12. Pf3-d2 De7! en de druk wordt te groot m.i.

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Martin on 30-08-2010 at 14:45.

30-08-2010 14:43 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Van Woerden behendig strateeg Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De 1e groep van het Druivenschaaktoernooi omvat twee DSC-ers en twee WSC-ers.
De eerste ronde mochten DSC en WSC het intern uitvechten, maar in de tweede ronde mocht Arno Wiersma tegen Frans Vreugdenhil en Kees van der Meer tegen Michiel van Woerden. Beide Delftenaren stonden beter. Uit een afwikkeling had ik de goede loper overgehouden en zwart de slechte loper, en het zwarte paard stond slecht (Dictum Tarrasch: zwarte paarden op b6 en g6 staan ALTIJD slecht). Enkele zetten later stond dat slechte paard onvoorzien en erg ongenood op d4! Van Woerden moet een behendig strateeg zijn. Maar de stelling stortte niet in: remise.
Arno had een imposant tijdvoordeel - 20 minuten om 3, 11 minuten om 1 - bij actieve stelling. Ik vraag mij af of Arno niet gewoon gewonnen heeft gestaan (Txb7 en Pe6). Maar Vreugdenhil is een vaardig tacticus: ook die partij werd remise.
Een gemiste kans?

Andere DSC-ers doen het beter. Simon Broos, Coen Leentvaar, Ton Vissers, Gerrit Bussmann en Rene Poots staan in hun groep bovenaan!

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 5 time(s), it was last edited by winfvdm on 01-09-2010 at 14:31.

01-09-2010 14:03 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Untagonklik


Maar niet getreurd Kees, ik heb de kiem gelegd voor een andere soap. Naast de twee DSC-teams heb ik heimelijk een derde team ingeschreven! Nee, op eigen kosten! Voordat we daar een soap over krijgen. Vanuit de andere Delftse clubs doen vaak redelijk wat spelers mee, maar dan net niet genoeg om een team te vormen. Dus heb ik eigenhandig een combinatieteam geformeerd:

Teamnaam: Groot(s) Delft [knip]

Stel nu dat dit team eerste wordt in het teamklassement, vlak voor een der DSC-teams. Kunt u zich de commotie voorstelen? Boze DSC-ers, moties van wantrouwen op de ALV, ... En stelt u zich de commotie eens voor bij het team! Een team? Daar hadden ze zich nooit voor opgegeven. En wie neemt de klok mee naar huis? Alle vier een stukje?

Kortom, volgen dat Druivenschaaktoernooi!



Zie de stand. Uw wens kan in vervulling gaan!

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

01-09-2010 14:10 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Martin
11. Pxe4 Lf5 12. Pe5?! met het idee g2-g4 om de penning op te heffen?
Ik weet het niet helemaal zeker, maar de andere varianten die ik gezien heb waren zo goed als hopeloos voor wit.
Bijvoorbeeld:
12. Ld3? Lxe4 13. Lxe4 f5! en zwart heeft zijn stuk al terug.
12. Pf3-d2 De7! en de druk wordt te groot m.i.


12. Pe5 is een goede mogelijkheid.
Arno verzon Pd2 De7; Lf3 Le4:; Pe4: f5; 0-0 fe4:; Te1 Ld4+; Kh1 (!) met houdbare stelling.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

01-09-2010 14:34 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

RE: Van Woerden behendig strateeg Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by winfvdm
Arno had een imposant tijdvoordeel - 20 minuten om 3, 11 minuten om 1 - bij actieve stelling. Ik vraag mij af of Arno niet gewoon gewonnen heeft gestaan (Txb7 en Pe6). Maar Vreugdenhil is een vaardig tacticus: ook die partij werd remise.
Een gemiste kans?


Ik heb inderdaad gewonnen gestaan; de door Kees beschreven variant won. Ik dacht het solide dicht te houden, maar dat bleek niet goed mogelijk. Toen Frans' dame binnen kwam was eeuwig schaak niet te voorkomen.

Ik speelde tegen Frans een leuke pot, kwam na de opening overwegend te staan, en wist met een leuke breekzet een kwaliteit te winnen. Daarna had ik dames moeten ruilen (dat kon ik afdwingen), maar koos ervoor deze op het bord te houden. Mijn machtige paard op g5 was immers onaantastbaar.

Ik had echter met een paardmaneuvre van Frans geen rekening gehouden, waarna ik mijn kwaliteit weer in moest leveren. Ik stond wel een pion voor. De stelling bleef veel beter tot gewonnen voor wit, maar ik speelde niet actief genoeg en kon toen niet voorkomen dat Frans' dame binnenkwam. Met een kleine 20 seconden op de klok bood ik remise aan; het was eeuwig schaak.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

01-09-2010 15:06 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Coen Coen is a Male
Jeugdleider


geregistreerd: 04-01-2007
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Tja ik sta "gedeeld" bovenaan. Moet het nog wel zien te winnen natuurlijk.

Jammer (?) dat ik gisteren ging sporten anders had ik twee leuke partijen gehad. Hier een stelling uit de eerste. Ik speelde met zwart het Marshall gambiet in het Spaans.

. Wit kan natuurlijk niet nemen op e8 wegens
Ik had zwart en speelde hier 1 ... Tae8 2 Txe8 Txe8 en dodelijke dreiging op e1. Dus dat kost een stuk. Wit zag dat en speelde Lxg5. Hij heeft dan 2 pionnen en een stuk tegen een toren als ik nu afruil. Dat deed ik ook.

Echter, analyse met Arno vanuit de volgende stelling:



leverde Lf4 of Pf4 voor zwart als alternatief ipv Lxe4.

Een soort onderbreken. En lijkt een stuk op te leveren.
Ik moet het nog eens uitzoeken, maar ik plaats het hier maar even.

03-09-2010 13:37 Coen is offline Search for Posts by Coen Add Coen to your Buddy List
Coen Coen is a Male
Jeugdleider


geregistreerd: 04-01-2007
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De laatste avond van het Druiventoernooi is alweer geweest. Het eerste team van DSC bestaande uit Gerrit Bussman, Kees van der Meer, René Poots en Ton Vissers behaalde de derde plaats met 8,5 punt. Winnaar van het teamklassemant was SHTV met maar liefst 10,5 punt.
Het tweede team van DSC met Simon Broos, Coen Leentvaar, Kees Venema en Arno Wiersma werd gedeeld zesde met 7 punten.

De resultaten in de groepen:
Groep 1
Arno Wiersma eerste met 2 punten
Kees van der Meer tweede met 1,5 punt

Groep 5
Simon Broos tweede na loting met 1,5 punt

Groep 6
Coen Leentvaar eerste met 3 punten

Groep 10
Ton Vissers eerste met 2 punten

Groep 12
Kees Venema vierde met 0,5 punt

Groep 14
Gerrit Bussman tweede met 2 punten

Groep 17
René Poots eerste met 3 punten

04-09-2010 11:31 Coen is offline Search for Posts by Coen Add Coen to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Wiersma wint 62e Druivenschaaktoernooi Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Arno Wiersma heeft het 62e Druivenschaaktoernooi gewonnen. Wederom speelden in groep 1 de twee DSC-ers tegen de twee WSC-ers, en wederom had Arno een goede stelling en groot tijdvoordeel. Anders dan in de vorige ronde liet hij het nu niet glippen, en won hij de partij van de tot dat moment aan kop staande Michiel van Woerden. Daarmee werd hij verdiend winnaar van het toernooi. Mijn gelukwens, Arno!

De partij Frans Vreugdenhil - Kees van der Meer werd remise nadat Frans een duidelijk voordeel had laten glippen. Ik stond de hele partij slecht maar had in de slotfase veel meer tijd dan hij om lastige dreigingen te scheppen.

Terzijde: de opening was heel matigjes verlopen, zelfs voor mijn doen stond ik slecht. Na afloop van de partij, die voor Frans dus teleurstellend afliep, zei hij me dat ik de opening precies zo gespeeld had als de Kampioen van Curacao.
Het klonk niet als een compliment. Is met het nieuwe schaakjaar ook de voorronde van het nieuwe kampioenschap In-de-maling-nemen begonnen? Bestaat Curacao?

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by winfvdm on 05-09-2010 at 15:32.

05-09-2010 15:31 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

RE: Wiersma wint 62e Druivenschaaktoernooi Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by winfvdm
..., zei hij me dat ik de opening precies zo gespeeld had als de Kampioen van Curacao. ... Bestaat Curacao?

Tijdens een cursus in Tokyo heb ik op een vrije dag een toernooi gespeeld in het kleine Japanse dorpje Kurasou. Ik werd finaal van het bord geveegd door hun plaatselijke kampioen.

Quote

Originally posted by winfvdm
Is met het nieuwe schaakjaar ook de voorronde van het nieuwe kampioenschap In-de-maling-nemen begonnen?

Ga ik door naar de halve finale?

05-09-2010 21:26 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

RE: Wiersma wint 62e Druivenschaaktoernooi Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by winfvdm
Bestaat Curacao?


Ze weten het zelf nog niet helemaal zeker.
De nieuwe eilandraad heeft na de verkiezingen wel het één en ander besloten, maar wanneer het komende referendum anders uitvalt blijkt goede eilandraad duur.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

05-09-2010 22:20 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Coen Coen is a Male
Jeugdleider


geregistreerd: 04-01-2007
aantal berichten: 281

RE: Wiersma wint 62e Druivenschaaktoernooi Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by winfvdm
Arno Wiersma heeft het 62e Druivenschaaktoernooi gewonnen.


Natuurlijk een hele mooie groepswinst maar

Mag ik u erop wijzen dat Arno groep 1 heeft gewonnen? Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat hij het hele toernooi heeft gewonnen. Dat kan ook niet als er in maar liefst 28 groepen wordt gespeeld. Ik denk dat als toernooiwinnaar dan eerder het team van SHTV genoemd kan worden.

Desalniettemin: aan allen die in de prijzen zijn gevallen: proficiat.

06-09-2010 09:09 Coen is offline Search for Posts by Coen Add Coen to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

RE: Wiersma wint 62e Druivenschaaktoernooi Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Coen

Quote

Originally posted by winfvdm
Arno Wiersma heeft het 62e Druivenschaaktoernooi gewonnen.


Natuurlijk een hele mooie groepswinst maar

Mag ik u erop wijzen dat Arno groep 1 heeft gewonnen? Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat hij het hele toernooi heeft gewonnen.

[knip]



Coen heeft natuurlijk volkomen gelijk.

Ter verdediging het volgende: de zegswijze dat wie groep 1 (of de hoogste groep, of de hoogste klasse, of ...) wint, ook het toernooi wint, is gebruikelijk. Ik verwijs bijvoorbeeld naar het boekje ter aankondiging van het 62e Westlands Druivenschaaktoernooi, dat mij werd toegezonden, pagina 7 (en ik citeer letterlijk): 'In de Kandelaar in Naaldwijk eindigde vrijdag 4 september het 61e Westlands Druivenschaaktoernooi met een nieuwe winnaar: Henk Happel van het Haagse DD.'
Twee alinea's verder staat er (en ik citeer weer letterlijk): 'Henk Happel won met 2 1/2 punt de eerste groep en daarmee het toernooi.'
Ook verwijs ik naar de website van het Druivenschaaktoernooi zelf, in de eerste alinea staat 'De uitkomst betekende een nieuwe winnaar; Arno Wiersma van het Delftse DSC.'
Voor de liefhebbers: de kop erboven luidt: 'Het team van SHTV wint het 62e Westlands Druivenschaaktoernooi'.

Het is gebruikelijk dat zo te noemen. Zo wil ik ook graag dat mijn tekst gelezen wordt.
Maar er zijn inderdaad veel meer winnaars, zoals Coen Leentvaar en Rene Poots met een score van 100%.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by winfvdm on 06-09-2010 at 11:33.

06-09-2010 10:28 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller