Delfts Schaakforum » Overig » Het koffiehuis » Gezocht: Coerceo, review gevraagd nieuw 2 speler strategy bord spel
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
EJM Gortzen EJM Gortzen is a Male
forumlid


geregistreerd: 17-12-2009
aantal berichten: 2

Gezocht: Coerceo, review gevraagd nieuw 2 speler strategy bord spel Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gezocht : 1 of meer schakers/dammers die een review willen doen van een nieuw in ontwikkeling 2 speler strategy spel genaamd 'Coerceo'.

Ik ben geinteresseerd in de de mening van een (of meerdere) schakers en dan met name wat betreft spel complexiteit / speelbaarheid van Coerceo in het algemeen en in relatie tot schaak- damspel in het bijzonder. Tevens of de complexiteit eventueel geschikt is voor compititie spelen, of dat het gewoon een gezellig familiespel is Glimlach

Contact :
EJM Gortzen (Erik)
egortzen@xs4all.nl

17-12-2009 19:18 EJM Gortzen is offline Send an Email to EJM Gortzen Homepage of EJM Gortzen Search for Posts by EJM Gortzen Add EJM Gortzen to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Beste Erik,

Ik heb zelf niet gereageerd omdat ik geen flauw idee heb wat Coerceo is. Helaas staat er ook nog niks op de website... misschien dat dat zou kunnen verduidelijken. En, waar komt je verzoek vandaan? Ben jij de bedenker?

23-12-2009 17:25 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
EJM Gortzen EJM Gortzen is a Male
forumlid


geregistreerd: 17-12-2009
aantal berichten: 2

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Coerceo is (nog) niet in de verkoop beschikbaar. Het spel wordt op dit moment -door mij- ontwikkeld voor de verkoop. Het is dus niet vreemd dat men er niets van heeft gehoord / gezien.

Een kleine beschrijving van 2 A4' tjes (incl. afbeeldingen) is beschikbaar. Deze beschrijving is verkrijgbaar via email (krijg ik hier niet gepost).

Het spel is lang geleden bedacht, recent van de zolder gehaald en besloten te ontwikkelen voor verkoop. Enkele test versies zijn beschikbaar.

__________________
EJM Gortzen
egortzen@xs4all.nl

23-12-2009 18:17 EJM Gortzen is offline Send an Email to EJM Gortzen Homepage of EJM Gortzen Search for Posts by EJM Gortzen Add EJM Gortzen to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb een proefexpemplaar ontvangen. De regels zijn eenvoudig, en het spel lijkt wel een redelijke diepgang te hebben. Met Oud & Nieuw ga ik het spelen.

Ik denk overigens dat ik er niet heel goed in ga zijn, want het is een spel waarbij het vooral (inschatting) aankomt op rustig progressie boeken. Het lijkt een beetje tussen Halma en Go in te zitten.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

23-12-2009 18:29 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hey Corniel, bedoel je nou een versie van het spel? Is er een kans dat ik dat morgen van je kan lenen? Dan neem ik het mee naar Béthune en kijk ik daar even wat een aantal schakers / spelletjesliefhebbers er van vind. Dan zorg ik dat je het de 30e of 31e terug krijgt!
Mocht je die beschrijving bedoelen, forward hem dan even naar mij...

P.S. Dat het nog niet verkrijgbaar is snapte ik al, maar zonder informatie kweek je mi geen interesse...

23-12-2009 18:48 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Tussen kerst en oud & nieuw heb ik Coerceo vier maal tegen twee verschillende tegenstanders gespeeld.

Het bord bestaat uit een aantal zeshoekige tegels verdeeld in zwarte en witte driehoeken. Elke speler krijgt een aantal piramiden (je zou het ook pionnen kunnen noemen) tot zijn beschikking en het doel is de piramiden van je tegenstander in te sluiten.

Het spel heeft hierdoor eigenschappen die een beetje tussen dammen en go inzitten. Beide vind ik wel aardig om te spelen, maar een grote fan ben ik niet. Coerceo zou het dan ook moeilijk krijgen mij zeer enthousiast te krijgen...

Een leuke aardigheid van het spel zit hem er in dat het bord steeds kleiner wordt. Dit gebeurt als tegels aan de rand niet langer door piramiden bezet worden. Dit maakt het overigens direct minder geschikt voor een competitievorm, want met mensen die heel hard op hun klok rammen in tijdnood en ook nog stukken bord moeten verwijderen, daar komen brokken van. Knipoog

Het eerste spel dat ik speelde trof ik een tegenstander die zelf heel enthousiast naar voren schoof met zijn blokjes. Geen handige strategie in Coerceo: je loopt dan direct in de messen. Ik won al vrij snel een paar piramiden en het was gedaan.

De andere drie potjes gingen ongeveer hetzelfde: op de middenlijn onstaat aan beide kanten een soort vesting en het is te hopen dat je oppo in tempodwang komt. Dan schuif je een piramide in de vesting en valt de stelling van je tegenstander als een kaartenhuis in elkaar.

Dat lijkt ook direct de zwakte van het spel: ondanks te tactische mogelijkheden die het toelaat is het een 'schuifspel', net een dun evenwicht. Een blokje weggeven staat eigenlijk altijd gelijk aan verlies. Ook lijkt het dat elke partij zich bij 'goed spel' min of meer gelijk ontwikkelt.

Het is heel moeilijk om een 'nieuw' zuiver strategisch spel te ontwikkelen dat echt leuk is om te spelen. Ik ken meerdere pogingen en daarvan zijn er twee zeer geslaagde pogingen: Terrace' en Tamsk.

Coerceo haalt dat niveau niet, maar sluit wat mij aan in de grote rij spellen die daar net onder zitten. Voor de liefhebbers van spelletjes is het een leuke afwisseling als je een avond met z'n tweeën bent. Het zal hierbij de 'schuivers' meer aanspreken dan de 'hakkers'. En zoals de meeste hier bekend, behoor ik meer tot de laatste categorie.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

23-01-2010 18:42 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het lijkt me dat Steven Mast en Marten Wortel ook wel met autoriteit over een nieuw spel kunnen spreken.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

23-01-2010 19:44 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller