Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2009-2010 » DSC5 met speels gemak langs Botwinnik 3
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

DSC5 met speels gemak langs Botwinnik 3 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het vijfde heeft vanavond thuis met 6-2 van Botwinnik 3 gewonnen. Alleen in de slotfase verloren René Gelpke en Olivier Marincic in tijdnood hun partij. De zege was toen al lang veilig gesteld.

Als eerste was Corniel Nobel klaar. Hij kreeg met zwart een goede stelling, maar verzuimde een pion te snoepen, die hij wel gepland had te pakken. Daarna was er niet zoveel aan de hand, behalve dat zijn tegenstander in tijdnood was. Toen deze echter een pion offerde in de hoop door te breken bood dat allen aanknopingspunten voor zwart. In rap tempo rolde Corniel zijn tegenstander vervolgens op.

Dave Eysbroek - Corniel Nobel
Delft, 2009


20.d6?? xd6 -+

Bijna gelijktijdig won Nancy Kirana haar partij. Haar tegenstander had een thematische offeraanval gespeeld met xh2+, g4+, h5. Nancy kon echter vrij eenvoudig met haar koning weglopen naar e2. Haar tegenstander had verder geen stukken in de aanval had en alle stukken van Nancy waren reeds actief. Het stuk meer was vervolgens ruim voldoende om de 2-0 binnen te tikken.

Diederik van Heigen won overtuigend. Zowel hij als zijn tegenstander bezeten twee torens en een loperpaar, maar Diederik had het initiatief. Dit leverde hem uiteindelijk de nodige pionnen opleverde. Er volgende een afwikkeling naar ongelijk loper­eindspel dat in tegenstelling tot het merendeel van dit type eindspelen overtuigend te winnen was. Wat Diederik deed.

Albert Kemeling speelde een nette pot tegen Van Beekum. Hij offerde in de opening een pion om wat problemen op te lossen en buitte de compensatie die hij er voor kreeg mooi uit.
Albert Kemeling - Van Beekum
Delft, 2009

20.g4! g7 21.xe6+ Wit wint de pion terug en het verkregen initiatief is voldoende voor de winst.

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Corniel on 15-12-2009 at 19:19.

15-12-2009 00:20 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Diederik Diederik is a Male
actief DSC-lid


geregistreerd: 17-02-2004
aantal berichten: 74

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Van de meeste partijen heb ik vrijwel niets gezien maar van Nancy en Albert die naast me zaten wel wat. Nancy stond volgens mij wat beter na de opening toen haar tegestander besloot tot een stukoffer dmv Lxh2 gevolgd door Pg4 en Dh5. Nancy kon echter vrij eenvoudig met haar koning weglopen naar de ander kant van het bord omdat haar tegenstander geen stukken in de aanval had en al haar stukken aktief stonden. Albert heeft voor zover ik heb kunnen oordelen geen moment minder gestaan, benutte het ruimte voordeel en had een heel sterk paard tegen zwakke loper. Over mijn eigen partij ben ik ook best tevreden. Met allebei 2 torens en het loperpaar had ik het initiatief dat me uiteindelijk de nodige pionnen opleverde en later een ongelijk lopereindspel dat gewonnen bleek te zijn. Mijn tegenstander had het me wel wat moeilijker kunnen maken maar in de analyse met Arno bleek ook dat verloren te zijn.

15-12-2009 02:38 Diederik is offline Search for Posts by Diederik Add Diederik to your Buddy List
Albert Albert is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 28-08-2002
aantal berichten: 335

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De beoordeling van Diederik was wat optimistisch. Na 15 zetten stond het zo.



De opening is voor wit niet echt goed verlopen. De loper op a6 staat vervelend en op de koningsvleugel is alles ook niet fijn. Ik besloot een pion te offeren om tegenspel te creeren.

c4 dxc4. c3 Df6. Vervelend, ik kan niet met de dame naar f3 en er drijgt een aanval op Tb1. Eerst de toren in veiligheid brengen met Tb2 Zwart activeert zijn loper met b6 .
Met Te2 kan ik de druk opvoeren. Rokeren kan zwart nog niet vanwege pionverlies op f7, maar Th8 kan wel. Het ziet er vervelend uit. Maar er zit nog wat in.



Pg4 Dg7. Txe6 Het tegenspel is verkregen en de pion teruggewonnen. Kf8. Th6 Ke7. Kd2 Txh6. Pxh6



De stelling ziet er een stuk beter uit. Het paard is sterker dan de loper en de zwarte koning staat niet veilig.

Enige zetten later stond het zo:



Zwart probeert een tegenaanval op te zetten maar ziet te laat dat Dxg5 Dxf2 faalt op Dxd8 mat. Na de gedwongen dameruil en de pionwinst kon ik mijn h-pion naar de overkant brengen en gaf zwart op.

15-12-2009 13:08 Albert is offline Send an Email to Albert Search for Posts by Albert Add Albert to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Netjes netjes - die degradatie is alvast wel redelijk afgewend nu Glimlach

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

15-12-2009 13:22 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Met twee maal 6-2 winst, en een 3-5 verlies tegen de nummer twee, is degradatie niet iets waar je aan denkt. Knipoog

Ik heb trouwens de opmerkingen van Albert en Diederik vast verwerkt. Hopelijk komt er nog meer input, want ik heb voor de verandering helemaal niets mee gekregen van de andere partijen.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

15-12-2009 14:01 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ter leering ende vermack! Mijn tegenstander deed het echt cadeau. Waarvoor dank.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

15-12-2009 19:18 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Corniel
Met twee maal 6-2 winst, en een 3-5 verlies tegen de nummer twee, is degradatie niet iets waar je aan denkt. Knipoog


Klopt, had de verkeerde smiley te pakken. Grijns

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

17-12-2009 01:52 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller