Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2009-2010 » DSC2 boekt ruime overwinning op Philidor Leiden
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

DSC2 boekt ruime overwinning op Philidor Leiden Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC2 heeft de thuiswedstrijd tegen Philidor Leiden met 5½-2½ gewonnen. Het team heeft nu na 3 wedstrijden 6 matchpunten en staat daarmee eerste. Leiderdorp heeft eveneens 6 matchpunten, maar een geringer aantal bordpunten.

De start van de wedstrijd was verre van soepel. Op bord 7 rekende Arno Wiersma niet goed genoeg en verloor een stuk. En bij Walter Anema leek er nog meer materiaal van het bord te gaan zonder dat daarvoor compensatie aanwezig was.

Er was echter ook goed nieuws te melden. Richard Oranje won in het middenspel een pionnetje en stond erg goed. Ook Bob Voogt stond erg goed, nadat hij in het middenspel met een combinatie een zwart pionnetje verschalkte. Maar het algemene beeld was dat het en zware dag ging worden voor DCS2.

Het duurde geruime tijd voordat het eerste resultaat op het wedstrijdformulie geschreven kon worden. Arno had het nog lang geprobeerd met een stuk minder, maar zijn tegenstander had het met een fraaie combinatie afgerond.

Hoewel Walter nog steeds zorgelijk stond, was het algemene beeld niet meer zo ernstig als eerder. Richard stond ondertussen gewonnen, Bob had nog een tweede pionnetje weten te verschalken, en op bord 2 stond Ted Barendse klaar voor een sterke koningsaanval.

Uiteraard waren er niet alleen maar plusjes. Gert Legemaat stond gedrukt op het eerste bord, en zoals gememoreerd was de stelling van Walter verre van florisant. Bij Kim Meulenbroek en Patrick de Bas leek de stelling redelijk in evenwicht.

Aan het eerste punt van Richard werd vervolgens door zowel Ted als Bob een punt toegevoegd. De overwinning van Ted was fraai; hij had de zwarte koningsstelling kapot geöfferd om daarna de zwarte monarch een beslissend beleefdheidsbezoek te brengen.

Toen de stellingen van Kim en Patrick in evenwicht bleven was het eerste matchpunt binnen. Het tweede matchpunt werd door kopman Gert Legemaat veiliggesteld, toen hij zijn stelling de remisehaven binnen wist te loodsen.

Ondertussen vergaapte menig DSC-er zich aan de stelling van Walter. Daar waar Walter een volle toren achter had gestaan, stond hij nu met tegen behoorlijk gewonnen! Walters tegenstander had bij een matvoering niet matgezet maar wel groot materiaal ingeleverd. De stelling die overbleef werd door Walter soepel naar winst gevoerd.

Herman van Halderen - Walter Anema
Delft, 2009


39.e5 dxe5 40.xf6!!?? xf6!
Ontnuchterend, wit rekende op eeuwige roem met: 40...exf6? 41.d7+ g8 41.h7+ f8 42.h8 mat.
Na de tekstzet heeft zwart heel veel makkelijker dan daar voor en met de open h-lijn kon kort daarna dameruil worden afgedwongen. En wordt met het surplus aan pionnen alsnog de overwinning veilig gesteld.

Daarmee kwam een bijzonder ruime 5½-2½ overwinning op het formulier te staan.

De persoonlijke uitslagen:
 DSC22076-Philidor Leiden20795½-2½
1Gert Legemaat2236-Ad van den Berg2237½-½
2Ted Barendse2125-Nico Kuijf22121 - 0
3Kim Meulenbroek2119-Harry van Vliet2080½-½
4Richard Oranje2046-Piet Bakker20521 - 0
5Walter Anema2011-Herman van Halderen20821 - 0
6Patrick de Bas2085-Leonore Braggaar2023½-½
7Arno Wiersma1974-Guido Bakker19870 - 1
8Bob Voogt2015-Thijs Roorda19561 - 0

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Corniel on 23-11-2009 at 12:16.

21-11-2009 18:41 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

En hoe!
Het elastisch systeem van Anema, de pionnen van Oranje, het Griekse kadootje van Barendse en de mini-Houdini van Legemaat. (De maxi-Houdini was natuurlijk van Walter.)

Dat zijn de partijen die ik volgde (Behalve die van Bob, maar daar was het meer de vraag wanneer zijn tegenstander zou opgeven). Ik wacht met smart op het verslag, want die vier zijn zo al een eigen draad waard! Glimlach

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

22-11-2009 12:30 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2232

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Door mij gereconstrueerd:

 DSC22076-Philidor Leiden20795½-2½
1Gert Legemaat2236-Ad van den Berg2237½-½
2Ted Barendse2125-Nico Kuijf22121 - 0
3Kim Meulenbroek2119-Harry van Vliet2080½-½
4Richard Oranje2046-Piet Bakker20521 - 0
5Walter Anema2011-Herman van Halderen20821 - 0
6Patrick de Bas2085-Leonore Braggaar2023½-½
7Arno Wiersma1974-Guido Bakker19870 - 1
8Bob Voogt2015-Thijs Roorda19561 - 0


Maar ehh, hoeveel torens stond Walter nou achter?
En ik vond het zeer informatief om te horen dat Ted zijn offer wel incorrect zou zijn en dat Fritz er wel een lek in zou vinden. Daaruit maakte ik maar op dat het in praktisch schaak zeer kansrijk was :-)
Ik dacht trouwens dat Gert goed stond? Maar uit René zijn opmerking begrijp ik van niet?

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Martin on 22-11-2009 at 13:23.

22-11-2009 13:20 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Bob
actief DSC-lid


geregistreerd: 10-05-2009
aantal berichten: 80

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hierbij een verslagje van mijn partij. Het was niet de meest spectaculaire van de dag, maar wel een hele plezierige. Ik kwam inderdaad al vrij snel gewonnen te staan. Mijn tegenstander had gekozen voor een dameruil die voor mij gunstig was, want mijn stukken stonden beter. Na een serie kleine combinaties won ik 2 pionnen. Hij speelde nog lang door. Daar gaf ik hem ook wel gelijk in, want met mijn eindspeltechniek was het voor mijn gevoel nog best wel spannend. Uiteindelijk wist ik het met een kwaliteitsoffer af te maken.

22-11-2009 18:26 Bob is offline Send an Email to Bob Search for Posts by Bob Add Bob to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Martin
Maar ehh, hoeveel torens stond Walter nou achter?


Voor mij gevoel waren het er een stuk of 4, maar het bleek mee te vallen.

Ik zat naast Walter en op hoofdlijnen verliep de partij ongeveer als volgt:
* zet 15: Walter verliest een kwaliteit
* zet 20: drie witte lichten stukken zwermen rondom de zwarte koning van Walter.
* zet 25: het directe matgevaar is geweken, ten koste van een kwaliteit. De tegenstander heeft D/T/T plus een paar pionnetjes tegen D/L/wat meer pionnen van Walter.

<intermezzo>
Aan de andere kant van mij zat Arno, dit kennelijk in een voorbereide variant van zijn tegenstander liep, rond zet 10 een stuk mocht inleveren en een slechte stelling op de koop toe mocht nemen. Naamate de partij vordert, vordert ook de positionele druk en het materiaal-voordeel voor de tegenstander. "Krak" zei de stelling van Arno.
Kortom, het uitzicht aan bord 6 was bijzonder.
<einde intermezzo>

* zet 35 (wit): de tegenstander van Walter vindt een brilliante combinatie in de vorm van een torenoffer, waarmee hij de zwarte koning definitief op de tocht zet en mat in maximaal 2 zetten afdwingt.
* zet 35 (zwart): Walter slaat de toren met zijn koning, waarna de door wit geplande combinatie een enorm lek bleek te bevatten, namelijk het matveld werd gedekt. Walter staat nu nog maar een kwaliteit achter, met daar een stuk of 5 pionnen voor als 'compensatie' voor. Daarnaast staat de witte koning dermate kwetsbaar dat dameruil niet te voorkomen is.
* zet 50: dames zijn geruild, de zwarte pionnen rukken op naar promotievelden. Wit is kansloos.
* zet 60: de tegenstander verlaat het bord en informeert de wedstrijdleider dat hij de partij opgeeft, waarna de wedstrijdleider Walter informeert dat die de partij heeft gewonnen. Hiermee ontwijkt de tegenstander angstvallig een handenschudden: angst voor besmetting met de (Mexicaanse) griep of dermate gefrustreerd dat de sportieve plicht niet wordt nagekomen?

Mijn eigen partij was wat rustiger, maar zeker niet minder interessant. De partij wordt een strijd in een semi-gesloten stelling, waarbij beide partijen druk manoevreren in een poging de slechte loper af te ruilen, waarbij en passant de vergelijkbare plannen van de tegenstander keurig worden gedwarsboomd. Het evenwicht wordt nauwelijks verbroken. Met (bijna) alle zware stukken van het bord moet ik richting tijdcontrole kiezen tussen het openen van de stelling, waarmee winst- maar ook verlieskansen toenemen of de stelling dichthouden en daarmee aansturen op een bijna zekere remise. Omdat de uitzichten van het team goed genoeg waren heb ik de stelling gesloten.

Interessant genoeg werd mijn remiseaanbod in nagenoeg dode stelling afgeslagen, waarschijnlijk in het team-belang. Met een paar normale zetten dwong ik mijn tegenstandster de stelling verder te sluiten. Door vervolgens mijn paard om te spelen, was er echt geen doorkomen weer aan. Mijn tegenstandster boodt toen maar remise aan, welke - met handenschudden! - werd aangenomen.

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

22-11-2009 22:26 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Pijnlijke overwinning? Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In het vroege middenspel koos ik voor een verkeerd plan. Mijn tegenstander strafte dat netjes af, en ging voor de schoonheidsprijs. Met grote verliezen moest ik na de eerste veldslag mijn wonden likken.
Stelling na 38 .. Db3-c4 (ik had zwart)


Klopt de stelling wel? Wit mist enkele pionnen, zwart mist een toren. Ja, dat was min of meer de grap.
Nou, ik moest er niet om lachen, want mijn torens waren op, ik kon weinig meer dreigen op de h-lijn. En een vesting maken (alle lijnen dichthouden) lukt ook niet meer met de open h-lijn.
Toch ziet de stelling er beter uit dan kort ervoor: ik was zowaar heer en meester op de zwarte velden. Als ik mijn a-pion naar a3 zou spelen, zou hij wel zenuwachtig worden.
Neen, ik geloof het zelf ook niet, maar mijn tegenstander had al fraai gespeeld, dus kijken hoe hij me afmaakt.
Wacht eens even! Als er een toren bij de zwarte koning komt, dan staat zwart mat. Dus met kracht de stelling opblazen:

39. e5! dxe5 40. Txf6!! exf6 41. Td7+ Kg8 41. Dh7+ Kf8 42. Dh8 mat.

Overtuigend niet waar?

Niet waar, zwart heeft ergens een versterking. Iets sterker is al 39 ... f6-f5 spelen, maar dramatischer is 40. ... Kxf6. Dit heb ik gespeeld, en met de open h-lijn kon ik kort daarna dameruil afdwingen.
Enkele zetten later nog heel even opletten:

Na 49. Kg4 moet ik natuurlijk even geen Le3 spelen, pion g6 mag wit hebben. Uiteraard liepen de pionnen samen met de koning in fanfare naar de overkant.
Dat ik geen hand kreeg, daar kon ik wel enig begrip voor opbrengen. Ik vond het ook pijnlijk. Maar wit heeft het echt zelf helemaal gedaan (vlak voor het eerste diagram overwoog ik nog even een alles-of-niets zet, maar ik zag daar van af: zo wil ik niet winnen).

Nee, een elastisch systeem spelen is slecht voor je hart. Vorig seizoen speelde ik best wel goed, maar de oppo's trokken zich aan mij op en schoten nog iets door: ze wonnen zo'n beetje alles. Dit jaar gaat het andersom: ik ga lopen krukken en mijn oppo's gaan weer met me mee. Ze schieten ook weer door en spelen dan nog slechter dan ik.

22-11-2009 23:49 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4465

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Wat een geweldige pot Walter. Gezien de hoge nieuwsaarde heb ik een korte samenvatting toegevoegd aan het nieuwsbericht.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

23-11-2009 12:19 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

zo ik kan eindelijk weer inloggen Ja! een geflatteerde zege was het zeker. na een uur gaf ik de onzen de opdracht om zoveel mogelijk spel te houden. zowel arno als walter stonden verloren en alleen ikzelf stond goed. ik kreeg met wit een voor mij met zwart bekende openeing op het bord. zwart offerde een pion welke ik aannam en troik ten aanval middels f4. een gevaarlijke aanval dreigde. ipv de verdedigign in t egaan besloot ik er een stuk tegen aan te gooien hetgeen nog eens twee pionnen opleverde p;lus het initiatief. om onder de druk uit te komen leverde zwart een vierde pion in waarna dameruil volgde. in het verolg deed hij het niet handig en pion 5 was binnen. In de slotstelling gevolgd door het wegblunderen van een stuk en zwart staakte de strijd. jammer want het eindspel van toren,loper plus 6 tegen toren, twee paarden en 1 pion was interessant geweest.

De strakste pot kwam van Ted die Kuijf wegofferde.
Gert herstelde zich van een minder haags weekend toernooi met een remise tegen de sterke vd berg.
Kim maakte probleemloos renmise met zwart. Walter herrees uit de dood en won op wonderbaarlijke wijze.
Bas was degelijk maar bereikte net als zijn oppo niets.
Arno speelde wat onbeachtzaam en stond al rap verloren. Bob had een gave partij waarbij ik het punt al een tijd kon tellen. De technische fase had welklicht wat handiger gekund maar het punt klwam binnen.

Na 3 rondes gedeeld koploper met leiderdoirp. wij hebben echter de op papier sterkste nu gehad al zal dat niet zoveel zeggen in de 3e klasse. Op naar Kennemer 3 !

25-11-2009 00:04 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Wilde rivieren monden soms uit in dezelfde kalme zee. Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Untagonklik
Daar waar Walter een volle toren achter had gestaan, stond hij nu met tegen behoorlijk gewonnen!

Mijn favoriete eindspel! Ook in de tweede ronde wikkelde ik af naar het versus eindspel.

25-11-2009 00:21 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Richard
Bas was degelijk maar bereikte net als zijn oppo niets.


Ik ben nog altijd wel DE Bas. Happy

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

25-11-2009 17:28 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 962

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Want daar is er inderdaad maar een van!

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

26-11-2009 14:19 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2232

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hehe, bij het opzoeken van de ratings van de week zag ik trouwens dat er naast een tweede Gert Legemaat (neef van), ook een tweede Walter Anema is!

26-11-2009 15:55 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Angry W.J.Anema Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Martin..., ook een tweede Walter Anema is!

Dat was me nog nooit opgevallen! Tong 2
Goed nieuws voor oppo's die niet tegen hun verlies kunnen: Als ze mij virtueel naar een andere wereld willen helpen, dan is er al een planeet Anema.

Vroeger, toen ik nog dacht dat ieder mens uniek was, viel ik haast van mijn stoel van verbazing, toen ik op http://www.rebel.nl/ las:
We also like to recommend the WA8 personality of Walter Anema.
Een mailtje met een verzoek om opheldering werd niet beantwoord.

Jaren later kwam ik erachter dat er nog een Walter J. Anema bestaat (alleen zijn tweede voornaam is anders). Bij een uitwedstrijd tegen Eindhoven heb ik hem gesproken (niet tegen gespeeld), hij lijkt niet eens op mij.
Aangezien hij wel ongeveer even oud is, zijn er in de afgelopen jaren wel enkele zuidelijke schakers (Brabant, Limburg) die mij meenden te kennen. Nee, echt niet.
Ik denk niet dat we familie zijn, al schijnen er maar 8 verschillende stambomen Anema te zijn.

 

26-11-2009 23:32 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Baseman

Quote

Originally posted by Richard
Bas was degelijk maar bereikte net als zijn oppo niets.


Ik ben nog altijd wel DE Bas. Happy


De echte de Bas heb ik nog niet gezien dit seizoen Grijns
Maar wie weet tegen Bloembollen 3 uit

30-11-2009 14:40 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Overigens loopt er ergens in den haag nog een richard oranje rond. Schaken doet hij niet maar met midgetgolf schijnt hij erg goed te zijn. Bovendien lijken we wel zo erg op elkaar dat ik zelfs als hem werd aangesproken: zo richard ben je er eindelijk weer eens ? ik: huh ? Ja jij bent tich richard oranje ? ik: Uhm ja ? Nou dan , doe dan niet zo raar alsof je me niet meer kent ! Ja, maar...
Afijn tien minuten later drong het door dat er dus minimaal twee Richard Oranjes in den haag rondlopen. Dus ik was het niet daar bij ado Grijns

30-11-2009 14:44 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
jpfox jpfox is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-01-2008
aantal berichten: 382

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Kortom: hoog tijd voor een wedstrijd van het tweede tegen Team Dubbelgangers!

30-11-2009 15:05 jpfox is offline Send an Email to jpfox Search for Posts by jpfox Add jpfox to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller