Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2008-2009 » DSC4 wint na replay van Schaakhuis en doet nog mee om de podiumplaatsen
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

DSC4 wint na replay van Schaakhuis en doet nog mee om de podiumplaatsen Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Zoals verwacht bleek Schaakhuis 1 opnieuw een gevaarlijke tegenstander, maar DSC4 wist uiteindelijk toch een verdiende overwinning binnen te slepen.

De wedstrijd begon wat vertraagd door wat parkeerprobleempjes van 3 DSC-ers en 2 afwezige Schaakhuizers (?). Schaakhuis wist uiteindelijk nog 1 vervanger te regelen die op (of net over) de valreep aankwam, zag en overwon. Diederik kreeg echter een gratis punt en kon de hele avond toekijken. Wellicht dat hij nog wat meer gezien heeft.

Roland zijn tegenstander kwam dus ruim een uur te laat, maar Roland verzuimde er een lange partij van te maken. Uit de opening stond hij met zwart op zijn minst twijfelachtig en hij verloor eigenlijk al snel materiaal (een kwal). Dit kwam hij niet meer te boven en kon hij dus gaan analyseren. Zo stond het dus al snel 1-1, en daar waren wij uiteraard niet blij mee, want de rest was nog niet overtuigend. Koen aan bord 1 had ogenschijnlijk een riskante openingsopzet gekozen met een lange rokade tegen half-open b-lijn, al leek het behoorlijk. Tjomme Klop inversteerde veel tijd om iets te vinden. Ikzelf had aan bord 2 - ik wilde immers niet dezelfde tegenstander als in de eerste heat - een witspeler getroffen die zeer op safe speelde en het stond vermoedelijk volstrekt gelijk. Toine leek een typische Toine-stelling te hebben, dit keer met wit. Daardoor vond ik toch dat hij steeds ietsje beter stond.

Rufael zat dus tegen mijn vorige tegenstander en was magnifiek uit de opening gekomen. Druk tegen een zwakke pion en een ontwikkelingsvoorsprong. Het leek mij logisch dat wit een pion zou verliezen. Mark had een lastige stelling. Eerst dacht iki dat hij goed stond, maar zwart kreeg steeds meer spel, hoewel zijn koning in het midden bleef. Tot slot Olivier die zijn tegenstander bestreed met een wapen wat hij onlangs zelf tegen had gekregen. Hij kwam wat mij betreft zeer behoorlijk te staan, maar miste wel de kennis/ervaring in die stelling. Het kostte dan ook flink wat tijd.

Koen wist een pion te winnen, maar zijn koning leek ietwat op de tocht te staan. Een leuke partij dus, maar voor ons lastig in te schatten. Ikzelf had een breekzet gedaan. Het witte centrum werd aangetast, maar ik was niet zeker van mijn zaak, er kleven wat nadelen aan denk ik. Rufael won inderdaad een pion, maar blunderde deze enkele zetten later weer terug wegens een bankrank grapje... Mark kwam steeds minder te staan en Olivier had een tegenaanval toegelaten en er werd steeds minder voor zijn kansen gegeven. Al met al geen onverdeeld succes.

Olivier verloor inderdaad, er kwamen teveel stukken binnen, alwaar al snel materiaal bleef hangen op f1. Maar toen begon het tij te keren. Mark had weliswaar een pion verloren, waardoor zwart een dubbele vrijpion had op de a-lijn, maar de koning in het midden bleek toch kwetsbaar. Hoe en wat weet ik niet wegens eigen partij, maar de door mij gehoopte centrumopstoot zal zwart wel de das omgedaan hebben. Koen had intussen de zwarte aanval geneutraliseerd en begon zelf aan een mataanval, terwijl ik iets verder gerekend had en een pion won met extra compensatie.

Intussen had Toine in een stelling die nog altijd ietsje beter voor hem was remise genomen, omdat hij meerdere goede tot gewonnen stellingen zag. Rufael had ondertussen zijn tegenstander in het dame+toreneindspel overspeelt. Het zal in principe remise geweest zijn, maar Rufael toonde aan het eindspel (beter) te begrijpen. Niet meer op gerekend, maar wel erg nuttig. Mijn tegenstander was intussen in hevige tijdnood gevallen en net toen de pionnen uit de boom aan het vallen waren en er ook een flinke afruil aan zat te komen gooide hij de handdoek in de ring. Daardoor was nu de overwinning een feit en kon deze nog uitgebouwd worden door Koen.

Zijn stelling leek me ondertussen gewonnen, maar hij had een onnauwkeurigheidje begaan, waardoor wit waarschijnlijk eeuwig schaak had. Net als ondergetekende dacht Koen er echter uit te lopen. Dit faalde op een even mooie als pijnlijke kruispenning. Dit kostte Koen de dame en dus de partij. Jammer, pijnlijk, maar beter nu dan op een ander moment.

Al met al een krappe, maar toch wel verdiende overwinning vond ik. Hopelijk kunnen we deze lijn doortrekken tegen WSC 2.

PSchaakhuis 11808-DSC419443½-4½
1Tjomme Klop1911-Koen Lambrechts21481 - 0
2Marco van Straaten1953-Martin Glimmerveen19950 - 1
3Osman Bruls1773-Toine-Gerard Prangers2036½-½
4Hans Then1802-Rufael Mekuria21640 - 1
5Reggy Brouwers1817-Mark Versteegh18090 - 1
6N.O.--Diederik van Heijgen18330 - 1R
7Jean Michel Beeloo1661-Olivier Marincic17651 - 0
8Paul Regeer1742-Roland ten Have18001 - 0

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Martin on 10-02-2009 at 08:09.

10-02-2009 01:38 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
jpfox jpfox is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-01-2008
aantal berichten: 382

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Klasse mannen, we staan weer wat meer waar we horen te staan!

10-02-2009 06:39 jpfox is offline Send an Email to jpfox Search for Posts by jpfox Add jpfox to your Buddy List
Rufael84 Rufael84 is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 31-10-2007
aantal berichten: 39

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Een zware uitwedstrijd bij schaakhuis, een achterbuurt in den haag met tochtende ramen en deuren
binnenvallende bezoekers. We kunnen zeker tevreden zijn met 4.5 - 3.5 een uitslag die eigelijk alles
zegt we waren wel beter maar het was ontzettend lastig. Het thuisvoordeel sprak zeker mee, mijn tegenstander
was bijvoorbeeld zo slim om muziek te luisteren tijdens de partij om zo geen last van het rumoer te hebben, pas op
zet 29 begon ik in een remisestelling pas een beetje te schaken:
Then -Mekuria 9/2/2009


29. .... h6 30. Tb4 b5 31. a3 Td8 32. Te4 Dc7 33. De2 Td5 34. Df2
Dd7 35. Te2 Td3 36. Te3 Td2 37. Te2 Td1 38. De3 Dd5 39. Dc3 Td3 40. Dc8+ Kh7
41. Tf2 g6 42. Df8 e5 43. Db4 Kg7

44. a4? (44. De1) (44. Kh3) 44... Tb3 45.
Da5 e4 46. axb5?? exf3+ 47. Kg1 Dd1+ 48. Tf1 Dd4+ 49. Tf2 Td3 0-1

Geschokt

10-02-2009 15:12 Rufael84 is offline Send an Email to Rufael84 Search for Posts by Rufael84 Add Rufael84 to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

goed gedaan !

10-02-2009 15:15 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Koen Lambrechts Koen Lambrechts is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 16-12-2008
aantal berichten: 3

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

het was een zware maar, volgens mij, terechte overwinning. in gelijkwaardige stellingen schaakte met name Mark en Rufael goed door.

Ikzelf had een intressant maar niet zo'n correcte partij. na mijn 16e zet (h4) was de volgende stelling ontstaan.



toen ik na wat rondgelopen te hebben terugkwam aan mijn bord bedacht ik me ineens dat 16....d6! waarschijnlijk erg goed was voor zwart.
16....d6 17.c5!? (zonder deze zet valt het witte centrum in elkaar waarna de zwartveldige loper en dame van zwart erg sterk worden over de zwarte velden.) dxc5 18.Lxa6 (anders speelt zwart Lxf1 en kost het wit gewoon een tempo doordat hij of zijn d of zijn h toren van de lijn af moet halen) Txa6 19.Pe4
Deze stelling is niet zo makkelijk in te schatten maar doordat zwart zijn loper op a6 heeft kunnen ruilen loopt de aanval ineens een stuk beter. Mijn tegenstander koos echter voor een andere zet.
16.... d5 17. cxd5 (simpel maar effectief) axb3 18. axb3 Pxd5?! (deze zet versimpelt de stelling behoorlijk maar wit is wel de enige met winstkansen na deze zet. 18... Db4!? was iniedergeval intressanter) 19.Pxd5 cxd5

20.Lxa6 (de enige winstpoging, 20.Txd5 Db4! (met de vervelende dubbele aanval op f4 en e1)21.Lc4 Lxc4 22. Dxc4 Dxc4 23.bxc4 Ta4= ) Txa6 21. Txd5 Lf8 22.Td3 (wit staat een pion voor maar veel van zijn stukken zijn nodig bij de verdediging van de koning, het zal dus moeilijk worden om deze pion te verzilveren.) Db4?! 23. g3?! (solide maar het mist wel een kans, na 23. Tf1 mist zwart net een zet om voldoende tegenspel te krijgen) Tba8? (23....Db7 gevolgd door Tb6 is een stuk beter, de dame op b4 stond voor de torens terwijl hij er achter hoort te staan, door de zet Db7 in te lassen krijgt zwart dit wel voor elkaar.) 24. Kb1 Db7 25.Thd1 Da7?


26. Dc3! (logisch en erg goed, wit zet een gevaarlijke aanval in en zwart heeft niets aan zijn stukken op de a-lijn.) Te6 27. Td8 (Td7 is misschien sterker maar na Td8 is het alleen wit die kansen heeft.) Txd8 28. Txd8 Dg1



29.Dc1? al dat werk voor niets(na Lc1 staat wit gewoon een pion voor en houdt zwart veel problemen met de onderste rij) Dxg3 30. Dc5 (!!! dacht ik, maar helaas) De1 (ik dacht hier 31. La3 te hebben maar was even vergeten dat de toren op e6 iets meer doet dan alleen de e pion blokkeren) 31.Dc1 De4 32.Kb2 De2 33.Kb1 De4 34.Kb2 De2 35.Kc3 Df3 (hier hoorde ik dat we al gewonnen hadden dus ik besloot een ultieme winstpoging te doen) 36. Kb4 Db7 37. Ka3


37.... Da7!! oeps, gemist. Een leuke avond met voor mij persoonlijk een zuur einde.

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Koen Lambrechts on 10-02-2009 at 20:06.

10-02-2009 17:06 Koen Lambrechts is offline Send an Email to Koen Lambrechts Search for Posts by Koen Lambrechts Add Koen Lambrechts to your Buddy List
Rufael84 Rufael84 is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 31-10-2007
aantal berichten: 39

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Koen, Bedankt voor je verslag van de interessante partij en analyse met het spectaculair einde

10-02-2009 19:52 Rufael84 is offline Send an Email to Rufael84 Search for Posts by Rufael84 Add Rufael84 to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Wederom gefaald, stelling die ik volgens mij wel begreep alleen wist ik niet hoe ik verder moest - verbruikte teveel tijd en aan het einde maakte ik een fout waardoor het snel uit was.

Leuke analyse Koen!

Verder zag k dat WSC verloor van ST1, dus dat worden nog 2 spannende laatste ronden!

10-02-2009 22:23 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

nog 2 finales Ja!

11-02-2009 22:35 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller